Gépinfo

Mennyire nehéz nevet adni egy új pick-upnak?

Agrofórum Online

Az 1990-es években a Toyota már minden kontinensen megkerülhetetlen tényező volt, ugyanakkor nem minden kategóriában játszott domináns szerepet.

A platós kisteherautók piaca már ekkor is Észak-Amerikában volt a legnagyobb és a helyi gyártók – részben több évtizedes hagyományaik és piaci beágyazottságuk miatt – hatalmas előnyre tettek szert.

A Toyota is szeretett volna magának egy szeletet a pick-up-tortából és a 90-es években létrehozta a Truck és a T100-as modelleket; a névadással tehát nem bíbelődtek sokat a japán gyártónál.

A Toyota első pick-upjai nem értek el átütő sikert, hiszen kisebbek voltak, mint a nagy amerikai platósok, ráadásul csak négy- és hathengeres motorral voltak kaphatók. Akkoriban még csak kevesen látták előre vagy hitték el a klímaváltozást, így V8-as nélkül nem vették komolyan a nagyobb Toyota T100-ast sem.

Nem jött be a kis platós

Az USA-ban akkoriban a nagyméretű pick-upok voltak sikeresek, a Toyota pedig úgy vélte, új belépőként érdemes lenne valami újszerűt kínálni. Ezért a kisebb platósukat egyszerűen Toyota Trucknak nevezték el, ezt váltotta 1995-ben a Tacoma.

A Trucknál nagyobb, de a két kategória között elhelyezkedő T100-as pedig azokat próbálta megszólítani, akik kevesebbet akartak költeni vagy túl nagy volt nekik egy Ford F sorozat vagy Chevrolet Silverado.

A stratégia nem jött be. Észak-Amerikában még tartott a három nagy helyi gyártó aranykora, a fizetésekhez képest az autók olcsók voltak, a benzin ára az ingerküszöböt sem érte el, így a méret és a fogyasztás nem, a patrióta hevület viszont sokat nyomott a latban.

T150 és F150

Az ezredforduló közeledtével a Toyota elkészült a T100-as utódjával, ám amikor a névadásra került volna a sor, váratlan akadály merült fel. A T150-es – ez a név volt ugyanis a tervben – nagyobb, erősebb lett volna, mint elődje, hiszen versenyre kellett kelnie a Ford F sorozattal vagy a Chevy Silveradóval. Ám a Ford jogi úton megtámadta a T150-es modellnevet, mert túlságosan hasonlított a Ford F-150-re, amely akkoriban, illetve még évtizedeken át uralta a nagyméretű pick-upok piacát.

Bejött a Tundra

A Toyota tehát nem tehetett mást, elállt a T150 típusnév használatától, és össze kellett hívni a szakembereket a marketing-, a dizájn- és a kommunikációs osztályról, hogy találják meg a kész autó nevét.

Így született meg a Tundra. A Tacoma fölött elhelyezkedő újdonság – immár hat- és nyolchengeres benzines erőforrásokkal – sokkal jobban teljesített, 26 év elteltével még mindig létezik, és sikeresebb, mint valaha.

Utalások

A Toyota névadási gyakorlata egyébként gyakran nyúl a koronára, építészetre, nemességre, mitológiára vagy természetre való utalásokhoz. A Corolla név például a virágszirmok körvonalára utal, míg a másik globális sikermodell, a Camry neve a szintén koronát jelentő japán „kan-muri” kifejezéssel való szójátékból született.

Emellett létezik Crown nevű Toyota is, a Sequoia a nagyméretű, Észak-Amerikában honos fenyőkre utal, a szintén népszerű Sienna egyterű neve pedig a talaj vörösesbarna pigmentjéről kapta a nevét.

Úttalan utak

Utólag elmondható, hogy a Tundra név logikus és sikeres választás volt a strapabíró pick-up számára, mert minden fontos szempontnak megfelel. Könnyen kiejthető a világ összes kontinensén, és egyszerűsége okán nem okoz gondot megjegyezni sem.

Ráadásul eszünkbe juttatja a valódi tundrát, az úttalan utakat, ahová csak olyan megbízható, potens és robusztus igáslóval célszerű elindulni, mint maga a Toyota Tundra.

(Kép: Toyota)

Agrofórum Hírlevél
Iratkozzon fel az Agrofórum hírlevélre!

A feliratkozást követően a rendszer egy megerősítő emailt fog küldeni a megadott email címre. Ha nem érkezne meg a levél, kérjük nézze meg a spam vagy Gmail esetén a Promóciók és az Összes levél mappát.

Traktorcsere 15 százalék önerővel, ez megoldja a kis és közepes gazdaságok gondjait

2025. október 2. 16:10

Elöregedett géppark jellemzi sok helyen a mezőgazdaságot Európa keleti felében, ezért jól jönnek a támogatási programok.

Väderstad E-Connect - Az intelligens gazdálkodás új korszaka

2025. október 2. 13:00

A Väderstad bemutatja az E-Connect telematikai rendszert, amely valós idejű flottakövetést és adatvezérelt döntéstámogatást kínál.

Állva hagyja elődeit a vadonatúj Fastrac gyorstraktor, itt aztán leérnek a lóerők a talajra

2025. október 2. 09:10

Öt évnyi tesztelés, nyúzás és nyüstölés után végre megérkezett az új Fastrac 6000-es gyorstraktor széria, hogy kitöltse a régóta tátongó űrt a JCB kínálatában.

Zörgő rács, porfelhő és krumplihegyek – burgonyabetakarítás orosz módra

2025. október 1. 16:10

A kedvező időjárást kihasználva most igyekszik mindenki gyors tempóban és sértetlenül betakarítani a burgonyagumókat – ehhez mutatunk egy érdekes eszközt.

Újabb limitált szériás Toyota Hilux érkezik

2018. április 24. 13:50

A Toyotának úgy látszik bejöttek a világ legnépszerűbb pickupja, a Hilux születésének 50. évfordulójáról megemlékező limitált szériás sorozatok.

A pick-up-piac 16 százalékkal csökkent tavaly

2021. január 6. 06:48

2020-ban összesen 150 072 járművet adtak el. Ez 2019-hez képest 18,5 százalékos mínusz, a két évvel ezelőttihez képest enyhébb, 5,8 százalékos a mérséklődés.

Visszaesett a hazai autópiac novemberben

2018. december 9. 03:33

Az összevont listán novemberben Ford, Suzuki, Volkswagen sorrend alakult ki. A múlt havi 13 495 darabos értékesítés 7 százalékos éves visszaesést jelent. Idén ez a második hónap, amikor mínuszt regisztráltak.

SsangYong Musso Grand: erdőre-mezőre ideális

2020. május 10. 18:16

A legkeményebb terepre való az 5,4 méter hosszú és 1,95 méter széles, hatékony, rendkívül robusztus és praktikus SsangYong pick-up.