Gépészet

Barázdában járó traktorok talajtömörítő hatásának csökkentési lehetősége

Agrofórum Online

Napjainkban a traktorabroncsok szélessége egyre növekszik, aminek következtében a barázdában járó abroncsok az átfordított barázdaszelet mind nagyobb részét visszatömörítik.

A talajtömörítés csökkentésének legegyszerűbb módja a traktor kihozatala a barázdából. A nagyobb méretű ekéknél szokásos féligfüggesztett vagy vontatott kivitel esetén, ezért az ekék általában olyan függesztő-vonó berendezéssel készülnek, amely lehetővé teszi az üzemeltetést barázdában, illetve tarlón járó traktorokkal egyaránt (1.ábra).

1.ábra: Átállítható vonószerkezetű féligfüggesztett eke

A kétféle üzemeltetési módnak természetesen vannak előnyei és hátrányai is.

Barázdában járó traktor esetén:

  • kisebb a vonatási ellenállás, mivel az ekenád kevésbé támaszkodik a barázdafalhoz, vagyis kisebbek a vontatási veszteségek;
  • könnyebb a kormányzás, mivel a barázdafal vezeti a traktort;
  • könnyebb az egyenletes fogásszélesség biztosítása;
  • egyszerűbb az első eketest állandó fogásszélességét, és ezáltal az egész eke egyenletesebb járását biztosítani;
  • a pótsúlyozás hatékonyabb, ha az eke eleje a traktorra támaszkodik, és ezáltal automatikus pótsúlyozó hatás lép fel, amelynek eredményeként kisebb lesz a traktorkerék csúszása.

Tarlón járó traktor esetén:

  • csökken a talajtaposás a barázda fenekén, a barázdafalon és a már felszántott talajon egyaránt, mivel a nagyméretű gumiabroncsok nem járnak a barázdában;
  • egyenletesebb súlyelosztás eredményeként növekszik a traktor vonóképessége;
  • lehetőség nyílik ikerkerekek alkalmazására, ezáltal javul a kapaszkodóképesség, csökken a talajtaposás;
  • kevésbé veszi igénybe a traktorost, mivel függőlegesen ülve dolgozhat (ennek hatását azonban csökkenti az első eketest egyenletes fogásszélességének biztosításához szükséges nagyobb figyelem);
  • növekszik a gumiabroncsok élettartama, mivel oldalkopás nincs és a terhelésük is egyenletesebb.

A napjainkban terjedő nagy teljesítményű traktorok abroncsmérete meghaladja a normál eketest fogásszélességét, aminek következtében – a munkaszélességtől és abroncsmérettől függően ‑ jelentős talaj visszataposás lép fel (2. ábra).

2. ábra: A visszataposás mértékének változása.

A barázdában járás előnyeinek érvényesítésére számos megoldás született, amelyek közül kiemelkedik az utóhántó alkalmazása. Az utolsó eketest után felszerelhetünk egy fél mélységben dolgozó kisebb eketestet vagy egy speciális eketestet. Ezek feladata a normál mélység felének megfelelő barázdaszelet kimetszése és a barázdába helyezése. Ezzel a módszerrel egy dupla fogásszélességű „padka” jön létre, amelyen a széles abroncs már elfér. Ezt a padkát ugyan tömöríti az abroncs, de a következő menetben ez felszántásra kerül, vagyis a szántott rétegek tömörsége egyenletes lesz.

Az utóhántó egy lehetséges megoldásának vázlatát a 3. ábra, valós kivitelét a 4. ábra szemlélteti.

3. ábra: Utóhántó kialakítása és hatása
4. ábra: Rabewerk utóhántós eke

Az utóhántós eke munkája az 5. ábrán látható, míg a barázdában történő munkáját a 6-7. ábrák szemléltetik.  

5. ábra: Az utóhántós eke munkája
6. ábra: A talajtaposás mértéke utóhántó nélkül
7. ábra. A talajtaposás mértéke utóhántó alkalmazása esetén

Agrofórum Hírlevél
Iratkozzon fel az Agrofórum hírlevélre!

A feliratkozást követően a rendszer egy megerősítő emailt fog küldeni a megadott email címre. Ha nem érkezne meg a levél, kérjük nézze meg a spam vagy Gmail esetén a Promóciók és az Összes levél mappát.

Fantasztikus újdonsággal bővül a Fliegl kínálata, érkezik a nagy meglepetés

2025. október 7. 12:10

A hírek szerint a hannoveri Agritechnica kiállításon már látható lesz az önjáró kaszálógép, amely a svájci-német csúcstechnikát képviseli.

Növekedést hozott a szeptember a mezőgazdasági pótkocsik piacán

2025. október 5. 07:10

Szeptemberben 89 új mezőgazdasági pótkocsit helyeztek forgalomba Magyarországon, ez 30,9 százalékos növekedés 2024 azonos időszakához képest.

Függesztett, összecsukható, pneumatikus: az egyedülálló LEMKEN Solitair MF

2025. október 4. 13:10

Ha LEMKEN, akkor nemcsak szántás, de akár vetés is: a Solitair MF pneumatikus vetőgép és a Zirkon forgóborona kombinációja egyedülálló minőséget garantál.

A tarlóművelés kihívásai: hogyan juttassuk a szalmát a talajba?

2025. október 3. 16:10

A mezőgazdaság folyamatosan változó környezetben működik, és állandóan alkalmazkodnia kell az új kihívásokhoz. Az elmúlt évek súlyos szárazsága jelentős problémákat okozott a talajnak, és a víz egyre értékesebb erőforrássá válik. Ezért kiemelten fontos, hogy új alternatívákat és megoldásokat találjunk a mezőgazdasági területek hatékony kezelésére.

Miért ment csődbe Lengyelország legnagyobb traktorgyára?

2021. július 27. 06:36

Az Ursus gyárat 1893-ban Lengyelországban, Varsóban alapította három mérnök és négy üzletember.

Állattartó telepek megújítása pályázat – milyen gépek férnek bele Massey Fergusonból?

2021. december 7. 08:32

Az állattartó telepek megújítása (ÁTK) pályázat keretein belül számos hatékony, prémium és kiváló ár/érték arányú Massey Ferguson erőgép, körbálázó és szálastakarmány gép érhető el. Traktorokból a 83 kW-os teljesítményhatáron belül találunk rendkívül egyszerű felépítésű „alap” elvárásoknak megfelelőt, de a teljes rugózásra, automata kormányzásra és prémium technológiai megoldásokra vágyó Gazdálkodók is megtalálják a maguk gépét a kínálatban.

Rendezvénytilalom? Van rá megoldás!

2020. december 4. 11:53

A COVID-19 járvány miatt a Két-KATA Kft. nem tudta megrendezni telephely átadó eseményét. De megtalálták a megoldást, hogyan mutathatják be új telephelyüket: ebből a több részes videósorozatból az érdeklődők megismerhetik a cég történetét, az új telephelyet, és egyéb, érdekes információkat tudhatnak meg.

Gépinfo Videó

Kubota 130 - A kezdet és a jövő

2020. november 23. 08:34

A Kubota Corporation, a világ harmadik mezőgép- és motorgyártója idén ünnepelte megalapításának 130. évfordulóját.