Gépinfo

Milyen üzem- és kenőanyagot használjunk motorfűrészünkhöz?

Anrdeas STIHL Kft.

Annak érdekében, hogy sokáig használhassuk gépeinket, érdemes figyelmet fordítani karbantartásukra és a felhasználandó üzem- és kenőanyagokra is. A motorfűrészek példáján keresztül a STIHL műszaki vezetője, ez utóbbi téma kapcsán ad választ a leggyakrabban feltett kérdésekre.

  1. Milyen benzint használjunk gépeinkhez?
  2. Hogyan célszerű tárolni az üzemanyagot?
  3. Mire érdemes figyelni még a feltankolásnál és használat során?

Benzinváltozás

Legelőször néhány gondolat a közelmúltban tapasztalt benzinváltozásról. Magyarországon is megváltozott a leggyakrabban használt 95-ös motorbenzin összetétele. A korábbi „E5” jelölést felváltotta az „E10”, amely azt jelenti, hogy a benzin bioösszetevő (pl.: bioetanol) tartalma maximum 5%-ról maximum 10%-ra emelkedett. Az új szabályozás a magasabb oktánszámú (prémium) benzinekre nem kötelező jelleggel vonatkozik, ezért azok továbbra is elérhetők a maximum 5%-os bioösszetétellel és „E5” jelöléssel.

A STIHL kínálatának valamennyi benzines gépéhez alkalmas az újfajta összetételű üzemanyag, és az eddigiekben megszokott módon jól működik a jelenleg kapható, jó minőségű 95-ös, 98-as vagy 100-as oktánszámú benzinnel. A benzinváltozás miatt a régebbi gépeken akár szükség lehet a szakszervizek által elvégzendő porlasztóbeállításra is.

Milyen benzint használjunk gépeinkhez?

A kétütemű motorok keverékkel működnek, ezek használatához benzinből és kétütemű motorolajból álló üzemanyagkeverék szükséges. Az üzemanyag elkészítését 1:50 arányban ajánlott bekeverni, tehát 1 rész olaj + 50 rész benzin (pl.: 1 dl olajat tegyünk egy 5 literes kanna benzinhez). Manapság legnépszerűbb, a STIHL HP Super kétütemű keverék motorolaj, amely tiszta égést biztosító, kiváló kenési tulajdonságú olaj. Még benzintartósságot fokozó adalék is van benne. Bekeveréskor ajánlatos az elkeveredést segítve megmozgatni a kannát.

Ha nem a gépünknek megfelelő üzemanyagot használunk azzal jelentős anyagi kárt okozhatunk magunknak, hiszen a nem megfelelő üzemanyag használata, vagy az előírásoktól eltérő keverési arány akár a motor súlyos károsodását is okozhatja. Tehát a rosszabb minőségű vagy már megromlott benzin, vagy rossz minőségű motorolaj, a motort és az üzemanyagrendszert is megrongálhatja.

Hogyan célszerű tárolni az üzemanyagot?

A benzint kizárólag erre a célra gyártott, engedélyezett és használt, egyedi jellel vagy felirattal (pl. „95 tiszta benzin”) ellátott tiszta benzines kannában, száraz, hűvös, tűzbiztonsági szempontból is megfelelő, naptól védett helyen kell tárolni. Kerüljük el tehát a kannák összekeverését, például, ha kétütemű és négyütemű motoros gépeink is vannak. Figyeljünk arra, hogy a tartályban korábban belekerült lerakódás, maradék folyadék ne legyen. A benzintartálynak jól kell záródnia, a sérült tartályt vagy zárósapkát le kell selejtezni. Ne használjunk például üdítőspalackot üzemanyag tárolására, mert az sok szempontból veszélyes lehet. Akár a flakont is részben feloldhatja a benzin. A kanna anyaga ne legyen átlátszó, mert a napfény tönkre teszi a benzint. A benzinkanna, ha fém, akkor annak belseje idővel megrozsdásodhat, a levált rozsdadarabok is bekerülhetnek a tankba.

