Gépészet

Deutz „Stage V” elfogadású dízelmotorok a mezőgazdaság számára

Agrofórum Online

Az új EU Stage V környezetvédelmi levegőemissziós előírás 2019-ben lép hatályba. A Deutz az első olyan motorgyártó, amely elsőként kapott Stage V elfogadást mezőgazdasági dízelmotorjaira. Hannoverben, az Agritechnica kiállításon, november 12. és 18. között be is mutatják őket.

Deutz TTCD 6.1 L6 típusjelzésű dízelmotor

A dízelmotor működése közben szennyezi a környezetet. A tisztább mezőgazdasági dízelmotorokért megkezdett húsz éves fejlesztési tevékenység ugyanakkor eredményesen lezárult. A folytatás jegyében a mezőgazdasági dízelmotorokra is vonatkozó EU Stage V előírás életbe lépett, és 2017. április 13. után a típusjóváhagyások megkezdődhettek. A korábbi előírásoknak megfelelő motorok gyártását a „Stage V” hatályba lépése után be kell majd fejezni, és ezeknek a motoroknak utolsó beépítési dátuma 2020. december 31., kivéve a 56 ≤ P < 130 kW kategóriát, amelyre a 2021.december 31-i határidő vonatkozik.

A Deutz volt az első olyan motorgyártó, amelynek a Német Szövetségi Közlekedési Hatóság (KBA) EU Stage V tanúsítványt adott, kezdetben a mezőgazdasági motorcsalád TTCD 6.1, TCD 4.1 és TCD 3.6 jelzésű tagjaira.

Deutz TTCD 6.1 L6 típusjelzésű dízelmotor

A TTCD 6.1 L6 típusjelzésű motor 6,1 literes, 6 hengeres soros és két turbófeltöltővel rendelkező, folyadékhűtésű dízelmotor (1. kép). A motor furata 101 mm, lökete 126 mm, a legnagyobb motorfordulatszám 2100 1/min, a megengedett legkisebb fordulatszám 650 1/min. A motor legnagyobb teljesítménye 211 kW (283 LE) 1700 1/min fordulatszámnál, és legnagyobb forgatónyomatéka 1226 Nm 1400÷1600 fordulatszám tartományban. Az alacsony fogyasztású motor jellegzetes fajlagos hajtóanyag-fogyasztása 197 g/kWh, a motor száraztömege 595 kg.

Deutz TCD 4.1 L4 típusjelzésű dízelmotor

A TCD 4.1 L4 típusjelzésű motor 4,1 liter hengertérfogatú, 4 hengeres soros , egy turbófeltöltős, folyadékhűtésű dízelmotor. A motor furata 101 mm, lökete 126 mm, a legnagyobb motorfordulatszám 2100 1/min, a megengedett legkisebb fordulatszám 600 1/min. A motor legnagyobb teljesítménye 126 kW (169 LE) 1900 1/min fordulatszámnál, és legnagyobb forgatónyomatéka 699 Nm 1400÷1600 fordulatszám tartományban. A motor jellegzetes fajlagos hajtóanyag-fogyasztása 208 g/kWh, a motor száraztömege 460 kg.


Deutz TCD 4.1 L4 típusjelzésű dízelmotor

Deutz TCD 3.6 L4 típusjelzésű dízelmotor

A TCD 3.6 L4 típusjelzésű motor 3,6 liter lökettérfogatú, 4 hengeres soros turbófeltöltős levegő-levegő visszahűtésű, folyadékhűtésű dízelmotor (3. kép). A motor furata 98 mm, lökete 120 mm, a legnagyobb motorfordulatszám 2200 1/min, a megengedett legkisebb fordulatszám 800 1/min. A motor legnagyobb teljesítménye 100 kW (134 LE) 2000 1/min fordulatszámnál, és legnagyobb forgatónyomatéka 500 Nm 1600 1/min fordulatszámon. A motor jellegzetes fajlagos hajtóanyag-fogyasztása 214 g/kWh, a motor száraztömege 477 kg.

A motorok hajtóanyag-ellátó és kipufogógáz-utókezelő rendszerei

A Deutz AG mezőgazdasági dízelmotor család tagjai számos szabadalom kidolgozásának és innovációs megoldásoknak eredményeit tartalmazzák, amelyek segítségével mind a gazdaságos üzemeltetést, mind pedig a környezetvédelmi előírásoknak való megfelelést biztosítani tudja.

