Gépészet
Gépészet

MAN D1556 – Bemutatták az MAN új mezőgazdasági dízelmotorját

MAN D1556 – Bemutatták az MAN új mezőgazdasági dízelmotorját

Agrofórum Online

A mezőgazdaság számára új tervezésű dízelmotorok készülnek, amelyek a 2019-ben hatályba lépő, igen szigorú EU Stage V környezetvédelmi levegő emissziós előírásnak eleget tesznek, valamint a korábbi konstrukcióknál kisebbek, könnyebbek és mégis erősebbek. A 9 liter hengertérfogatú mezőgazdasági dízelmotor választékot kívánja bővíteni a német MAN motorgyár az új MAN D1556 típusjelzésű termékével.

A nagy múltra visszatekintő német cégcsoport dízelmotorok gyártásával foglalkozó vállalata, az MAN SE az Agritechnica kiállításon mutatta be a mezőgazdaság számára készített új, 9 literes, 6 hengeres MAN D1556 típusjelzésű dízelmotorját. Ez a motor a korábbi 6 hengeres, 6,9 literes D0836 és a 12,4 literes D2676 típusjelzésű mezőgazdasági dízelmotorok között foglal helyet. Az új motor kompakt és könnyű kialakítású, nagy teljesítmény-sűrűséggel, kedvező teljesítmény- és nyomaték-jelleggörbével, valamint alacsony hajtóanyag-fogyasztással rendelkezik. A D1556 motor számtalan egyedi megoldása a mezőgazdasági felhasználhatóságot segíti.

Az MAN D1556 típusjelzésű mezőgazdasági dízelmotor jobb oldali képe

Az MAN D1556 dízelmotor főbb méretei

A mezőgazdaság számára készülő MAN D1556 LE 5xx dízelmotor folyadékhűtésű, négyütemű, 6 hengeres, soros, álló hengerelrendezésű. A 9 liter hengertérfogatú motor furata 115 mm, lökete 145 mm, a főtengely forgásiránya a lendkerék felől nézve balirányú (óramutató járásával ellentétes).

A motor névleges teljesítménye az ECE-R120 szerint a beszabályozástól függően 205÷324 kW (279÷440 LE) 1900  1/min névleges fordulatszám mellett. A kipufogógáz-utókezelő rendszerével a motor teljesíti az EU Stage V és az US Tier 4 emissziós előírásokat.

Az MAN D1556 típusjelzésű mezőgazdasági dízelmotor bal oldali képe

A motor száraz tömege 860 kg, szélessége 807 mm, hosszúsága 1414 mm, magassága 1103 mm (a főtengely feletti magassága 860 mm). Kiemelkedő a D1556 motor tömeg/teljesítmény aránya, ami 2,65 kg/kW (1,95 kg/LE), valamint az egy liter hengerűrtartalomra eső teljesítmény értéke, ami 36,0 kW/dm3 (48,89 LE/dm3). Ez a dízelmotor nemcsak takarékos üzemű, de a fenntartási és szervizköltségei is igen kedvezőek.

Az MAN D1556 dízelmotor hajtóanyag- és levegőellátó rendszere

A MAN D1556 LE 5xx dízelmotor bal oldalán található a hajtóanyag-ellátó rendszer fő része, a közös nyomócsöves, vagyis Common-Rail rendszer. A harmadik generációs hajtóanyag-ellátó rendszer maximális 2500 bar nyomását DENSO gyártmányú hajtóanyag-szivattyú biztosítja, amely hozzájárul a hajtóanyag finom, atomizált égéstérbe fecskendezéséhez. Az EDC (Motor Device Control) fejlett motorvezérlő elektronikával működtetett piezoelektromos porlasztók az igényeknek megfelelően elő-, fő- és útó-befecskendezéssel, nagy precizitással jutatják a hajtóanyag szükséges mennyiségét a motor korszerű égésterébe.

Az MAN D1556 LE 5xx típusjelzésű dízelmotor teljesítmény-jelleggörbéje

A levegőellátó rendszer turbófeltöltője változtatható turbinabeömlés-keretmetszetű (VTG), a sűrített levegőt intercooler hűti vissza. A VTG szabályozásával széles fordulatszám-tartományban biztosítható a maximális forgatónyomaték, valamint hogy az úgynevezett „turbóluk” alacsony fordulatszámon megszűnjön.

