Nagyvilág

Pulykaválság Amerikában: kivonul a Cargill?

Agrofórum Online

Az egyik legnagyobb amerikai pulykatermelő kivonulását fontolgatja, mivel a madárinfluenza és az emelkedő költségek iparági válságot idéztek elő, ami akár pulykahiánnyal is fenyegethet.

Az amerikai pulykaipar mély válságba került – és az egyik legjelentősebb szereplő, a Cargill csendben kivonulhat az üzletágból – értesült a The Post.

Fokozatos kivonulás a piacról

A minnesotai székhelyű élelmiszeripari óriás, a Cargill – amely az Egyesült Államok harmadik legnagyobb pulykafeldolgozója – fokozatosan leállítja a Shady Brook Farms márkájú pulykaburgerek, kolbászok, szeletek és egész pulykák gyártását. A döntés hátterében a madárinfluenza által sújtott, hanyatló szegmensből való kilépés állhat – állították iparági források.

A 112 éves márka – amelynek csomagolásán egy piros pajta látható, és amely antibiotikum-, hormon- és szteroidmentes húst kínál – júliusra eltűnhet sok bolt polcairól, erről több kiskereskedő és forgalmazó is tájékoztatta a The Post-ot. Ez különösen meglepő, hiszen a Shady Brook Farms évtizedek óta a keleti parti élelmiszerboltok vezető márkája. Sőt sok boltban ez volt az egyetlen elérhető pulykahús.

„A Cargill ki akar vonulni a pulykaiparból” – mondta egy forgalmazó a The Post-nak. „Olyan számokat emlegetnek, amik számunkra teljesen értelmezhetetlenek”.

Láncreakció a kiskereskedelemben

„A hatások már érzékelhetők. Márciusban a Morton Williams szupermarketek a megszokott mennyiség felét kapták a Shady Brook termékeiből, és két új beszállítóval kellett pótolniuk a hiányt” – mondta Victor Colello, a New York-i székhelyű lánc húsrészlegének vezetője.

A szintén New York környékén működő, családi tulajdonú Stew Leonard’s üzletlánc is jelentős visszaesést tapasztalt a Shady Brook szállításaiban, erősítette meg Stew Leonard Jr., a cég vezérigazgatója. „Most új beszállítót keresünk” – mondta. „Számítunk rá, hogy a pulykaárak emelkedni fognak”.

Bezárások és elbocsátások

Korábban a Cargill bejelentette, hogy nyáron bezárja a Springdale-ben (Arkansas állam) működő pulykafeldolgozó üzemét, mivel csökkent a kereslet, így a pulykatermelés kevésbé lett jövedelmező. Ennek következtében több mint 1000 dolgozó veszti el az állását.

Járványok és termelési bizonytalanság

A pulykaágazatot az elmúlt években több járvány is sújtotta. A madárinfluenza 2022 óta több mint 19 millió pulykát pusztított el. Egy másik, a baromfikat sújtó légúti betegség, a Metapneumovirus is komoly károkat okoz, a Nemzeti Pulyka Szövetség szerint a tenyészetek 60-80%-át érinti.

A pulykahús folyamatosan veszít népszerűségéből a csirkével szemben
A pulykahús folyamatosan veszít népszerűségéből a csirkével szemben

„Sok gazdaság már le is állította a pulykatenyésztést, mert a vírushelyzet mellett a pénzügyi kockázatok is nőnek” – mondta a szövetség korábbi elnöke, John Zimmerman egy februári kongresszusi meghallgatáson.

Fogyasztói szokások átrendeződése

A válság közben a fogyasztói kereslet is átalakul: a pulykahús folyamatosan veszít népszerűségéből a csirkével szemben – még a hagyományos ünnepek (mint a Hálaadás, Karácsony vagy Húsvét) alkalmával is. A pulyka jelenleg csak az amerikai baromfifogyasztás 11%-át teszi ki, míg a csirke 87%-on áll.

