Gépészet

Kombájnok a Dunán: új „útvonalak” a mezőgépek európai szállításában

Agrofórum Online

A mezőgép flotta igazi óriásai a kombájnok, amelyek teljesítményének növelése a felhasználók állandó elvárása. A teljesítménynövelés viszont együtt jár a geometria és a tömeg növekedésével. Például egyes Case IH Axial vagy New Holland CR kombájn tömege vágóasztal/adapter nélkül is meghaladja a 24,5 tonnát. Nem nehéz elképzelni, hogy mekkora problémát jelent ezek eljuttatása a gyárból a felhasználóhoz.

Különösen nagy logisztikai kihívás a nagy méretű, nagy tömegű gépek Európán keresztül történő mozgatásának megszervezése. A szigorú közúti előírások miatt, a speciális szállító járművek engedélyeztetése, útvonalának megszervezése és a gépcsoport biztonságos mozgási feltételeinek biztosítása a különböző országok közútjain igen nehéz és költséges feladat.

Kombájnszállítás közúton

 

Traktorszállítás közúton

A betakarítási szezon közeledte megnöveli az új kombájnok iránti igényt. Alberto Mela (Head of EMEA Finished Good Distribution and Compounds for CNH Industrial) szerint a szezonális igény jogos, mivel ha a kombájnok nem érkeznek meg időben, az komoly vesztességet okoz a betakarítás során.

További problémát jelent, hogy a modern hi-tech kombájnok magas beszerzési ára miatt, a vásárlók számára speciális pénzügyi előkészítést igényelnek. Egyes esetekben a vásárlók támogatási programokat vesznek igénybe, amelyeket úgy kell szervezni, hogy akkor álljanak rendelkezésre, amikor a gyártók képesek leszállítani a megrendelt gépeket.

Az ismertetett problémák megoldására a CNH Industrial Transport Logistics csapata új lehetőségeket keresett és talált a Dunán történő szállításban.

Korábban a belgiumi Zeebrugge központból az összes kombájnt közúton szállították keresztül Európán a távoli Bulgáriába és Romániába. A jelenlegi projekt keretében viszont egy harmadik partnerrel kötött megállapodás alapján bizonyos megrendeléseket folyami szállítással teljesítenek, amikor a szállítmány a németországi Passauból a bulgáriai Ruszébe 2300 km hajózás után érkezik. A rakományba nem egy, hanem számos kombájn befér, és nem kell a közúti engedélyek beszerzéséhez hasonló költségekkel számolni. Fontos szempont az is, hogy a folyami szállítás szén-dioxid-kibocsátása is jóval alacsonyabb, mint a közútié. A 2019-es pilot projekt alkalmával 42 nagyméretű mezőgazdasági gépet (traktor, kombájn) szállítottak és megelőztek 37 tonna CO2 kibocsátást.

Dror Noach (a CNH Industrial szállítmányozási logisztika vezetője) szerint a fenntarthatóság a fő pillére a cég logisztikájának. Ezért folyamatosan keresik az új nemzetközi szállítási megoldásokat. A folyami szállítás 10-15 napos időtartama ugyan nagyobb, mint a fizetős közúti 4-5 nap, viszont a több országon keresztülhaladás megszervezésének, az engedélyek beszerzésének idejét is beszámítva, az összidő megközelítőleg azonos, sőt jobb is lehet, ha egyes helyeken a nagy rakomány mozgatása problémát jelent.

A bulgáriai pilot projekt sikerességét a vásárlók megelégedettségén keresztül lehet igazolni. Enkeleida Berdufi (a CNH Industrial Európa régiójának mezőgazdasági értékesítési vezetője) szerint a vásárlók eleinte szkeptikusak voltak, mivel attól tartottak, hogy a kombájnok a be-, illetve kirakodás közben megsérülhetnek. A tapasztalatok alapján viszont megállapítható, hogy ez a megoldás biztonságos.

Teljes gőzzel előre

Silvia Menegon (a CNH Industrial EMEA logisztikai szerződésének vezetője) szerint a 2019-es pilot projekt sikerén felbuzdulva a társaság vizsgálja annak lehetőségét, hogyan lehetne még több Case IH és New Holland Agriculture kombájnt és traktort a folyó különböző kikötőibe eljuttatni. A folyón történő szállítás másik lehetséges módszere lehetne uszályok alkalmazása, ahol a kombájnok nem saját lábukon közlekednek, hanem daruval mozgatnák azokat. Ennek érdekében az amerikai Case IH gyárban (Grand Island, Nebraska, USA) az Európába történő szállítás előtt a kombájnok kerekeihez közel emelő füleket helyezhetnének el. Ez egy igen érdekes opció, amely lehetővé tenné még több gép folyón történő szállítását, növelve a hatékony és környezetbarát megoldások alkalmazási lehetőségét.

Traktorok és kombájnok a Dunán

Forrás:

https://lectura.press/en/article/harvesting-a-new-transport-channel/53990; https://www.cnhindustrial.com/enUS/top_stories_and_behind_the_wheel/pages/harvesting-a-new-transport-channel.aspx

 

Agrofórum Hírlevél
Iratkozzon fel az Agrofórum hírlevélre!

A feliratkozást követően a rendszer egy megerősítő emailt fog küldeni a megadott email címre. Ha nem érkezne meg a levél, kérjük nézze meg a spam vagy Gmail esetén a Promóciók és az Összes levél mappát.

Rossz út a villamosítás, jöhetnek a hidrogénüzemű traktorok?

2024. november 17. 10:10

Megfelelő módosításokkal a hidrogén műszakilag képes meghajtani az eredetileg dízel- vagy benzinüzemű belsőégésű motorral felszerelt járművet.

A Väderstad növeli a Spirit gabonavetőgépek kapacitását

2024. november 15. 13:10

2024 októberétől minden 6 méter munkaszélesség feletti Väderstad Spirit vetőgép, valamint a 4 méteres Spirit 400C tartálya 5000 literesre bővül.

Innováció és fejlesztések üzemközelből, fókuszban a hűtve tárolás

2024. november 12. 09:10

November 28-án Kecskeméten rendezik meg a HETECH Group éves Szakmai Napját. A fókuszban idén a hűtve tárolás áll.

700 fölött az idei mezőgazdasági pótkocsieladások

2024. november 5. 16:10

A pótkocsieladások számát nézve ugyanakkor a múlt havi 50 darabos mennyiség a legalacsonyabb volt ebben az évben.

Idén ismét lesz traktorhúzó verseny Hajdúböszörményben

2022. július 22. 12:12

A pandémia okozta kényszerű kihagyás után augusztus 12. és 14. között ismét megrendezik a Kelet-magyarországi Agrárfórumot.

Bevállalná, hogy a gyerekét lovon vagy traktoron vigye iskolába?

2024. június 6. 10:10

Egy amerikai középiskolában kitalálták, hogy a gyerekeket bármilyen járművön iskolába lehetett vinni – kivéve az autót. Videón az esemény.

125 éves a New Holland Agriculture

2020. június 18. 04:36

A New Holland alapítóinak szándéka szerint a 125 év során arra törekedtek, hogy a farmereket kiváló termékkel, technológiával és szolgáltatással lássák el, ami által a termelés hatékony, fenntartható és profitábilis lesz.

Hannoverben a jövő traktora – Bemutatkozott az első hibrid STEYR

2019. november 12. 10:34

A traktorok következő generációinak tervezésénél a károsanyag-kibocsátás minimálisra vagy nullásra csökkentése fontos vezérelv, amire most az osztrák STEYR is megpróbál választ adni - sok más mellett.

Gépészet Videó