A világ mezőgazdasága és erdőgazdálkodása folyamatos és dinamikus átalakulás küszöbén áll, amiről már sokszor és sokat írtunk. A digitalizáció, a robottechnológia, a drónok egyre nagyobb szerepet kapnak a fejlesztésekben, sőt a mindennapokban is. De a traktorok következő generációinak tervezésénél a károsanyag-kibocsátás minimálisra vagy nullásra csökkentése is hasonló vezérelv, amire most az osztrák STEYR is megpróbál választ adni - sok más mellett.
A CNH Industrial egyik tradicionális márkája hol máshol mutatta volna be világújdonságát, ha nem a héten Hannoverben zajló AGRITECHNICA rendezvényen. A világ egyik legrangosabb és legnagyobb agrárkiállításán ugyanis a nagyközönség előtt leplezték le a STEYR jövőbeli koncepciójának kézzel fogható darabját, a futurisztikus kinézetű, dízel és elektromos motorral is ellátott, drónkövetésű, szélvédőkijelzős erőgépét. Tisztán elektromos üzemmódban a traktor károsanyag-kibocsátása egyenlő lesz a nullával (persze, ami a közvetlen kibocsátást illeti, hiszen az elektromos meghajtásnál gyakran elfelejtjük, hogy a megtermelt áramnak is minél zöldebbnek kell lennie, az ugyanis valahol, valamilyen módon elkészül).
A gépet tehát négy elektromos motor hajthatja, amelyek a kerékagyaknál helyezkednek el. A gyártó szerint ez rendkívül kedvezően hat az irányíthatóságra – de ez majd akkor lesz kézzel fogható, ha a traktoros is megelégedve csettint a 10 órás műszak után, ami során a hibrid technológiát ismerve még biztosan kell majd a dízelmotort is használnia. Legalábbis abból kiindulva, hogy 2017-ben a John Deere is bemutatott egy elektromos traktort a párizsi SIMA kiállításon, és annak akkumulátora 4 órás üzemeltetést szavatolt.
De a STEYR fejlesztése még ennél is nagyobb léptékű, hiszen rendszerszintű. A hibrid traktorhoz ugyanis tartozik egy érzékelőkkel felszerelt drón is, ami valós időben tud jeleket küldeni az erőgép előtt haladva. A különböző paramétereket tehát a szántóföld pillanatnyi állapotához lehet igazítani – nyilván automatikusan.
Emellett szintén nagyon érdekes, hogy a koncepció szerint eltűnnek a hagyományos beállítási kijelzők, hiszen azokat a jobb oldali ablakba építik be, ami mellett a legfontosabb adatok a szélvédő kijelzőjén jelennek majd meg.
A koncepció tehát nagyon érdekes, megválaszolatlan kérdések viszont bőven akadnak, amire nyilván nem a hannoveri Agritechnica, hanem a több éves gyakorlati tesztelés és a további kutatás-fejlesztés ad majd választ. Ilyen többek között az említett drón vagy a traktor akkumulátorának teljesítménye, az üzemi használhatóság, és akkor még nem beszéltünk arról, hogy a gépkezelők hogyan viszonyulnak majd ezekhez a jövőbeli traktorokhoz. A vérpezsdítő motorzúgás, brümmögés helyett milyen kedvvel dolgoznának majd az elektromotorok hangja mellett? Ismerve a magyar vidéket, erre 2019-ben ismerem is a választ. 🙂 A megfizethetőségről pedig még kár is beszélni egy koncepció kapcsán, ez a gyártás megkezdésekor lesz aktuális.
A károsanyag-kibocsátást azonban rövid távon drasztikusan csökkenteni kell, a mezőgazdaságnak minden szempontból szükséges változnia, a koncepciók pedig sorra érkeznek a világból. Hogy milyen lesz a jövő mezőgazdasága? Arra tényleg csak tippelni lehet, a szántóföld széléről viszont a valóságban elképzelni nagyon nehéz… de a STEYR most adott egy kis impressziót ehhez!