Gépészet

Kombájnok a Dunán: új „útvonalak” a mezőgépek európai szállításában

Agrofórum Online

A mezőgép flotta igazi óriásai a kombájnok, amelyek teljesítményének növelése a felhasználók állandó elvárása. A teljesítménynövelés viszont együtt jár a geometria és a tömeg növekedésével. Például egyes Case IH Axial vagy New Holland CR kombájn tömege vágóasztal/adapter nélkül is meghaladja a 24,5 tonnát. Nem nehéz elképzelni, hogy mekkora problémát jelent ezek eljuttatása a gyárból a felhasználóhoz.

Különösen nagy logisztikai kihívás a nagy méretű, nagy tömegű gépek Európán keresztül történő mozgatásának megszervezése. A szigorú közúti előírások miatt, a speciális szállító járművek engedélyeztetése, útvonalának megszervezése és a gépcsoport biztonságos mozgási feltételeinek biztosítása a különböző országok közútjain igen nehéz és költséges feladat.

Kombájnszállítás közúton

 

Traktorszállítás közúton

A betakarítási szezon közeledte megnöveli az új kombájnok iránti igényt. Alberto Mela (Head of EMEA Finished Good Distribution and Compounds for CNH Industrial) szerint a szezonális igény jogos, mivel ha a kombájnok nem érkeznek meg időben, az komoly vesztességet okoz a betakarítás során.

További problémát jelent, hogy a modern hi-tech kombájnok magas beszerzési ára miatt, a vásárlók számára speciális pénzügyi előkészítést igényelnek. Egyes esetekben a vásárlók támogatási programokat vesznek igénybe, amelyeket úgy kell szervezni, hogy akkor álljanak rendelkezésre, amikor a gyártók képesek leszállítani a megrendelt gépeket.

Az ismertetett problémák megoldására a CNH Industrial Transport Logistics csapata új lehetőségeket keresett és talált a Dunán történő szállításban.

Korábban a belgiumi Zeebrugge központból az összes kombájnt közúton szállították keresztül Európán a távoli Bulgáriába és Romániába. A jelenlegi projekt keretében viszont egy harmadik partnerrel kötött megállapodás alapján bizonyos megrendeléseket folyami szállítással teljesítenek, amikor a szállítmány a németországi Passauból a bulgáriai Ruszébe 2300 km hajózás után érkezik. A rakományba nem egy, hanem számos kombájn befér, és nem kell a közúti engedélyek beszerzéséhez hasonló költségekkel számolni. Fontos szempont az is, hogy a folyami szállítás szén-dioxid-kibocsátása is jóval alacsonyabb, mint a közútié. A 2019-es pilot projekt alkalmával 42 nagyméretű mezőgazdasági gépet (traktor, kombájn) szállítottak és megelőztek 37 tonna CO2 kibocsátást.

Dror Noach (a CNH Industrial szállítmányozási logisztika vezetője) szerint a fenntarthatóság a fő pillére a cég logisztikájának. Ezért folyamatosan keresik az új nemzetközi szállítási megoldásokat. A folyami szállítás 10-15 napos időtartama ugyan nagyobb, mint a fizetős közúti 4-5 nap, viszont a több országon keresztülhaladás megszervezésének, az engedélyek beszerzésének idejét is beszámítva, az összidő megközelítőleg azonos, sőt jobb is lehet, ha egyes helyeken a nagy rakomány mozgatása problémát jelent.

A bulgáriai pilot projekt sikerességét a vásárlók megelégedettségén keresztül lehet igazolni. Enkeleida Berdufi (a CNH Industrial Európa régiójának mezőgazdasági értékesítési vezetője) szerint a vásárlók eleinte szkeptikusak voltak, mivel attól tartottak, hogy a kombájnok a be-, illetve kirakodás közben megsérülhetnek. A tapasztalatok alapján viszont megállapítható, hogy ez a megoldás biztonságos.

