Minden eddiginél több konfigurációval érkezik júniusban a vadonatúj Mercedes-Benz Sprinter a haszongépjárműveket értékesítő kereskedésekbe. A világpremierjét Duisburg városában ünneplő, minden elképzelhető feladatkörhöz kaméleonként alkalmazkodó bestsellernek idén a harmadik generációja mutatkozott be.
Teljes internetes kapcsolódás, egyedi méretezhetőség, modern és tiszta, SCR-katalizátorral ellátott Euro6-os dízelmotorok, 2019-től csendes elektromos hajtás, és személyre szabott raktérmegoldások, különböző járműmegosztó és bérlési szolgáltatásokkal kombinálva – ezeket kínálja a harmadik generációra teljesen megújuló Mercedes-Benz Sprinter, a szegmens megalkotója és legnépszerűbb tagja.
„A Sprinter – kereskedelmi flottánk zászlóshajójaként – az integrált rendszerszintű megoldások megtestesítője. Átfogó iparspecifikus tudásbázisával és az innovatív hálózati szolgáltatásokkal az új modell minden igényt kilégít. A modell az okos megoldások terén is az élen jár.”
– mondta Volker Mornhinweg, a Mercedes-Benz Vans vezetője.
1995-ös bemutatkozása óta a Sprinter több mint 3 milliós eladott darabszámával alapjában határozza meg a nagyméretű haszongépjárművek piacát, több mint 130 ország ügyféligényének megfelelve. A nemzetközi színtéren is elismert Mercedes-Benz Vans legnagyobb példányszámban eladott autója a legnépszerűbb kereskedelmi járművek egyike.
A Sprinter harmadik generációjának progresszív formaterve, valamint komfort- és biztonságorientált kialakítása a személyautók színvonalával vetekszik. Az alacsonyabb üzemeltetési költségeknek, valamint az ügyféligényeket kiszolgáló részletmegoldásoknak köszönhetően a modell egyedülállóan gazdaságos.
Még jobban variálható, és minden területen otthonosan mozog
Összesen hatféle – dobozos zárt áruszállító, Tourer személyszállító, platós, vontató, busz, vagy felépítmény nélküli – kivitel, három hajtáskoncepció, továbbá számos vezetőfülke-kialakítás, felépítményhossz, terhelhetőségi szint, raktérmagasság és felszereltség: ezek a paraméterek már önmagukban is elegendőek lennének a Sprinter fokozott variálhatóságának és személyre szabhatóságának bizonyításához. Az összesen több, mint 1700 összeállítható változat jelenti az új Sprinter koncepciójának alapját biztosító Mercedes-Benz Vans részlegnél a maximális modularitást, amely a legkülönfélébb felhasználási területeken is tökéletes munkatárssá teszi a modellt. Legyen szó akár egy futárszolgálat végső kiszállítási lépcsőjéről, akár hosszú távú szállítójárműről, vagy egy szerviztechnikusi alkalmazásról, ahol a járművet guruló pótalkatrész-raktárnak használják, a Sprinter nem ismer lehetetlent. Mindezeken felül mentőautóként, lakóautóként, vagy kompakt buszként is tökéletesen helytáll.
Technikai újdonságok: elsőkerékhajtás és két új váltómű
Az eddigi, jól bevált, hátsó- és összkerékhajtásból álló hajtáskoncepciót az új Sprinter-generációban az elsőkerékhajtás egészíti ki. A konstrukció előnyeit kihasználva ezekre a modellváltozatokra 50 kilogrammal nagyobb hasznos teherbírás jellemző a hátsókerékhajtású kivitelekhez képest. A 80 milliméterrel alacsonyabb rakodóperem jelentősen megkönnyíti a felhasználási terület függvényében a ki- és berakodást, vagy a ki- és beszállást.
Az elsőkerékhajtású modellekhez a mérnökök két új váltóművet fejlesztettek. Az áruszállítók kategóriájában újdonság a 9-fokozatú bolygóműves automataváltó bevezetése. Az áttételezést a lehető legjobb fogyasztást és a maximális agilitást szem előtt tartva alkották meg a tervezők, de az alacsonyabb zajszint és a kiváló menetkényelem is kiemelendő az új váltómű kapcsán. Alapesetben minden motor, illetve hajtás esetében egy 6-fokozatú manuális váltó jár az autóhoz, amit a kiváló kapcsolási komfort mellett a váltókaron csak alig érezhető vibrációk jellemeznek. A hátsókerékhajtású kivitelekhez opcionálisan a jól bevált 7G-Tronic Plus hétfokozatú automataváltó érhető el.
Tiszta motorpaletta SCR-katalizátorral és a szegmens egyetlen hathengeres erőforrásával
Az új Sprinter motorpalettájának gerincét a korábban már bizonyított 2,1-literes, 4-hengeres dízelmotorcsalád adja, amelynek tagjait alaposan átdolgozták a mérnökök a még kiegyensúlyozottabb teljesítmény, az alacsonyabb üzemanyagfogyasztás és a tisztább működés érdekében. Az összes motor megfelel a szigorú Euro 6/VI környezetvédelmi normáknak, többek között a BlueTEC technológiának köszönhetően. Az AdBlue tank 18-ról 22 literesre növekedett, ezáltal ritkábban szükséges foglalkozni az adalék utántöltésével.
A 2,1 literes dízelmotor hátsó- és elsőkerékhajtás esetén is 3-3 teljesítményszinten érhető el: előbbi esetben egy 114, egy 143 és egy 163 lóerős változat áll rendelkezésre, elsőkerékhajtással pedig a 114 és a 143 lóerős változatok mellett egy 177 lóerős szint is elérhető, utóbbi kizárólag a lakóautó-szegmens számára.
