A prémium márkák közé sorolt német Fendt egyik forgalmazója érdekes újdonsággal kísérletezik. 205 LE-s, tisztán elektromos hajtású erőgéppel bővítették a kínálatukat, és az eddigi tapasztalatok bátorítóak.
Az Electric 700 Vario névre keresztelt traktor igazából nem a gyártó, hanem a holland Agromec vállalat projektje. Első pillantásra nem különbözik a hagyományos, dízelüzemű változattól – egészen addig, amíg a frontra fel nem veszi a hatalmas akkumulátorcsomagot.
A német agrarheute mezőgazdasági szakportál annak járt utána, hogyan sikerült ilyen nagy teljesítményű elektromos masinát előállítani, illetve az bírja-e a teljes napos munkavégzést. A Fendtről egyébként tudjuk, hogy a legnagyobb gyártók közül ők helyezik majd piacra az első elektromos traktorokat 2024 második felében. Ez lesz a keskeny nyomtávú, 107 LE-s e100 Vario.
Partnerük, a mezőgépforgalmazással foglalkozó holland Agromec viszont messzebbre jutott, legalábbis ami a teljesítményt illeti, hiszen a 6. generációs Fendt 720 Vario erőgépet sikerült akkumulátorokról működővé átalakítania.
Véleményük szerint a módosítás nem érint fontos dolgokat, a beszerelt komponensek, sőt még a súlyeloszlás is változatlan marad. Meghagyták a fokozatmentes váltót is, akárcsak a változó áttételű VarioActive kormányzást.
A hathengeres dízelmotort viszont természetesen kidobták, de az elektromos erőforrás ugyanúgy 205 LE leadására képes, illetve ugyanazt a TLT-hajtást biztosítja, mint az eredeti Fendt.
Az Electric 700 Vario gép 70 kWh-s saját akkuval rendelkezik, a leglátványosabb eleme ugyanakkor a fronthidraulikára helyezett ECE akkumulátorcsomag. Ez már 140 kWh kapacitású, és a traktor csak munka közben használja, míg vonuláskor az említett kisebbet. Az ECE csomag egy óra alatt tölthető fel teljesen, és használattól függően 1–5 óra folyamatos munkát tesz lehetővé.
Az Agromec 2022-ben készítette el az első Electric 700 Vario változatot, és azóta már egy kisebb „flottát” helyeztek üzembe, bátorító tapasztalatokat szerezve.