Milyen jellemzők alapján mondjuk egy traktorra, hogy a legnagyobb? Geometriai méret? Motor teljesítmény? Vontatási képesség? A több mint száz éves történet során a fejlesztési tevékenységre a motorteljesítmény növelés és a teljesítmény kihasználást lehetővé tevő járószerkezet kialakítás volt a jellemző. A következőkben e szempontok alapján mutatjuk be az egyedi, illetve sorozatgyártású csúcsmodelleket.
A kezdetek
A múlt század húszas éveiben a traktorok átlag teljesítménye 25 LE volt, napjainkban viszont már elérte a 160 LE-t. Az átlag mellett azonban érdekes lehet, a mindenkori teljesítmény csúcstartó ismerete is.
Az 1900-as évek elején Észak-Amerikában nagyméretű farmok alakultak, amelyek nagy teljesítményű traktorokat igényeltek. Ezért a Minneapolis Steel & Machinery Co. kifejlesztette és bemutatta a modelljét. A 12,7 t tömegű, 90 LE motor teljesítményű traktor 60 LE vontatási teljesítmény kifejtésére volt képes.
Ez a csúcs azonban nem sokáig maradt érvényben, mert a Holt Manufacturing társaság 1917-ben bemutatta a 120 LE teljesítményű Holt 70-120 (1917) modelljét. A 13 t össztömegű traktort egy 2,5 t tömegű hathengeres motor hajtotta. A modell különlegessége a jó vonóképességet biztosító lánctalpas járószerkezet, amelyet először alkalmaztak traktoron.
A lánctalpas traktort nagy sikerrel használták az első világháborúban a nehéz terepviszonyok leküzdésére. A siker eredményeként nagy darabszámban exportálták a brit, francia és orosz seregek számára. A háború után a Holt és Best társaság egyesült és létrehozták a világhírűvé vált Caterpillar márka nevet.
Az angolok sem akartak lemaradni a versenyben ezért a Fowler társaság 1927-ben piacra dobta a 225 LE teljesítményű Fowler Gyrotiller modelljét. A 22,5 t tömegű gépcsoport a traktorból és függesztett rotációs kultivátorból állt, amelyet elsősorban a cukornád ültetvények művelésére használtak.
Azok a nevezetes 70-es évek
A nagyteljesítményű traktorok versenyében a Holland Lely társaság hozott újdonságot, amikor 1977-ben bemutatta a 420 LE teljesítményű Lely Multipower traktorát, amely az Észak-Amerikai piacot célozva a cég texasi gyárában készült.
A csuklós kormányzású traktorba két Caterpillar V-8 motort építettek, amelyikből az egyik az első tengelyt, a másik a hátsót és a TLT-t hajtotta. A motorok mindegyike saját tíz fokozatú sebesség váltóval és hajtóanyag tankkal rendelkezett, aminek eredményeként könnyű munkáknál csak az egyik, míg nehezebb körülmények között mindkettő működött. A komplikált és költséges megoldás miatt a modell nem lett sikeres.
A nagyteljesítményű traktorok fejlesztése a hetvenes években szinte divattá vált. A nagy mezőgépgyártók mellett megjelentek egyedi építésű modellek is. Ausztráliában a Baldwin cég kezdett nagyteljesítményű törzscsuklós traktorok fejlesztésébe a hetvenes évek végén. Az 1979-1986 között kifejlesztett típusok legnagyobbika a 600 LE teljesítményű DP600 traktor volt. A kilencvenes évek elején azonban befejezték a traktorgyártást.
A nagytraktor bizniszből a németek sem akartak kimaradni. A Schlüter cég 1973-ban készítette a Schlüter Profi Trac 3500 típusát, amelyet hazánkban is bemutattak. Ennek nagy testvérét a Schlüter Profi Gigantot 2008-ban mutatták be. A hat hengeres 12.5L MAN motorral hajtott 20 t tömeggel rendelkező traktor teljesítménye elérte a 650 lóerőt. A ZF 16/2 sebességváltóval és Michelin XeoBib 710/60 R42 gumiabroncsokkal max. 42 km/h sebességre volt képes.
Kelet-Európában a nagytraktort a szovjet K-700/701 jelentette a maga 300 LE teljesítményével. A leningrádi gyárban is foglalkoztak a továbbfejlesztéssel, amelynek eredményét a K-710 prototípus képviselte. A YaMZ 22.3L V12 Turbo-feltöltős motorral épített törzscsuklós traktor csúcsteljesítménye 500 LE volt. A prototípusokkal számos kísérletet végeztek, de sorozatgyártása nem indult el.