A megvásárolt üzemanyagot 30 napon belül tanácsos elhasználni, ugyanis a túl sokáig tárolt üzemanyag szétválhat (megromolhat). A bioetanol megkötheti a levegő nedvességét, a keletkezett víz az üzemanyag aljára leülepedve akár láthatóvá is válhat. A szétvált üzemanyag működési zavarokat és súlyos károsodásokat okozhat a motorban, és az ilyen üzemanyag már alapos felrázás után sem használható fel. Az üzemanyagból mivel elöregszik, érdemes csak annyit vásárolni, amennyi néhány hétre szükséges. A prémium benzint (98-as, 100-as oktánszámút) se tároljuk 3 hónapnál tovább. A közvetlen napsugárzás, az alacsony vagy a magas hőmérséklet hatására az üzemanyag-keverék a korábban említett időknél rövidebb időn belül is használhatatlanná válhat.

Mire érdemes figyelni még a feltankolásnál és a használat során?

A feltankolás előtt a beöntőnyílás környékét próbáljuk minél tisztább állapotba hozni, például: ecsettel még kinyitás előtt söpörjük le a koszt vagy fűrészport, hogy az lehetőleg ne hulljon bele a tankba. Az üzemanyag töltését csak a szabadban végezzük, és csak azután kezdjünk hozzá, hogy a motort leállítottuk és hagytuk lehűlni. A gép elindítását ne a feltankolás helyén végezzük, menjünk pár lépésnyi távolságra a feltankolás helyétől. Ha mellé is került a benzinből, töröljük le és hagyjunk egy pici időt a benzinnek, hogy elpárologjon. Soha ne akarjuk az üzemanyagtartályt csurig tölteni, hogy ne menjen mellé és maradjon egy kis hely a táguláshoz is.

A keveréket tartalmazó tartályt a feltankolás előtt érdemes megmozgatni. A tartályban nyomás lehet, ezért óvatosan nyissuk azt ki. A kannát időnként öblítsük ki, hogy a benne összegyűlő koszt lehetőleg bele se öntsük a gépek tartályába. A maradék vagy üledék üzemanyagot és az esetlegesen géptisztításhoz használt benzint az előírásoknak megfelelő környezetvédelmi szempontok szerint kell kezelni! Sajnos gyakran előfordul, hogy a felhasználók benzin helyett teljesen más folyadékot öntöttek a gépek tankjaiba, például gázolajat, hígítót, permetszert vagy bort, ennek elkerülése érdekében is célszerű felcímkézni a kamrában a tárolóedényeket.

A kannákból származó és a feltankoláskor a tankba bekerülő szennyeződés miatt ajánlatos, a gépek tartályát a felhasználás gyakoriságának függvényében például havonta kiöblíteni és a tartályban lévő benzinszűrőt (szívófejet) kicserélni.

Soha ne legyen a benzin a gép üzemanyagtartályában, ha a gépet épületen belül tároljuk, mert ez tűzveszélyt jelent és a benzinszagot is érezni!

Hosszabb tárolás előtt a gépből ürítsük ki a benzint és járassuk ki a gépből a maradék üzemanyagot is, hogy a lehető legkevesebb üzemanyag maradjon a gép üzemanyagrendszerében. A hosszú ideig a gépben maradó benzin korábban ismertetett megromlása közben káros vegyi folyamatokat indíthat el, melyek hatására a gépet nem lehet majd elindítani.

Végül pedig melyek a motorfűrészek lánckenőolajával kapcsolatban a legfontosabb ajánlások?

