Gépészet

A szántási teljesítmény növelése az eke kerekének meghajtásával

Agrofórum Online - Eredeti forrás: Pöttinger Landtechnik, ZF Friedrichshafen AG

A Pöttinger, a John Deere és a ZF közös fejlesztése növeli a szántási teljesítményt, nagyobb munkasebességet tesz lehetővé, csökkenti a károsanyag-kibocsátást és az üzemanyag-fogyasztást, valamint kíméli a talajt.

Egy eke hatékony üzemeltetésének feltétele a megfelelő vonóerő, amelynek biztosítását a következő tényezők befolyásolják.

  • Traktor: megfelelő tömeg, helyes póttömeg eloszlás, megfelelő kerékméret/abroncsnyomás, elegendő motorteljesítmény, a függesztőmű megfelelő emelőképessége,
  • Eke: eketestek száma, megfelelő munkaszélesség/mélység, megfelelő tömeg.

1. ábra

Az optimális minőség és hatékonyság érdekében a gazdálkodók igyekeznek traktorukhoz jó minőségű ekét beszerezni, és megfelelő póttömeg alkalmazásával az optimális kerékcsúszást elérni.

A cél megvalósítása azonban más módon is történhet, például egy ötödik, az ekén elhelyezett és hajtott kerék által, amellyel:

  • azonos traktorral, két eketesttel szélesebb eke üzemeltethető, változatlan kerékcsúszással, ezáltal 33%-kal növelt teljesítménnyel (1. ábra),
  • a modern common-rail dízel motorok Power-Boost képessége általában nem használható nagy terhelést kívánó, lassú szántóföldi munkákhoz, az ekén lévő hajtott kerékkel viszont mindez megoldható (2.ábra),
  • az alacsonyabb póttömeg hatására csökken a talajtömörítés mértéke.

2. ábra

Hogyan lehetséges ez?

A Pöttinger az elmúlt két évben szántóföldi vizsgálatokat folytatott az elképzelés megvalósítása érdekében. A vizsgálati gépcsoport elkészítésében együttműködött a John Deere és a ZF cégekkel. Ennek során a TLT hajtású John Deere „Smart Power Generator Module”-t a traktor homlokfüggesztő berendezésére kapcsolták (3.ábra).

3. ábra

A JD Smart Power Generator jellemzői:

  • 100kW folyamatos teljesítmény, 130kW csúcsteljesítmény
  • független hűtőrendszer
  • ISOBUS kapcsolat
  • kétféle szabályzási rendszer
  • a traktor szabályozza az eke kerekének meghajtását
  • az eke szabályozza a hajtási folyamatot.

A Module az elektromos teljesítmény biztosításán túl, az ekéről az ISOBUS kapcsolaton keresztül érkező információk alapján szabályozza az eke hajtását.

Az eke vontatásának segítésére a ZF Friedrichshafen AG kifejlesztette a ZF’s eTRAC – GPE 50 elektromos kerékhajtó berendezését (4. ábra). A cég szerint az elektromos kerékhajtás más területen, például pótkocsi vagy folyékonytrágya-szállító tartálykocsin szintén eredményesen használható.

4. ábra

A kétfokozatú fogaskerék hajtómű képes a kerékhajtáshoz szükséges teljesítmény biztosítására. A kerékagyba épített 400V AC háromfázisú aszinkron-motorral hajtott robusztus kerék segíti az eke vontatását, és ezzel hozzájárul a talajfelszín megkíméléséhez.

Az eke elektromos hajtásának előnyei:

  • szántási teljesítménynövelés
  • nagyobb munkasebesség
  • kisebb kerékcsúszás és hajtóanyag-fogyasztás
  • kisebb emisszió
  • kisebb talajtömörítés
  • kedvezőtlen talajállapot esetén is megbízható, szántó gépcsoport.

(Megjegyzés: Az ekekerék meghajtásának lehetőségeit Dr. Bánházi János már a múlt század hatvanas éveiben kutatta.)

Érkeznek az új ZETOR traktorok - Bemutatjuk az Utilix és Hortus kistraktorokat

A Zetor új, 42-67 lóerő tartományba tartozó univerzális kistraktorokat mutatott be Utilix és Hortus elnevezéssel.

Gumiabroncs-védelem és hajtóanyag-megtakarítás szárhenger alkalmazásával

Haladás közben a hengerek ledöntik a szárat, szétzúzza a ledöntött szármaradványokat segítve azok lebomlását.

Maradéktalanul elszállt minden félelem - Ócsai tapasztalatok a Mascar Tuareg bálázóról

Fentor Attila és édesapja tavaly vásárolt egy új Mascar Tuareg fixkamrás körbálázót a SZEGÁNA Kft.-től, amivel főként saját állatállományuk ellátására készítenek takarmányt.

Bemutatkozik „Az év magyar mezőgépe 2018” díj nyertese - CLAAS CORIO CONSPEED

Az új adapterek fontos jellemzője, hogy a veszteségek megelőzése érdekében a piacon leglaposabb, 17°-os a talajra helyezési szögük.