Gépészet

Kombájnok a Dunán: új „útvonalak” a mezőgépek európai szállításában

Agrofórum Online

A mezőgép flotta igazi óriásai a kombájnok, amelyek teljesítményének növelése a felhasználók állandó elvárása. A teljesítménynövelés viszont együtt jár a geometria és a tömeg növekedésével. Például egyes Case IH Axial vagy New Holland CR kombájn tömege vágóasztal/adapter nélkül is meghaladja a 24,5 tonnát. Nem nehéz elképzelni, hogy mekkora problémát jelent ezek eljuttatása a gyárból a felhasználóhoz.

Különösen nagy logisztikai kihívás a nagy méretű, nagy tömegű gépek Európán keresztül történő mozgatásának megszervezése. A szigorú közúti előírások miatt, a speciális szállító járművek engedélyeztetése, útvonalának megszervezése és a gépcsoport biztonságos mozgási feltételeinek biztosítása a különböző országok közútjain igen nehéz és költséges feladat.

Kombájnszállítás közúton

 

Traktorszállítás közúton

A betakarítási szezon közeledte megnöveli az új kombájnok iránti igényt. Alberto Mela (Head of EMEA Finished Good Distribution and Compounds for CNH Industrial) szerint a szezonális igény jogos, mivel ha a kombájnok nem érkeznek meg időben, az komoly vesztességet okoz a betakarítás során.

További problémát jelent, hogy a modern hi-tech kombájnok magas beszerzési ára miatt, a vásárlók számára speciális pénzügyi előkészítést igényelnek. Egyes esetekben a vásárlók támogatási programokat vesznek igénybe, amelyeket úgy kell szervezni, hogy akkor álljanak rendelkezésre, amikor a gyártók képesek leszállítani a megrendelt gépeket.

Az ismertetett problémák megoldására a CNH Industrial Transport Logistics csapata új lehetőségeket keresett és talált a Dunán történő szállításban.

Korábban a belgiumi Zeebrugge központból az összes kombájnt közúton szállították keresztül Európán a távoli Bulgáriába és Romániába. A jelenlegi projekt keretében viszont egy harmadik partnerrel kötött megállapodás alapján bizonyos megrendeléseket folyami szállítással teljesítenek, amikor a szállítmány a németországi Passauból a bulgáriai Ruszébe 2300 km hajózás után érkezik. A rakományba nem egy, hanem számos kombájn befér, és nem kell a közúti engedélyek beszerzéséhez hasonló költségekkel számolni. Fontos szempont az is, hogy a folyami szállítás szén-dioxid-kibocsátása is jóval alacsonyabb, mint a közútié. A 2019-es pilot projekt alkalmával 42 nagyméretű mezőgazdasági gépet (traktor, kombájn) szállítottak és megelőztek 37 tonna CO2 kibocsátást.

Dror Noach (a CNH Industrial szállítmányozási logisztika vezetője) szerint a fenntarthatóság a fő pillére a cég logisztikájának. Ezért folyamatosan keresik az új nemzetközi szállítási megoldásokat. A folyami szállítás 10-15 napos időtartama ugyan nagyobb, mint a fizetős közúti 4-5 nap, viszont a több országon keresztülhaladás megszervezésének, az engedélyek beszerzésének idejét is beszámítva, az összidő megközelítőleg azonos, sőt jobb is lehet, ha egyes helyeken a nagy rakomány mozgatása problémát jelent.

A bulgáriai pilot projekt sikerességét a vásárlók megelégedettségén keresztül lehet igazolni. Enkeleida Berdufi (a CNH Industrial Európa régiójának mezőgazdasági értékesítési vezetője) szerint a vásárlók eleinte szkeptikusak voltak, mivel attól tartottak, hogy a kombájnok a be-, illetve kirakodás közben megsérülhetnek. A tapasztalatok alapján viszont megállapítható, hogy ez a megoldás biztonságos.

