Gépészet

Magyar traktor karácsonyra

Agrofórum Online

A Renner traktor gyökerei 2013-ig, illetve dehogyis, jóval régebbre, egészen a valamikori magyar traktorig, a Dutráig nyúlnak vissza, amit az akkor még gyermek Dr. Renner Tamás is gyakran megcsodált. A vonzalom nem múlt el, hiszen ez inspirálta Tamást arra, hogy a jelenlegi elvárásoknak megfelelő, de a formavilágában a nagy elődöt idéző konstrukciót tervezzen.

„A kezdetektől olyan erőgépet szerettem volna, ami rendkívül kezelőbarát, és csak minimális elektronikával van felszerelve, ugyanakkor természetesen megfelel a vonatkozó jogszabályok által támasztott valamennyi műszaki előírásnak. Fontos szempont volt az is, hogy alacsony költségekkel lehessen üzemeltetni, úgy fogyasztás, mind a karbantartás, vagy az esetleges javítások tekintetében. A gépészeti főtervet ezen gondolatok köré építettem, és kiválasztottam egy japán Kubota motort és egy olasz Carraro hajtásláncot. A többi alkatrészt zömében vállalatunk készítette.”

A magyar traktor mögött ugyanis egy igen komoly vállalkozás, a Renner Bt. áll.

Minden sikeres tervező mögött áll egy sikeres cég

Az egykor garázsban működő családi vállalkozás 2006-ra már Európa számos vállalatát látta el autóipari beszállítóként saját gyártmányú rezgéscsillapító gumitermékekkel. A cég a válság és a csökkenő megrendelések ellenére nem bocsátott el alkalmazottakat, hanem átcsoportosította őket, így a szűk esztendők múltával is rendelkezett az újrakezdéshez szükséges tartalékkal. Ma a vállalkozás termékeit az általános ipar, valamint a mezőgazdaság szereplői egyaránt alkalmazzák, vevőik közé tartoznak autó- és hadiipari beszállítók, légi-, vasúti-, és közúti járműveket gyártó vagy karbantartó vállalatok is.

Termékskálájuk alapja – és egyben a fő profiljuk – egy öt típusból álló hengeres rezgéscsillapító család, amelyből heti 400 ezer darabot állítanak elő és értékesítenek Európa különböző országaiban. A műszaki gyakorlatban alkalmazott természetes és műkaucsukot egyaránt feldolgozzák, amelyeket Magyarországon vásárolt elasztomerekből, bérmunkában végzett keverőüzemben saját receptúrák alapján állíttatják elő. Ez tehát az a háttér, amely megfelelő kiinduló pontot adott ahhoz, hogy a Renner traktor megszülethessen.

Magyar mérnöki eredmények felhasználásával

„A Renner 5044, univerzális összkerékhajtású erőgép projekt azzal a céllal jött létre, hogy a 20. században elért magyar mérnöki eredményeket felhasználva, a magyarországi OEM típusú traktor előállítást újraindítsa, és vállalatunk portfóliójához egy nagyon magas hozzáadott értékkel rendelkező terméket adjon” – fogalmaz Renner Tamás. „A traktor négy egyforma kerékkel rendelkezik, 50LE teljesítménnyel, ami alkalmassá teszi könnyű pótkocsi vontatására, illetve kommunális, kisüzemi, valamint majori feladatok ellátására egyaránt.”

A gyártás a Renner Bt. jánoshalmi telephelyén zajlik, környékbeli szakemberek bevonásával. Ezen túl azonban, mivel a vállalat a duális szakképzésben is részt vesz, közel 80, mezőgazdasági gépésznek tanuló diák is bekapcsolódott a gépek megalkotásába.  Dr. Renner Tamás igen sikeresnek tartja ezt az együttműködést:

„Azt gondolom, ezek a fiatalok a traktorgyártásban megszerzett jártassággal együtt igen nagy előnnyel indulnak majd a munkaerőpiacon. Magyarországon elsőként hoztunk létre egy különálló tanműhelyt a mezőgazdasági gépészszakmának.”

Mára már a prototípusok bebizonyították az összeépítés sikerét, így alkotójuk nagy reményeket fűz a hat darabos nullszéria sikeréhez is, amit a napokban fognak hatósági jelzésekkel (rendszámmal) ellátni. „Jelenleg ez a hat darabos nullszéria vár a műszaki vizsgára, remélem, karácsonyra már bent is lesznek a rendszámok a fa alatt.”

Érdeklődők pedig máris akadnak szép számmal, így remélhetőleg a magyar traktorgyártás már nem csak legenda marad.

(A cikk elkészítését követően kaptuk az üzenetet dr. Renner Tamástól: megérkeztek a várt rendszámok is!)

Agrofórum Hírlevél
Iratkozzon fel az Agrofórum hírlevélre!

A feliratkozást követően a rendszer egy megerősítő emailt fog küldeni a megadott email címre. Ha nem érkezne meg a levél, kérjük nézze meg a spam vagy Gmail esetén a Promóciók és az Összes levél mappát.

John Deere motorfelújítási akció fix áron!

2025. március 10. 11:10

A dízelmotorok fejlesztését az utóbbi 20 évben elsősorban a környezetvédelmi előírások egyre szigorodó rendszere határozta meg.

Valamelyest javul a helyzet a hazai pótkocsipiacon

2025. március 5. 16:10

Utoljára tavaly szeptemberben adtak el több mezőgazdasági pótkocsit, mint most februárban, akkor 68 talált gazdára.

A Vredestein Traxion abroncsokat választották a 6-os sorozatú DEUTZ-FAHR traktorokhoz

2025. február 28. 17:10

A gumiabroncsok a Powershift, RC-shift és TTV sebességváltóval felszerelt, 160 és 230 lóerő közötti teljesítményű 6-os sorozatú modellekhez lesznek rendelhetők.

Hatékony gyomirtás az AMAZONE Venterra 1K géppel

2025. február 27. 14:40

A könnyű, mindenre alkalmas gépet a kisebb gazdaságok szerkezetéhez és legalább 60 LE traktorokteljesítményéhez tervezték.

FARM MACHINE 2022 - Az év mezőgépe 8.

2022. április 13. 08:04

A sorozat nyolcadik fejezetében az XXL nagytraktor kategória győztesét mutatjuk be.

Különös pletyka röppent fel a Lamborghini traktorokról

2023. november 22. 11:10

Az olasz Lamborghini traktorok jövőjét a testvérmárka Deutz-Fahr egyfajta kiegészítőjeként képzeli el az anyacég SDF Group – röppent fel a hír az Agritechnica kiállításon.

Agresszív külsejű osztrák traktor került piacra, immár fokozatmentes váltóval

2024. május 10. 09:10

Az osztrák Lindner mezőgépgyártó vállalat nemrég a Lintrac 70 LDrive traktormodellel bővítette speciális kínálatát.

Drámaian csökkent a török traktorgyártó profitja

2020. február 7. 09:17

Az isztambuli tőzsdén jegyzett török traktorgyártó vállalat operatív eredménye 54 százalékkal 150 millió törtök lírára esett vissza 2018 első kilenc hónapjához képest.