Gépészet

Barázdában járó traktorok talajtömörítő hatásának csökkentési lehetősége

Agrofórum Online

Napjainkban a traktorabroncsok szélessége egyre növekszik, aminek következtében a barázdában járó abroncsok az átfordított barázdaszelet mind nagyobb részét visszatömörítik.

A talajtömörítés csökkentésének legegyszerűbb módja a traktor kihozatala a barázdából. A nagyobb méretű ekéknél szokásos féligfüggesztett vagy vontatott kivitel esetén, ezért az ekék általában olyan függesztő-vonó berendezéssel készülnek, amely lehetővé teszi az üzemeltetést barázdában, illetve tarlón járó traktorokkal egyaránt (1.ábra).

1.ábra: Átállítható vonószerkezetű féligfüggesztett eke

A kétféle üzemeltetési módnak természetesen vannak előnyei és hátrányai is.

Barázdában járó traktor esetén:

  • kisebb a vonatási ellenállás, mivel az ekenád kevésbé támaszkodik a barázdafalhoz, vagyis kisebbek a vontatási veszteségek;
  • könnyebb a kormányzás, mivel a barázdafal vezeti a traktort;
  • könnyebb az egyenletes fogásszélesség biztosítása;
  • egyszerűbb az első eketest állandó fogásszélességét, és ezáltal az egész eke egyenletesebb járását biztosítani;
  • a pótsúlyozás hatékonyabb, ha az eke eleje a traktorra támaszkodik, és ezáltal automatikus pótsúlyozó hatás lép fel, amelynek eredményeként kisebb lesz a traktorkerék csúszása.

Tarlón járó traktor esetén:

  • csökken a talajtaposás a barázda fenekén, a barázdafalon és a már felszántott talajon egyaránt, mivel a nagyméretű gumiabroncsok nem járnak a barázdában;
  • egyenletesebb súlyelosztás eredményeként növekszik a traktor vonóképessége;
  • lehetőség nyílik ikerkerekek alkalmazására, ezáltal javul a kapaszkodóképesség, csökken a talajtaposás;
  • kevésbé veszi igénybe a traktorost, mivel függőlegesen ülve dolgozhat (ennek hatását azonban csökkenti az első eketest egyenletes fogásszélességének biztosításához szükséges nagyobb figyelem);
  • növekszik a gumiabroncsok élettartama, mivel oldalkopás nincs és a terhelésük is egyenletesebb.

A napjainkban terjedő nagy teljesítményű traktorok abroncsmérete meghaladja a normál eketest fogásszélességét, aminek következtében – a munkaszélességtől és abroncsmérettől függően ‑ jelentős talaj visszataposás lép fel (2. ábra).

2. ábra: A visszataposás mértékének változása.

A barázdában járás előnyeinek érvényesítésére számos megoldás született, amelyek közül kiemelkedik az utóhántó alkalmazása. Az utolsó eketest után felszerelhetünk egy fél mélységben dolgozó kisebb eketestet vagy egy speciális eketestet. Ezek feladata a normál mélység felének megfelelő barázdaszelet kimetszése és a barázdába helyezése. Ezzel a módszerrel egy dupla fogásszélességű „padka” jön létre, amelyen a széles abroncs már elfér. Ezt a padkát ugyan tömöríti az abroncs, de a következő menetben ez felszántásra kerül, vagyis a szántott rétegek tömörsége egyenletes lesz.

Az utóhántó egy lehetséges megoldásának vázlatát a 3. ábra, valós kivitelét a 4. ábra szemlélteti.

3. ábra: Utóhántó kialakítása és hatása
4. ábra: Rabewerk utóhántós eke

Az utóhántós eke munkája az 5. ábrán látható, míg a barázdában történő munkáját a 6-7. ábrák szemléltetik.  

5. ábra: Az utóhántós eke munkája
6. ábra: A talajtaposás mértéke utóhántó nélkül
7. ábra. A talajtaposás mértéke utóhántó alkalmazása esetén

Agrofórum Hírlevél
Iratkozzon fel az Agrofórum hírlevélre!

A feliratkozást követően a rendszer egy megerősítő emailt fog küldeni a megadott email címre. Ha nem érkezne meg a levél, kérjük nézze meg a spam vagy Gmail esetén a Promóciók és az Összes levél mappát.

Nagy bejelentéssel érkezett a KITE Zrt., ez sok gazdálkodó életét könnyíti meg

2025. november 14. 16:10

A KITE Zrt. új, korszerű after-sales bázisának megnyitásával tovább emelte szolgáltatási színvonalát Tolna vármegyében.

Kiváló magágy, káros talajtömörödés és erőlködés nélkül: Moreni forgóboronák

2025. november 7. 17:10

Késes aprítóhengert, kultivátorokat, szárzúzókat és forgóboronákat egyaránt láthattak az érdeklődő gazdák a Güttler Kft. őszi országjárásán. Ezúttal a Moreni munkagépek speciális tulajdonságait és képességeit ismertetjük.

Védd az értékeid az időjárástól! – Gravetti géptároló, az elérhető minőség

2025. november 6. 12:10

Az őszi mezőgazdasági munkák végeztével minden gazdának fontos feladata, hogy a gépeket felkészítse a téli leállásra. A szervizelés mellett elengedhetetlen, hogy a gépek biztonságos, időjárásálló tárolóban legyenek elhelyezve. Ez a mellett, hogy biztosítja a hosszú távú használatot és csökkenti a fenntartási költségeket, növeli a gépek élettartamát is.

Stabil bővülés a mezőgazdasági pótkocsi-piacon

2025. november 6. 08:10

Októberben 71 új mezőgazdasági pótkocsit helyeztek forgalomba – 42%-os növekedés, a legjobb havi eredmény idén.

Miért ment csődbe Lengyelország legnagyobb traktorgyára?

2021. július 27. 06:36

Az Ursus gyárat 1893-ban Lengyelországban, Varsóban alapította három mérnök és négy üzletember.

Bemutatták az “Év Traktora 2022” döntőseit

2021. június 26. 09:48

A versenyben az idén összesen tizenegy márka vesz részt 14 traktorral. Sok új modellt jelentettek be, amelyek közül néhány még nem publikus.

AGROmashEXPO: pályázatokra kész Massey Ferguson gépeket állít ki az Austro Diesel. MF IDEAL kombájnt is!

2022. január 10. 06:00

Az Austro Diesel GmbH. úgy döntött, hogy - több más világcéggel együtt – részt vesz a 2022-es AGROmashEXPO-n és rendkívül komoly gépkínálatot mutat be az érdeklődők számára.

Massey Ferguson koncepció a közeljövőből – így ünnepli a Massey Ferguson a Holdraszállás 50. évfordulóját!

2019. november 14. 07:33

A Massey Ferguson egy különleges koncepciótraktorral ünnepelte az első Holdraszállás 50. évfordulóját. A fehér színre festett traktor egy 200-250 LE-s erőgép méretében mutatta meg, hogy gondolja az MF a következő 10 év technológiáját és formatervét.