A New Holland a nehéz univerzális traktorok fejlesztése mellett nagy hangsúlyt fektet a speciális, ültetvény traktorkategória modernizálására is. A gyümölcs- és szőlőültetvényeken széles körben használható, szűkített nyomtávú T4 V/N/F traktorcsalád számos újdonsággal mutatkozik be.
1. kép: New Holland T4.90 N típusjelzésű traktor szőlőültetvényben
A New Holland nagy hagyományokkal és tapasztalattal rendelkezik a gyümölcs- és szőlőültetvények, valamint a speciális kultúrák szűkített nyomtávú traktorainak gyártásában (1. kép). 2017-től a korábbi traktorcsalád többek között új motorral, új vezetőfülkével és új formatervezéssel jelenik meg. A kompakt, moduláris építésű traktorszéria változatos kialakítású, több mint 40 változatban rendelhető.
A T4 traktorcsalád három szélességben készül, ezt jelöli a V; N; F betű (2. kép). Mindegyik méret négy változatban, 75 LE (T4.80); 86 LE (T4.90); 99 LE (T4.100) és 107 LE (T4.110) motorteljesítménnyel rendelhető. Az erőátvitel és a futómű hat különböző sebességváltóból, kettő- vagy négykerékhajtással, egyszerű vagy SuperSteer kormányzással vásárolható. A traktorok vezetőfülkével, de csak vezetőt védő bukókerettel is készülnek.
2. kép: New Holland speciális ültetvény traktorcsalád méret választéka
A gyümölcs-, szőlő- és egyéb kertészeti ültetvényekben végzett gépi munkavégzéshez legalkalmasabb speciális traktor az új New Holland T4 traktorcsaládból kiválasztható (3. kép). Az új típusok dízelmotorjai FPT fejlesztésű (F5C, illetve NEF jelzésű) 3,4 literes lökettérfogatú, 4 hengeres, hengerenként 2 szelepes, turbófeltöltős, intercooleres. A motor kipufogógáz-utókezelése hűtött kipufogógáz visszavezetéssel (EGR), dízeloxidációs katalizátorral (DOC) rendelkezik, és részecskeszűrés nélkül is teljesíti a Stage IIIB / Tier 4i előírásokat. Az alacsony hajtóanyag-fogyasztású dízelmotor elektronikus vezérlőrendszere motorfordulatszám menedzsmenttel (ESM = Engine Speed Management) bővült. Az ESM két, a gépkezelő által előre megválasztott motorfordulatszámot képes tartani, ezzel a traktor haladási sebessége igen jól tartható például permetezés közben és a sorvégi fordulóknál. A hajtóanyag tartály befogadóképességét a korábbi típusokhoz képest jelentősen megnövelték. A kötelező motorszerviz intervallum 600 üzemórára emelkedett.
3. kép. A T4 traktorcsalád legszűkebb é legszélesebb tagjai
A T4 V/N/F traktorok moduláris felépítésének köszönhetően 0,6÷40 km/h haladási sebességen belül a választható sebességváltóval könnyen illeszthetők a felhasználási igényekhez. A kérhető opciók sorába tartozik a terhelés alatt kapcsolható power-shuttle irányváltó, a power-clutch kuplung, valamint a mászó 0,16 km/h sebesség fokozat és az automata összkerékhajtás. A hátsó szervo rásegítéses kapcsolású hátsó TLT hajtás működése 540/540E/1000 ford./perc, illetve járókerék arányos. A SuperSteer (V típushoz opciós) első híddal rendelkező hidraulikus szervkormányzású traktorok fordulási sugara igen kicsi, 2940÷3050 mm.
Az új T4 V/N/F traktorsorozat 82 liter/perc teljesítményű prémium hidraulikus munkarendszerrel is rendelhető, amely alkalmas hidrosztatikus motorok meghajtásara is. A hátsó hidraulikus működtetésű függesztőszerkezet 2600 kg emelőképességű. A kihelyezett hidraulikaszelepek száma összesen öt, a három pár hátsó szelep egy időben is működtethető, és a hidraulika folyadék átfolyása 20÷45 liter/perc között szabályozható. Az is újdonság, hogy a traktorokhoz opcióként kérhető első TLT hajtás és 1970 kg emelőképességű függesztő szerkezet.
4. kép: Az új T4 traktorcsalád hidraulika működtető szervei
A gépkezelő kényelmét nemcsak a mechanikai, vagy légrugózott párnázott vezetőülés szolgálja, hanem az ergonómiailag kialakított és elhelyezett kezelőkarok, kapcsolók is. A jobb kéz felőli konzolon például egy helyen található az összes hidraulikus vezérlőszerv. Opcionálisan kérhető a többfunkciós joystick is, amellyel a gépkezelő egyszerre négy hidraulikus munkavégző egységet tud irányítani (4. kép). A joystickkel vezérelni kívánt egységek hidraulikus szelepi a konzolon levő kapcsolókkal választhatók ki.
A T4 traktorcsalád vezetőfülkéi az új BlueCabTM 4 márkajelzésű dupla levegőszűrő rendszerrel vannak ellátva (5. kép). A vezetőfülke túlnyomása nagyobb, mint 30 Pa, így ez a szűrőrendszer védelmet biztosit a por és minden egyéb (pl. permetlé) szennyeződéssel szemben, és kielégíti az MSZ EN 15695 szabvány 4-es kategóriás előírását. Ha nincs szükség magas szintű védelemre, akkor a dupla szűrési rendszer kikapcsolható.
5. kép: Az új BlueCabTM 4 márkajelzésű dupla levegőszűrő rendszer
(Dr. Varga Vilmos – Agrofórum Online)