A motorfűrészek vágószerkezetének kenéséhez csakis az erre a célra kifejlesztett, minőségi lánckenőolajat alkalmazzunk, a STIHL Syntplus vagy a STIHL Forestplus olajat vagy a biológiailag gyorsan lebomló STIHL Bioplus láncolajat. A fűrészlánc és a vezetőlemez tartóssága leginkább az olaj minőségétől függ, ezért hangsúlyos, hogy csakis speciális lánckenőolajat használjunk. A felhasználók gyakran nem foglalkoznak ezzel, spórolni akarnak, és mindenféle olajakat elhasználnak lánckenőolaj helyett. A legrosszabb megoldás sem ritka, a fáradtolaj betöltése a lánckenőolaj tartályba.

  • A fáradtolaj használata lánckenésre tilos, mert az a bőrrel érintkezve, rákot is okozhat, és a környezetre is káros!
  • A fáradtolaj nem rendelkezik a szükséges kenési tulajdonságokkal, ezért lánckenésre alkalmatlan. Mindig jó olajjal dolgozzunk, mert ha a lánckenés nem tökéletes, akkor a súrlódásból származó hő a vágószerkezetet rövid idő alatt tönkreteszi!
  • Természetesen az olajtartályban összegyűlő szennyeződést minél gyakrabban, például havonta benzinnel kiöblítve, el kell távolítani.
  • A motorfűrészes munka megkezdése előtt mindig ellenőrizzük és töltsük fel a tartályokat és indítás után ellenőrizzük a lánckenést!

A gyakori kérdésekre Taba Zsolt, az Anrdeas STIHL Kft. műszaki vezetője válaszolt.

 

Agrofórum Hírlevél
Iratkozzon fel az Agrofórum hírlevélre!

A feliratkozást követően a rendszer egy megerősítő emailt fog küldeni a megadott email címre. Ha nem érkezne meg a levél, kérjük nézze meg a spam vagy Gmail esetén a Promóciók és az Összes levél mappát.

Agresszív stratégiával válaszol a gépgyártó arra, hogy a vásárlói hangulat a mélypontra került

2024. november 14. 10:40

A harmadik negyedévben az AGCO forgalma 25 százalékkal 2,6 milliárd dollárra esett tavalyhoz képest, a nettó bevétele 30 millió dollár volt.

Orosz óriás kínai motorral: 7,5 órán át nyüstölték szántóföldön a Kirovec legnagyobb traktorát

2024. november 11. 09:40

Először a traktor 4,5 órán keresztül 20 cm-es mélységben művelte a talajt, majd további 3 órára 23 cm-es mélységbe állították a munkagépet.

Új MTZ traktor bukkant fel és egy látványos fehérorosz fejlesztés a fülkében

2024. november 8. 09:40

Maga a 921.3-as traktormodell már létezett az eddigi kínálatban is, ezzel a specifikációval viszont újdonságnak számít.

Megvannak a 2025-ös év traktorai: 6 kategóriában díjaztak

2024. november 6. 16:10

Győzteseket 6 kategóriában hirdettek, igazodva a modern kor agráriumának követelményeihez. November 6-án értünk a hosszú kiválasztási folyamat végére.

Itt az új eljárás bioüzemanyagok előállítására

2019. január 14. 14:02

Egy európai uniós direktíva szerint 2020-ra az üzemanyagok legalább 10 százalékának biológiai eredetűnek kell lennie.

Az almatörköly alkalmas lehet bioetanol előállítására

2021. január 26. 06:22

Évente hozzávetőleg 650 millió liter almalevet állítanak elő Németországban, így akár 300 ezer tonna almatörköly melléktermék is keletkezhet.

Bioüzemanyag nagyhatalom lesz hazánk?

2019. június 23. 13:47

Magyarországon és a visegrádi régióban is bődületes mértékű a kiaknázatlan kapacitás a szántóföldi növények és más biomassza energetikai hasznosítása terén.

Nő az etanol iránti igény

2022. január 28. 08:04

Egyes szakértői vélemények szerint az etanollal működtetett motorok tisztábban és nagyobb teljesítménnyel is működnek a hagyományos üzemanyagokhoz képest.