A mezőgazdasági dízelmotorok Deutz Common Rail (DCR) hajtóanyag-befecskendező rendszerrel, valamint az új fejlesztésű elektronikus motorszabályozással (EMR4) működnek. A levegőellátó rendszer turbófeltöltője után levegő-levegő (intercooler) visszahűtést és hűtött kipufogógáz visszavezetést (ceEGR) alkalmaznak.


Deutz TCD 3.6 L4 típusjelzésű dízelmotor

Az EU Stage V teljesítése érdekében a mai kialakítású Deutz mezőgazdasági dízelmotorok kipufogógáz-utókezelő rendszere (EAT) összetett felépítésű. A motorok EAT technológiája dízeloxidációs katalizátorral (DOC), valamint szelektív katalitikus redukciós (SCR-AdBlue) rendszerrel és dízelrészecske szűrő (DPF) berendezéssel rendelkezik. A levegőellátó, a hajtóanyag-ellátó és a kipufogógáz-utókezelés optimális vezérlésével biztosítható a motorok igen kedvező üzemanyag-fogyasztása.

A kompakt moduláris kialakítású kipufogógáz-utókezelő rendszer szerelvényeinek elhelyezése minimális helyigényű és optimális akusztikai kialakítása biztosítja, hogy hangtompító alkalmazására nincs szükség. A termékváltozatok és az alkalmazások széles választéka könnyen kielégíthető a moduláris rendszerrel.

Felhasznált forrás: www.deutz.com/en/media/press-releases/

(Dr. Varga Vilmos – Agroforum Online)

Agrofórum Hírlevél
Iratkozzon fel az Agrofórum hírlevélre!

A feliratkozást követően a rendszer egy megerősítő emailt fog küldeni a megadott email címre. Ha nem érkezne meg a levél, kérjük nézze meg a spam vagy Gmail esetén a Promóciók és az Összes levél mappát.

Precizitás, hatékonyság, Kubota: előtérben az XTA 2420 ültetvény permetező

2025. május 31. 10:10

A Kubota XTA 2420 új szintre emeli az ültetvények növényvédelmét – kompromisszumok nélkül, precízen és környezetkímélően.

Massey Ferguson RB 4160 V Xtra prémium minőségű változókamrás körbálázók készletről szezonra!

2025. május 30. 06:40

A Massey Ferguson nemcsak erő- és betakarítógépeket gyárt, hanem kimagasló minőségű és használati értékű körbálázókat is.

ISOBUS alapú dinamikus művelőút-kialakítás

2025. május 26. 14:10

ISOBUS-alapú művelőút-kialakítással és iPad-vezérléssel még pontosabb és gyorsabb lett a Väderstad vetőgépek működése.

Fendt 620 Vario: új csúcs a traktorhatékonyságban

2025. május 25. 13:10

A Fendt 620 Vario kategóriájában a legalacsonyabb üzemanyag-fogyasztást érte el a DLG PowerMix teszten – hatékonysága új mércét állít fel.

Kubota M7-173 – Erő, teljesítmény, sokoldalúság és megbízhatóság – mindez japán minőségben

2023. május 24. 10:51

A mezőgazdasági ágazat előtt álló kihívások egyre nagyobbá válnak. Nehéz időkben csak egy dolog segít: egy új gondolkodásmód.

CLAAS XERION hevederes járószerkezettel és Stage V motorokkal

2020. március 24. 14:33

A XERION 4200 motorteljesítménye csaknem 30 lóerővel nőtt 462 lóerőre (340 kW). Ez azt jelenti, hogy a traktor szignifikánsan nagyobb teljesítménytartalékkal rendelkezik a kiegészítő egységek, mint például a teljesítményhidraulika meghajtására, ami hígtrágya kijuttatásakor fontos.

Elkelt a legendás lengyel traktormárka, ukránok vették meg

2024. október 31. 16:10

Ezúttal 17,3 millió euró volt a vételár, ami nagyjából 60 százalékkal alacsonyabb az eredetileg tervezettnél.

Előnyére változott a japán ültetvénytraktor

2024. július 4. 13:40

Az SA222-es a küllemét tekintve nem sokat változott, de a megújult műszaki tartalom még több előnyt és lehetőséget tartogat a gazdák számára.