Gépészet

A hidrogénhajtás újra előtérbe kerül!

Agrofórum Online

A mezőgazdasági erőgépek káros emissziójának csökkentésére számos megoldás került kidolgozásra. Az utóbbi időben mind több információ jelent meg, amelyek a hidrogénhajtású motorok kifejlesztését célzó megoldásról tájékoztatnak. A következőkben ezekről adunk egy rövid körképet.

New Holland „Dual Fuel” hibrid hajtástechnológiájú traktor

A fenntarthatóságra és a CO2-kibocsátás csökkentésére való törekvés vezette a Jos Scholman holland vállalkozót és a New Holland céget, amikor tavaly év végén bemutatta hidrogénhajtású traktorát.

Mint köztudott a New Holland 2006-ban kezdett foglalkozni a hidrogénhajtás kifejlesztésén, de a Methane Power  technológia megjelenésével a programot felfüggesztették. A 2006-os New Holland projekt traktora tiszta hidrogénnel működött, amelyet a traktor elektrolízissel állított elő.

New Holland hidrogénhajtású traktor

A tavaly bemutatott „Dual Fuel” hibrid hajtástechnológiájú traktor viszont holland fejlesztés, amelyet Scholman a Blue Fuel Solution együttműködésével végzett, és amelynél egy szabványos New Holland T5.140 AutoCommand traktornál hidrogént adtak a dízelmotorhoz kiegészítő energiahordozóként. 

New Holland T5.140 hibrid traktor

A vezetőfülke tetején egy speciális szerkezet helyezkedik el, amelyben öt acéltartály található. A tartályok 350 bar nyomás alatt, összesen 470 kg hidrogéngázt tartalmaznak, ami 11,5 kg hidrogénnek felel meg (a hidrogéngáz azonnal szétoszlik a levegőben, ha szivárog, nem szennyezi a talajt vagy a felszíni vizeket). A tartályok által tárolt hidrogén – az ismertető szerint – nyolcórás üzemeltetésre elegendő. Működés közben a hidrogén a beszívott levegővel együtt a megfelelő arányban kerül a motorba A helyes arány a hőmérséklet, a terhelés és a sebesség függvényében automatikusan kerül meghatározásra. Ha a traktor nagyobb terhelést kap, a hidrogén aránya csökken a dízelhez képest. A vezetőfülkében a különböző hajtóanyagkészlet külön mérőn jelenik meg. Amikor a hidrogéntartály üres, a traktor tiszta dízelüzemanyaggal folytatja a munkát. A hibrid technológia eredményeként a dízelmotorokhoz képest átlagosan 40-45%-kal kevesebb CO2-kibocsátás keletkezik.

Jos Scholman a hidrogént napelemekből nyert villamos energiából állítja elő és a tárolásra hidrogéntöltő állomást épít Nieuwegeinben. A Jos Scholman szolgáltató társaság 40 éve működik Hollandiában, és 200 állandó alkalmazottat foglalkoztat. A projektek kidolgozása és végrehajtása során saját szakértelmét, valamint a szükséges erőforrásokat és anyagokat használja fel.

A hidrogénhajtás a fosszilis tüzelőanyagokkal összevetve azonban még nem versenyképes. Egyelőre háromszor drágább, de ez gyorsan változhat a kereslet-kínálat függvényében. Egyes szakértők szerint a hidrogénhajtásnak ígéretesebb jövője van, mint az elektromos meghajtású járműveknek, különösen a nehezebb motorok, például traktorok és teherautók területén. 

A Cummins hidrogénhajtású motort tesztel

A Cummins hidrogénhajtású motorokkal kezdett vizsgálatokat, mivel azok zéró emissziója megoldást jelenthet a jövő energiatakarékos és környezetkímélő energiaforrásának megalkotásához.

Cummins hidrogénhajtású motor

A sikeres tesztelést követően a társaság további vizsgálatokat tervez közúti és terepi alkalmazásban, annak érdekében, hogy a kereskedelmi járművek dekarbonizációs törekvéseit felgyorsítsa.

Srikanth Padmanabhan elnök (Cummins Motorüzletág) szerint a cég nagy reményekkel tekint a hidrogénhajtású motoroktól várható emisszió csökkentési lehetőségekre. Az összes új platformot a legújabb technológiákkal látják el, annak érdekében, hogy növekedjen a teljesítmény sűrűség, a termikus hatékonyság, csökkenjen a súrlódás, függetlenül attól, hogy dízel-, földgáz- vagy hidrogén-hajtóanyagot használnak. Hatékony technológiai előrehaladást értek el és optimisták azok piaci bevezetését illetően.

