Mindenki tudja, hogy amikor 7 Celsius-fok alá csökken a napi átlaghőmérséklet, célszerű téli abroncsokra váltani a járműveken. De mi a helyzet egy speciális abroncstípussal?
Egyre hidegebbre fordul az időjárás ezekben a hetekben, bár a mostani hétvégére még 18–20 fokos hőmérsékleti csúcsokat jósoltak a meteorológusok. Az autótulajdonosok azonban jól tudják, hogy amint 7 fok alá csökken a napi középhőmérséklet, a nyári gumiabroncsokat érdemes téliekre cserélniük. Kivételek azonban ebben az esetben is vannak.
A négyévszakos abroncsok egyre inkább elterjedtnek számítanak, különösen a nagyvárosi lakosság körében. Ha valóban csak kisebb távolságokat tesznek meg a járműveikkel, és azt is településen belül, akkor ez a típusú gumi megfelelő lehet, bár a nyári és téli változatokhoz képest is vannak hátrányai, tulajdonképpen az év egyetlen időszakában sem optimális a használata. Ráadásul a biztosítók sem kedvelik, kedvezmény jár a kötelező biztosítás díjából, ha az évszaknak megfelelő abroncsot szerelünk a kocsinkra.
Mindig kompromisszum
A Nool.hu hírportál egy jelentős gyakorlati tapasztalattal rendelkező gumiszerelő szakembert is megkérdezett arról, mi a véleménye a négyévszakos abroncsokról. Bár a klíma valóban változik Magyarországon is, a december inkább esőssé vált, de a január, és különösen a február még hozhat kemény fagyokat és nagy havakat. Hiába kényelmes és költségtakarékos megoldás tehát a négyévszakos gumi, ezek a termékek mindig kompromisszumot jelentenek.
„Az elmúlt tíz évben alig volt igazán komoly havazás. A tél már inkább a fagyról szól, mint a hóesésről, és a jó minőségű négyévszakos abroncsok már erre is fel vannak készítve”
– nyilatkozta a vármegyei lapnak Katona György, a gumiabroncs-forgalmazással foglalkozó Car Fusion Kft. ügyvezetője. Szerinte egy jó minőségű négyévszakos gumi többet ér, mint egy elöregedett, kikeményedett téli szett, de akik nagyobb távolságokra vezetnek a hideg évszakban, azoknak nem érdemes kockáztatni, be kell ruházniuk egy téli garnitúrára.
A német autóklub (ADAC) arra is felhívja a figyelmet, hogy 4 mm profilmélység alatt a gumik már nem nyújtanak megfelelő tapadást a téli útviszonyok között, erre tehát külön ügyelni kell. Ha valaki nyári abronccsal okoz balesetet télen, Németországban alapból 120 eurós (47 ezer forintos) büntetésre számíthat.
Télen tehát mindenképpen érdemes az évszaknak megfelelő szettet használni, a lágyabb keverékből készült abroncsok ugyanis a hidegben is megőrzik rugalmasságukat, ami jobb tapadást és rövidebb fékutat eredményez.
Téli, nyári és négyévszakos abroncsok összehasonlítása havas, jeges úton: