Az önjáró kombájnok kifejlesztése megváltoztatta a világ élelmiszerellátását. Napjainkban a világon megtermelt termények több mint a felét John Deere kombájnok aratják le. Sikertörténetük az 55-ös modelltől az „X” sorozatig a műszaki innovációról, valamint a professzionális kereskedői hálózaton keresztül nyújtott magas színvonalú ügyféltámogatásról szól.
1947 – Amikor minden elkezdődött
A John Deere 55-ös modellje volt a mai kombájnok előfutára. Központi vezetőhelye magasan helyezkedik el, a ferdefelhordóra és az adapterre néz. A motor a hátsó kerekek közelében, a vezető mögött van felszerelve. A nagyobb stabilitás érdekében a magtartály az első tengely közelében került elhelyezésre, a mellső híd feletti pluszterhelés pedig extra tapadást biztosít, így a hátsó kerekek használhatók a kormányzáshoz. Az 1,6 ha/h teljesítményével ez a kombájn megváltoztatta a betakarítás hatékonyságát.
1954 – Hillside kombájn
Az önszintező 55H a John Deere lejtős területen használható kombájnok terén szerzett szaktudására épült. Ilyen kombájn először 1936-ban jelent meg, amely azonban még lóvontatású volt. Viszont számos olyan tulajdonsággal rendelkezett („egyujjas” szervokormány, erős tárcsafékek és változtatható fordulatszámú fenékhajtómű), amely a napjaink kombájnkezelőinek is tetszene.
1963 – lánctalpas változatok
A korai lánctalpak az építőipari gépekből származtak, rendszeres kenést igényeltek és lassú közlekedést tettek lehetővé közúton. A lánctalpas kombájnokat Olaszországban rizsbetakarításhoz használják. A lánctalpak hátrányos tulajdonságait kiküszöbölő mai változatok gumihevederes kivitelben készülnek.
1970 – QuickTach adaptercsatlakozó
A korai kombájnok adapterei a ferdefelhordóba voltak integrálva és az átváltás több, mint egy óráig tartott. A kombájnok a felszerelt adapterrel együtt hajtottak a szántóföldre, ami Európában 2,55 m-re korlátozta a szélességüket. A 3300-7700 sorozatú kombájnoknál bevezetett QuickTach rendszernek köszönhetően az adaptereket a kombájn mögött lehetett vontatni és a szántóföldön néhány perc alatt lehetett felszerelni. Ez lehetővé tette szélesebb, nagyobb teljesítményű modellek gyártását, aminek következtében a következő 10 éven belül megduplázódott a kombájnok termelékenysége.
1982 – Az 1000-es sorozat integrált fülkéje
Az első fülkék az 1960-as években kezdtek megjelenni opcióként. Ezek nagyon egyszerű kialakításúak voltak, távol tartották a port, de zajosnak és elviselhetetlennek bizonyultak a forró nyári napokon. Csak 1982-ben, az 1000-es sorozatnál szerelték fel a kombájnokat olyasvalamivel, amit a mai kombájnkezelők fülkének tekintenének. Csendesebb és kifinomultabb volt, légkondicionálóval is felszerelték, az elkövetkező években pedig több elektronikus rendszerrel is kiegészítették.
1992 – A világ első hibrid kombájnja
A CTS (hengeres ujjas magleválasztó) kombájn nagy hengerrel és homorú elülső résszel rendelkezett, két rotorja másodlagos cséplési műveletet végzett. Ez maradt a világ egyetlen hibrid kombájnja 1996-ig, amikor a John Deere szabadalma lejárt. A kompakt, keskeny felépítmény kivételes munkateljesítmény biztosított, Ázsiában még ma is forgalmazzák rizs betakarítására.
1996 – A StarFire™ vevő prototípusa
A John Deere az 1990-es évek közepén kezdett együttműködni a NASA Jet Propulsion Laboratory-val egy kombájn-helymeghatározó rendszer fejlesztésével kapcsolatban. Ehhez beruházásokat kellett eszközölni földi referenciaállomások hálózatába, hogy korrigálni lehessen a műholdas jel ionoszférából és egyéb jelenségekből eredő hibáit. Ez a „Zöld sonka és zöld tojás” néven ismert prototípus vezetett az első 30 cm-es pontossággal működő StarFire™ rendszer 1998 évi piaci megjelenéséhez. A legújabb fejlesztés, a StarFire™ 7000 vevő már 2,5 cm-es pontosságú irányítást biztosít.
1999 – Greenstar 1-es kijelző
A Parallel Tracking™ funkcióval a vezetőnek erősen kellett koncentrálnia, hogy a kombájnt a középvonalon tartsa. Az első automatikus kormányzást lehetővé tevő AutoTrac rendszer 2002-ben jelent meg. A Greenstar kijelző a Harvest Monitor™ és a Hozamtérképezés szoftvereket is tartalmazta, amelyek közül sokan még ma is használatban vannak.
2006 – Modular Telematics Gateway
A korai kombájnflottáknál zászlókkal jelezték, hogy melyik kombájnt kell üríteni. Később elterjedtek a rövidhullámú rádiók és a mobiltelefonok. A betakarítás terén a John Deere Modular Telematics Gateway az elmúlt 20 év legnagyobb innovációja, amely távfelügyelet céljából valós idejű adatokat továbbít a gépek teljesítményéről és pozíciójáról. Ez a rendszer, amely megtalálható a mai T (50 t/h teljesítmény), S (75 t/h teljesítmény) és X (100 t/h teljesítmény) szériáknál is, lehetővé teszi a felhasználó számára a működés valós idejű követését és a betakarítási jellemzők elemzését.
2010 – az 500 000. kombájn
Greg Briggs az Illinois állambeli Ciscóból 2010. május 20-án vehette át az 500 000. John Deere kombájnt, egy 9870 STS-t. A szimplaujjas magleválasztó rendszer jelentős eltérést jelent a hagyományos szalmarázóládás rendszerhez képest, és olyan sikeresnek bizonyult, hogy ma is használják a világ legnépszerűbb „S” sorozatú kombájnjaiban.
2022 – Az évforduló alkalmából a John Deere számos újdonsággal szereli fel az S szériás kombájnjait
A 2022-es S modell
- Automation Activation 4.0, kiegészítve Generation 4 Machine Sync és AutoPath megoldással:
- A 2021-ben bevezetett AutoPath technológia lehetővé teszi a precíziós vezetővonal automatikus követését.
- Kiegészítő LED lámpacsomag:
- Azonos a nagyobb X szériás kombájnokon alkalmazottal;
- A kiegészítő lámpák megvilágítják a magtartályt, a sorvezetőt, a motort, a szervizterületeket és az ürítőcsigát.
- Laposfogú rosta (korábbi nevén nagy teljesítményű rosta):
- Az S és X széria számára;
- Ez a megoldás megkönnyíti a beállítást repce- és gyomos állomány esetén.
- Három új szalmaaprító/terítő megoldás:
- Extra minőségű szalmaaprító az S780 és S790 kombájnokhoz;
- PowerCast terelő szója betakarításához.
Forrás:
https://www.deere.co.uk/en/campaigns/combines-75-years/; https://www.agweb.com/news/machinery/new-machinery/john-deere-celebrates-75-years-self-propelled-combines