Gépinfo

A Zetor teljesen felforgatta egy nyugati állam mezőgazdaságát

Agrofórum Online

A rendszerváltás előtt a Zetor az MTZ mellett a leggyakoribb traktormárka volt Magyarországon, de alighanem az egész keleti blokkban. Ki gondolta volna, hogy egy nyugati állam mezőgazdaságát is sikerült felforgatniuk a gépeikkel?

A Zetort 1946-ban alapították az akkor még Csehszlovákiában lévő Brnóban. Ma már kizárólag cseh márka, amely becsülettel igyekszik lépést tartani a nagyobb gyártókkal. Az olasz Pininfarina dizájnstúdióval való együttműködése révén például egészen mutatós erőgépekkel tudott újabban megjelenni a piacon.

A Zetor nemcsak a keleti tömb mezőgazdaságának megújításában vállalt fontos szerepet, de – mint az az Agriland nevű szakportál visszatekintő cikkéből kiderül – az írországi agráriumot is új alapokra helyezte.

A lap a Crystal modellt nevezte mérföldkőnek ebben a történetben, és nem véletlenül. A 80–160 LE-s teljesítmény tartományba tartozó, összkerékhajtású masinák könnyebben megbirkóztak a nagy kihívást jelentő földekkel, mint hatvanas évekbeli nyugati társaik.

A négykerékhajtás ráadásul segített csökkenteni a káros talajtömörödést, hiszen nem kellett nagy súlyokat aggatni a traktorokra a megfelelő tapadás és vonóerő érdekében. Már a 8011-es modell is korszerűnek számított fél évszázada, az igazi áttörést viszont az összkerekes 8045-ös, vagyis a Zetor Crystal jelentette.

Műszaki színvonalban felvette a versenyt a Ford és a Massey Ferguson traktorokkal, nem véletlen tehát, hogy Írországban is hihetetlenül kedveltté és elterjedtté vált, egészen az 1990-es évekig özönlöttek be a cseh erőgépek a szigetországi gazdákhoz.

A Crystal további előnyének számított a magas fokú biztonságot nyújtó fülke, a beépített pótülés (utasülés), a kétsebességes TLT, valamint az alapfelszereltségnek számító levegőkompresszor – ezek mind felbecsülhetetlen extráknak számítottak akkoriban.

Agrofórum Hírlevél
Iratkozzon fel az Agrofórum hírlevélre!

A feliratkozást követően a rendszer egy megerősítő emailt fog küldeni a megadott email címre. Ha nem érkezne meg a levél, kérjük nézze meg a spam vagy Gmail esetén a Promóciók és az Összes levél mappát.

Feltámasztották a népszerű traktormárkát, a gazdákat máris lenyűgözte a rendkívüli gép

2025. november 18. 16:10

Az Agritechnica kiállítás apropóján a New Holland újra elővette a Fiat traktormárkát, hogy a hannoveri eseményen azzal hangsúlyozza olasz gyökereit.

Életjeleket mutat a Zetor, fantasztikus újdonsággal tért vissza

2025. november 16. 13:10

A cseh Zetor sikeresen átvészelte a válság éveit, és előrukkolt a 6-os traktorszériával, amely a 130–171 LE-s teljesítménytartományt foglalja magában.

Új fegyverrel jelentkeztek az indiaiak, most már a világelsőség a cél

2025. november 15. 13:10

A 100 LE alatti teljesítménytartományban tör világelsőségre az indiai TAFE, amely most új fegyvert vet be ennek érdekében.

Kínos nevet kapott a német önjáró silózó, gyorsan el is tűnt a színről

2025. november 13. 09:10

Minden márka büszke a történelmi örökségére, de akadnak olyan esetek is, amikor egy név már vállalhatatlanná válik.

Így készült a legújabb John Deere 8R traktor (videó)

2020. december 7. 08:39

A John Deere 8R hazánkban az egyik legsikeresebb és legkedveltebb szántóföldi traktor. Az elismerését első sorban a kiváló hatékonyságának és teljesítményének köszönheti, de a legújabb szériánál a design is új szintre lépett. Tekintse meg videón, hogy hogyan is tervezték meg a legújabb sorozatot!

Gépészet Videó

Gyengén teljesített a traktorpiac augusztusban

2019. szeptember 9. 10:17

A traktorpiac legkedveltebb szegmense a 8 tonnánál nagyobb tömegű 1173 darabbal, ami 53 százalékos részesedés a piacból.

Biogazdaság az eldobható világ ellen - Kubota gépek a Virágoskút Biogazdaságban

2018. május 11. 09:42

„A vásárlás előtt persze más lehetőségeket is számba vettünk, de a Kubota japán motorja legendásan jól bírja, így maradtunk ennél.”

A 16 évesek éretlenek a traktorvezetéshez, már korhatárt emelnének a németek

2023. július 18. 15:10

16 éves korban elég érett-e egy fiatal ahhoz, hogy traktort vezessen? Erről kezdődött – Magyarországon is megszívlelendő – vita Németországban, elsősorban a romló baleseti statisztikák miatt.