17℃ 11℃
április 27. Zita, Mariann, Anasztáz
Gépészet

Lépéstartás a gépfejlesztéssel – Gumiabroncs körkép 2018 (1. rész)

Agrofórum Online

Az amerikai Harvey S. Firestone 85 évvel ezelőtt készítette el az első traktor gumiabroncsot, amelynek fejlődése nagy utat járt be napjainkig. A mezőgazdasági gumiabroncsok innovációja folyamatos, ugyanis a gumiabroncs gyártóknak a gépfejlesztések ütemében kell a növekvő méreteknek, a nagyobb teljesítményeknek, a szigorú agrotechnikai követelményeknek és a közúti biztonságnak, nem utolsó sorban pedig az üzemeltetői igényeknek megfelelő újdonságokkal megjelenniük.

A traktorok, kombájnok, munkagépek és szállítóeszközök gumiabroncsozású járószerkezeteivel szembeni kritériumok közül legfontosabb a nagy vonóerő kifejtés az optimális kerékcsúszás-tartományban és a minél kisebb talajnyomás a káros talajtömörödés megelőzésére. Ezek mellett kiemelt szerepet kap a megfelelő teherbírás, a jó kapaszkodó- és öntisztuló képesség, a közúton is jó vontatási teljesítmény, a nyugodt futás és nagy (akár 80 km/h) sebességgel való biztonságos haladás lehetősége, az alacsony hajtóanyag-fogyasztás, a hosszabb élettartam és a kedvező ár-érték arány.

A követelmények jelentős részének manapság a nagy átmérőjű, széles profilú, radiál szerkezetű, nyitott nyílbordázatú (AS mintázatú), IF (Improved Flexion) vagy VF (Very High Flexion) technológiával gyártott gumiabroncsok felelnek meg leginkább. A legújabb mezőgazdasági járművek kerekein már egyre nagyobb átmérőjű (magasabb) és nagy profilméretű (szélesebb), erősebb felépítésű, valamint formásabb külsejű gumiabroncsok találhatók.

További részletekért kattintson a képre!

A mezőgazdasági gumiabroncsok fejlesztésében a nagy multinacionális, multimárkás gumiabroncs gyártók járnak az élen. Ebbe a körbe tartozik a jól ismert francia Michelin (hozzá tartozik mások mellett a szintén francia Kléber és a volt nyíregyházi Taurus), a japán Bridgestone (amely az amerikai Firestone céggel fuzionált), a svéd Trelleborg (amelybe az olasz Pirelli után a cseh Mitas is beolvadt), az indiai Apollo Tyre csoporthoz tartozó holland Vredestein, és új indiai szereplője a piacnak a CEAT gumigyár.

Töretlen az innovációs munka a kifejezetten mezőgazdasági célú gumiabroncs előállítók körében is, ebben a csoportban jelentős szerepet tölt be a japán Yokohama konszernhez került izraeli ATG (Alliance Tyre Group), az indiai BKT (Balkrishna Tires), valamint a még kevésbé ismert, holland Magna Tyres Group.

Fontos szereplői még az agrárabroncs gyártók körének az újból önálló német Continental és a finn Nokian is. Az európai piacról – remélhetőleg csak átmenetileg – kivonult amerikai Goodyear cégnél sem állt meg a fejlesztés, így a legismertebb gumiabroncs gyártók számos mezőgazdasági célú újdonságával lehet találkozni az agrárpiacon.

A két részből álló cikksorozatunk mostani, 1. részében a Michelin, a Bridgestone, a Trelleborg és az Apollo Vredestein által gyártott legújabb gumiabroncsokat mutatjuk be részletesen.

A Michelin a ’2 in 1’ (kettő abroncs egyben) technológia alapján elsősorban a beépített levegőnyomás-szabályzóval rendelkező traktorokhoz tervezte az EvoBIB fantázianevű gumiabroncsát. Ennek különleges futófelületét öt bordasor alkotja.

Michelin EvoBIB

Közúton, a szükséges nagyobb belső levegőnyomásnál az útfelülettel a koronavonalában sűrűn elhelyezett bordablokkok és a mellettük kétoldalt futó nyílbordák érintkeznek csak, míg a szántóföldi munkáknál, az elégségesen alacsony nyomásértéken az abroncs jobban belapul, így a mindkét oldali perembordái is teljes felületükkel kapaszkodhatnak a talajba. Az újszerű, speciális mintázatú gumiabroncs a belső levegőnyomás megváltoztatásával hatékonyan, gazdaságosan használható mindkét körülmény között, erre utal a találó elnevezése is.

