Huszonkét százalékkal zuhant júliusban a hazai személyautó és kishaszonjármű forgalomba helyezések száma – derült ki a Datahouse adatiból. Júniusban 23 százalékos, májusban még 53, áprilisban pedig 48 százalékos volt az éves mínusz.
Az elmúlt hónapban 13 672 jármű kapott rendszámot az előző kategóriákban. A két évvel ezelőtti júliushoz képest 2 százalékos csökkenést mutatnak az adatok.
Összesen 79 488 járművet adtak el ezen a piacon eddig ebben az évben. Ez éves adatok 24 százalékos csökkenést mutattak, a két évvel ezelőttihez képest enyhébb, 17 százalékos a csökkenés.
Az összevont listán júliusban Ford, Suzuki, Toyota márkasorrend alakult ki a dobogón. A teljes hét hónap dobogósait nézve Ford, Toyota, Volkswagen a három dobogós.
A tavalyhoz képest 21 százalékkal 2718 darabosra szűkült pick-up-piacon továbbra is a Ford Ranger az első 50 százalékos piaci részesedéssel a január-július időszak adatai alapján. Második a Toyota Hilux 28 százalékos piacrésszel. A harmadik helyen a Mitsubishi L200 áll 7 százalékos piaci részesedéssel.
A szegmensek közötti verseny kissé átalakult, mert a korábbi 13 helyett már 21 kategóriát különböztet meg a Datahouse. Korábban a SUV-kategória vezetett, ezt most négyfelé szedték. Az új felosztásban a kisebb méretű SUV-ok a B-SUV-ba tartoznak, ez az első a szegmensek listáján 14 648 darabbal és 18 százalékos piacrésszel. A közepes, az alsó-közép kategóriájú C-SUV a harmadik 9950 darabbal és 13 százalékkal. A hagyományos C-szegmens, azaz az alsó-közép kategória a második amúgy. A felső-közép kategóriás SUV-okat a D-SUV, a még nagyobbakat az E-SUV kategóriába sorolták. Mi a két népszerű, a B-SUV és a C-SUV szegmenst néztük meg. Előzőben Suzuki Vitara, Suzuki SX4 S-Cross és Dacia Duster sorrend, míg a másodikban Toyota RAV-4, Skoda Kodiaq, Kia Sportage sorrend alakult ki az élen.
Az éves alapon 16 százalékkal 4757 darabra csökkenő nagyobb méretű furgonok piacán a Ford Transit az első, a Fiat Ducato a második, míg a Renault Master továbbra is harmadik.
„A forgalomba helyezés összességében az első hét hónapban mintegy 25%-al alatta van a 2019-es évnek. Ezen belül áprilisban és májusban a koronavírus kapcsán foganatosított válságintézkedések és a gyárbezárások miatt 50% feletti visszaesés volt, amelyet, reményeink szerint a második félév valamelyest kompenzálni tud. Ugyanezt reméljük a tisztán elektromos és a plug-in hibrid autóknál is, ahol a tavalyi bázisnál jobb, de az idei előrejelzésnél szerényebb adatokat látunk. Az elektromos autókra biztosított állami támogatás egy nap alatt elfogyott, ennek folytatása tovább lendíthetne a piacon” – hívta fel a figyelmet Erdélyi Péter, a Magyar Gépjárműimportőrök Egyesületének (MGE) ügyvezető elnöke.