A Kirovetz történet Észak-Amerikában 2016-ban folytatódott, amikor megjelent a 435 LE teljesítményű MTZ-Kirovets K744 modell. A törzscsuklós kivitelű, kerekes és gumihevederes járószerkezettel készülő traktorokat Mercedes Benz Tier 4F emisszió kategóriás motor hajtja. A Semi Power Shift hajtómű 16/8 fokozatú, a hidraulika rendszer Bosch-Rexroth. A traktor tömege 13.300kg (pótterheléssel 19.900kg), a tengelyterhelés eloszlása 60/40%. A Soucy gumihevederek eredményeként a talajnyomás 0,41/0,36 kg/cm2.
A hetvenes évek elején feltűnt egy különleges traktor, amely nem éppen a teljesítménye (360 LE) miatt volt érdekes, hanem a lejtős területeken való alkalmazhatóságáról. A Jerome Knudson által épített traktor megkímélte a traktorvezetőt a káros terheléstől, mivel a vezető fülke a lejtő szögétől függetlenül mindig függőlegesen maradt.
A versenyből az amerikaiak sem akartak kimaradni. A Big Bud társaságnál sorozatban készültek a 300-500 LE teljesítményű Steiger traktorok (Cougar, Panther, Tiger).
A Steiger Cougar típus licence alapján indult hazánkban a nagyteljesítményű traktorok gyártása. A hetvenes évek nagytraktor mániájával azonban a hazai traktor fejlesztés is versenyre kelt. Nagyteljesítményű motor hiányában, a kétmotoros építés került előtérbe. A Rába-500 traktor ugyan megszületett, de a szántóföldi próbák során tapasztalt hiányosságok miatt gyártásra nem került.
Különleges járószerkezetek
A Steiger traktorok sikerén felbuzdulva fejlesztette ki a kanadai Versatile cég 1977-ben a 8WD Model 1080 modelljét. A V-12 19L Cummins motorral szerelt 600 LE teljesítményű traktort Big Roy néven ismerte meg a világ. A különleges kialakítású traktor négytengelyes, törzscsuklós kormányzással és hátsó motor elhelyezéssel készült. A különleges méretű traktort zárt láncú televízióval szerelték fel annak érdekében, hogy a vezető ellenőrizni tudja a traktor mögött haladó munkagépet. A vizsgálatok során felmerült problémák miatt a modell nem került gyártásba, a Manitoba Agricultural Museum-ban látható.
A Versatile társaság a többszöri tulajdonos váltás során (Ford New Holland, Buhler Industries, Combine Factory Rostselmash) sem mondott le a nagyteljesítményű traktorok fejlesztéséről és gyártásáról. A legújabb csúcstraktorokat a 610DT Delta Track családot 2013-ban mutatták be, amelynek három modellje készül az 520-610 LE teljestímény kategóriában.
A legerősebb 650 LE csúcsteljesítményű modell Cummins QSX15 T4F motorral és Caterpillar (CAT) powershift hajtóművel készül. Az új sorozat traktorai Camso gumihevederes járószerkezettel és minden mai modern építési jellemzővel (infó kommunikációs rendszer stb.) rendelkeznek.
A New Holland nehéz univerzális törzscsuklós T9.700 típusú traktora, új típusú Smart Trax gumihevederes járószerkezettel készült. A 692 LE csúcsteljesítményt az FPT Cursor 13 duplaturbós motorral érték el. A terhelés alatt kapcsolható sebességváltó 16 előre és 2 hátrameneti fokozatot biztosít az elérhető maximális sebesség 32 km/h.
A nagyteljesítményű taktor kategóriák igényének kielégítése különleges megoldásokat szült. A németek 2007-ben mutatták be az 540 LE teljesítményű, három tengelyes Fendt Trisix prototípusát.
A különleges megoldás működtetéséhez két Vario sebességváltót alkalmaztak, az irányításhoz az első és a hátsó tengelyt egyaránt kormányozták. Több bemutató és szántóföldi kísérlet ellenére a traktor gyártását nem indították el. A többtengelyes kísérletekből a Deutz-Fahr cég sem akart kimaradni, ezért 2009-ben bemutatta Agro XXL 1630 modelljét, amely négy hajtott tengellyel , csuklós kormányzással készült és amelyet egy 600LE teljesítményű 16 literes Deutz V8 motor működtetett. A 18/6 powershift váltóval 40 km/h sebességre képes traktort azonban nem szerelték fel függesztőművel, mivel elsősorban vontató erőgépnek szánták. Ismereteink szerint sorozatgyártását nem tervezik.
