Gépészet
Gépészet

Bátran tankolhat HVO-t a traktorba?

Bátran tankolhat HVO-t a traktorba?

Agrofórum Online

A hidrogénezett növényi olaj (HVO) egyike azon anyagoknak, amelyek forradalmasítják a mezőgazdasági járműveket is. A traktorok, kombájnok és más gépek módosítása nélkül képesek ugyanis 90 százalékkal csökkenteni a szén-dioxid-kibocsátást, ami jelentős környezetkímélő tényezőnek számít.

A HVO ráadásul növényi olajokból és hulladékzsírokból készül, nagy mennyiségben előállítható, így támogatja a körkörös gazdaságot. Bármilyen százalékarányban keverhető a hagyományos dízel üzemanyaggal, a gyártása pedig nem érinti hátrányosan az élelmiszertermelést.

Ennyi dicséret után éppen ideje megnézni, hogyan teljesít a hidrogénezett növényi olaj a gyakorlatban. Az Agrarheute német mezőgazdasági szaklap idézett egy 2022-ben elvégzett kísérletet, amelyben arra voltak kíváncsiak, hogyan hat a HVO a motorra, illetve annak teljesítményére.

Németországban az úgynevezett HVO100 üzemanyagot (amely szinte szagtalan és tiszta, mint a víz) 2500 üzemórán keresztül tesztelték traktorokban. A legidősebb egy 1997-es Fendt volt, míg a legfiatalabb egy 2021-ben gyártott Valtra T 215 Direct.

Fontos kiemelni, hogy 2025-re a globális HVO-termelés várhatóan meghaladja majd a 30 millió tonnát, vagyis egyre könnyebben elérhető lesz a gazdálkodók számára. Már most több ezer töltőállomás kínálja ezt a fajta üzemanyagot Európában.

Nem ég tisztábban, ha új a traktor

A német TFZ által elvégzett vizsgálatok alapján némileg meglepetést okozott, hogy a legmodernebb traktorokban a HVO nem ég sokkal tisztábban, mint a hagyományos gázolaj. Jelentős különbség a régebbi erőgépeknél figyelhető meg, ahol még nem fordítottak nagy gondot a kipufogógáz kezelésére.

A motor nyomatéka, valamint a TLT teljesítménye valamivel magasabb volt a dízel esetében, vagyis a HVO-ból némileg kevesebb energiát tudott kipréselni az erőforrás (ugyanakkora térfogatra vetítve), ráadásul a hidrogénezett növényi olajból kicsivel többet is fogyasztott. Az AdBlue-fogyasztást viszont a HVO számottevő mértékben csökkentette.

Fontos kiemelni, hogy a kísérleti traktorok HVO-val is megbízhatóan működtek, nem merült fel komolyabb probléma a használata során. Csupán egy járműnél fordult elő, hogy az üzemanyag-szivattyú házában sérült a tömítés az üzemanyagváltást követően, ám azt nagyjából 40 ezer forintos költséggel orvosolni lehetett. Az viszont már korábban is ismert volt, hogy az elasztomer tömítések kevésbé „dagadnak meg” a HVO esetében, vagyis a jelzett problémák gyakrabban előfordulhatnak.

Ugyancsak hátránya a hidrogénezett növényi olajnak, hogy a kenőképessége alacsonyabb a gázolajéhoz képest, ami a fémalkatrészek fokozottabb kopásához vezethet. Összességében azonban nem kell „megijedni” az újfajta üzemanyagtól, hiszen a felsorolt differenciák eltörpülnek a környezetre gyakorolt pozitív hatásaihoz képest.

Agrofórum Hírlevél
Iratkozzon fel az Agrofórum hírlevélre!

A feliratkozást követően a rendszer egy megerősítő emailt fog küldeni a megadott email címre. Ha nem érkezne meg a levél, kérjük nézze meg a spam vagy Gmail esetén a Promóciók és az Összes levél mappát.

Mélypont: 34 százalékos mínuszban a mezőgazdasági pótkocsipiac

2024. augusztus 2. 17:10

Idén a július a maga 102 értékesítésével 22,7 százalékos lejtmenetet hozott a hazai mezőgazdasági pótkocsipiacon, idén ez a második olyan hónap, amikor száz fölé kúszott az értékesítések száma.

FURRIER pótkocsiakció, akár 2 év garanciával

2024. július 25. 10:10

A B18 kocsik nettó 7.490.000 Ft-tól, a C18 vontatmányok nettó 8.590.000 Ft-tól érhetők el!

Braud szőlőkombájn a gyakorlatban: tiszta és hatékony szüret, pofonegyszerű gépkezelés – Az új gépkezelők is könnyen megértik

2024. július 24. 16:40

A New Holland szőlőkombájnokat úgy tervezték, hogy 8 hektárral is végezni tudjanak egy műszak alatt, egyetlen kezelővel.

Kereken 2 millió Basildonban legyártott traktornál jár a New Holland

2024. július 24. 13:40

1989-ben érték el az egymilliós mérföldkövet, majd három és fél évtized alatt újabb egymillió traktort gyártott a New Holland.

Elképesztő ütemben fejlődik a Lemken és a Krone közös autonóm gépe

2024. március 27. 08:10

Nem kérdés, hogy az autonóm gépek jelentik a mezőgazdaság jövőjét, egyrészt a nagyobb hatékonyság elérése, másrészt pedig a máris égető munkaerőhiány miatt. Két német nagyágyú, a Lemken és a Krone is összefogott ezen a téren.

Nem volt necces! - Veterán traktorra ült a teniszcsillag

2018. október 23. 08:52

A kaliforniai Laguna Seca Raceway-en tartott Porsche-versenyautó találkozón az ötszörös Grand Slam-győztes, olimpiai ezüstérmes Sarapova meglovagolt egy Porshe Junior traktort, amely igazi ritkaságnak számít.

A New Holland feljött a második helyre a traktorpiacon

2019. augusztus 9. 11:03

A júliusi versenyt is a John Deere nyerte, 74 darabot adtak el, ami 25 százalékos piaci részesedésnek felel meg.

Mi jön a dízel után gáz- vagy elektromos hajtás?

2019. január 1. 13:33

A dízelmotor örököse a hibrid- és a metánhajtás lehet. A teljes elektromos hajtással szintén kísérleteznek, de bevezetésére még várni kell. A dízel napjai a mezőgazdaságban megvannak számlálva.