A legújabb Michelin fejlesztés az IF, illetve a VF CFO+ technológiával készített CerexBIB2 márkajelű kombájnabroncs, amely a hagyományoshoz képest 35 százalékkal nagyobb teherbírású változatlan belső nyomás esetén, vagy azonos terhelésnél közel ennyivel nagyobb a felfekvési felülete a talajon. Az új abroncs-sorozat kilenc féle mellső és hétféle hátsó méretben készül. 

Michelin CerexBIB2

A Michelin cég fenntarthatósági programjában jelezte, hogy a jövőben olyan technológiákat fejleszt, amelyekkel elérhető lesz a 80 százalékos fenntartható anyag felhasználás és 2048-ig az összes általa gyártott gumiabroncs ekkora mértékben fenntartható anyagból készül és teljesen újrahasznosítható lesz.

A Michelin abroncsok gyártásánál jelenleg 28 százalékban használnak fenntartható anyagot (ebből 26% bioszármazású anyag, mint például a természetes gumi, a napraforgó olaj, és 2% az újrahasznosított anyag, mint például az acél, vagy a gumi por), az újra hasznosítási arány pedig mintegy 50 százalék.

A Trelleborg a saját Blue Tire koncepciója alapján önjáró betakarítógépekhez készítette a TM 3000 sorozat VF 1050/50 R32 méretű, alacsony profilú, újszerű bordázatú, flexibilis gumiabroncsát, amelynek sajátossága a kis talajtömörítő hatás, a kiváló lengéscsillapítás és a jó terepjáró képesség mellett, hogy 1 bar nyomáson, 10 km/h sebességnél 40 százalékkal nagyobb lehet a terhelhetősége a hasonló méretű, hagyományos felépítésű abroncshoz képest.

A 300 LE feletti teljesítményű erőgépekhez fejlesztették ki a Progressive Traction TM technológiával előállított, kettős bordaszögű TM 1060 sorozat új, VF 750/70 R44 méretű traktorabroncsát, amely igen nagy nyomaték átvitelére képes. A Mitas újdonsága a nagyméretű, nagy tömegű speciális önjáró betakarító-, illetve munkagépekhez való, több mint fél tonnás 1250/50 R32 SFT szuper-flexibilis gumiabroncs, amely 65 km/h sebességre is alkalmas.

A Trelleborg idén széles körű vizsgálatokat végzett a Mitas által néhány éve kifejlesztett PneuTrac mezőgazdasági gumiabroncs új generációjával. Az izraeli Galileo Wheel Ltd. innovatív CupWheel technológiájának oldalfal megoldására épülő technológia már a Trelleborg által a mezőgazdasági gumiabroncs területen elért magas szintű fejlesztéseit is tartalmazza.

Trelleborg PneuTrac

Az „Omega” formájú kialakítás a hagyományos oldalfalnál jobban segít a terhelés fenntartásában, egyidejűleg rugalmasabb is, ami nagy felületű felfekvést biztosít, jelentősen csökkentve a talajtömörítést. A Progressive Traction technológia pedig megnöveli a futófelület vonóerő képességét, míg a bordaközi felületek javítják a gumiabroncs öntisztuló képességét. A széles bordák az erősített vállrésszel kombinálva növelik az oldalsó stabilitást, ami különösen a lejtős területeken fontos.

Tulajdonképpen a PneuTrac abroncs ötvözi a radiál gumiabroncs és a gumiheveder előnyeit, amelyek a szántóföld mellett jól érvényesíthetők a meredek terepen telepített szőlőültetvényekben és a gyümölcsösökben. Ugyanis az ilyen állományokban az egyébként előnyösen használható hevederes járművek sok esetben túl szélesek. Ausztrál források szerint a pozitív tapasztalatok alapján már az év végén megkezdik a PneuTrac abroncsok kereskedelmi forgalmazását.

A PneuTrac abroncs ötvözi a radiál gumiabroncs és a gumiheveder előnyeit, amelyek a szántóföld mellett jól érvényesíthetők a meredek terepen telepített szőlőültetvényekben és a gyümölcsösökben

Az Apollo Vredestein cég a traktorgyártók és a felhasználók egyedi igényei alapján hozta piacra az F+ technológia alapján készült Traxion Optimall VF gumiabroncsát, amelynek mintázata a Traxion modellekéhez hasonló. Az új generációs VF gumiabroncsok előnyösek a nagy teljesítményű traktorok számára, amelyeknél kulcsfontosságú a nagy felfekvő felület, ami a talajtömörítő hatás csökkentését eredményezi.