A nagy motorteljesítmény hasznosítása érdekében a többtengelyes megoldás helyett a Caterpillar cég a gumihevederes járószerkezet megoldást választotta. Az üzlet politika változása során az új megoldások Caterpillar Challenger, Claas Challenger, AGCO Challenger és végül Fendt MT (Fendt 1149 MT/ 492 LE, Fendt 1154 MT/ 536 LE, Fendt 1159 MT/ 592LE, és Fendt 1165 MT/ 646 LE (ECE R120)) márkanéven váltak közismerté.
A nagyteljesítményű traktorok versenyében a világ vezető márkája a John Deere is részt kíván venni.
A legutóbbi csúcs szériájában megtalálható a kerekes (9R) és a gumihevederes (9RX) változat egyaránt. A 670 LE csúcsteljesítményű traktorokat, 15 literes Cummins motor hajtja és a 18/6 powershift váltóval max. 40km/h sebességre képesek.
A Steiger márka nevet továbbvivő Case IH társaság a csuklós kormányzás miatt, a Caterpillar cég által eredetileg kidolgozott hátsó tengelyhajtású gumihevederes megoldás helyett, az első és hátsó tengelyt egyaránt meghajtó változatot választotta.
A Quadtrac széria legnagyobb modellje, a 12,9 literes Fiat Powertrain motor által hajtott, 16/2 powershift váltóval ellátott Quadtrac 620 csúcsteljesítménye 682 LE. A traktor hárompont függesztőműve 9 t emelőképességgel bír, a maximális haladási sebessége 40 km/h.
A világ jelenleg ismert, legnagyobb mezőgazdasági erőgépe a Williams Big Bud 747. A 16V92T Detroit dízel motorral ellátott traktort 1977-ben a Ron Harmon Northern Manufacturing Company tulajdonosa (Havre, Montana, USA) készítette. Az eredetileg 760 LE teljesítményű motort, 860/960, végül 1100 LE-re tuningolták, amelynek képességére jellemző, hogy egy 24 méter széles kultivátort 13 km/h sebességgel tudott üzemeltetni.
A traktor főbb jellemzői:
Hosszúság: 8,2 m
Szélesség: 6,1 m
Magasság: 4,3 m
Motor: 16V92T Detroit, térfogat: 24,1 liter
Abroncs méret: 2,4 m magasság,1 m szélesség
Tömeg: 45,4 t (pótterheléssel: 61,2t)
A Big Bud gyártója 1969 és 1991 között, több mint 500 traktort készített 250 – 1100 LE teljesítmény kategóriában. A talajművelő gépek építésére szakosodott Rome Plough cég bejelentette 2016-ban bejelentette a márka felújítását és két új változat megjelenését.
Big Bud 655/755 (655/755LE) típusok „Quad Track” vagy klasszikus gumikerekes változatban készülnek. Az új traktorok Cummins vagy Caterpillar motorral készülnek, és megfelelnek a Tier 4. emissziós kibocsátási előírásnak.
A gumihevederes verzió megjelenésével a Big Bud, a CASE IH Quadtrac és a John 9RX közvetlen versenytársa lesz. Az új típusok egyszerű felépítésűek, „túl sok” fedélzeti elektronika nélküli traktorok maradnak, aminek eredményeként javításuk egyszerű, üzemeltetési költségük alacsony.
A teljesítmény növelési elképzelések azonban folyamatosan újabb és újabb ötletekkel állnak elő. Az amerikai Pope Design tervei között szerepel egy kétmotoros törzscsuklós traktor 1800 LE teljesítménnyel. Ma még nem tudni, hogy a csúcs döntési törekvések milyen irányt vesznek, kíváncsian várjuk az új traktorok megjelenését.
Forrás: https://www.fwi.co.uk/machinery/tractors/ten-biggest-tractors-time?name=ten-biggest-tractors-time&category_name=machinery%2Ftractors; http://www.agriavis.com/news-9785-le+big+bud+revient+sur+le+marche+.html; http://www.williamsbigbud.com; http://www.mtzequipment.com/tractors/mtz-K744