Gépészet

Deutz „Stage V” elfogadású dízelmotorok a mezőgazdaság számára

Agrofórum Online

Az új EU Stage V környezetvédelmi levegőemissziós előírás 2019-ben lép hatályba. A Deutz az első olyan motorgyártó, amely elsőként kapott Stage V elfogadást mezőgazdasági dízelmotorjaira. Hannoverben, az Agritechnica kiállításon, november 12. és 18. között be is mutatják őket.

Deutz TTCD 6.1 L6 típusjelzésű dízelmotor

A dízelmotor működése közben szennyezi a környezetet. A tisztább mezőgazdasági dízelmotorokért megkezdett húsz éves fejlesztési tevékenység ugyanakkor eredményesen lezárult. A folytatás jegyében a mezőgazdasági dízelmotorokra is vonatkozó EU Stage V előírás életbe lépett, és 2017. április 13. után a típusjóváhagyások megkezdődhettek. A korábbi előírásoknak megfelelő motorok gyártását a „Stage V” hatályba lépése után be kell majd fejezni, és ezeknek a motoroknak utolsó beépítési dátuma 2020. december 31., kivéve a 56 ≤ P < 130 kW kategóriát, amelyre a 2021.december 31-i határidő vonatkozik.

A Deutz volt az első olyan motorgyártó, amelynek a Német Szövetségi Közlekedési Hatóság (KBA) EU Stage V tanúsítványt adott, kezdetben a mezőgazdasági motorcsalád TTCD 6.1, TCD 4.1 és TCD 3.6 jelzésű tagjaira.

Deutz TTCD 6.1 L6 típusjelzésű dízelmotor

A TTCD 6.1 L6 típusjelzésű motor 6,1 literes, 6 hengeres soros és két turbófeltöltővel rendelkező, folyadékhűtésű dízelmotor (1. kép). A motor furata 101 mm, lökete 126 mm, a legnagyobb motorfordulatszám 2100 1/min, a megengedett legkisebb fordulatszám 650 1/min. A motor legnagyobb teljesítménye 211 kW (283 LE) 1700 1/min fordulatszámnál, és legnagyobb forgatónyomatéka 1226 Nm 1400÷1600 fordulatszám tartományban. Az alacsony fogyasztású motor jellegzetes fajlagos hajtóanyag-fogyasztása 197 g/kWh, a motor száraztömege 595 kg.

Deutz TCD 4.1 L4 típusjelzésű dízelmotor

A TCD 4.1 L4 típusjelzésű motor 4,1 liter hengertérfogatú, 4 hengeres soros , egy turbófeltöltős, folyadékhűtésű dízelmotor. A motor furata 101 mm, lökete 126 mm, a legnagyobb motorfordulatszám 2100 1/min, a megengedett legkisebb fordulatszám 600 1/min. A motor legnagyobb teljesítménye 126 kW (169 LE) 1900 1/min fordulatszámnál, és legnagyobb forgatónyomatéka 699 Nm 1400÷1600 fordulatszám tartományban. A motor jellegzetes fajlagos hajtóanyag-fogyasztása 208 g/kWh, a motor száraztömege 460 kg.


Deutz TCD 4.1 L4 típusjelzésű dízelmotor

Deutz TCD 3.6 L4 típusjelzésű dízelmotor

A TCD 3.6 L4 típusjelzésű motor 3,6 liter lökettérfogatú, 4 hengeres soros turbófeltöltős levegő-levegő visszahűtésű, folyadékhűtésű dízelmotor (3. kép). A motor furata 98 mm, lökete 120 mm, a legnagyobb motorfordulatszám 2200 1/min, a megengedett legkisebb fordulatszám 800 1/min. A motor legnagyobb teljesítménye 100 kW (134 LE) 2000 1/min fordulatszámnál, és legnagyobb forgatónyomatéka 500 Nm 1600 1/min fordulatszámon. A motor jellegzetes fajlagos hajtóanyag-fogyasztása 214 g/kWh, a motor száraztömege 477 kg.

A motorok hajtóanyag-ellátó és kipufogógáz-utókezelő rendszerei

A Deutz AG mezőgazdasági dízelmotor család tagjai számos szabadalom kidolgozásának és innovációs megoldásoknak eredményeit tartalmazzák, amelyek segítségével mind a gazdaságos üzemeltetést, mind pedig a környezetvédelmi előírásoknak való megfelelést biztosítani tudja.

