Nagyvilág

Mi volt az Édenben valójában a „tiltott gyümölcs”? 

Agrofórum Online

A legtöbb Édenkert-ábrázoláson valamiért egy alma szerepel a „bűnbe esés gyümölcseként” Ádám és Éva kezében, annak ellenére, hogy a Biblia csak a „gyümölcs” szót említi.

Természetesen már maga az Édenkert helye is kérdéses, hiszen a Biblia nem említ konkrét helyszínt, ám a Tigris és az Eufrátesz folyó neve felbukkan, ahogy a fügefa is és a fa termése. Sokak szerint ez utalhat arra, hogy az Édenkert valahol abban a régióban lehetett, de emiatt a tiltott gyümölcsöt is szívesebben azonosítják az ott termő édes fügével, mint a kontinentális éghajlatra jellemzőbb almával. 

A Biblia így ír a Bűnbeesésről:
„A kígyó ravaszabb volt a föld minden állatánál, amit az Úristen teremtett. Ezt mondta az asszonynak: „Valóban mondta Isten, hogy nem ehettek a kert valamennyi fájáról?” Az asszony így válaszolt a kígyónak: „A kert fáinak gyümölcséből ehetünk. Isten csak a kert közepén álló fa gyümölcséről mondta: Ne egyetek belőle, ne érintsétek, nehogy meghaljatok.”

Erre a kígyó így beszélt az asszonyhoz: „Semmi esetre sem fogtok meghalni. Isten jól tudja, hogy amely napon abból esztek, szemetek felnyílik, olyanok lesztek, mint az istenek, akik ismerik a jót és a rosszat.” Az asszony látta, hogy a fa élvezhető, tekintetre szép, és csábít a tudás megszerzésére. Vett tehát gyümölcséből, megette, adott férjének, aki vele volt, és az is evett belőle.”

A Biblia tehát valójában nem nevezi nevén, hogy Ádám és Éva milyen gyümölcsöt evett.
Nem tudjuk, hogy mi volt az. Semmi sem utal arra, hogy alma lett volna  – jelentette ki Ari Zivotofsky rabbi, az izraeli Bar-Ilan Egyetem agykutatással foglalkozó professzora a Live Science-nek. A gyümölcs fajtájáról csak annyi információnk van, hogy „a kert közepén álló fa”. Ez minden, amit a Biblia mond.

Ez alapján nem lehet beazonosítani, miről van szó. Nem tudjuk, milyen fa és nem tudjuk, milyen gyümölcs. A Bibliában használt héber szó a „peri”a bibliai és a modern héber nyelvben egyaránt a gyümölcsökre utal. Az alma modern héber szava, a „tapuach” viszont sehol sem fordul elő a Teremtés könyvében vagy a héber Biblia első öt könyvében  – folytatta Zivotofsky. (Más, későbbi bibliai szövegekben viszont előfordul.) A bibliai időkben a „tapuach” egy általános gyümölcsre utaló szó volt. 

Ha a tiltott gyümölcs nem alma volt, akkor mi volt az?   
A héber Bibliát kommentáló rabbik a Talmudban, a rabbik tanításainak és a bibliai törvények gyűjteményében, valamint más, Kr. u. 500 körül készült írásokban számos gondolatot jegyeztek fel ennek a titokzatos gyümölcsnek a kilétéről, de az alma nem tartozik közéjük  – mondta Zivotofsky.

A rabbik az évszázadok során azt írták, hogy a gyümölcs talán egy füge lehetett, mivel a Biblia szerint Ádám és Éva, miután ettek a tudás fájáról, és rájöttek, hogy meztelenek, a testüket fügefa levelekkel takarták el. De az is lehet, hogy – írta néhány rabbi – ez búza volt, mivel a búza héber megfelelője, a „chitah”, hasonlatos a bűn szóhoz, a „cheit”- hez  – magyarázta Zivotofsky.

A szőlő, vagy a szőlőből készült bor egy másik lehetőség. Végül a rabbik azt írták, hogy a gyümölcs lehetett citrom is, vagyis héberül „etrog” – egy keserédes, citromszerű gyümölcs, amelyet a zsidó őszi ünnep, a szukkót idején használnak.

Látva, hogy melyek lehetnek a lehetséges tiltott gyümölcsök, hogyan lett végül az alma – amely a Nature Communications folyóiratban 2017-ben megjelent tanulmány szerint nem is a Közel-Keletről, hanem a közép-ázsiai Kazahsztánból származik – az irányadó értelmezés?

Világossá vált, hogy ez az interpretáció valószínűleg nem a zsidó hagyományokból származik – mondta Zibotofsky. Nem hiszem, hogy ez a zsidó hagyományban gyökerezett volna, hiszen a zsidó művészetben nem találunk ilyen értelmezést. 

