Gépinfo

Kidobhatjuk a hagyományos gumiabroncsokat? Megérkezett a légrugós kerék

Agrofórum Online

100 százalékban újrahasznosítható, üzemanyagtakarékos, minden korábbinál hatékonyabb és biztonságosabb légrugós kereket fejlesztettek ki.

Azt gondolhatnánk, hogy a gumiabroncsok terén már nem lehet sok újdonságot hozni, ám ennél a termékkörnél is forradalmi változások zajlanak napjainkban. Nemrég az Agrofórum is hírt adott egy olyan izraeli cégről, amely gumihevederként viselkedő abroncsot fejlesztett ki. Az akár 17 százalékkal nagyobb felfekvőfelület sokkal kíméletesebben bánik a talajjal, és az üzemanyag-fogyasztást is csökkenti, vagyis számos előnnyel rendelkezik.

Ugyanilyen korszakos ötletnek tartják az ASW (Air Suspension Wheel) légrugós kereket, amelyet máris a radiálabroncs óta a legfontosabb innovációnak tartanak az iparágban. Nemcsak megfelelő alternatívája a hagyományos gumiabroncsnak, de annál környezetbarátabb, olcsóbb és biztonságosabb is.

A fejlesztés az amerikai (Phoenix, Arizona állam) Global Air Cylinder Wheels (GACW) vállalat nevéhez fűződik, amelynek Dr. Kemény Zoltán az alapítója. A légrugós kereket 2011 óta fejlesztik folyamatosan, kezdetben a hatalmas méretű és tömegű bányászati gépekre optimalizálva.

Az új termék már a küllemében is mutat némi eltérést, ám a valódi különbséget a belsejébe tekintve láthatjuk. Az ASW kerék bármilyen méretben készülhet, ezt a közepén lévő, furatokkal ellátott tárcsa határozza meg.

Az ASW kerék szerkezeti rajza
Az ASW kerék szerkezeti rajza

A külső dob szilárd, ugyanakkor rugalmas acélból készül, erre helyezik rá a futófelületet, amely elemenként cserélhető tömör poliuretánból vagy acélból van. A kerék formatartásáról és rugalmas viselkedéséről a belsejében elhelyezett, nitrogénnel töltött munkahengerek gondoskodnak, lényegében ezek veszik fel a talajegyenetlenségből származó erőhatásokat. A működési nyomásuk 2500 PSI, a felszakítási (tönkremeneteli) nyomásuk pedig 10 000 PSI.

A légrugós kerekek nagyobb terhelés elviselésére alkalmasak, mint a hagyományos gumiabroncsok. Jobb a kapaszkodóképességük is, míg a megcsúszásuknak minimális az esélye, ezáltal sokkal biztonságosabbak. A gördülési ellenállás csökkentése által üzemanyag-megtakarítás érhető el.

Az elhasználódott gumiabroncsok évente 6 millió tonna szennyezőanyagot jelentenek globálisan a környezet számára. Az óceánokban lévő mikroműanyagok 28 százaléka szintén ezekből származik, vagyis érdemes lenne őket lecserélni.

Az ASW kerekek élettartama a cserélhető futófelület-elemek által lényegében megegyezik magukkal a gépekével. Minden részegységük 100 százalékban újrahasznosítható, elhasználódva sem terhelik tehát a környezetet.

Agrofórum Hírlevél
Iratkozzon fel az Agrofórum hírlevélre!

A feliratkozást követően a rendszer egy megerősítő emailt fog küldeni a megadott email címre. Ha nem érkezne meg a levél, kérjük nézze meg a spam vagy Gmail esetén a Promóciók és az Összes levél mappát.

Egyesül a MEGOSZ és a MEGFOSZ, szenzációs együttműködés körvonalazódik, megvan az új név is

2025. december 3. 09:10

A géptámogatások intézményesített rendszere is generálta eddig a gépgyártók és a gépforgalmazók közötti különbözőséget, aminek most véget lehet vetni.

Hihetetlenül olcsó a Valtra új traktorszériájának fenntartása, már csak tankolni kell

2025. december 1. 13:10

A fenntarthatóság és környezetvédelem fogalmait eddig talán nem kapcsoltuk a mezőgazdasági traktorokhoz, de a Valtra újdonsága ebben is változást hoz.

Őrült tesztet hajtottak végre Finnország havas-jeges útjain, döbbenetes eredménnyel

2025. november 29. 13:10

Érdemes kifejezetten téli abroncsokat beszerezni a traktorokhoz? Egy friss finnországi teszt után ez nem lehet kérdés.

Újra meglepték a világot a kínaiak, nem akármilyen gépújdonsággal rukkoltak elő

2025. november 28. 13:10

Hibrid betakarítógéppel jelentkezett a kínai Zoomlion az Agritechnica kiállításon, egészen érdekes műszaki megoldásokkal.

Lépéstartás a gépfejlesztéssel - Gumiabroncs körkép 2018 (2. rész)

2018. november 26. 08:48

Az új fejlesztésű mezőgazdasági gumiabroncsok egyre nagyobb méretben (átmérő, szélesség) készülnek annak érdekében, hogy a nagy motorteljesítményű traktorok vonóerő kifejtését, illetve az önjáró betakarítógépek nagy tömegének hordozását alacsony talajtömörítéssel legyenek képesek megvalósítani.

Gumiabroncs levegő nélkül

2018. február 26. 13:35

A Michelin X-Tweel SSL levegőnélküli kerék-gumiabroncs kombinációja mostantól az európai piacon is elérhető.

A Monster Jam turné visszatér Európába

2018. május 30. 12:15

A Monster Jam show még több adrenalinnal, szórakoztatással, és egy új útvonallal tér vissza Európa nagyvárosaiba.

Gazdariport: silány gumiabronccsal nem lehet minőségi munkát végezni, ne ezen spóroljon!

2024. augusztus 2. 13:10

Az AGRIMAX RT 855 például kifejezetten talajművelésre és szállításra lett kifejlesztve, vagyis a szántóföldön és a közúton is megfelelően teljesít