Jonathon White elnökhelyettes (Cummins Motorüzletág) szerint a hidrogénmotor-program bővíti a cég technológiai lehetőségeit a fenntartható szállítási szektor létrehozásában, kiegészítve a jelenlegi hidrogén-hajtóanyagcellás, akkumulátoros és földgáz-hajtásláncokat.

A hidrogénmotorok “zöld” hidrogén-hajtóanyagot használnak, amelyet a Cummins elektrolízissel állít elő, és amely közel zéró CO2– és NOx-kibocsátást eredményez. A megújuló hidrogén gyártási projekt lehetőséget biztosít a hidrogénhajtású flották globális elterjedésére, akár hajtóanyagcellában akár motorokban használják.

A Cummins számos technológiába (hidrogénmotor, hajtóanyagcella, elektrolízis, tárolótartály) invesztál, amely a hidrogén alapú szállítás megvalósítását segíti.

A hidrogén nagy energiasűrűségének köszönhetően a fedélzeti tárolás könnyen megvalósítható anélkül, hogy kedvezőtlenül befolyásolná a jármű terhelhetőségét, vagy működési lehetőségeit. A hidrogén tárolási specialista NPROXX céggel létrehozott Cummins vegyes vállalat képes a járművön integrálni a hajtóanyagcellát, illetve hidrogénmotort a nagynyomású gáztartállyal és vezetékkel. A Cummins cég egyedülálló képességekkel rendelkezik a hidrogén-előállítás, -tárolás és -motorhajtás területén.

Deutz hidrogénmotor

A Deutz bemutatta a TCG 7.8 H2 hidrogénmotorját, amely az első lépés a karbon semleges hajtás megvalósítása felé.

Deutz TCG 7.8 H2 hidrogénmotor

Az új motor a cég tájékoztatása szerint kielégíti az EU zéró CO2 emissziós követelményeit és kiegészíti a Deutz alacsony és zéró emissziós hajtási rendszer portfólióját.

Dr. Frank Hiller (Deutz CEO) szerint a Deutz úttörő szerepet játszik a nem közúti járművek karbon semleges rendszerének alkalmazásában. A meglévő tiszta és nagy hatékonyságú motorok gyártása után felkészültek a hidrogénmotor piacra bocsátására. Ez mérföldkőnek számít a párizsi klímacélok teljesítésének területén.

A hidrogénhajtású motor fékpadi vizsgálatai befejeződtek és a tervek szerin 2024-ben megkezdik a sorozatgyártását.

Dr. Markus Müller (Deutz technológiai vezető) szerint a hathengeres TCG 7.8 H2 motor meglévő gyártmány alapján készült. A 200 kW teljesítményű motor karbon semleges és csendes üzemű. Elvileg az új motor az összes meglévő Deutz gyártmányhoz alkalmazható, de a jelenlegi infrastruktúrára tekintettel először stabil eszközökhöz, generátorokhoz és vasúti szállításhoz tervezik használatát.

A hidrogénmotor mintaprojektje egy vidéki áramfejlesztő telepen valósul meg és széles körű bemutatását 2022 elejére tervezik.

A JCB bemutatta hidrogénhajtású motor technológiáját

A JCB bemutatta a CO2 mentes motorját, amely segítheti az angol kormány zéró emissziós céljainak a jelenlegi megoldásoknál gyorsabb megvalósítását. Lord Anthony Bamford (JCB elnök) szerint a CO2 mentes motorral olcsóbban és gyorsabban lehet teljesíteni az emissziós követelményeket. 

Lord Anthony Bamford a JCB hidrogénhajtású motorral

Az új motor – amely a négyhengeres JCB Dieselmax 448 alapjain készült, de komoly módosításokkal  – nemcsak szén-dioxid mentes, hanem egyéb jelentős előnyökkel rendelkezik az igen drága akkumulátoros vagy hidrogén-hajtóanyagcellás megoldásokhoz képest.

JCB hidrogénhajtású motor

A cég szerint a hidrogénmotor elsősorban nem közúti használatra alkalmas, de az exkavátorral (amely sokkal jobban terheli a motort, mint a személykocsik vagy teherautók) végzett kezdeti kísérletek alapján úgy ítélik meg, hogy a technológiát sikeresen lehet majd használni egyéb járműveknél is.

Tekintettel a hagyományos motorokkal kapcsolatos problémákra Lord Anthony Bamford tavaly júliusban úgy döntött, hogy létrehoznak egy hidrogénmotor kutatási teamet a Derbyshire-i R&D központban. A fejlesztés célja a zéró karbon emisszió, amelyet azonban nem csak akkumulátorral vagy hajtóanyagcellával lehet megvalósítani.