Az MAN D1556 LE 5xx típusjelzésű dízelmotor nyomaték-jelleggörbéje

Az MAN D1556 LE 5xx dízelmotor kedvező teljesítmény- és nyomaték jelleggörbével rendelkezik, amelyeket 300 kW és 220 kW maximális teljesítményre beszabályozott motor esetében a melléket jelleggörbék szemléltetnek. A hajtóanyag és levegő összehangolt ellátása mellett a D1556 motor hajtóanyag-fogyasztása még alacsony motorfordulatszám-tartományban is igen kedvező. Hasonlóan kedvező a kipufogógázban lévő részecskék igen kis tömegének képződése is.

Az MAN D1556 dízelmotor kipufogógáz-utókezelő rendszere

A MAN D1556 dízelmotor a 2019-ben hatályba lépő, igen szigorú EU Stage V környezetvédelmi levegő emissziós előírást is teljesíti, amit a modern hajtóanyag- és levegőellátó rendszer mellett az új moduláris kipufogógáz-utókezelő berendezés is biztosít. Ez a berendezés a korábbiakhoz képest kevésbé komplikált kialakítású. A berendezés kipufogógáz-visszavezetés (EGR) nélkül csak az új felépítésű szelektív katalitikus redukciós (SCR) rendszerrel és a motorvezérlőbe (EDC) integrált kipufogógáz-utókezelő berendezés vezérlésével éri el a kellő emissziós értékeket.

Az MAN D1556 dízelmotor kipufogógáz-utókezelő rendszere

Az EGR elhagyása a motor teljesítményének növekedését és a fajlagos hajtóanyag-fogyasztásának mérséklését eredményezi. Az új SCR rendszer két lépcsős funkciója lehetővé teszi a dízelrészecske szűrő (DPF) gyakorlati elhagyását, ezzel megszűnik a szűrőrendszer körülményes regenerálása. A kipufogógáz-utókezelő berendezés moduláris felépítése révén a motorhoz illesztve a mezőgazdasági gépben könnyen elhelyezhető.

Agrofórum Hírlevél
Iratkozzon fel az Agrofórum hírlevélre!

A feliratkozást követően a rendszer egy megerősítő emailt fog küldeni a megadott email címre. Ha nem érkezne meg a levél, kérjük nézze meg a spam vagy Gmail esetén a Promóciók és az Összes levél mappát.

Gyakorlati tapasztalatokkal bizonyítja a Precea szemenkénti vetőgép „rátermettségét” az Amazone

2024. március 21. 09:10

Egyedi módját választotta a német Amazone a Precea szemenkénti vetőgép reklámozásának. Spanyolországtól Kazahsztánig gazdákat kértek fel arra, hogy ismertessék a gyakorlatban szerzett tapasztalataikat.

Rugalmasan használható robot mutatkozott be egy egyhektáros tesztparcellán

2024. március 19. 11:10

 Az UNL növénykutatói és biotechnológiai mérnökei által kifejlesztett Flex-Ro, a legújabb autonóm robot egy egyhektáros tesztparcellán mutatta meg, mit tud.

Extrém rendfelszedési kapacitás a John Deere V451R sorozatú körbálázóktól

2024. március 16. 12:10

A John Deere a szálastakarmány-betakarítás területén is mindig arra törekedett a fejlesztései során, hogy minden gazdaság számára a méretéhez és technológiájához leginkább igazodó, ideális bálázógépet alkosson.

Bikaerős FPT turbómotort kapott a Steiger 715 Quadtrac nagytraktor

2024. március 16. 08:10

A Case IH és az FPT közösen fejlesztette ki a C16 TST turbómotort, mégpedig kifejezetten az új Steiger 715 Quadtrac nagytraktorok számára.

Félezer lóerős hidrogénmotorral borzolja a kedélyeket a MAN

2023. november 30. 08:10

Nagy teljesítményű hidrogénmotorral lepte meg az agráriumot a MAN, amely 500 LE-s, minimális károsanyag-kibocsátással rendelkező erőforrást dob hamarosan piacra.

AGCO szuperkombájnok az Agritechnica-n

2017. szeptember 21. 15:02

Az AGCO ez év ősszel robbantott az IDEÁL kombájncsaládjával, amelyeknek a tagjaiba a modern kombájntechnika összes vívmányát beépítették.

Deutz és MAN mezőgazdasági dízelmotorok

2017. január 10. 09:56

A két nagy múltra visszatekintő német motorgyár, a DEUTZ és a MAN ma gyártott korszerű mezőgazdasági dízelmotor választékát ismertetjük.

Újabb videó a Farming Simulator 2015 játékról - ezúttal a betakarításról

2014. október 7. 12:04

Újabb videó látható az interneten - ezúttal New Holland kombájnok állnak a középpontban, de egy traktor és egy MAN nyergesvontató is helyet kapott az előzetesben.