31℃ 19℃
június 6. Norbert, Norberta, Cintia
Gépinfo

Mennyire nehéz nevet adni egy új pick-upnak?

Agrofórum Online

Az 1990-es években a Toyota már minden kontinensen megkerülhetetlen tényező volt, ugyanakkor nem minden kategóriában játszott domináns szerepet.

A platós kisteherautók piaca már ekkor is Észak-Amerikában volt a legnagyobb és a helyi gyártók – részben több évtizedes hagyományaik és piaci beágyazottságuk miatt – hatalmas előnyre tettek szert.

A Toyota is szeretett volna magának egy szeletet a pick-up-tortából és a 90-es években létrehozta a Truck és a T100-as modelleket; a névadással tehát nem bíbelődtek sokat a japán gyártónál.

A Toyota első pick-upjai nem értek el átütő sikert, hiszen kisebbek voltak, mint a nagy amerikai platósok, ráadásul csak négy- és hathengeres motorral voltak kaphatók. Akkoriban még csak kevesen látták előre vagy hitték el a klímaváltozást, így V8-as nélkül nem vették komolyan a nagyobb Toyota T100-ast sem.

Nem jött be a kis platós

Az USA-ban akkoriban a nagyméretű pick-upok voltak sikeresek, a Toyota pedig úgy vélte, új belépőként érdemes lenne valami újszerűt kínálni. Ezért a kisebb platósukat egyszerűen Toyota Trucknak nevezték el, ezt váltotta 1995-ben a Tacoma.

A Trucknál nagyobb, de a két kategória között elhelyezkedő T100-as pedig azokat próbálta megszólítani, akik kevesebbet akartak költeni vagy túl nagy volt nekik egy Ford F sorozat vagy Chevrolet Silverado.

A stratégia nem jött be. Észak-Amerikában még tartott a három nagy helyi gyártó aranykora, a fizetésekhez képest az autók olcsók voltak, a benzin ára az ingerküszöböt sem érte el, így a méret és a fogyasztás nem, a patrióta hevület viszont sokat nyomott a latban.

T150 és F150

Az ezredforduló közeledtével a Toyota elkészült a T100-as utódjával, ám amikor a névadásra került volna a sor, váratlan akadály merült fel. A T150-es – ez a név volt ugyanis a tervben – nagyobb, erősebb lett volna, mint elődje, hiszen versenyre kellett kelnie a Ford F sorozattal vagy a Chevy Silveradóval. Ám a Ford jogi úton megtámadta a T150-es modellnevet, mert túlságosan hasonlított a Ford F-150-re, amely akkoriban, illetve még évtizedeken át uralta a nagyméretű pick-upok piacát.

Bejött a Tundra

A Toyota tehát nem tehetett mást, elállt a T150 típusnév használatától, és össze kellett hívni a szakembereket a marketing-, a dizájn- és a kommunikációs osztályról, hogy találják meg a kész autó nevét.

Így született meg a Tundra. A Tacoma fölött elhelyezkedő újdonság – immár hat- és nyolchengeres benzines erőforrásokkal – sokkal jobban teljesített, 26 év elteltével még mindig létezik, és sikeresebb, mint valaha.

Utalások

A Toyota névadási gyakorlata egyébként gyakran nyúl a koronára, építészetre, nemességre, mitológiára vagy természetre való utalásokhoz. A Corolla név például a virágszirmok körvonalára utal, míg a másik globális sikermodell, a Camry neve a szintén koronát jelentő japán „kan-muri” kifejezéssel való szójátékból született.

Emellett létezik Crown nevű Toyota is, a Sequoia a nagyméretű, Észak-Amerikában honos fenyőkre utal, a szintén népszerű Sienna egyterű neve pedig a talaj vörösesbarna pigmentjéről kapta a nevét.

Úttalan utak

Utólag elmondható, hogy a Tundra név logikus és sikeres választás volt a strapabíró pick-up számára, mert minden fontos szempontnak megfelel. Könnyen kiejthető a világ összes kontinensén, és egyszerűsége okán nem okoz gondot megjegyezni sem.

Ráadásul eszünkbe juttatja a valódi tundrát, az úttalan utakat, ahová csak olyan megbízható, potens és robusztus igáslóval célszerű elindulni, mint maga a Toyota Tundra.

(Kép: Toyota)

Agrofórum Hírlevél
Iratkozzon fel az Agrofórum hírlevélre!

A feliratkozást követően a rendszer egy megerősítő emailt fog küldeni a megadott email címre. Ha nem érkezne meg a levél, kérjük nézze meg a spam vagy Gmail esetén a Promóciók és az Összes levél mappát.

50 éves a Fliegl: fél évszázada a mezőgazdaság szolgálatában! 

2025. június 3. 11:10

Érzelem, innováció és közösség: így ünnepelt együtt a Fliegl család és partnerei a cégcsoport fél évszázados történetét.

Újabb innovációs díjat nyert az AMAZONE

2025. május 4. 13:10

Az AMAZONE 2025-ben sorozatban másodszor nyerte el a stern Innovációs Díjat, megerősítve vezető helyét a mezőgazdasági technológiában.

AXIÁL-NEXT márkanévvel erősítik a digitális átállást        

2025. május 2. 13:10

A magyar gépforgalmazó óriás vállalat egységes márkaként vezeti be digitalizációs megoldásait, AXIÁL-NEXT néven.

Elmarad a NAK Szántóföldi Napok és AgrárgépShow-Mezőfalva

2025. április 15. 15:29

Ragadós száj- és körömfájás miatt elmarad a 2025-ös NAK Szántóföldi Napok és AgrárgépShow mezőfalvi rendezvénye.

A Ford Ranger fölényesen uralja a hazai pick-up-piacot

2019. május 8. 14:11

Áprilisban összesen 14 517 személyautót és kishaszonjárművet adtak el itthon, ez 6 százalékkal több a tavalyi esztendő hasonló időszakához képest, azonban 45 százalékos növekedés 2017 negyedik hónapjával összevetve – derült ki a Datahouse adataiból.

Régi-új pick-up érkezik a magyar piacra

2019. március 13. 08:07

A 2019-es Genfi Autószalonon mutatta be a dél-koreai Ssangyong vadonatúj pick-up-ját, a Musso Grandot, ami már nyár elején elérhető lesz a hazai márkakereskedésekben is.

A Toyota Hilux a legkelendőbb pick-up

2018. február 8. 08:48

Továbbra is lendületesen emelkedik a hazai újautó-piac. Idén januárban összesen 10 539 személyautót és kishaszonjárművet helyeztek forgalomba.

Őrzi vezető helyét a Toyota Hilux a pick-up-piacon

2023. március 5. 05:38

A tavalyihoz képest 1,9 százalékkal 635 darabosra fogyó pick-up-piacon a Toyota Hilux az első 52 százalékos piaci részesedéssel eddig 2023-ban.