Az idei évben a Fliegl - Abda Gépgyártó Kft. mérföldkőhöz érkezett, mivel az a megtiszteltetés érte, hogy a Fliegl cégcsoport életében először Nemzetközi Partnertalálkozót és bemutatót rendezhetett 2019. szeptember 20-án Lébényben, a nemzetközi és hazai sajtó képviselői számára. Az egész napos program keretében gyárbejárást és gyakorlati gépbemutatót szerveztek, amelyet a magyar mezőgazdasági gépgyártásban egyedülálló beruházásuk, a 29 méteres automata magasraktár ünnepélyes átadása koronázott meg.
Történeti visszatekintés
A Fliegl sikertörténetének kezdete 1975-re nyúlik vissza, amikor id. Josef Fliegl a Kastlben (Bajorország) található szülői ház mezőgazdasági udvarán megalapította saját gépgyárát. Kezdetben billenős- és tartálykocsik gyártásával foglalkozott. A ’80-as években Németország és Ausztria jelentették a fő piacot számára.
A legidősebb gyermek, Helmut irányítása mellett 1991-ben a thüringiai Triptisben megkezdődött a közúti pótkocsik gyártása. Ezzel egyidejűleg kezdetét vette a Fliegl csoport térhódítása.
Magyarországi kapcsolatuk a ’80-as évek elején kezdődött, amikor elindult Abdán a betonkeverők bérgyártása, ami a mai napig is itt történik. 1993. április 16-án id. Josef Fliegl aláírta a REKARD (egykori Mezőgép) telephelyének megvásárlásáról szóló szerződést, aminek következtében Ifj. Josef Fliegl rögtön hozzálátott az újjáépítéshez. Új üzemcsarnok épült, amely már egy magasabb technológiával ellátott, modern gyártási folyamatot eredményezett. A gyártás fő irányvonalát a gödörfúrók és takarmánykeverők jelentették, de a termékpaletta kibővült a szippantós tartálykocsik, oldalfalak, részegységek és rugóbakok gyártásával. A németországi Kastlban található gyárat Magyarországról is kiszolgálták félkész-, és késztermékekkel.
1995-ben az új csarnok tovább bővült, helyet kapott benne egy felületkezelő és szemcseszóró részleg is, amely tovább bővítette a termelés hatékonyságát. A folyamatos fejlesztéseknek, beruházásoknak köszönhetően a gyártástechnológia is egyre modernebb, hatékonyabb lett. 1995-től a gyár nemcsak az anyavállalat kiszolgálását végezte, hanem a magyar piac felé is orientálódott.
1996-ban további 12.000 m²-rel bővült a gyártócsarnok, amelybe 1998-ban az első, majd 1999-ben a második táblalézert telepítették. 2001-ben új nyersanyagraktár épült. 2003-ban lett kész a szerviz épülete, amely 2004-től a Nemzetközi Közlekedési Hatóság által autorizált vizsgabázisként működik. (2010 óta ISO 9001:2009 szabvány szerint végzi munkáját.) Ugyanebben az évben került átadásra a Nemzetközi Kereskedelmi Központ is, ahol a végfelhasználás és kereskedelem magas színvonalú kiszolgálása történik. 2009-ben a nyersanyagraktárt bővítették, alapterülete immár 4.000 m². 2012-ben került átadásra a 2.600 m²-es modern felületkezelő üzem. A csarnokban automata konvejor pályán mozgó kocsik szállítják a nagyobb befoglaló méretű alvázakat, puttonyokat, emellett van itt merítőkád és szárítóberendezés is. A csarnok és a szárító energiaellátása megújuló energiával (750 kW-os faapríték tüzelésű kazán) történik.
2013-ban megnyílt az Agro-Center bolt. Az alkatrészellátás önálló egységgé vált, saját raktáregységgel. 2014-ben állt munkába az első csőlézer az abdai üzemben. 2015-ben döntés született arról, hogy Abdán a késztermékek gyártására kell koncentrálni, és helyben kiszolgálni a hazai és a kapcsolódó piacokat. Ennek következtében csökkent az alkatrészgyártás a német testvérvállalat számára, és nagyobb hangsúlyt kapott a regionális központi szerep. A szomszédos országok egyre növekvő érdeklődésének megfelelően történtek a fejlesztések, és bővült a gyártási kapacitás. A magyarországi telephely a gyártás mellett egyidejűleg Közép-Kelet-Európa kereskedelmi regionális központja is. Innen történik a szlovák, román, horvát, török, szerb és bulgár piaci tevékenység koordinálása is.
