11℃ 0℃
március 4. Kázmér, Lúciusz, Zorán
Gépinfo

Kidobhatjuk a hagyományos gumiabroncsokat? Megérkezett a légrugós kerék

Agrofórum Online

100 százalékban újrahasznosítható, üzemanyagtakarékos, minden korábbinál hatékonyabb és biztonságosabb légrugós kereket fejlesztettek ki.

Azt gondolhatnánk, hogy a gumiabroncsok terén már nem lehet sok újdonságot hozni, ám ennél a termékkörnél is forradalmi változások zajlanak napjainkban. Nemrég az Agrofórum is hírt adott egy olyan izraeli cégről, amely gumihevederként viselkedő abroncsot fejlesztett ki. Az akár 17 százalékkal nagyobb felfekvőfelület sokkal kíméletesebben bánik a talajjal, és az üzemanyag-fogyasztást is csökkenti, vagyis számos előnnyel rendelkezik.

Ugyanilyen korszakos ötletnek tartják az ASW (Air Suspension Wheel) légrugós kereket, amelyet máris a radiálabroncs óta a legfontosabb innovációnak tartanak az iparágban. Nemcsak megfelelő alternatívája a hagyományos gumiabroncsnak, de annál környezetbarátabb, olcsóbb és biztonságosabb is.

A fejlesztés az amerikai (Phoenix, Arizona állam) Global Air Cylinder Wheels (GACW) vállalat nevéhez fűződik, amelynek Dr. Kemény Zoltán az alapítója. A légrugós kereket 2011 óta fejlesztik folyamatosan, kezdetben a hatalmas méretű és tömegű bányászati gépekre optimalizálva.

Az új termék már a küllemében is mutat némi eltérést, ám a valódi különbséget a belsejébe tekintve láthatjuk. Az ASW kerék bármilyen méretben készülhet, ezt a közepén lévő, furatokkal ellátott tárcsa határozza meg.

Az ASW kerék szerkezeti rajza
Az ASW kerék szerkezeti rajza

A külső dob szilárd, ugyanakkor rugalmas acélból készül, erre helyezik rá a futófelületet, amely elemenként cserélhető tömör poliuretánból vagy acélból van. A kerék formatartásáról és rugalmas viselkedéséről a belsejében elhelyezett, nitrogénnel töltött munkahengerek gondoskodnak, lényegében ezek veszik fel a talajegyenetlenségből származó erőhatásokat. A működési nyomásuk 2500 PSI, a felszakítási (tönkremeneteli) nyomásuk pedig 10 000 PSI.

A légrugós kerekek nagyobb terhelés elviselésére alkalmasak, mint a hagyományos gumiabroncsok. Jobb a kapaszkodóképességük is, míg a megcsúszásuknak minimális az esélye, ezáltal sokkal biztonságosabbak. A gördülési ellenállás csökkentése által üzemanyag-megtakarítás érhető el.

Az elhasználódott gumiabroncsok évente 6 millió tonna szennyezőanyagot jelentenek globálisan a környezet számára. Az óceánokban lévő mikroműanyagok 28 százaléka szintén ezekből származik, vagyis érdemes lenne őket lecserélni.

Az ASW kerekek élettartama a cserélhető futófelület-elemek által lényegében megegyezik magukkal a gépekével. Minden részegységük 100 százalékban újrahasznosítható, elhasználódva sem terhelik tehát a környezetet.

Agrofórum Hírlevél
Iratkozzon fel az Agrofórum hírlevélre!

A feliratkozást követően a rendszer egy megerősítő emailt fog küldeni a megadott email címre. Ha nem érkezne meg a levél, kérjük nézze meg a spam vagy Gmail esetén a Promóciók és az Összes levél mappát.

Ez lett a nemzet kedvenc traktora Németországban – meglepő?

2025. február 20. 09:40

2024-ben összesen 29 291 darab új traktor talált gazdára Németországban. Ez 1042 darabos, vagyis 3,4 százalékos visszaesést jelent.

Háromtengelyessé szerelték át az orosz nagytraktort

2025. február 19. 08:10

A Kirovec 6x6 erőgép immár 20,5 tonnás tömeggel büszkélkedhet, amivel persze nem túl kíméletes a talajhoz.

Elsőként a világon: elektromos hajtású forgóborona született – de mennyire bírja a kemény munkát?

2025. február 17. 14:40

Az olasz gyártó egyelőre a legkisebb, 3 méteres munkaszélességben készítette el az elektromos munkagép prototípusát.

Bikaerős gumihevederes traktorral kísérleteznek a kínaiak

2025. február 12. 13:10

Az egyelőre prototípusként létező gép 220 LE-s motorral szerelt, powershift váltóval ellátott, és meglepően fordulékony.

Új kotró gumiabroncs született: Alliance 399

2024. április 3. 12:10

Bemutatjuk az új Alliance 399 gumiabroncsot, amelyet kifejezetten kotrógépekhez terveztek.

Gumiabroncs nagy szállítókapacitáshoz és teherbíráshoz

2024. április 30. 16:10

A flotációs képesség a talajtömörödés csökkentésében jut szerephez, az alacsonyabb gördülési ellenállás üzemanyag-megtakarítást eredményez.

Nokian Tyres: intelligens gumiabroncsok traktorokhoz

2020. október 11. 10:38

Az intelligens gumiabroncsokat az alkalmazás regisztrálja, majd monitorozza a gumiabroncsok helyzetét és nyomását, valamint az összes ilyen abronccsal rendelkező jármű hőmérsékleti adatait.

Az izraeliek újra kezdik! - Új Galileo AgriCup gumiabroncs

2019. április 17. 13:42

A Galileo AgriCup kifejlesztésénél a talajra gyakorolt hatás volt az elsődleges szempont. A nagyobb felfekvő felület eredményeként az AgriCup jobb vonóképességgel és kisebb talajnyomással dolgozik.