Gépinfo

Kidobhatjuk a hagyományos gumiabroncsokat? Megérkezett a légrugós kerék

Agrofórum Online

100 százalékban újrahasznosítható, üzemanyagtakarékos, minden korábbinál hatékonyabb és biztonságosabb légrugós kereket fejlesztettek ki.

Azt gondolhatnánk, hogy a gumiabroncsok terén már nem lehet sok újdonságot hozni, ám ennél a termékkörnél is forradalmi változások zajlanak napjainkban. Nemrég az Agrofórum is hírt adott egy olyan izraeli cégről, amely gumihevederként viselkedő abroncsot fejlesztett ki. Az akár 17 százalékkal nagyobb felfekvőfelület sokkal kíméletesebben bánik a talajjal, és az üzemanyag-fogyasztást is csökkenti, vagyis számos előnnyel rendelkezik.

Ugyanilyen korszakos ötletnek tartják az ASW (Air Suspension Wheel) légrugós kereket, amelyet máris a radiálabroncs óta a legfontosabb innovációnak tartanak az iparágban. Nemcsak megfelelő alternatívája a hagyományos gumiabroncsnak, de annál környezetbarátabb, olcsóbb és biztonságosabb is.

A fejlesztés az amerikai (Phoenix, Arizona állam) Global Air Cylinder Wheels (GACW) vállalat nevéhez fűződik, amelynek Dr. Kemény Zoltán az alapítója. A légrugós kereket 2011 óta fejlesztik folyamatosan, kezdetben a hatalmas méretű és tömegű bányászati gépekre optimalizálva.

Az új termék már a küllemében is mutat némi eltérést, ám a valódi különbséget a belsejébe tekintve láthatjuk. Az ASW kerék bármilyen méretben készülhet, ezt a közepén lévő, furatokkal ellátott tárcsa határozza meg.

Az ASW kerék szerkezeti rajza
Az ASW kerék szerkezeti rajza

A külső dob szilárd, ugyanakkor rugalmas acélból készül, erre helyezik rá a futófelületet, amely elemenként cserélhető tömör poliuretánból vagy acélból van. A kerék formatartásáról és rugalmas viselkedéséről a belsejében elhelyezett, nitrogénnel töltött munkahengerek gondoskodnak, lényegében ezek veszik fel a talajegyenetlenségből származó erőhatásokat. A működési nyomásuk 2500 PSI, a felszakítási (tönkremeneteli) nyomásuk pedig 10 000 PSI.

A légrugós kerekek nagyobb terhelés elviselésére alkalmasak, mint a hagyományos gumiabroncsok. Jobb a kapaszkodóképességük is, míg a megcsúszásuknak minimális az esélye, ezáltal sokkal biztonságosabbak. A gördülési ellenállás csökkentése által üzemanyag-megtakarítás érhető el.

Az elhasználódott gumiabroncsok évente 6 millió tonna szennyezőanyagot jelentenek globálisan a környezet számára. Az óceánokban lévő mikroműanyagok 28 százaléka szintén ezekből származik, vagyis érdemes lenne őket lecserélni.

Az ASW kerekek élettartama a cserélhető futófelület-elemek által lényegében megegyezik magukkal a gépekével. Minden részegységük 100 százalékban újrahasznosítható, elhasználódva sem terhelik tehát a környezetet.

Agrofórum Hírlevél
Iratkozzon fel az Agrofórum hírlevélre!

A feliratkozást követően a rendszer egy megerősítő emailt fog küldeni a megadott email címre. Ha nem érkezne meg a levél, kérjük nézze meg a spam vagy Gmail esetén a Promóciók és az Összes levél mappát.

A gazdák új legjobb barátja: így dolgozik a robotkutya

2025. augusztus 9. 16:10

Tényleg jönnek a robotkutyák! Egy új fejlesztés azt ígéri, hogy a négylábú gépek hamarosan a gazdák legjobb segítőivé válhatnak.

Forradalom a traktorok alatt: jönnek az okos abroncsok

2025. július 13. 11:10

Az agrár gumiabroncspiac 2025-ben világszerte eléri a 7 milliárd dollárt, Európában 2,3 milliárdot – fenntarthatóság és IoT vezérli a jövőt.

100 éve mozgásban – jubileumot ünnepel a Kramer

2025. július 9. 14:10

A mezőgazdasági és építőipari gépek egyik legismertebb európai gyártója, a Kramer idén ünnepli alapításának 100. évfordulóját.

Töretlenül nő a kereslet az akkumulátoros gépekre

2025. június 7. 14:10

Egyre népszerűbbek Magyarországon is az akkumulátoros kerti gépek és a robotfűnyírók – a Husqvarna szerint a piac szárnyal.

A Vredestein új abroncsméreteket mutat be a VF Traxion Optimall sorozatához

2018. október 23. 15:37

Az új abroncsméreteket a Bolognában 2018. november 7–11. között megrendezésre kerülő Nemzetközi Mezőgazdasági és Kertészeti Munkagép (EIMA) kiállításon tekinthetik meg az érdeklődők.

Kétféle abroncs a traktor két tengelyén? Van benne ráció

2023. szeptember 14. 15:40

Fenntartható, környezetkímélő gazdálkodást folytat az a francia gazda, aki a traktorának az első és hátsó tengelyeire eltérő abroncsokat szereltetett, mert más-más feladatokat szán nekik.

Gumiabroncs nagy szállítókapacitáshoz és teherbíráshoz

2024. április 30. 16:10

A flotációs képesség a talajtömörödés csökkentésében jut szerephez, az alacsonyabb gördülési ellenállás üzemanyag-megtakarítást eredményez.

Lépéstartás a gépfejlesztéssel - Gumiabroncs körkép 2018 (1. rész)

2018. november 23. 06:33

A követelmények jelentős részének manapság a nagy átmérőjű, széles profilú, radiál szerkezetű, nyitott nyílbordázatú (AS mintázatú), IF (Improved Flexion) vagy VF (Very High Flexion) technológiával gyártott gumiabroncsok felelnek meg leginkább.