Erős magyar jelenléttel zajlott az idei Agritechnica vásár Hannoverben, a Fliegl standján legalábbis mindenképp, hiszen a kiállított pótkocsik negyede teljes egészében Abdán készült.
Két tucatnyi hatalmas csarnokban bő 2800 kiállító 52 országból, illetve 476 ezer látogató 171 országból – dióhéjban ez volt az idei hannoveri Agritechnica mezőgazdasági szakkiállítás november 9. és 15. között. A globális ágazati problémák ellenére a rendezvény hihetetlenül népszerű, és külön értéke, hogy a gyártók, forgalmazók többsége erre az agrárexpóra időzíti az újdonságait.
Ilyenekből a Fliegl standján is akadt bőven, Ackermann Tamás, a Fliegl Abda Kft. cégvezetője büszkén újságolta az Agrofórumnak, hogy a 36 kiállított pótkocsiból 9 darab teljes egészében a Győrhöz közeli településen készült, a többihez pedig komponenseket gyártottak, vagyis igen erősen képviseltette magát a magyar vonal a kiállítóhelyen.
Full liner
A német márka idén ünnepli 50. születésnapját, és mostanra valódi full linerré vált. Kevesen tudják, hogy 1975-ben még talajművelő gépek előállításával indult a történetük, az idősebb Josef Fliegl valódi gazdaember volt, aki a számára szükséges munkagépeket maga kezdte el legyártani.
A kínálatuk aztán kibővült a pótkocsikkal, mezőgazdasági billenős eszközökkel, majd tartálykocsikkal és rakodógépekhez való adapterekkel. 1999-ben igazi forradalmat indítottak el a Gigant letolókocsival, amely az egész mezőgazdaságban mérföldkövet jelentett. Ma már vannak saját rakodógépeik, de nyitottak a haszonjárműipar felé is, így az agrárlogisztikának nincs olyan területe, amit ne tudnának lefedni.
A fejlesztések nagy része házon belül születik, de cégek, termékek átvétele által is bővül a portfólió, a Claastól érkezett például a rendfelszedőkocsi-vonal, a holland Kawecótól pedig a rakodógépeké. A Flieglnél a közelmúltban már a harmadik családi generáció kapcsolódott be a munkába.

„Ez a 15. Agritechnica kiállítás a vállalat történetében. 30 éve 250 négyzetméterrel indultunk, idén pedig ennek már több mint a tízszeresén mutatjuk be a termékeinket”
– mondta Ackermann Tamás, aki elsőként az Agro-Truck vonalat emelte ki a Fliegl kínálatából. Nem véletlenül, hiszen a teherautók használata a magyar piacon sem volt mindig ördögtől való, elég csak a rendszerváltás előtti idők IFA és Tatra masináira gondolni. Sokáig szolgálták ki a mezőgazdaságot, utána pedig azért tűntek el, mert nem volt támogatva a beszerzésük.
Visszatértek a teherautók
Németországban a reneszánszukat élik a felokosított, agrárcélú közúti járművek, speciális vontatófejekkel, gumiabroncsozattal ellátva. A Fliegl a Stapel céggel működik együtt egyrészt a mezőgazdasági teherautók tuningolásában, másrészt az ömlesztett termények szállítására szolgáló nyerges félpótkocsik kategóriájában. Szintén ez az irány a tartálykocsik, a hígtrágya-logisztika terén.
Fontos termékcsoport a német vállalatnál a rendfelszedő kocsiké is. A Claas 2022 tavaszán döntött úgy, hogy beszünteti a Cargos sorozat gyártását, ám a Fliegl kapva kapott az alkalmon, és átvette a termékszériához fűződő jogokat. A kocsikat immár a saját márkaneve alatt gyártja és értékesíti, és bízik abban, hogy Magyarországon is újra népszerűvé tudja tenni ezeket a kissé elfeledett gépeket.

Hazánkban korábban hamsterként ismerték őket, és a jövőben is a minőségi takarmány előállításának alapgépeivé válhatnak. Óriási előnyük, hogy a lucerna és más leveles takarmányok úgy szállítható velük, hogy a levél rajtuk maradjon, megőrizzék magas tápértéküket. A kisebb verziók is népszerűek, de a Cargos 60 köbméteres, háromtengelyes változatából is többet értékesítettek már Magyarországon.
Így dolgozik a háromtengelyes Fliegl Cargos 9600-as silószállító pótkocsi: