Gépészet
Gépészet

A szántási teljesítmény növelése az eke kerekének meghajtásával

A szántási teljesítmény növelése az eke kerekének meghajtásával

Agrofórum Online - Eredeti forrás: Pöttinger Landtechnik, ZF Friedrichshafen AG

A Pöttinger, a John Deere és a ZF közös fejlesztése növeli a szántási teljesítményt, nagyobb munkasebességet tesz lehetővé, csökkenti a károsanyag-kibocsátást és az üzemanyag-fogyasztást, valamint kíméli a talajt.

Egy eke hatékony üzemeltetésének feltétele a megfelelő vonóerő, amelynek biztosítását a következő tényezők befolyásolják.

  • Traktor: megfelelő tömeg, helyes póttömeg eloszlás, megfelelő kerékméret/abroncsnyomás, elegendő motorteljesítmény, a függesztőmű megfelelő emelőképessége,
  • Eke: eketestek száma, megfelelő munkaszélesség/mélység, megfelelő tömeg.

1. ábra

Az optimális minőség és hatékonyság érdekében a gazdálkodók igyekeznek traktorukhoz jó minőségű ekét beszerezni, és megfelelő póttömeg alkalmazásával az optimális kerékcsúszást elérni.

A cél megvalósítása azonban más módon is történhet, például egy ötödik, az ekén elhelyezett és hajtott kerék által, amellyel:

  • azonos traktorral, két eketesttel szélesebb eke üzemeltethető, változatlan kerékcsúszással, ezáltal 33%-kal növelt teljesítménnyel (1. ábra),
  • a modern common-rail dízel motorok Power-Boost képessége általában nem használható nagy terhelést kívánó, lassú szántóföldi munkákhoz, az ekén lévő hajtott kerékkel viszont mindez megoldható (2.ábra),
  • az alacsonyabb póttömeg hatására csökken a talajtömörítés mértéke.

2. ábra

Hogyan lehetséges ez?

A Pöttinger az elmúlt két évben szántóföldi vizsgálatokat folytatott az elképzelés megvalósítása érdekében. A vizsgálati gépcsoport elkészítésében együttműködött a John Deere és a ZF cégekkel. Ennek során a TLT hajtású John Deere „Smart Power Generator Module”-t a traktor homlokfüggesztő berendezésére kapcsolták (3.ábra).

3. ábra

A JD Smart Power Generator jellemzői:

  • 100kW folyamatos teljesítmény, 130kW csúcsteljesítmény
  • független hűtőrendszer
  • ISOBUS kapcsolat
  • kétféle szabályzási rendszer
  • a traktor szabályozza az eke kerekének meghajtását
  • az eke szabályozza a hajtási folyamatot.

A Module az elektromos teljesítmény biztosításán túl, az ekéről az ISOBUS kapcsolaton keresztül érkező információk alapján szabályozza az eke hajtását.

Az eke vontatásának segítésére a ZF Friedrichshafen AG kifejlesztette a ZF’s eTRAC – GPE 50 elektromos kerékhajtó berendezését (4. ábra). A cég szerint az elektromos kerékhajtás más területen, például pótkocsi vagy folyékonytrágya-szállító tartálykocsin szintén eredményesen használható.

4. ábra

A kétfokozatú fogaskerék hajtómű képes a kerékhajtáshoz szükséges teljesítmény biztosítására. A kerékagyba épített 400V AC háromfázisú aszinkron-motorral hajtott robusztus kerék segíti az eke vontatását, és ezzel hozzájárul a talajfelszín megkíméléséhez.

Az eke elektromos hajtásának előnyei:

  • szántási teljesítménynövelés
  • nagyobb munkasebesség
  • kisebb kerékcsúszás és hajtóanyag-fogyasztás
  • kisebb emisszió
  • kisebb talajtömörítés
  • kedvezőtlen talajállapot esetén is megbízható, szántó gépcsoport.

(Megjegyzés: Az ekekerék meghajtásának lehetőségeit Dr. Bánházi János már a múlt század hatvanas éveiben kutatta.)

LEMKEN Karát intenzív gruberek

Hétféle kapamegoldással a Karát tényleg széles körű megoldást tud nyújtani akár még a változatos talajadottságú földeken dolgozó gazdák részére is.

Komplex PRONAR zöldsor ajánlat a DORKER-től

A szálastakarmányok betakarításának minősége meghatározza az állattenyésztésünk mennyiségi és minőségi paramétereit, sőt nemcsak gyarapodási, hanem állategészségügyi mutatókban is jelentkezik hatása.

Magas nyomású mosásra is használható a JOSKIN négy új tartálykocsija

Az új tartálykocsik nagynyomású víz segítségével a szeptikus, mérgező anyagok hatékony, környezetbarát eltávolítását is megoldja.

Biogazdaság az eldobható világ ellen - Kubota gépek a Virágoskút Biogazdaságban

„A vásárlás előtt persze más lehetőségeket is számba vettünk, de a Kubota japán motorja legendásan jól bírja, így maradtunk ennél.”