A rendszerváltás előtt a Zetor az MTZ mellett a leggyakoribb traktormárka volt Magyarországon, de alighanem az egész keleti blokkban. Ki gondolta volna, hogy egy nyugati állam mezőgazdaságát is sikerült felforgatniuk a gépeikkel?
A Zetort 1946-ban alapították az akkor még Csehszlovákiában lévő Brnóban. Ma már kizárólag cseh márka, amely becsülettel igyekszik lépést tartani a nagyobb gyártókkal. Az olasz Pininfarina dizájnstúdióval való együttműködése révén például egészen mutatós erőgépekkel tudott újabban megjelenni a piacon.
A Zetor nemcsak a keleti tömb mezőgazdaságának megújításában vállalt fontos szerepet, de – mint az az Agriland nevű szakportál visszatekintő cikkéből kiderül – az írországi agráriumot is új alapokra helyezte.
A lap a Crystal modellt nevezte mérföldkőnek ebben a történetben, és nem véletlenül. A 80–160 LE-s teljesítmény tartományba tartozó, összkerékhajtású masinák könnyebben megbirkóztak a nagy kihívást jelentő földekkel, mint hatvanas évekbeli nyugati társaik.
A négykerékhajtás ráadásul segített csökkenteni a káros talajtömörödést, hiszen nem kellett nagy súlyokat aggatni a traktorokra a megfelelő tapadás és vonóerő érdekében. Már a 8011-es modell is korszerűnek számított fél évszázada, az igazi áttörést viszont az összkerekes 8045-ös, vagyis a Zetor Crystal jelentette.
Műszaki színvonalban felvette a versenyt a Ford és a Massey Ferguson traktorokkal, nem véletlen tehát, hogy Írországban is hihetetlenül kedveltté és elterjedtté vált, egészen az 1990-es évekig özönlöttek be a cseh erőgépek a szigetországi gazdákhoz.
A Crystal további előnyének számított a magas fokú biztonságot nyújtó fülke, a beépített pótülés (utasülés), a kétsebességes TLT, valamint az alapfelszereltségnek számító levegőkompresszor – ezek mind felbecsülhetetlen extráknak számítottak akkoriban.