100 százalékban újrahasznosítható, üzemanyagtakarékos, minden korábbinál hatékonyabb és biztonságosabb légrugós kereket fejlesztettek ki.
Azt gondolhatnánk, hogy a gumiabroncsok terén már nem lehet sok újdonságot hozni, ám ennél a termékkörnél is forradalmi változások zajlanak napjainkban. Nemrég az Agrofórum is hírt adott egy olyan izraeli cégről, amely gumihevederként viselkedő abroncsot fejlesztett ki. Az akár 17 százalékkal nagyobb felfekvőfelület sokkal kíméletesebben bánik a talajjal, és az üzemanyag-fogyasztást is csökkenti, vagyis számos előnnyel rendelkezik.
Ugyanilyen korszakos ötletnek tartják az ASW (Air Suspension Wheel) légrugós kereket, amelyet máris a radiálabroncs óta a legfontosabb innovációnak tartanak az iparágban. Nemcsak megfelelő alternatívája a hagyományos gumiabroncsnak, de annál környezetbarátabb, olcsóbb és biztonságosabb is.
A fejlesztés az amerikai (Phoenix, Arizona állam) Global Air Cylinder Wheels (GACW) vállalat nevéhez fűződik, amelynek Dr. Kemény Zoltán az alapítója. A légrugós kereket 2011 óta fejlesztik folyamatosan, kezdetben a hatalmas méretű és tömegű bányászati gépekre optimalizálva.
Az új termék már a küllemében is mutat némi eltérést, ám a valódi különbséget a belsejébe tekintve láthatjuk. Az ASW kerék bármilyen méretben készülhet, ezt a közepén lévő, furatokkal ellátott tárcsa határozza meg.
A külső dob szilárd, ugyanakkor rugalmas acélból készül, erre helyezik rá a futófelületet, amely elemenként cserélhető tömör poliuretánból vagy acélból van. A kerék formatartásáról és rugalmas viselkedéséről a belsejében elhelyezett, nitrogénnel töltött munkahengerek gondoskodnak, lényegében ezek veszik fel a talajegyenetlenségből származó erőhatásokat. A működési nyomásuk 2500 PSI, a felszakítási (tönkremeneteli) nyomásuk pedig 10 000 PSI.
A légrugós kerekek nagyobb terhelés elviselésére alkalmasak, mint a hagyományos gumiabroncsok. Jobb a kapaszkodóképességük is, míg a megcsúszásuknak minimális az esélye, ezáltal sokkal biztonságosabbak. A gördülési ellenállás csökkentése által üzemanyag-megtakarítás érhető el.
Az elhasználódott gumiabroncsok évente 6 millió tonna szennyezőanyagot jelentenek globálisan a környezet számára. Az óceánokban lévő mikroműanyagok 28 százaléka szintén ezekből származik, vagyis érdemes lenne őket lecserélni.
Az ASW kerekek élettartama a cserélhető futófelület-elemek által lényegében megegyezik magukkal a gépekével. Minden részegységük 100 százalékban újrahasznosítható, elhasználódva sem terhelik tehát a környezetet.