Gépészet

75 éve kezdődött a John Deere önjáró kombájnok gyártása

Agrofórum Online

Az önjáró kombájnok kifejlesztése megváltoztatta a világ élelmiszerellátását. Napjainkban a világon megtermelt termények több mint a felét John Deere kombájnok aratják le. Sikertörténetük az 55-ös modelltől az „X” sorozatig a műszaki innovációról, valamint a professzionális kereskedői hálózaton keresztül nyújtott magas színvonalú ügyféltámogatásról szól.

1947 – Amikor minden elkezdődött

JD 55 kombájn

A John Deere 55-ös modellje volt a mai kombájnok előfutára. Központi vezetőhelye magasan helyezkedik el, a ferdefelhordóra és az adapterre néz. A motor a hátsó kerekek közelében, a vezető mögött van felszerelve. A nagyobb stabilitás érdekében a magtartály az első tengely közelében került elhelyezésre, a mellső híd feletti pluszterhelés pedig extra tapadást biztosít, így a hátsó kerekek használhatók a kormányzáshoz. Az 1,6 ha/h teljesítményével ez a kombájn megváltoztatta a betakarítás hatékonyságát.

1954 – Hillside kombájn

JD55H Hillside kombájn

Az önszintező 55H a John Deere lejtős területen használható kombájnok terén szerzett szaktudására épült. Ilyen kombájn először 1936-ban jelent meg, amely azonban még lóvontatású volt. Viszont számos olyan tulajdonsággal rendelkezett („egyujjas” szervokormány, erős tárcsafékek és változtatható fordulatszámú fenékhajtómű), amely a napjaink kombájnkezelőinek is tetszene.

1963 – lánctalpas változatok

JD lánctalpas kombájn

A korai lánctalpak az építőipari gépekből származtak, rendszeres kenést igényeltek és lassú közlekedést tettek lehetővé közúton. A lánctalpas kombájnokat Olaszországban rizsbetakarításhoz használják. A lánctalpak hátrányos tulajdonságait kiküszöbölő mai változatok gumihevederes kivitelben készülnek.

JD X9 gumihevederes kombájn

1970 – QuickTach adaptercsatlakozó

QuickTach adaptercsatlakozó

A korai kombájnok adapterei a ferdefelhordóba voltak integrálva és az átváltás több, mint egy óráig tartott. A kombájnok a felszerelt adapterrel együtt hajtottak a szántóföldre, ami Európában 2,55 m-re korlátozta a szélességüket. A 3300-7700 sorozatú kombájnoknál bevezetett QuickTach rendszernek köszönhetően az adaptereket a kombájn mögött lehetett vontatni és a szántóföldön néhány perc alatt lehetett felszerelni. Ez lehetővé tette szélesebb, nagyobb teljesítményű modellek gyártását, aminek következtében a következő 10 éven belül megduplázódott a kombájnok termelékenysége.

1982 – Az 1000-es sorozat integrált fülkéje

JD integrált vezetőfülke

Az első fülkék az 1960-as években kezdtek megjelenni opcióként. Ezek nagyon egyszerű kialakításúak voltak, távol tartották a port, de zajosnak és elviselhetetlennek bizonyultak a forró nyári napokon. Csak 1982-ben, az 1000-es sorozatnál szerelték fel a kombájnokat olyasvalamivel, amit a mai kombájnkezelők fülkének tekintenének. Csendesebb és kifinomultabb volt, légkondicionálóval is felszerelték, az elkövetkező években pedig több elektronikus rendszerrel is kiegészítették.

1992 – A világ első hibrid kombájnja

CTS hibrid kombájn

A CTS (hengeres ujjas magleválasztó) kombájn nagy hengerrel és homorú elülső résszel rendelkezett, két rotorja másodlagos cséplési műveletet végzett. Ez maradt a világ egyetlen hibrid kombájnja 1996-ig, amikor a John Deere szabadalma lejárt. A kompakt, keskeny felépítmény kivételes munkateljesítmény biztosított, Ázsiában még ma is forgalmazzák rizs betakarítására.

1996 – A StarFire™ vevő prototípusa

StarFire™ prototípus
StarFire™ 7000 vevőberendezés

A John Deere az 1990-es évek közepén kezdett együttműködni a NASA Jet Propulsion Laboratory-val egy kombájn-helymeghatározó rendszer fejlesztésével kapcsolatban. Ehhez beruházásokat kellett eszközölni földi referenciaállomások hálózatába, hogy korrigálni lehessen a műholdas jel ionoszférából és egyéb jelenségekből eredő hibáit. Ez a „Zöld sonka és zöld tojás” néven ismert prototípus vezetett az első 30 cm-es pontossággal működő StarFire™ rendszer 1998 évi piaci megjelenéséhez. A legújabb fejlesztés, a StarFire™ 7000 vevő már 2,5 cm-es pontosságú irányítást biztosít.

1999 – Greenstar 1-es kijelző

Greenstar 1 kijelző prototípus

A Parallel Tracking™ funkcióval a vezetőnek erősen kellett koncentrálnia, hogy a kombájnt a középvonalon tartsa. Az első automatikus kormányzást lehetővé tevő AutoTrac rendszer 2002-ben jelent meg. A Greenstar kijelző a Harvest Monitor™ és a Hozamtérképezés szoftvereket is tartalmazta, amelyek közül sokan még ma is használatban vannak.

