Gépészet

Magyar traktor karácsonyra

Agrofórum Online

A Renner traktor gyökerei 2013-ig, illetve dehogyis, jóval régebbre, egészen a valamikori magyar traktorig, a Dutráig nyúlnak vissza, amit az akkor még gyermek Dr. Renner Tamás is gyakran megcsodált. A vonzalom nem múlt el, hiszen ez inspirálta Tamást arra, hogy a jelenlegi elvárásoknak megfelelő, de a formavilágában a nagy elődöt idéző konstrukciót tervezzen.

„A kezdetektől olyan erőgépet szerettem volna, ami rendkívül kezelőbarát, és csak minimális elektronikával van felszerelve, ugyanakkor természetesen megfelel a vonatkozó jogszabályok által támasztott valamennyi műszaki előírásnak. Fontos szempont volt az is, hogy alacsony költségekkel lehessen üzemeltetni, úgy fogyasztás, mind a karbantartás, vagy az esetleges javítások tekintetében. A gépészeti főtervet ezen gondolatok köré építettem, és kiválasztottam egy japán Kubota motort és egy olasz Carraro hajtásláncot. A többi alkatrészt zömében vállalatunk készítette.”

A magyar traktor mögött ugyanis egy igen komoly vállalkozás, a Renner Bt. áll.

Minden sikeres tervező mögött áll egy sikeres cég

Az egykor garázsban működő családi vállalkozás 2006-ra már Európa számos vállalatát látta el autóipari beszállítóként saját gyártmányú rezgéscsillapító gumitermékekkel. A cég a válság és a csökkenő megrendelések ellenére nem bocsátott el alkalmazottakat, hanem átcsoportosította őket, így a szűk esztendők múltával is rendelkezett az újrakezdéshez szükséges tartalékkal. Ma a vállalkozás termékeit az általános ipar, valamint a mezőgazdaság szereplői egyaránt alkalmazzák, vevőik közé tartoznak autó- és hadiipari beszállítók, légi-, vasúti-, és közúti járműveket gyártó vagy karbantartó vállalatok is.

Termékskálájuk alapja – és egyben a fő profiljuk – egy öt típusból álló hengeres rezgéscsillapító család, amelyből heti 400 ezer darabot állítanak elő és értékesítenek Európa különböző országaiban. A műszaki gyakorlatban alkalmazott természetes és műkaucsukot egyaránt feldolgozzák, amelyeket Magyarországon vásárolt elasztomerekből, bérmunkában végzett keverőüzemben saját receptúrák alapján állíttatják elő. Ez tehát az a háttér, amely megfelelő kiinduló pontot adott ahhoz, hogy a Renner traktor megszülethessen.

Magyar mérnöki eredmények felhasználásával

„A Renner 5044, univerzális összkerékhajtású erőgép projekt azzal a céllal jött létre, hogy a 20. században elért magyar mérnöki eredményeket felhasználva, a magyarországi OEM típusú traktor előállítást újraindítsa, és vállalatunk portfóliójához egy nagyon magas hozzáadott értékkel rendelkező terméket adjon” – fogalmaz Renner Tamás. „A traktor négy egyforma kerékkel rendelkezik, 50LE teljesítménnyel, ami alkalmassá teszi könnyű pótkocsi vontatására, illetve kommunális, kisüzemi, valamint majori feladatok ellátására egyaránt.”

A gyártás a Renner Bt. jánoshalmi telephelyén zajlik, környékbeli szakemberek bevonásával. Ezen túl azonban, mivel a vállalat a duális szakképzésben is részt vesz, közel 80, mezőgazdasági gépésznek tanuló diák is bekapcsolódott a gépek megalkotásába.  Dr. Renner Tamás igen sikeresnek tartja ezt az együttműködést:

„Azt gondolom, ezek a fiatalok a traktorgyártásban megszerzett jártassággal együtt igen nagy előnnyel indulnak majd a munkaerőpiacon. Magyarországon elsőként hoztunk létre egy különálló tanműhelyt a mezőgazdasági gépészszakmának.”

Mára már a prototípusok bebizonyították az összeépítés sikerét, így alkotójuk nagy reményeket fűz a hat darabos nullszéria sikeréhez is, amit a napokban fognak hatósági jelzésekkel (rendszámmal) ellátni. „Jelenleg ez a hat darabos nullszéria vár a műszaki vizsgára, remélem, karácsonyra már bent is lesznek a rendszámok a fa alatt.”

Érdeklődők pedig máris akadnak szép számmal, így remélhetőleg a magyar traktorgyártás már nem csak legenda marad.

(A cikk elkészítését követően kaptuk az üzenetet dr. Renner Tamástól: megérkeztek a várt rendszámok is!)

Agrofórum Hírlevél
Iratkozzon fel az Agrofórum hírlevélre!

A feliratkozást követően a rendszer egy megerősítő emailt fog küldeni a megadott email címre. Ha nem érkezne meg a levél, kérjük nézze meg a spam vagy Gmail esetén a Promóciók és az Összes levél mappát.

Megbízható gépek, egyedi ajánlatok: kertészeti pályázathoz (is)

2025. április 15. 16:10

Használja ki a pályázat adta lehetőségeket, és válasszon prémium gépeket, amelyek hosszú távon is kifizetődő befektetést jelentenek!

Drónos monitoringrepülések szabályainak változása

2025. április 10. 13:10

A legfontosabb változás a nyílt kategóriában a drónnak a távpilótától való legnagyobb eltávolodást megengedő VLOS (visual line of sight) fogalmát érinti.

Évszaktól, időjárástól függetlenül a KITE Jet-tel Ön nyer!

2025. április 7. 16:10

A mai változó piaci körülmények között az inputköltségek kezelése kritikus fontosságú. A nitrogén az egyik legdrágább inputanyag.

Kezd magára találni a hazai mezőgazdasági pótkocsipiac

2025. április 7. 08:10

Összesen 172 új mezőgazdasági pótkocsit helyeztek forgalomba 2025 első negyedévében Magyarországon.

Jól zárta a tavalyi évet a CNH Industrial traktorgyártó

2021. február 12. 05:37

A CNH Industrial összes szegmense növekedett 2020 negyedik negyedévében, a cég nettó jövedelme 187 millió dollár volt.

Európa legnagyobb mezőgépgyártói - 2020

2020. december 30. 12:32

Amíg a világ négy legnagyobb full-liner (teljes portfóliót gyártó) mezőgépgyártója - Agco, CNH Industrial, Claas és John Deere - továbbra is vezeti a globális mezőgép piacot, addig az európai cégek és cégcsoportok megerősítették pozíciójukat a short-liner (speciális portfóliót gyártó) gyártók között.

Kombájnok a Dunán: új „útvonalak” a mezőgépek európai szállításában

2020. október 4. 06:36

A közúti szállítással járó problémák miatt a CNH Industrial Transport Logistics csapata új lehetőségeket keresett és talált a Dunán történő szállításban.

Idén már Arbos gépekkel dolgoznak a Ménesmajor Manufaktúránál - VIDEÓK

2019. május 17. 05:12

A Ménesmajor Manufaktúránál tavaly próbálták ki az Arbos gépeket, az idei szezonban pedig már az új eszközökkel kezdhették el a kukorica vetését és a tápanyag-utánpótlást.

Gépészet Képgaléria Videó