Az amerikai Harvey S. Firestone 85 évvel ezelőtt készítette el az első traktor gumiabroncsot, amelynek fejlődése nagy utat járt be napjainkig. A mezőgazdasági gumiabroncsok innovációja folyamatos, ugyanis a gumiabroncs gyártóknak a gépfejlesztések ütemében kell a növekvő méreteknek, a nagyobb teljesítményeknek, a szigorú agrotechnikai követelményeknek és a közúti biztonságnak, nem utolsó sorban pedig az üzemeltetői igényeknek megfelelő újdonságokkal megjelenniük.
A traktorok, kombájnok, munkagépek és szállítóeszközök gumiabroncsozású járószerkezeteivel szembeni kritériumok közül legfontosabb a nagy vonóerő kifejtés az optimális kerékcsúszás-tartományban és a minél kisebb talajnyomás a káros talajtömörödés megelőzésére. Ezek mellett kiemelt szerepet kap a megfelelő teherbírás, a jó kapaszkodó- és öntisztuló képesség, a közúton is jó vontatási teljesítmény, a nyugodt futás és nagy (akár 80 km/h) sebességgel való biztonságos haladás lehetősége, az alacsony hajtóanyag-fogyasztás, a hosszabb élettartam és a kedvező ár-érték arány.
A követelmények jelentős részének manapság a nagy átmérőjű, széles profilú, radiál szerkezetű, nyitott nyílbordázatú (AS mintázatú), IF (Improved Flexion) vagy VF (Very High Flexion) technológiával gyártott gumiabroncsok felelnek meg leginkább. A legújabb mezőgazdasági járművek kerekein már egyre nagyobb átmérőjű (magasabb) és nagy profilméretű (szélesebb), erősebb felépítésű, valamint formásabb külsejű gumiabroncsok találhatók.
A mezőgazdasági gumiabroncsok fejlesztésében a nagy multinacionális, multimárkás gumiabroncs gyártók járnak az élen. Ebbe a körbe tartozik a jól ismert francia Michelin (hozzá tartozik mások mellett a szintén francia Kléber és a volt nyíregyházi Taurus), a japán Bridgestone (amely az amerikai Firestone céggel fuzionált), a svéd Trelleborg (amelybe az olasz Pirelli után a cseh Mitas is beolvadt), az indiai Apollo Tyre csoporthoz tartozó holland Vredestein, és új indiai szereplője a piacnak a CEAT gumigyár.
Töretlen az innovációs munka a kifejezetten mezőgazdasági célú gumiabroncs előállítók körében is, ebben a csoportban jelentős szerepet tölt be a japán Yokohama konszernhez került izraeli ATG (Alliance Tyre Group), az indiai BKT (Balkrishna Tires), valamint a még kevésbé ismert, holland Magna Tyres Group.
Fontos szereplői még az agrárabroncs gyártók körének az újból önálló német Continental és a finn Nokian is. Az európai piacról – remélhetőleg csak átmenetileg – kivonult amerikai Goodyear cégnél sem állt meg a fejlesztés, így a legismertebb gumiabroncs gyártók számos mezőgazdasági célú újdonságával lehet találkozni az agrárpiacon.
A két részből álló cikksorozatunk mostani, 1. részében a Michelin, a Bridgestone, a Trelleborg és az Apollo Vredestein által gyártott legújabb gumiabroncsokat mutatjuk be részletesen.
A Michelin a ’2 in 1’ (kettő abroncs egyben) technológia alapján elsősorban a beépített levegőnyomás-szabályzóval rendelkező traktorokhoz tervezte az EvoBIB fantázianevű gumiabroncsát. Ennek különleges futófelületét öt bordasor alkotja.
Közúton, a szükséges nagyobb belső levegőnyomásnál az útfelülettel a koronavonalában sűrűn elhelyezett bordablokkok és a mellettük kétoldalt futó nyílbordák érintkeznek csak, míg a szántóföldi munkáknál, az elégségesen alacsony nyomásértéken az abroncs jobban belapul, így a mindkét oldali perembordái is teljes felületükkel kapaszkodhatnak a talajba. Az újszerű, speciális mintázatú gumiabroncs a belső levegőnyomás megváltoztatásával hatékonyan, gazdaságosan használható mindkét körülmény között, erre utal a találó elnevezése is.
A legújabb Michelin fejlesztés az IF, illetve a VF CFO+ technológiával készített CerexBIB2 márkajelű kombájnabroncs, amely a hagyományoshoz képest 35 százalékkal nagyobb teherbírású változatlan belső nyomás esetén, vagy azonos terhelésnél közel ennyivel nagyobb a felfekvési felülete a talajon. Az új abroncs-sorozat kilenc féle mellső és hétféle hátsó méretben készül.