Teljes gőzzel előre

Silvia Menegon (a CNH Industrial EMEA logisztikai szerződésének vezetője) szerint a 2019-es pilot projekt sikerén felbuzdulva a társaság vizsgálja annak lehetőségét, hogyan lehetne még több Case IH és New Holland Agriculture kombájnt és traktort a folyó különböző kikötőibe eljuttatni. A folyón történő szállítás másik lehetséges módszere lehetne uszályok alkalmazása, ahol a kombájnok nem saját lábukon közlekednek, hanem daruval mozgatnák azokat. Ennek érdekében az amerikai Case IH gyárban (Grand Island, Nebraska, USA) az Európába történő szállítás előtt a kombájnok kerekeihez közel emelő füleket helyezhetnének el. Ez egy igen érdekes opció, amely lehetővé tenné még több gép folyón történő szállítását, növelve a hatékony és környezetbarát megoldások alkalmazási lehetőségét.

Traktorok és kombájnok a Dunán

Forrás:

https://lectura.press/en/article/harvesting-a-new-transport-channel/53990; https://www.cnhindustrial.com/enUS/top_stories_and_behind_the_wheel/pages/harvesting-a-new-transport-channel.aspx

 

Agrofórum Hírlevél
Iratkozzon fel az Agrofórum hírlevélre!

A feliratkozást követően a rendszer egy megerősítő emailt fog küldeni a megadott email címre. Ha nem érkezne meg a levél, kérjük nézze meg a spam vagy Gmail esetén a Promóciók és az Összes levél mappát.

John Deere motorfelújítási akció fix áron!

2025. március 10. 11:10

A dízelmotorok fejlesztését az utóbbi 20 évben elsősorban a környezetvédelmi előírások egyre szigorodó rendszere határozta meg.

Valamelyest javul a helyzet a hazai pótkocsipiacon

2025. március 5. 16:10

Utoljára tavaly szeptemberben adtak el több mezőgazdasági pótkocsit, mint most februárban, akkor 68 talált gazdára.

A Vredestein Traxion abroncsokat választották a 6-os sorozatú DEUTZ-FAHR traktorokhoz

2025. február 28. 17:10

A gumiabroncsok a Powershift, RC-shift és TTV sebességváltóval felszerelt, 160 és 230 lóerő közötti teljesítményű 6-os sorozatú modellekhez lesznek rendelhetők.

Hatékony gyomirtás az AMAZONE Venterra 1K géppel

2025. február 27. 14:40

A könnyű, mindenre alkalmas gépet a kisebb gazdaságok szerkezetéhez és legalább 60 LE traktorokteljesítményéhez tervezték.

Rendezvénytilalom? Van rá megoldás!

2020. december 4. 11:53

A COVID-19 járvány miatt a Két-KATA Kft. nem tudta megrendezni telephely átadó eseményét. De megtalálták a megoldást, hogyan mutathatják be új telephelyüket: ebből a több részes videósorozatból az érdeklődők megismerhetik a cég történetét, az új telephelyet, és egyéb, érdekes információkat tudhatnak meg.

Gépinfo Videó

Agresszív, vonzó külsőt kapnak az új Steyr traktorok

2023. szeptember 9. 13:10

Régi legendát élesztett újjá az osztrák Steyr. A Plus traktorcsalád a 80–120 LE-s teljesítménytartományt öleli át, és agresszív, vonzó megjelenése minden későbbi Steyr erőgépre átkerül majd.

Új mérce a professzionális mezőgazdasági traktorok területén

2022. szeptember 20. 10:24

A Kubota M7003 szériája tökéletesen ötvözi a nyers erőt a japán csúcstechnológiával és precizitással.

Massey Ferguson 7S széria – piros hetes, ami mindent visz

2023. augusztus 28. 22:40

A vörös gyártó 7-es számmal kezdődő szériái mindig is hathengeres motorral és olyan tulajdonságokkal voltak ellátva, amelyek révén kiváló univerzális erőgépekké váltak a 150-200 lóerős kategóriában. A piros hetes mindent visz itt is igaz: talajmunkára, szállításra, speciális célfeladatok tökéletes elvégzésére lett kifejlesztve az MF 7S, mindezt egyszerre, hatékonyan és a kezelő kényelmét maximálisan szem előtt tartva.