Teljes gőzzel előre

Silvia Menegon (a CNH Industrial EMEA logisztikai szerződésének vezetője) szerint a 2019-es pilot projekt sikerén felbuzdulva a társaság vizsgálja annak lehetőségét, hogyan lehetne még több Case IH és New Holland Agriculture kombájnt és traktort a folyó különböző kikötőibe eljuttatni. A folyón történő szállítás másik lehetséges módszere lehetne uszályok alkalmazása, ahol a kombájnok nem saját lábukon közlekednek, hanem daruval mozgatnák azokat. Ennek érdekében az amerikai Case IH gyárban (Grand Island, Nebraska, USA) az Európába történő szállítás előtt a kombájnok kerekeihez közel emelő füleket helyezhetnének el. Ez egy igen érdekes opció, amely lehetővé tenné még több gép folyón történő szállítását, növelve a hatékony és környezetbarát megoldások alkalmazási lehetőségét.

Traktorok és kombájnok a Dunán

Forrás:

https://lectura.press/en/article/harvesting-a-new-transport-channel/53990; https://www.cnhindustrial.com/enUS/top_stories_and_behind_the_wheel/pages/harvesting-a-new-transport-channel.aspx

 

Agrofórum Hírlevél
Iratkozzon fel az Agrofórum hírlevélre!

A feliratkozást követően a rendszer egy megerősítő emailt fog küldeni a megadott email címre. Ha nem érkezne meg a levél, kérjük nézze meg a spam vagy Gmail esetén a Promóciók és az Összes levél mappát.

Massey Ferguson 8700 S: NAGYtraktorok ÓRIÁSI árakcióval! + akár 5 év gyári garanciával

2025. október 29. 15:10

Erő, precizitás és kényelem egyben – a Massey Ferguson 8700 S traktorcsalád most akár 5 év garanciával, elérhetőbb áron!

A mezei pockok kártételének vége, magyar gép jelenti a megoldást

2025. október 22. 13:10

100 hektár kezelése után megtérül a Busa Bt. gépújdonságának ára, amely igen hatékony és természetesen legális megoldást jelent a mezei pockok elleni küzdelemben.

Vetés csökkentett menetszámmal, a nedvességet a talajban tartva – ezt biztosítja a Lemken gépkombinációja

2025. október 21. 16:10

A talajelőkészítést és a vetést egészen az idei évig külön végezték Merkly-Belus József zalai gazdaságában. Most azonban elérkezett a nagy váltás ideje, és a Lemken ultrahatékony gépkombinációjával nagy lépést sikerült tenniük előre ezen a téren.

Minimális talajtaposás a Kontrollált Művelőnyomos Gazdálkodással

2025. október 14. 13:10

„Irányt mutatunk – fókuszban a megoldások” címmel került megrendezésre 2025. október 7-én és 8-án a KITE őszi szántóföldi bemutatója, melynek központi témája a fenntarthatóság volt.

„Kalapos” traktort próbálgat a Steyr

2024. augusztus 27. 13:10

A Steyr FCTRAC már nem gázolajjal fut, hanem a hidrogén és oxigén reakcióba lépése biztosítja az energiát, a kipufogón pedig vízgőz távozik.

Retro megjelenéssel készülnek az évforduló alkalmából

2022. augusztus 31. 12:40

A német gépgyártó a jeles évfordulót kereskedelmi partnereivel és ügyfeleivel közösen ünnepli, egy limitált különleges kiadással.

Barnakpusztán csak Manitou rakodhatja a terményt

2020. július 2. 10:47

Jelenleg is öt Manitou rakodógép végzi a munkáját Pölöske határban vagy a telephelyeken. Két évtized alatt rengeteg tapasztalat halmozódott fel a gazdaságban.

Dorker szántóföldi gépbemutató Tiszagyulaházán

2018. augusztus 22. 10:37

Szántóföldi gyakorlati gépbemutatóra gyűltek össze a termelők és a Dorker Kft. partnerei Tiszagyulaházán július 27-én. Az érdeklődőknek lehetőségük volt munka közben is megfigyelni többek között a Deutz-Fahr 9340 Warriort, valamint a Deutz-Fahr új kompakt négyhengeres modelljét, de találkozhattak még a Faresin, a Pronar és a Hardi legújabb fejlesztéseivel is.