„A gyümölcstől az almáig vezető lehetséges út valószínűsíthetőleg Kr. u. 382-ben vette kezdetét Rómában, amikor I. Damáz pápa egy Jeromos nevű tudóst kért fel a Biblia latinra való lefordítására” – mutatott rá az Encyclopedia Britannica. E projekt részeként Jeromos a héber „peri” szót a latin „malum” szóra fordította.

A latin „malum” szó az angolban az alma szót jelentette  – mutatott rá Robert Appelbaum, a svédországi Uppsalai Egyetem angol irodalom professzora. De ez akkoriban egy általános kifejezés is volt a gyümölcsre.

Az alma a 17. századig ilyen általános jelentéssel bírt. Jeromos valószínűleg azért választotta a „malum” szót a gyümölcsre, mert ugyanez a szó jelenthet gonoszságot is. Tehát egy szójátékról van szó, amely az emberek első nagy hibájához kapcsolódó gyümölcsre utal egy olyan kifejezéssel, amely lényegében szintén ugyanezt a jelentést hordozza magában. 

Ugyanakkor az Édenkertet ábrázoló festmények és más művészi alkotások segítettek megszilárdítani az almát – mint tiltott gyümölcsöt – a köztudatban. A művészetben, az írással ellentétben, a gyümölcsről nem lehet pusztán általánosságban beszélni – mondta Appelbaum. A művészeknek sokkal inkább fel kellett mutatniuk valamit, mint az íróknak.

És ők nem mindig almát jelenítettek meg: az Édenből való kiűzetés művészi ábrázolásain például a tiltott gyümölcsöt citromként ábrázolják (Genti oltárkép, Hubert és Jan van Eyck, 1432), sárgabarackként (A kígyó által megkísértett Éva, Defendente Ferrari, 1520-25), vagy épp gránátalmaként (Peter Paul Rubens, Az ember bukása, 1628-29) – állította Appelbaum. 

A rejtély tehát továbbra is rejtély marad, de egy biztos: almáról és almafáról konkrétan sosem esett szó a Bibliában. 

Agrofórum Hírlevél
Iratkozzon fel az Agrofórum hírlevélre!

A feliratkozást követően a rendszer egy megerősítő emailt fog küldeni a megadott email címre. Ha nem érkezne meg a levél, kérjük nézze meg a spam vagy Gmail esetén a Promóciók és az Összes levél mappát.

Vietnam fokozza az európai agrár-erdészeti exportot

2025. május 6. 16:10

Vietnam természeti adottságai lehetővé teszik olyan termékek előállítását, amelyek az EU-ban kevésbé hozzáférhetők.

A klímaváltozás átírja a szlovák mezőgazdaság szabályait

2025. április 27. 16:10

A szlovák mezőgazdaság példája világosan mutatja, milyen drasztikusan befolyásolja a klímaváltozás a termelést.

Eltűnő kaszálók – velük hal egy élő örökség

2025. április 13. 16:10

Románia könnycsepp alakú szénakazlait a gépesítés térhódítása és a fiatalok elvándorlása a kihalás szélére sodorja.

Hőstressz sújtja a tejtermelést: kis gazdaságok hátrányban

2025. április 6. 16:10

Az Egyesült Államokban a meleg hatása közvetlen bevételkiesést jelent a termelők számára egy kutatás eredményei alapján.

Az almamoly elleni védekezés biológiai módszerrel

2020. március 26. 08:25

Napjainkba a megváltozott klimatikus viszonyok és az EU növényvédő szer szabályozása eredményeként az almát károsító molyfajok közül az almamoly (Cydia Pomonella) egyértelműen az első helyre került.

Mi károsítja már az almafákat?

2020. április 20. 07:54

O. Kitti kérdése: Segítséget szeretnék kérni, hogy a mellékelt képen látható almafa levelén milyen tünet vagy elváltozás észlelhető? Lemosó permetezésen kívül mást nem kapott, és a több almafa közül csak az egyik fán jelentkezik levélelváltozás.

Carnadine – új, folyékony rovarölő permetezőszer repcében és almában (videó)

2023. április 12. 14:24

A szokásosnál 25%-kal több acetamiprid hatóanyag hektáronként.

Horvátország legnagyobb alma- és nektarin termelőjét veszi meg a Talentis Agro Zrt.

2023. július 31. 06:40

A vállalat gyümölcsösei fagy-, jégeső- és UV-védelmi rendszerekkel, valamint napenergiával működő, rendkívül modern, számítógépes öntöző- és tápoldatozó rendszerekkel vannak felszerelve.