Gépészet

Barázdában járó traktorok talajtömörítő hatásának csökkentési lehetősége

Agrofórum Online

Napjainkban a traktorabroncsok szélessége egyre növekszik, aminek következtében a barázdában járó abroncsok az átfordított barázdaszelet mind nagyobb részét visszatömörítik.

A talajtömörítés csökkentésének legegyszerűbb módja a traktor kihozatala a barázdából. A nagyobb méretű ekéknél szokásos féligfüggesztett vagy vontatott kivitel esetén, ezért az ekék általában olyan függesztő-vonó berendezéssel készülnek, amely lehetővé teszi az üzemeltetést barázdában, illetve tarlón járó traktorokkal egyaránt (1.ábra).

1.ábra: Átállítható vonószerkezetű féligfüggesztett eke

A kétféle üzemeltetési módnak természetesen vannak előnyei és hátrányai is.

Barázdában járó traktor esetén:

  • kisebb a vonatási ellenállás, mivel az ekenád kevésbé támaszkodik a barázdafalhoz, vagyis kisebbek a vontatási veszteségek;
  • könnyebb a kormányzás, mivel a barázdafal vezeti a traktort;
  • könnyebb az egyenletes fogásszélesség biztosítása;
  • egyszerűbb az első eketest állandó fogásszélességét, és ezáltal az egész eke egyenletesebb járását biztosítani;
  • a pótsúlyozás hatékonyabb, ha az eke eleje a traktorra támaszkodik, és ezáltal automatikus pótsúlyozó hatás lép fel, amelynek eredményeként kisebb lesz a traktorkerék csúszása.

Tarlón járó traktor esetén:

  • csökken a talajtaposás a barázda fenekén, a barázdafalon és a már felszántott talajon egyaránt, mivel a nagyméretű gumiabroncsok nem járnak a barázdában;
  • egyenletesebb súlyelosztás eredményeként növekszik a traktor vonóképessége;
  • lehetőség nyílik ikerkerekek alkalmazására, ezáltal javul a kapaszkodóképesség, csökken a talajtaposás;
  • kevésbé veszi igénybe a traktorost, mivel függőlegesen ülve dolgozhat (ennek hatását azonban csökkenti az első eketest egyenletes fogásszélességének biztosításához szükséges nagyobb figyelem);
  • növekszik a gumiabroncsok élettartama, mivel oldalkopás nincs és a terhelésük is egyenletesebb.

A napjainkban terjedő nagy teljesítményű traktorok abroncsmérete meghaladja a normál eketest fogásszélességét, aminek következtében – a munkaszélességtől és abroncsmérettől függően ‑ jelentős talaj visszataposás lép fel (2. ábra).

2. ábra: A visszataposás mértékének változása.

A barázdában járás előnyeinek érvényesítésére számos megoldás született, amelyek közül kiemelkedik az utóhántó alkalmazása. Az utolsó eketest után felszerelhetünk egy fél mélységben dolgozó kisebb eketestet vagy egy speciális eketestet. Ezek feladata a normál mélység felének megfelelő barázdaszelet kimetszése és a barázdába helyezése. Ezzel a módszerrel egy dupla fogásszélességű „padka” jön létre, amelyen a széles abroncs már elfér. Ezt a padkát ugyan tömöríti az abroncs, de a következő menetben ez felszántásra kerül, vagyis a szántott rétegek tömörsége egyenletes lesz.

Az utóhántó egy lehetséges megoldásának vázlatát a 3. ábra, valós kivitelét a 4. ábra szemlélteti.

3. ábra: Utóhántó kialakítása és hatása
4. ábra: Rabewerk utóhántós eke

Az utóhántós eke munkája az 5. ábrán látható, míg a barázdában történő munkáját a 6-7. ábrák szemléltetik.  

5. ábra: Az utóhántós eke munkája
6. ábra: A talajtaposás mértéke utóhántó nélkül
7. ábra. A talajtaposás mértéke utóhántó alkalmazása esetén

Agrofórum Hírlevél
Iratkozzon fel az Agrofórum hírlevélre!

A feliratkozást követően a rendszer egy megerősítő emailt fog küldeni a megadott email címre. Ha nem érkezne meg a levél, kérjük nézze meg a spam vagy Gmail esetén a Promóciók és az Összes levél mappát.

Gyors, erős, pontos – ismerje meg a Köckerling új óriását!

2025. augusztus 6. 16:10

A Köckerling Allrounder 1230 kultivátora nagy munkaszélességgel, precíz mélységtartással és sokoldalú felhasználással hódít a földeken.

Gyengülést hozott a július a mezőgazdasági pótkocsipiacon

2025. augusztus 5. 14:10

Összesen 565 új mezőgazdasági pótkocsit helyeztek forgalomba 2025 első hét hónapjában Magyarországon. Ez 7,4 százalékos plusz tavalyhoz képest.

Tízéves mélypontra süllyedt az európai traktorpiac 2024-ben

2025. július 30. 11:10

Drámai visszaesés az európai traktorpiacon: tízéves mélypont, 8,1%-os csökkenés – és a magyar piac még ennél is nagyobbat zuhant.

Hatékony-e a drónos permetezés (2.rész) +videó

2025. július 29. 16:10

Hertelendy Péter növényorvossal meglátogatjuk a drónnal, hagyományos földi géppel permetezett, valamint a nem kezelt kontrol táblát is.

Massey Ferguson KIFUTÓ SZÉRIA BEJÖVŐS ÁRAKKAL! MF 7700 S NEXT EDITION - Utolsó lehetőség egyedi megjelenéssel

2020. november 19. 18:59

A Massey Ferguson 7700 S az egyik legsikeresebb traktorszéria hazánkban, amelynek zöme nyolcévnyi szolgálat után elköszön. A búcsú végett az importőr Austro Diesel, rendkívül magas felszereltségű és kezdvező árú gépeket kínál egyedi fekete lakkozással 190, 200 és 260 lóerő teljesítménnyel!

Massey Ferguson 3 Special széria – keskeny nyomtávú erőgépek új generációja

2022. október 24. 09:30

Az új generáció legnagyobb újdonsága az, hogy az MF a szántóföldi erőgépeinek hatékonyság- és kényelemnövelő extráit „hozta le” ebbe a kategóriába.

Kilőtt a traktorpiac szeptemberben

2020. október 6. 07:07

Szeptemberben 266, az első kilenc hónapban összesen 2268 traktort helyeztek forgalomba Magyarországon – derült ki a Datahouse adatiból.

Szeptemberben jön az első dízel-elektromos MTZ traktor

2018. május 2. 10:02

Bemutatták az MTZ 3623 típusú traktort, amelynek 270 kW teljesítményű generátorát igény szerint egy 360 LE-s QSL9 Cummins vagy egy 373 LE-s OM470 Mercedes motor működteti.