Gépészet

Bátran tankolhat HVO-t a traktorba?

Agrofórum Online

A hidrogénezett növényi olaj (HVO) egyike azon anyagoknak, amelyek forradalmasítják a mezőgazdasági járműveket is. A traktorok, kombájnok és más gépek módosítása nélkül képesek ugyanis 90 százalékkal csökkenteni a szén-dioxid-kibocsátást, ami jelentős környezetkímélő tényezőnek számít.

A HVO ráadásul növényi olajokból és hulladékzsírokból készül, nagy mennyiségben előállítható, így támogatja a körkörös gazdaságot. Bármilyen százalékarányban keverhető a hagyományos dízel üzemanyaggal, a gyártása pedig nem érinti hátrányosan az élelmiszertermelést.

Ennyi dicséret után éppen ideje megnézni, hogyan teljesít a hidrogénezett növényi olaj a gyakorlatban. Az Agrarheute német mezőgazdasági szaklap idézett egy 2022-ben elvégzett kísérletet, amelyben arra voltak kíváncsiak, hogyan hat a HVO a motorra, illetve annak teljesítményére.

Németországban az úgynevezett HVO100 üzemanyagot (amely szinte szagtalan és tiszta, mint a víz) 2500 üzemórán keresztül tesztelték traktorokban. A legidősebb egy 1997-es Fendt volt, míg a legfiatalabb egy 2021-ben gyártott Valtra T 215 Direct.

Fontos kiemelni, hogy 2025-re a globális HVO-termelés várhatóan meghaladja majd a 30 millió tonnát, vagyis egyre könnyebben elérhető lesz a gazdálkodók számára. Már most több ezer töltőállomás kínálja ezt a fajta üzemanyagot Európában.

Nem ég tisztábban, ha új a traktor

A német TFZ által elvégzett vizsgálatok alapján némileg meglepetést okozott, hogy a legmodernebb traktorokban a HVO nem ég sokkal tisztábban, mint a hagyományos gázolaj. Jelentős különbség a régebbi erőgépeknél figyelhető meg, ahol még nem fordítottak nagy gondot a kipufogógáz kezelésére.

A motor nyomatéka, valamint a TLT teljesítménye valamivel magasabb volt a dízel esetében, vagyis a HVO-ból némileg kevesebb energiát tudott kipréselni az erőforrás (ugyanakkora térfogatra vetítve), ráadásul a hidrogénezett növényi olajból kicsivel többet is fogyasztott. Az AdBlue-fogyasztást viszont a HVO számottevő mértékben csökkentette.

Fontos kiemelni, hogy a kísérleti traktorok HVO-val is megbízhatóan működtek, nem merült fel komolyabb probléma a használata során. Csupán egy járműnél fordult elő, hogy az üzemanyag-szivattyú házában sérült a tömítés az üzemanyagváltást követően, ám azt nagyjából 40 ezer forintos költséggel orvosolni lehetett. Az viszont már korábban is ismert volt, hogy az elasztomer tömítések kevésbé „dagadnak meg” a HVO esetében, vagyis a jelzett problémák gyakrabban előfordulhatnak.

Ugyancsak hátránya a hidrogénezett növényi olajnak, hogy a kenőképessége alacsonyabb a gázolajéhoz képest, ami a fémalkatrészek fokozottabb kopásához vezethet. Összességében azonban nem kell „megijedni” az újfajta üzemanyagtól, hiszen a felsorolt differenciák eltörpülnek a környezetre gyakorolt pozitív hatásaihoz képest.

Agrofórum Hírlevél
Iratkozzon fel az Agrofórum hírlevélre!

A feliratkozást követően a rendszer egy megerősítő emailt fog küldeni a megadott email címre. Ha nem érkezne meg a levél, kérjük nézze meg a spam vagy Gmail esetén a Promóciók és az Összes levél mappát.

Tartja az ütemet a magyar mezőgazdasági pótkocsipiac

2025. május 7. 13:10

Idén eddig összesen 258 mezőgazdasági pótkocsit adtak el, ami 2,4 százalékos plusz éves alapon.

Új DeereNS kombájnok – Digitalizált betakarítás

2025. május 1. 16:10

A John Deere betakarítógépek új modellsorai, a T5/T6, S7 és X9 kombájnok a teljes betakarítási folyamat automatizálását elvégzik.

Letolós vagy láncos? Szervestrágyázás Fliegl módra

2025. április 25. 16:10

A szerves anyag visszapótlásának fontossága az utóbbi években jelentősen megnőtt, melyhez számtalan gyártó kínál eszközöket.

A Hardi AEON permetezőgép Dombiratoson is bizonyít + videó

2025. április 24. 16:10

A Hardi AEON típusú permetezőgéppel kapcsolatos másodéves tapasztalatokról készült gazdainterjú Dombiratoson. A gép beváltotta a hozzá fűzött reményeket.

Így égett ki egy 30 ezer eurós traktor

2020. szeptember 24. 07:32

Összesen körülbelül 30 000 euró, azaz mintegy 11 millió forintnyi vagyoni kár keletkezett a beszámolók szerint.

Tudja-e Ön? Melyek a világ legnagyobb traktorai?

2020. március 20. 17:02

Milyen jellemzők alapján mondjuk egy traktorra, hogy a legnagyobb? Geometriai méret? Motor teljesítmény? Vontatási képesség?

A Vredestein hosszabb élettartamú gumiabroncsokat mutatott be a kis- és nagy teljesítményű traktorok számára a SIMA kiállításon

2019. március 7. 13:33

A Vredestein a párizsi SIMA nemzetközi mezőgazdasági kiállítás keretén belül bemutatta legújabb Traxion traktorabroncsait az európai piac számára. A vállalat kiállította a kistraktorokhoz tervezett vadonatúj Traxion 65/70 gumiabroncsokat, valamint a nagy teljesítményű traktorok számára kifejlesztett Traxion Optimall VF választékának legújabb abroncsméreteit.

Rendezvénytilalom? Van rá megoldás!

2020. december 4. 11:53

A COVID-19 járvány miatt a Két-KATA Kft. nem tudta megrendezni telephely átadó eseményét. De megtalálták a megoldást, hogyan mutathatják be új telephelyüket: ebből a több részes videósorozatból az érdeklődők megismerhetik a cég történetét, az új telephelyet, és egyéb, érdekes információkat tudhatnak meg.

Gépinfo Videó