A Michelin cég fenntarthatósági programjában jelezte, hogy a jövőben olyan technológiákat fejleszt, amelyekkel elérhető lesz a 80 százalékos fenntartható anyag felhasználás és 2048-ig az összes általa gyártott gumiabroncs ekkora mértékben fenntartható anyagból készül és teljesen újrahasznosítható lesz.
A Michelin abroncsok gyártásánál jelenleg 28 százalékban használnak fenntartható anyagot (ebből 26% bioszármazású anyag, mint például a természetes gumi, a napraforgó olaj, és 2% az újrahasznosított anyag, mint például az acél, vagy a gumi por), az újra hasznosítási arány pedig mintegy 50 százalék.
A Trelleborg a saját Blue Tire koncepciója alapján önjáró betakarítógépekhez készítette a TM 3000 sorozat VF 1050/50 R32 méretű, alacsony profilú, újszerű bordázatú, flexibilis gumiabroncsát, amelynek sajátossága a kis talajtömörítő hatás, a kiváló lengéscsillapítás és a jó terepjáró képesség mellett, hogy 1 bar nyomáson, 10 km/h sebességnél 40 százalékkal nagyobb lehet a terhelhetősége a hasonló méretű, hagyományos felépítésű abroncshoz képest.
A 300 LE feletti teljesítményű erőgépekhez fejlesztették ki a Progressive Traction TM technológiával előállított, kettős bordaszögű TM 1060 sorozat új, VF 750/70 R44 méretű traktorabroncsát, amely igen nagy nyomaték átvitelére képes. A Mitas újdonsága a nagyméretű, nagy tömegű speciális önjáró betakarító-, illetve munkagépekhez való, több mint fél tonnás 1250/50 R32 SFT szuper-flexibilis gumiabroncs, amely 65 km/h sebességre is alkalmas.
A Trelleborg idén széles körű vizsgálatokat végzett a Mitas által néhány éve kifejlesztett PneuTrac mezőgazdasági gumiabroncs új generációjával. Az izraeli Galileo Wheel Ltd. innovatív CupWheel technológiájának oldalfal megoldására épülő technológia már a Trelleborg által a mezőgazdasági gumiabroncs területen elért magas szintű fejlesztéseit is tartalmazza.
Az „Omega” formájú kialakítás a hagyományos oldalfalnál jobban segít a terhelés fenntartásában, egyidejűleg rugalmasabb is, ami nagy felületű felfekvést biztosít, jelentősen csökkentve a talajtömörítést. A Progressive Traction technológia pedig megnöveli a futófelület vonóerő képességét, míg a bordaközi felületek javítják a gumiabroncs öntisztuló képességét. A széles bordák az erősített vállrésszel kombinálva növelik az oldalsó stabilitást, ami különösen a lejtős területeken fontos.
Tulajdonképpen a PneuTrac abroncs ötvözi a radiál gumiabroncs és a gumiheveder előnyeit, amelyek a szántóföld mellett jól érvényesíthetők a meredek terepen telepített szőlőültetvényekben és a gyümölcsösökben. Ugyanis az ilyen állományokban az egyébként előnyösen használható hevederes járművek sok esetben túl szélesek. Ausztrál források szerint a pozitív tapasztalatok alapján már az év végén megkezdik a PneuTrac abroncsok kereskedelmi forgalmazását.
Az Apollo Vredestein cég a traktorgyártók és a felhasználók egyedi igényei alapján hozta piacra az F+ technológia alapján készült Traxion Optimall VF gumiabroncsát, amelynek mintázata a Traxion modellekéhez hasonló. Az új generációs VF gumiabroncsok előnyösek a nagy teljesítményű traktorok számára, amelyeknél kulcsfontosságú a nagy felfekvő felület, ami a talajtömörítő hatás csökkentését eredményezi.
A DLG által végzett vizsgálatok szerint a Traxion Optimall VF a piacon kapható egyes IF-es gumiabroncsokhoz viszonyítva mintegy 40, a VF-esekhez képest pedig 25 százalékkal alacsonyabb belső abroncsnyomás mellett is csúcsteljesítményt nyújt. Az új fejlesztésű traktorabroncsok egyúttal kompatibilisek az abroncsnyomás-szabályzó rendszerekkel. Bejelentették, hogy a meglévő hármat további hét mérettel (VF 900/60 R 42 NRO, VF 800/70 R 42, VF 800/70 R 38, VF 710/70 R 42, VF 710/60 R 34 NRO, VF 620/75 R 30 és VF 600/70 R 30) bővítik, amelyek közül néhányat be is mutatnak Bolognában.
A cég termékskáláján szintén újdonság a Flotation Trac implement gumiabroncs-család, melynek tagjait a kiváló oldalirányú stabilitás, a jó gördülés és a gyepkímélés jellemzi.
Hamarosan folytatjuk gumiabroncs körképünket a 2. résszel.
Antos Gábor, Jóri J. István