További bezárások más cégeknél

Nem csak a Cargill küzd. A kaliforniai Foster Farms május 9-én zárja be pulykafeldolgozó üzemét, és 500 dolgozót bocsát el.

„A csökkenő fogyasztás miatt ez üzleti döntés volt – de nem jelenti a pulykaipar végét. Reméljük, hogy újra tudjuk majd építeni a keresletet” – tette hozzá Zimmerman.

A Cargill visszavonulása és pénzügyi helyzete

A Cargill az Egyesült Államok legnagyobb magántulajdonban lévő vállalata, éves szinten 160 milliárd dolláros bevétellel. 2024-ben az eladások 10%-kal estek vissza, mivel a hús- és növénytermesztési ágazatok veszteségesek voltak. A cég emiatt 5%-os leépítést hajt végre.

A kiskereskedelemben a Cargill először a kisebb bolthálózatok esetében csökkenti a kiszállítást. A nagy láncokat – például a Stop & Shop, Shop Rite, Aldi és néhány klubáruház – egyelőre még kiszolgálja.

(Forrás: Exclusive | Top US turkey producer — maker of Shady Brook Farms — eyes exit: sources)

Képek: Pixabay

Agrofórum Hírlevél
Iratkozzon fel az Agrofórum hírlevélre!

A feliratkozást követően a rendszer egy megerősítő emailt fog küldeni a megadott email címre. Ha nem érkezne meg a levél, kérjük nézze meg a spam vagy Gmail esetén a Promóciók és az Összes levél mappát.

KAP-reform: kitört a vita az uniós agrártanácsban

2025. szeptember 24. 14:10

Heves vita robbant ki az EU agrárminiszterei között a KAP-reformról: több tagállam „katasztrofálisnak” nevezte a bizottsági terveket.

A jövő szójaszósza spanyol földön születik

2025. szeptember 19. 16:10

Spanyol séfek helyi alapanyagokból alkotják újra a japán szójaszószt, egyedi ízekkel és fenntartható szemlélettel.

Termésbecslés műholdról? Már a jelen valósága

2025. szeptember 17. 14:10

Hetente frissülő műholdas adatok és MI alapú elemzés segíti a gazdákat a pontosabb tervezésben és a termésbecslésben.

Olyan jó lett az év, hogy elárasztja a piacot a spanyol mangó

2025. szeptember 16. 14:10

Rekordévre készül Andalúzia: a spanyol mangótermés 2025-ben elérheti a 35 ezer tonnát, a gyümölcs fele pedig már hazai piacokon fogy el.

Erős decemberre számít a Pulykaszövetség

2019. december 13. 09:33

Mintegy 10 százalékkal bővül a pulykahús belföldi forgalma decemberben az év többi hónapjához viszonyítva a Magyar Pulykaszövetség szerint, és az exportban is hasonló mértékű növekedésre számít az év utolsó hónapjában a szakmai szervezet.

A sőreháti pulykatelepen a legmodernebb technológiát használhatják

2022. augusztus 31. 14:40

Nagy István elmondta, a baromfiágazat a legversenyképesebb és egyben a legnagyobb koncentrációval rendelkező állattenyésztő ágazat hazánkban.

Baromfiágazat: éles versenyben kell folyamatosan fejlődni

2023. július 30. 05:40

Itt a nyár, a kertipartik, baráti grillezések ideje. Nem véletlen, hogy ezt kihasználva, csirke-, pulyka-, kacsa- és libahús fogyasztását népszerűsíti az Agrármarketing Centrum (AMC). A baromfi fogyasztásösztönző kampány 2023. július 17. és 2023. augusztus 17. között egy hónapon át zajlik

Baromfiágazat: égető szükség lenne az exportra

2020. május 26. 06:37

Az exportra égető szükségünk lenne, a magyar baromfiágazat jelentősen külföldre termel. Az úgynevezett „nagyvevő országaink” részben Európában, részben Távol-Keleten vannak.