Vredestein Traxion

A DLG által végzett vizsgálatok szerint a Traxion Optimall VF a piacon kapható egyes IF-es gumiabroncsokhoz viszonyítva mintegy 40, a VF-esekhez képest pedig 25 százalékkal alacsonyabb belső abroncsnyomás mellett is csúcsteljesítményt nyújt. Az új fejlesztésű traktorabroncsok egyúttal kompatibilisek az abroncsnyomás-szabályzó rendszerekkel. Bejelentették, hogy a meglévő hármat további hét mérettel (VF 900/60 R 42 NRO, VF 800/70 R 42, VF 800/70 R 38, VF 710/70 R 42, VF 710/60 R 34 NRO, VF 620/75 R 30 és VF 600/70 R 30) bővítik, amelyek közül néhányat be is mutatnak Bolognában.

A cég termékskáláján szintén újdonság a Flotation Trac implement gumiabroncs-család, melynek tagjait a kiváló oldalirányú stabilitás, a jó gördülés és a gyepkímélés jellemzi.

Hamarosan folytatjuk gumiabroncs körképünket a 2. résszel.

Antos Gábor, Jóri J. István

Agrofórum Hírlevél
Iratkozzon fel az Agrofórum hírlevélre!

A feliratkozást követően a rendszer egy megerősítő emailt fog küldeni a megadott email címre. Ha nem érkezne meg a levél, kérjük nézze meg a spam vagy Gmail esetén a Promóciók és az Összes levél mappát.

Letolós vagy láncos? Szervestrágyázás Fliegl módra

2025. április 25. 16:10

A szerves anyag visszapótlásának fontossága az utóbbi években jelentősen megnőtt, melyhez számtalan gyártó kínál eszközöket.

A Hardi AEON permetezőgép Dombiratoson is bizonyít + videó

2025. április 24. 16:10

A Hardi AEON típusú permetezőgéppel kapcsolatos másodéves tapasztalatokról készült gazdainterjú Dombiratoson. A gép beváltotta a hozzá fűzött reményeket.

Megbízható gépek, egyedi ajánlatok: kertészeti pályázathoz (is)

2025. április 15. 16:10

Használja ki a pályázat adta lehetőségeket, és válasszon prémium gépeket, amelyek hosszú távon is kifizetődő befektetést jelentenek!

Drónos monitoringrepülések szabályainak változása

2025. április 10. 13:10

A legfontosabb változás a nyílt kategóriában a drónnak a távpilótától való legnagyobb eltávolodást megengedő VLOS (visual line of sight) fogalmát érinti.

75 éves az MTZ traktor

2021. január 28. 07:32

A Minszki Traktorgyárat 1946. május 29-én alapították. A kezdetektől napjainkig közel 4 millió MTZ traktor gördült le a futószalagról. A gyár kínálatában több mint 100 traktortípus szerepel, így érthető, hogy a «BELARUS» márkát a világ összes országában ismerik. Az MTZ traktorok Magyarországon 1958-ban jelentek meg. Amint az eladott darabszám is bizonyítja, a traktorok kiállták az idő próbáját.

Gépészet Videó

Elkészült az alighanem eddigi legszebb John Deere traktor

2024. szeptember 2. 09:40

Elég volt feketére festeniük egy 8R 340 erőgépet, némi diszkrét aranysárga csíkkal, és máris gyönyörködhetünk a végeredményben.

Megfelelő intenzitással dolgoznak a mezőgazdasági járművek

2020. április 2. 14:40

Az i-Cell az elmúlt két hét adatainak elemzése során arra jutott, hogy az ügyfelei közé tartozó mezőgazdasági vállalkozások haszongépei a tavalyi év hasonló időszakában tapasztaltak szerint dolgoznak a földeken.

Hibrid traktoron dolgozik a Landini, meggyőző az összteljesítménye

2023. október 7. 13:10

Hibrid hajtással, vagyis belsőégésű motorral kiegészülve 80 kW összteljesítményre képes a Landini koncepciótraktora, míg tisztán elektromos hajtással 50 kW-ra, ami sokféle munkához elegendő lehet.