A mezőgazdasági dízelmotorok Deutz Common Rail (DCR) hajtóanyag-befecskendező rendszerrel, valamint az új fejlesztésű elektronikus motorszabályozással (EMR4) működnek. A levegőellátó rendszer turbófeltöltője után levegő-levegő (intercooler) visszahűtést és hűtött kipufogógáz visszavezetést (ceEGR) alkalmaznak.


Deutz TCD 3.6 L4 típusjelzésű dízelmotor

Az EU Stage V teljesítése érdekében a mai kialakítású Deutz mezőgazdasági dízelmotorok kipufogógáz-utókezelő rendszere (EAT) összetett felépítésű. A motorok EAT technológiája dízeloxidációs katalizátorral (DOC), valamint szelektív katalitikus redukciós (SCR-AdBlue) rendszerrel és dízelrészecske szűrő (DPF) berendezéssel rendelkezik. A levegőellátó, a hajtóanyag-ellátó és a kipufogógáz-utókezelés optimális vezérlésével biztosítható a motorok igen kedvező üzemanyag-fogyasztása.

A kompakt moduláris kialakítású kipufogógáz-utókezelő rendszer szerelvényeinek elhelyezése minimális helyigényű és optimális akusztikai kialakítása biztosítja, hogy hangtompító alkalmazására nincs szükség. A termékváltozatok és az alkalmazások széles választéka könnyen kielégíthető a moduláris rendszerrel.

Felhasznált forrás: www.deutz.com/en/media/press-releases/

(Dr. Varga Vilmos – Agroforum Online)

Agrofórum Hírlevél
Iratkozzon fel az Agrofórum hírlevélre!

A feliratkozást követően a rendszer egy megerősítő emailt fog küldeni a megadott email címre. Ha nem érkezne meg a levél, kérjük nézze meg a spam vagy Gmail esetén a Promóciók és az Összes levél mappát.

Rossz út a villamosítás, jöhetnek a hidrogénüzemű traktorok?

2024. november 17. 10:10

Megfelelő módosításokkal a hidrogén műszakilag képes meghajtani az eredetileg dízel- vagy benzinüzemű belsőégésű motorral felszerelt járművet.

A Väderstad növeli a Spirit gabonavetőgépek kapacitását

2024. november 15. 13:10

2024 októberétől minden 6 méter munkaszélesség feletti Väderstad Spirit vetőgép, valamint a 4 méteres Spirit 400C tartálya 5000 literesre bővül.

Innováció és fejlesztések üzemközelből, fókuszban a hűtve tárolás

2024. november 12. 09:10

November 28-án Kecskeméten rendezik meg a HETECH Group éves Szakmai Napját. A fókuszban idén a hűtve tárolás áll.

700 fölött az idei mezőgazdasági pótkocsieladások

2024. november 5. 16:10

A pótkocsieladások számát nézve ugyanakkor a múlt havi 50 darabos mennyiség a legalacsonyabb volt ebben az évben.

Újraszámolt adatsorok az erőgéppiaci cikkekben

2020. december 9. 12:32

Magyarországon a forgalomba helyezési statisztikák szempontjából – a hatályos jogszabályok értelmében – a kombájnokat, egyes rakodógépeket és quadokat, illetve egyéb járműveket is a traktorok közé sorolják a hagyományos értelemben vett traktorok mellett.

Hannoverben a jövő traktora – Bemutatkozott az első hibrid STEYR

2019. november 12. 10:34

A traktorok következő generációinak tervezésénél a károsanyag-kibocsátás minimálisra vagy nullásra csökkentése fontos vezérelv, amire most az osztrák STEYR is megpróbál választ adni - sok más mellett.

Gépészet Videó

Újjáélesztették a Renault traktort, modern formatervvel álltak elő

2024. április 11. 15:10

Két évtizede nem létezik már a Renault traktormárka, egy német dizájncég mégis eljátszadozott a gondolattal, hogyan nézne ki ma egy francia erőgép.

75 éves az MTZ traktor

2021. január 28. 07:32

A Minszki Traktorgyárat 1946. május 29-én alapították. A kezdetektől napjainkig közel 4 millió MTZ traktor gördült le a futószalagról. A gyár kínálatában több mint 100 traktortípus szerepel, így érthető, hogy a «BELARUS» márkát a világ összes országában ismerik. Az MTZ traktorok Magyarországon 1958-ban jelentek meg. Amint az eladott darabszám is bizonyítja, a traktorok kiállták az idő próbáját.

Gépészet Videó