2006 – Modular Telematics Gateway

Modular Telematics Gateway

A korai kombájnflottáknál zászlókkal jelezték, hogy melyik kombájnt kell üríteni. Később elterjedtek a rövidhullámú rádiók és a mobiltelefonok. A betakarítás terén a John Deere Modular Telematics Gateway az elmúlt 20 év legnagyobb innovációja, amely távfelügyelet céljából valós idejű adatokat továbbít a gépek teljesítményéről és pozíciójáról. Ez a rendszer, amely megtalálható a mai T (50 t/h teljesítmény), S (75 t/h teljesítmény) és X (100 t/h teljesítmény) szériáknál is, lehetővé teszi a felhasználó számára a működés valós idejű követését és a betakarítási jellemzők elemzését.

JD T széria
JD S széria
JD X széria

2010 – az 500 000. kombájn

JD 9870 STS az 500.000-ik kombájn

Greg Briggs az Illinois állambeli Ciscóból 2010. május 20-án vehette át az 500 000. John Deere kombájnt, egy 9870 STS-t. A szimplaujjas magleválasztó rendszer jelentős eltérést jelent a hagyományos szalmarázóládás rendszerhez képest, és olyan sikeresnek bizonyult, hogy ma is használják a világ legnépszerűbb „S” sorozatú kombájnjaiban.

2022 – Az évforduló alkalmából a John Deere számos újdonsággal szereli fel az S szériás kombájnjait

A 2022-es S modell

A 2022-es S modell

  • Automation Activation 4.0, kiegészítve Generation 4 Machine Sync és AutoPath megoldással:
    • A 2021-ben bevezetett AutoPath technológia lehetővé teszi a precíziós vezetővonal automatikus követését. 
  • Kiegészítő LED lámpacsomag:  
    • Azonos a nagyobb X szériás kombájnokon alkalmazottal;
    • A kiegészítő lámpák megvilágítják a magtartályt, a sorvezetőt, a motort, a szervizterületeket és az ürítőcsigát. 
  • Laposfogú rosta (korábbi nevén nagy teljesítményű rosta):
    • Az S és X széria számára;
    • Ez a megoldás megkönnyíti a beállítást repce- és gyomos állomány esetén.
  • Három új szalmaaprító/terítő megoldás:
    • Extra minőségű szalmaaprító az S780 és S790 kombájnokhoz;
    • PowerCast terelő szója betakarításához.

Forrás:

https://www.deere.co.uk/en/campaigns/combines-75-years/; https://www.agweb.com/news/machinery/new-machinery/john-deere-celebrates-75-years-self-propelled-combines

Agrofórum Hírlevél
Iratkozzon fel az Agrofórum hírlevélre!

A feliratkozást követően a rendszer egy megerősítő emailt fog küldeni a megadott email címre. Ha nem érkezne meg a levél, kérjük nézze meg a spam vagy Gmail esetén a Promóciók és az Összes levél mappát.

Nagy tömeghez extratartós gumiabroncsot

2024. december 16. 16:10

Legelőször az Alliance VF750/50R26, VF650/65R38 és VF620/70R46 méretek lesznek azonnali hatállyal elérhetők.

Terepre tervezve: újdonság érkezett a John Deere-től

2024. december 12. 16:10

Számos feladat végrehajtása hatékonyabbá válik az új Gator XUV 875M géppel, amely mostantól nagyobb rakodókapacitást, több kényelmet kínál.

Jön az AGROmashEXPO 2025!

2024. december 12. 12:40

2025-ben ismét megnyitja kapuit hazánk legjelentősebb mezőgazdasági eseménye, a 43. AGROmashEXPO kiállítás és vásár.

Megújult szervizháttér az AGRI CS Magyarországnál

2024. december 11. 10:40

A Case IH kizárólagos magyar márkakereskedőjeként az AGRI CS Magyarország Kft. számos jelentős átalakulással fut neki 2025-nek.

Bővül a robotfűnyírók piaca

2021. március 18. 06:38

A robotfűnyírók hazai piaca dinamikusan nő, de a nyugat-európai országokhoz képest a termék elfogadottsága jelenleg még alacsonyabb

Abszolút zöld flottára vált a KITE Zrt.

2019. május 15. 08:28

A KITE Zrt. célkitűzése a saját járműflotta üzemeltetésében a károsanyag-kibocsátás csökkentése. A vállalat 3 év alatt 150 öntöltő hibrid elektromos Toyota beszerzése mellett döntött.

Kedvezhet az édesvízi halgazdálkodásnak az új uniós költségvetési ciklus

2019. március 8. 10:15

Az új uniós halászati politikáról szóló EP-jelentés tervezetéhez benyújtott módosító indítványoknak köszönhetően többek között 10 százalékkal bővült a halászati pénzalap költségvetése.

AMAZONE - AGRITECHNICA Innovations 2022

2021. október 20. 06:36

Az Amazone Group által a közelmúltban tartott igen gazdag virtuális bemutató eredményeit, tömörítve, két részletben mutatjuk be.