A Renner traktor gyökerei 2013-ig, illetve dehogyis, jóval régebbre, egészen a valamikori magyar traktorig, a Dutráig nyúlnak vissza, amit az akkor még gyermek Dr. Renner Tamás is gyakran megcsodált. A vonzalom nem múlt el, hiszen ez inspirálta Tamást arra, hogy a jelenlegi elvárásoknak megfelelő, de a formavilágában a nagy elődöt idéző konstrukciót tervezzen.
„A kezdetektől olyan erőgépet szerettem volna, ami rendkívül kezelőbarát, és csak minimális elektronikával van felszerelve, ugyanakkor természetesen megfelel a vonatkozó jogszabályok által támasztott valamennyi műszaki előírásnak. Fontos szempont volt az is, hogy alacsony költségekkel lehessen üzemeltetni, úgy fogyasztás, mind a karbantartás, vagy az esetleges javítások tekintetében. A gépészeti főtervet ezen gondolatok köré építettem, és kiválasztottam egy japán Kubota motort és egy olasz Carraro hajtásláncot. A többi alkatrészt zömében vállalatunk készítette.”
A magyar traktor mögött ugyanis egy igen komoly vállalkozás, a Renner Bt. áll.
Minden sikeres tervező mögött áll egy sikeres cég
Az egykor garázsban működő családi vállalkozás 2006-ra már Európa számos vállalatát látta el autóipari beszállítóként saját gyártmányú rezgéscsillapító gumitermékekkel. A cég a válság és a csökkenő megrendelések ellenére nem bocsátott el alkalmazottakat, hanem átcsoportosította őket, így a szűk esztendők múltával is rendelkezett az újrakezdéshez szükséges tartalékkal. Ma a vállalkozás termékeit az általános ipar, valamint a mezőgazdaság szereplői egyaránt alkalmazzák, vevőik közé tartoznak autó- és hadiipari beszállítók, légi-, vasúti-, és közúti járműveket gyártó vagy karbantartó vállalatok is.
Termékskálájuk alapja – és egyben a fő profiljuk – egy öt típusból álló hengeres rezgéscsillapító család, amelyből heti 400 ezer darabot állítanak elő és értékesítenek Európa különböző országaiban. A műszaki gyakorlatban alkalmazott természetes és műkaucsukot egyaránt feldolgozzák, amelyeket Magyarországon vásárolt elasztomerekből, bérmunkában végzett keverőüzemben saját receptúrák alapján állíttatják elő. Ez tehát az a háttér, amely megfelelő kiinduló pontot adott ahhoz, hogy a Renner traktor megszülethessen.
Magyar mérnöki eredmények felhasználásával
„A Renner 5044, univerzális összkerékhajtású erőgép projekt azzal a céllal jött létre, hogy a 20. században elért magyar mérnöki eredményeket felhasználva, a magyarországi OEM típusú traktor előállítást újraindítsa, és vállalatunk portfóliójához egy nagyon magas hozzáadott értékkel rendelkező terméket adjon” – fogalmaz Renner Tamás. „A traktor négy egyforma kerékkel rendelkezik, 50LE teljesítménnyel, ami alkalmassá teszi könnyű pótkocsi vontatására, illetve kommunális, kisüzemi, valamint majori feladatok ellátására egyaránt.”
A gyártás a Renner Bt. jánoshalmi telephelyén zajlik, környékbeli szakemberek bevonásával. Ezen túl azonban, mivel a vállalat a duális szakképzésben is részt vesz, közel 80, mezőgazdasági gépésznek tanuló diák is bekapcsolódott a gépek megalkotásába. Dr. Renner Tamás igen sikeresnek tartja ezt az együttműködést:
„Azt gondolom, ezek a fiatalok a traktorgyártásban megszerzett jártassággal együtt igen nagy előnnyel indulnak majd a munkaerőpiacon. Magyarországon elsőként hoztunk létre egy különálló tanműhelyt a mezőgazdasági gépészszakmának.”
Mára már a prototípusok bebizonyították az összeépítés sikerét, így alkotójuk nagy reményeket fűz a hat darabos nullszéria sikeréhez is, amit a napokban fognak hatósági jelzésekkel (rendszámmal) ellátni. „Jelenleg ez a hat darabos nullszéria vár a műszaki vizsgára, remélem, karácsonyra már bent is lesznek a rendszámok a fa alatt.”
Érdeklődők pedig máris akadnak szép számmal, így remélhetőleg a magyar traktorgyártás már nem csak legenda marad.
(A cikk elkészítését követően kaptuk az üzenetet dr. Renner Tamástól: megérkeztek a várt rendszámok is!)