A cég fejlesztői úgy gondolják, hogy a közelmúltban bemutatott akkumulátoros kotrógépük és a 20 tonnás hidrogéncellás prototípus exkavátor kellőképpen felhívta a figyelmet az új törekvésekre. Tim Burnhope, a JCB innovációs vezetője szerint a hidrogénmotor nagy előnye, hogy gyorsan és elfogadható költséggel megkezdődhet a gyártása, miközben a meglévő belső égésű motor know-how és infrastruktúra is megmarad. A JCB prototípus motor teljesen új működési rendszerrel (csökkentett kompresszió, új hengerek, nagynyomású common-rail befecskendezés) rendelkezik, de jól illeszkedik a meglévő gépek üzemelési és vezetési tulajdonságaihoz. A kísérleti hidrogénmotor kevesebb NOx-kibocsátással dolgozik, mint a legújabb utókezelési rendszerű dízelmotorok, az emisszió mértéke olyan alacsony, hogy szinte nem is mérhető. Az új motor egyetlen megfigyelhető kipufogási jelensége az indításkori gőzpamacs.  

A JCB a hidrogénmotor-fejlesztés területén további elgondolásokkal rendelkezik, de most figyelmét a gyártásra összpontosítja. Tim Burnhope szerint a legfontosabb, hogy kiforrott technológia és gyártási kapacitás megvalósításával, az emberek figyelmét a hagyományos motoroktól a zéró CO2-kibocsátású motorok felé terelje. Tegye ezt olyan gyorsan, amilyen gyorsan csak lehet, mert a klímaváltozás miatt a gyorsaság a legfontosabb.

Forrás:

https://www.nieuweoogst.nl/nieuws/2020/10/15/jos-scholman-en-new-holland-presenteren-waterstoftrekker;

https://www.aggbusiness.com/ab7/news/first-deutz-hydrogen-engine-ready-market;

https://www.ivtinternational.com/news/engines/testing-of-hydrogen-fuelled-internal-combustion-engine-underway-by-cummins.html;

https://www.autocar.co.uk/car-news/industry-news-tech%2C-development-and-manufacturing/jcb-unveils-hydrogen-fuelled-combustion

Agrofórum Hírlevél
Iratkozzon fel az Agrofórum hírlevélre!

A feliratkozást követően a rendszer egy megerősítő emailt fog küldeni a megadott email címre. Ha nem érkezne meg a levél, kérjük nézze meg a spam vagy Gmail esetén a Promóciók és az Összes levél mappát.

Újfajta tömörítőrendszert kaptak az Amazone ekék

2025. január 23. 14:10

A fordulókban, a táblahatárhoz közel végzett szántás is probléma nélkül elvégezhető az integrált tömörítőrendszerrel.

Új autonóm gépeket és technológiákat mutatott be a John Deere

2025. január 22. 12:10

Az autonóm technológiák segíthetnek abban, hogy a gazdák pótolják a hiányzó képzett munkaerőt, ami már globálisan problémát jelent.

A tárolósátrak mellett új terméket vezetett be a Gravetti

2025. január 22. 10:10

A tárolósátor fogalommal összefonódó Gravetti Kft. idén Hódmezővásárhely és Mezőfalva mellett tette le a voksát az AGROmashEXPO helyett.

Négyes jubileum és gépújdonságok az ANDEST-2005 Kft.-nél az AGROmashEXPO-n!

2025. január 18. 10:10

A 2025-ös AGROmashEXPO kiállításra jól ismert termékeket és számos újdonságot is felvonultat a cég, amelyek az „A” pavilon 207A standján lesznek megtekinthetők.

Erőteljes, hatékony, tetszetős, gazdaságos – New Holland T7

2018. július 13. 08:05

A New Holland méltán ismert a folyamatosan fejlődő, minden igényt kielégítő traktorkínálatáról. Ennek ékes bizonyítéka az utóbb években végrehajtott teljes körű modellfrissítés.

Az állattartónak biztonságérzet, hogy egy New Holland traktor a középkategóriában sem veszi félvállról a teljesítményt és a felszereltséget – gazdariport

2024. október 15. 14:40

A New Holland traktorok teljesítménykategóriától függetlenül követik a trendeket, anélkül, hogy túlbonyolítanák a dolgokat.

A mezőgépárak csúcsot döntenek

2021. május 15. 11:36

A nyersanyagárak növekedése alapvetően befolyásolja a végtermék, például a traktor gyártási költségének növekedését, amely végül az eladási árban is realizálódik.

A New Holland feljött a második helyre a traktorpiacon

2019. augusztus 9. 11:03

A júliusi versenyt is a John Deere nyerte, 74 darabot adtak el, ami 25 százalékos piaci részesedésnek felel meg.