2018-ban elkezdődött egy új, 26 méter magas csarnok építése, amiben a modern technikájú Jungheinrich automatizált magasraktár kapott helyet. A 3.500 m² alapterületű raktár beruházási értéke meghaladja az 1,2 milliárd forintot. 2019 eleje óta már 2 db csőlézer üzemel a gyárban, illetve megépült az 1400 m² területű modern technikájú, porral festő üzem is.
A kezdeti 8 hektáros gyárterület ma már 15 hektár, amelyből csaknem 40.000 m² beépített terület. A kezdeti 28 fős létszám ma már 240 főre nőtt.
A munkálatok nem állnak meg, a soron következő beruházás a meglévő kereskedelmi központ bővítése, szervizállomás és Agro-Center alkatrészbolt építése. Az összesen 3.600 m² alapterületű egység tervezett átadása 2020 nyara.
Nemcsak a hazai piacra készülnek eszközök Abdán, hanem a világ számos részére gyártanak termékeket, többek között Oroszországba, Srí-Lankára és Új Zélandra.
Az abdai üzem késztermék gyártásában a betonkeverők a mai napig jelentős szerepet játszanak, mennyiségük átlagosan évi 550 db. Emellett a gyárban készülnek a billenős- és tartálykocsik, a bálaszállítók, és az átrakókocsik. A pótkocsigyártás mennyisége átlagosan évi 1200-1300 db.
Az üzemben folyamatos a gyártmányfejlesztés is. A Fliegl mérnökei 3D CAD program segítségével tervezik a legújabb típusokat. A tervezők munkáját dicséri, hogy a szállítójárművek futóműveinek döntő hányadát a szintén MEGOSZ vállalat BPW – Hungária Kft. termékeiből választják.
Szántóföldi bemutató
A nagyszámú külföldi és hazai meghívottak számára a teljes gyártmány portfóliót bemutató monstre programot szervezetek. Az Ackermann Tamás cégvezető által vezetett bemutatón a gépek, gépcsoportok munka közben voltak láthatók. A széles termékkínálatában szállítókocsik, pótkocsik, letolókocsik, tartálykocsik, bálaszállító berendezések, továbbá a hígtrágyakezelés gépei szerepeltek.
A jelen körülmények között nincs lehetőség a teljes portfólió (letolókocsi, trágyatechnika, kombinált szállítás, átrakótechnika, billentős görgőskonténer – szállító horgos emelővel, billentős pótkocsik, dolly – rendszerek, bálaszállító pótkocsi) bemutatására, ezért csak néhány különösen fontos vagy érdekes termékre hívom fel a figyelmet.
A FLIEGL céget jellemző letoló rendszerű ürítés úttörő fejlesztése 20 éve kezdődött el. Ez a rendszer a kocsi hátsó részére felszerelt adapterek használatát teszi lehetővé, és a korábban alkalmazott anyagtovábbításnál előnyösebb tulajdonságokat hordoz. A letoló rendszer hidraulikus munkahengerével pontosan szabályozható a kiszórt mennyiség. A berendezés teljes magasságban tolja a szórandó anyagot a tépőhengerekhez, idegen anyagra érzéketlen és hosszú élettartamú. A 8-20 tonnás össztömegű gépek szántóföldi alkalmazása (ADS/ASW) mellett a letolós trágyaszórócsalád nagyobb tagjai átszereléssel szállításra, telepi anyagmozgatásra is alkalmasak.
Az utóbbi idők sikeres fejlesztését a nagy teljesítményű csigás kiközelítő-átrakó kocsik jelentik, amelyek a talaj tömörítés csökkentésével a környezet kíméléséhez is hozzájárulnak.
A környezeti terhelés csökkentésére igen komoly figyelmet szentelnek. Ennek eredménye a folyékony trágya kijuttatási technológiákhoz szükséges járművek fejlesztésében is megnyilvánul. A bemutatón látható volt az ejtőcsöves tartálykocsis megoldás, sőt a környezetterhelés szempontjából legelőnyösebb talajba injektáló gépcsoport is.
Az agresszív anyagok szállításához alkalmazható járművek tartályát olyan anyagból és technológiával kell kialakítani, amely megakadályozza a gyors korróziós hatást. A Fliegl cég válasza erre a kihívásra a horganyzott felület vagy a műanyag kivitel.
A bemutató külön érdekessége volt a cég belépése a bálaszállítási jármű versenybe. A nagy méretű hengeres vagy hasábbálák szállítására az Abdán kifejlesztett speciális bálaszállító kocsik jelentenek versenyképes megoldást, amit a megrendelések száma is bizonyít.
A bemutató sztárja a hazánkban először látható Fliegl Büffel rendfelszedő átrakókocsi, amely 2017-ben az Agritechnica kiállításon ezüstérmet kapott és azóta az európai piacon már sikeresen szerepel.