A szegmens egyetlen hathengeres motorjaként a kínálat csúcsán egy 3-literes erőforrás áll. Csúcsteljesítménye eléri a 190 lóerőt, ehhez 1.600-2.600/perc között végig 440 Nm-es maximális forgatónyomaték társul. A Sprinter legizmosabb motorja nem csupán lenyűgözően erős, de a hathengeres egység páratlanul kifinomult járáskultúrával és egyedülállóan jó vezethetőséggel büszkélkedhet.
Praktikus vezetőfülke és akár 5,5 tonnás kialakítás
A vezetőfülkét a lehető legjobb praktikum, a legkülönfélébb felhasználási igények, valamint az elsőrangú ergonómia jegyében alkották meg a tervezők. Az optimalizált megoldások sorát gyarapítják az ergonomikus ülések, a kulcs nélküli indítás (Keyless-Start), valamint a továbbfejlesztett klímaberendezés, az átgondolt tárolók révén pedig mindennek gyorsan megtalálhatjuk a helyét.
A rakteret szintén okos megoldások jellemzik, a fronthajtású modellek pedig a rakodható kerékjárati íveknek, valamint a teljes raktérre vetített maximális raktérmagasságnak köszönhetően még sokoldalúbb felhasználást biztosítanak. A Sprinter zárt áruszállító leghosszabb és legmagasabb tagjának raktere akár 17 köbméteres, a legnehezebb, 5,5 tonnás megengedett össztömegű verzió hasznos terhelhetősége pedig elérheti a 3,5 tonnát. Mindeközben az elsőkerékhajtású Sprinter zárt áruszállító és platós modellek önsúlya kivételesen alacsony, nem éri el a 2 tonnát, tehát hasznos teherbírásuk meghaladja az 1,5 tonnát – kiváló helykihasználás és rakodhatóság mellett.
Páratlan biztonság
A Mercedes-Benz Vans a Sprinter szegmensében a biztonságot is új szintre emelte. A Sprinter asszisztens rendszerei közé tartozik többek között az öntisztuló tolatókamera, amelynek képe a belső visszapillantó tükörben jelenik meg, a 360 fokban látó modern Parkolás csomag, vagy a Wet Wiper System nevű rendszerrel kiegészített esőérzékelő, amely a szélvédő mosása közben is optimális kilátást biztosít.
Mindemellett a palettán megtalálható többek között a DISTRONIC PLUS adaptív sebességtartó automatika, a holttérfigyelő rendszer, az aktív sávtartó, az éberségfigyelő, a fejlett menetstabilizáló. Az oldalszél-asszisztens szintén a vezető kényelmét és a biztonságos munkát hivatott fokozni.
A Sprinter és a felhasználás sokoldalúsága
A kategóriateremtő Sprinter legalább annyira sokoldalú, mint azok a szektorok és felhasználási területek, melyekben munkára fogják.
A rendszerszintű integráció és a minden eddiginél sokoldalúbban variálható kialakítás tökéletesen alkalmassá teszi a modellt bármilyen feladatra. A lehetőségek tárháza az internetes logisztikai vezérléstől kezdve a későbbiekben akár hűthető raktéren keresztül a személyautó igényességével megalkotott belső térig terjed, a felhasználási céltól függően. Az állandó internetes összeköttetés a hatékonyságot a lehető legmagasabb szintre emeli.
Integrált stratégia a kereskedelmi modellek felvillanyozására
Összhangban a Mercedes-Benz Vans integrált stratégiájával, az elkövetkező években a kereskedelmi modellek elektromos hajtással is elérhetővé válnak. A sort a már bemutatott eVito nyitja 2018 második felében, az eVitót az eSprinter követi 2019-ben, a kínálatot ezután az eCitan teszi teljessé.
Nem pusztán elektromos modelleket kínál majd a gyártó, hanem az igényekhez és infrastruktúrához alkalmazkodó komplett flottamegoldásokat. A kapcsolódási megoldások használata, valamint az elektromos járművekhez szabott finanszírozási és mobilitási koncepciók a teljes, rendszerszintű megoldás részét képezik majd. Ez jelentősen csökkenti a jármű teljes életciklusának működtetési költségeit.
A paradigmaváltás a fejlesztést is érinti, amelynek következtében a stratégiai partnerek közvetlenül beépülnek a fejlesztési folyamatba. A Hermes logisztikai szolgáltató és a Mercedes-Benz Vans például Hamburgban és Stuttgartban kezd kísérleti szolgáltatásba idén. Az elektromos flottát folyamatosan bővítik, ezáltal a kiszállítást összesen 1500 elektromos furgon végzi majd.
A jövőre piacra kerülő, 5.926 mm hosszú, 3.665 mm tengelytávolságú és 3,5 tonna megengedett össztömegű eSprinter zárt áruszállító változata akár 10,5 köbméteres rakteret kínál. Az 55 kWh kapacitású akkumulátor 150 kilométeres hatótávolságot biztosít, amely érték kedvezőtlen körülmények között is megfelel a valóságnak. Az akkumulátorok 8 óra alatt teljesen feltölthetők.
A belvárosi teendőkhöz egy kisebb akkumulátor is rendelkezésre áll majd, 41 kWh kapacitással. Ez 115 km-es hatótávolságot biztosít, viszont az akkucsomag alacsonyabb tömege miatt a nagyobb akkumulátoros verzióval összehasonlítva hasznos teherbírása 140 kilogrammal nagyobb. Ebben az esetben a töltés körülbelül hat órát vesz igénybe.