Januártól novemberig a hazai személyautó és kishaszonjármű forgalomba helyezések száma 19 százalékkal csökkent – derült ki a Datahouse adatiból.
Összesen 134 770 járművet adtak el a két kategóriában eddig ebben az évben. A két évvel ezelőttihez képest 8 százalékos mínuszt mutat az adat.
Az összevont listán novemberben Suzuki, Ford, Toyota sorrend alakult ki. A múlt havi 15 544 darabos értékesítés 6 százalékos éves alapú csökkenést jelent. A teljes 11 hónap dobogósait nézve viszont már Ford, Suzuki, Toyota sorrend alakult ki az élmezőnyben.
A tavalyihoz képest 18 százalékkal 4354 darabosra fogyott pick-up-piacon továbbra is a Ford Ranger az első 49,4 százalékos piaci részesedéssel a január-novemberi időszak adatai alapján. Őrzi második helyét a jó 900 darabbal lemaradó Toyota Hilux 28,5 százalékos piacrésszel. A harmadik helyen továbbra is a MitsubishiL200 áll. Utánuk a Nissan Navara, a Volkswagen Amarok, a Mercedes-Benz X-osztály, az Isuzu D-Max, majd a SsangYong Musso Grand következik. A lista végén egy-darabbal az UAZ Cargo, illetve az elmúlt hónapban forgalomba helyezett Dodge RAM 1500 következik. A sorrend szinte ugyanaz a kategóriában, mint ami október végén volt. Változás, hogy a Volkswagen Amarok elorozta az ötödik helyet a Mercedes-Benz X-osztálytól. Feltűnő, hogy csak novemberben 449 Ford Rangert helyeztek forgalomba hazánkban. A hirtelen megugró szám mögött vélhetően a reexport jelensége állhat. Ekkor a devizaárfolyamok különbsége miatt éri meg valakinek Magyarországon forgalomba helyeztetni egy autót, amelyet aztán rövid időn belül, már használtan értekesít egy másik országban lévő vevőnek. Az elmúlt hónapokban rendre a novemberi 449 töredéke volt csak a Ford Ranger hazai forgalomba helyezési adata. Októberben 162, szeptemberben 65, augusztusban 128, júliusban pedig csak 125 Rangerre került magyar rendszám elsőként.
A szegmensek besorolása átalakult idén nyáron, a korábbi 13 helyett már 21 kategóriát különböztet meg a Datahouse. A korábbi SUV-kategóriát négyfelé szedték. Az új felosztásban a kisebb méretű SUV-ok a B-SUV-ba tartoznak, ez a második a szegmensek listáján 20 777 darabbal és 15,4 százalékos piacrésszel. A közepes, az alsó-közép kategóriájú C-SUV a harmadik 14 548 darabbal és 10,8 százalékkal. A felső-közép kategóriás SUV-okat a D-SUV, a még nagyobbakat az E-SUV kategóriába sorolták. Mi a két népszerű, a B-SUV és a C-SUV szegmenst néztük meg. Előzőben Suzuki Vitara, Dacia Duster és Ford Puma sorrend, míg a másodikban Toyota RAV-4, Toyota C-HR és Kia Sportage sorrend alakult ki az élen.
Az éves alapon 12,5 százalékkal 7859 darabosra csökkenő furgon-piacon továbbra is a Ford Transit vezet a Fiat Ducato és a Renault Master előtt. A tízes lista többi helyén sem volt változás az október végi állapothoz képest.
A Magyar Gépjárműimportőrök Egyesülete (MGE) közölte, hogy a forgalomba helyezés összességében alatta vannak a 2019-es évnek, de mivel a visszaesés mértéke hónapról hónapra csökken, így a módosított előrejelzésnél jobb eredményt várnak mintegy 8 százalékkal. Az MGE egész éve vonatkozóan 118 ezres személyautó- és 22 ezres kishaszonjármű-piaccal kalkulál.