18℃ 15℃
április 18. Andrea, Ilma, Apolló, Aladár
Gépészet

Barázdában járó traktorok talajtömörítő hatásának csökkentési lehetősége

Agrofórum Online

Napjainkban a traktorabroncsok szélessége egyre növekszik, aminek következtében a barázdában járó abroncsok az átfordított barázdaszelet mind nagyobb részét visszatömörítik.

A talajtömörítés csökkentésének legegyszerűbb módja a traktor kihozatala a barázdából. A nagyobb méretű ekéknél szokásos féligfüggesztett vagy vontatott kivitel esetén, ezért az ekék általában olyan függesztő-vonó berendezéssel készülnek, amely lehetővé teszi az üzemeltetést barázdában, illetve tarlón járó traktorokkal egyaránt (1.ábra).

1.ábra: Átállítható vonószerkezetű féligfüggesztett eke

A kétféle üzemeltetési módnak természetesen vannak előnyei és hátrányai is.

Barázdában járó traktor esetén:

  • kisebb a vonatási ellenállás, mivel az ekenád kevésbé támaszkodik a barázdafalhoz, vagyis kisebbek a vontatási veszteségek;
  • könnyebb a kormányzás, mivel a barázdafal vezeti a traktort;
  • könnyebb az egyenletes fogásszélesség biztosítása;
  • egyszerűbb az első eketest állandó fogásszélességét, és ezáltal az egész eke egyenletesebb járását biztosítani;
  • a pótsúlyozás hatékonyabb, ha az eke eleje a traktorra támaszkodik, és ezáltal automatikus pótsúlyozó hatás lép fel, amelynek eredményeként kisebb lesz a traktorkerék csúszása.

Tarlón járó traktor esetén:

  • csökken a talajtaposás a barázda fenekén, a barázdafalon és a már felszántott talajon egyaránt, mivel a nagyméretű gumiabroncsok nem járnak a barázdában;
  • egyenletesebb súlyelosztás eredményeként növekszik a traktor vonóképessége;
  • lehetőség nyílik ikerkerekek alkalmazására, ezáltal javul a kapaszkodóképesség, csökken a talajtaposás;
  • kevésbé veszi igénybe a traktorost, mivel függőlegesen ülve dolgozhat (ennek hatását azonban csökkenti az első eketest egyenletes fogásszélességének biztosításához szükséges nagyobb figyelem);
  • növekszik a gumiabroncsok élettartama, mivel oldalkopás nincs és a terhelésük is egyenletesebb.

A napjainkban terjedő nagy teljesítményű traktorok abroncsmérete meghaladja a normál eketest fogásszélességét, aminek következtében – a munkaszélességtől és abroncsmérettől függően ‑ jelentős talaj visszataposás lép fel (2. ábra).

2. ábra: A visszataposás mértékének változása.

A barázdában járás előnyeinek érvényesítésére számos megoldás született, amelyek közül kiemelkedik az utóhántó alkalmazása. Az utolsó eketest után felszerelhetünk egy fél mélységben dolgozó kisebb eketestet vagy egy speciális eketestet. Ezek feladata a normál mélység felének megfelelő barázdaszelet kimetszése és a barázdába helyezése. Ezzel a módszerrel egy dupla fogásszélességű „padka” jön létre, amelyen a széles abroncs már elfér. Ezt a padkát ugyan tömöríti az abroncs, de a következő menetben ez felszántásra kerül, vagyis a szántott rétegek tömörsége egyenletes lesz.

Az utóhántó egy lehetséges megoldásának vázlatát a 3. ábra, valós kivitelét a 4. ábra szemlélteti.

3. ábra: Utóhántó kialakítása és hatása
4. ábra: Rabewerk utóhántós eke

Az utóhántós eke munkája az 5. ábrán látható, míg a barázdában történő munkáját a 6-7. ábrák szemléltetik.  

5. ábra: Az utóhántós eke munkája
6. ábra: A talajtaposás mértéke utóhántó nélkül
7. ábra. A talajtaposás mértéke utóhántó alkalmazása esetén

Agrofórum Hírlevél
Iratkozzon fel az Agrofórum hírlevélre!

A feliratkozást követően a rendszer egy megerősítő emailt fog küldeni a megadott email címre. Ha nem érkezne meg a levél, kérjük nézze meg a spam vagy Gmail esetén a Promóciók és az Összes levél mappát.

Megbízható gépek, egyedi ajánlatok: kertészeti pályázathoz (is)

2025. április 15. 16:10

Használja ki a pályázat adta lehetőségeket, és válasszon prémium gépeket, amelyek hosszú távon is kifizetődő befektetést jelentenek!

Drónos monitoringrepülések szabályainak változása

2025. április 10. 13:10

A legfontosabb változás a nyílt kategóriában a drónnak a távpilótától való legnagyobb eltávolodást megengedő VLOS (visual line of sight) fogalmát érinti.

Évszaktól, időjárástól függetlenül a KITE Jet-tel Ön nyer!

2025. április 7. 16:10

A mai változó piaci körülmények között az inputköltségek kezelése kritikus fontosságú. A nitrogén az egyik legdrágább inputanyag.

Kezd magára találni a hazai mezőgazdasági pótkocsipiac

2025. április 7. 08:10

Összesen 172 új mezőgazdasági pótkocsit helyeztek forgalomba 2025 első negyedévében Magyarországon.

Érkeznek az új ZETOR traktorok - Bemutatjuk az Utilix és Hortus kistraktorokat

2018. február 19. 07:40

A Zetor új, 42-67 lóerő tartományba tartozó univerzális kistraktorokat mutatott be Utilix és Hortus elnevezéssel.

Massey Ferguson 3 Special széria – keskeny nyomtávú erőgépek új generációja

2022. október 24. 09:30

Az új generáció legnagyobb újdonsága az, hogy az MF a szántóföldi erőgépeinek hatékonyság- és kényelemnövelő extráit „hozta le” ebbe a kategóriába.

Tudnivalók a nem első forgalomba helyezésű járművek támogathatóságáról

2018. november 24. 17:03

Üzemóra számláló állással szükséges igazolni, hogy a jármű használatbavétele nem történt meg a tulajdonszerzés előtt.

130 LE-s prémium Massey Ferguson traktor őszi előrendelési akció!

2020. szeptember 16. 11:35

Az MF 5713 S NEXT típus kimagasló felszereltség mellett, jelentős gyári kedvezményben érhető el!