Agrárgazdaság
Agrárgazdaság

A kibocsátási szabályok változása nehezíti a tengeri gabonaszállítást

A kibocsátási szabályok változása nehezíti a tengeri gabonaszállítást

Agrofórum Online

Ha a hajózást a globális kereskedelem, így a gabonakereskedelem dobogó szívének tekintjük, akkor a pulzusa hamarosan lelassul. Az üvegházhatást okozó gázok kibocsátásának csökkentése érdekében változó üzemanyag-előírások bizonytalanságot okoznak sok hajózási cégnél.

Számos vállalat ragaszkodik elöregedő flottájához, de előfordulhat, hogy a régebbi hajóknak hamarosan lassabban kell közlekedniük, hogy megfeleljenek az új környezetvédelmi szabályoknak. A jövő évtől a Nemzetközi Tengerészeti Szervezet (IMO) megköveteli minden hajótól, hogy a hajó által szállított rakomány kibocsátása alapján számítsa ki éves szén-dioxid-intenzitását – és mutassa be, hogy az fokozatosan csökken.

Míg a régebbi hajókat fel lehet szerelni olyan eszközökkel, amelyek csökkentik a károsanyag-kibocsátást, az elemzők szerint a leggyorsabb megoldás az, ha lassabban haladnak, mivel az sebesség 10%-os csökkenése csaknem 30%-kal csökkenti az üzemanyag-felhasználást a tengeri szektor egyik nagy hitelezője, a Danish Ship Finance szerint.

Az ellátási láncok már most is feszültek a kereslet megugrása miatt, amikor a gazdaságok fellendülnek a lezárások után, a kikötők járványhelyzet miatti korábbi zavarai és az új hajók hiánya miatt. Ha a régebbi hajók is áttérnek a lassú közlekedésre, akkor a szállítási kapacitás tovább csökkenhet, amikor a rekord fuvardíjak felpörgetik az inflációt.

A Clarksons Research hajózási elemző cég adatai szerint jelenleg a világ flottájának csak körülbelül 5%-a képes a fűtőolaj kevésbé szennyező alternatíváival működni, az új hajórendelések több mint 40%-a rendelkezik ezzel a lehetőséggel.

Az új megrendelések azonban nem érkeznek elég gyorsan ahhoz, hogy megállítsák a flotta elöregedését a három fő teherszállító hajótípuson: a tartályhajókon, a konténerszállítókon és az ömlesztettáru-szállító hajókon – mutatják a Clarksons Research által a Reutersnek adott adatok.

Az ömlesztettáru-szállító hajók átlagéletkora, amelyek például gabonát és szenet szállítanak, 2022 júniusára 11,4 évre ugrott az öt évvel ezelőtti 8,7 évről. Az adatok szerint a konténerhajók átlagéletkora jelenleg 14,1 év, 11,6-ról, míg a tartályhajók átlagéletkora 12 év volt, szemben a 2017-es 10,3-mal.
Az új konténerszállító hajókra vonatkozó rendelések rekordszintre emelkedtek 2021-ben, és idén még mindig jó ütemben érkeznek, de mivel az új tartályhajók és ömlesztettáru-szállító hajók iránti érdeklődés sokkal alacsonyabb, a jelenlegi rendelésállomány mindhárom hajótípus esetében alacsony szinten áll.
A hajózási társaságok felelősek a világ szén-dioxid-kibocsátásának körülbelül 2,5%-áért, és egyre nagyobb nyomás nehezedik rájuk a levegő- és a tengerszennyezés csökkentésére.

A Cargill, gabonaóriás azt állítja, hogy jelenleg nem számít sok új építésű hajóra a flottájában, ehelyett energiatakarékos eszközöket szerel fel a régebbi hajókra és meghosszabbítja azok használati idejét, miközben továbbra is bizonytalan a jövő technológiája.

Agrofórum Hírlevél
Iratkozzon fel az Agrofórum hírlevélre!

A feliratkozást követően a rendszer egy megerősítő emailt fog küldeni a megadott email címre. Ha nem érkezne meg a levél, kérjük nézze meg a spam vagy Gmail esetén a Promóciók és az Összes levél mappát.

Inkább eladják a befektetők az agrárcégek papírjait

2024. július 8. 11:40

A június eladói fölényt mutatott a 25 vizsgált, agráriumhoz kötődő cég tőzsdei árfolyammozgása alapján.

Az idénymunkásokat elsősorban a fizetés érdekli, a munkaminőségre általában keveset adnak

2024. július 4. 08:40

Nemcsak a szakképzett munkaerő hiánya jelent egyre nagyobb problémát a mezőgazdaságban (is), de az idénymunkásoké úgyszintén.

Ez várhat a magyar gazdákra is: a dánok hatalmas adóval sújtják a szén-dioxid-kibocsátást

2024. július 2. 13:10

A termelőknek 2030-tól 120 dán korona (16 euró, vagyis 6000 forint) adót kell fizetniük minden egyes tonna kibocsátott szén-dioxidért.

Zuhannak az élelmiszerárak Magyarországon, de még mindig „fájdalmas” a bolti bevásárlás

2024. július 2. 08:40

A KSH konkrét termékek átlagárát tartalmazó adatsorában több olyan élelmiszer is van, amelyek ára májusban kétszámjegyű mértékben csökkent.

Ukrajna és az ENSZ a gabonaszállítási egyezség hosszabbítását kéri

2023. március 9. 10:17

Az ENSZ szerint Ukrajna eddig több mint 23 millió tonna, főként kukoricát és búzát exportált a megállapodás keretében.

Katonai műveletek miatt akadozhat a gabonaszállítás

2021. április 10. 05:33

A vezető ukrán fekete-tengeri kikötőkben csütörtökön korlátozták a tengeri szállítási műveleteket a régióban folyó katonai gyakorlatok miatt.

Ukrán gabonát szállító hajókat foglalhattak le

2022. március 23. 08:03

Az ukrán ügyészség vizsgálatot indított öt ukrán gabonát szállító hajó orosz csapatok általi erőszakos lefoglalása ügyében Berdjanszk kikötőjében.

Ukrajna nem enyhítené a gabonaszállításokkal kapcsolatos álláspontját

2023. szeptember 6. 12:40

Ukrajna visszautasította Törökország azon javaslatát, hogy Kijevnek enyhítenie kellene álláspontját a fekete-tengeri gabona szállításával kapcsolatos megállapodás újraélesztése érdekében.