Agrárgazdaság

A kibocsátási szabályok változása nehezíti a tengeri gabonaszállítást

Agrofórum Online

Ha a hajózást a globális kereskedelem, így a gabonakereskedelem dobogó szívének tekintjük, akkor a pulzusa hamarosan lelassul. Az üvegházhatást okozó gázok kibocsátásának csökkentése érdekében változó üzemanyag-előírások bizonytalanságot okoznak sok hajózási cégnél.

Számos vállalat ragaszkodik elöregedő flottájához, de előfordulhat, hogy a régebbi hajóknak hamarosan lassabban kell közlekedniük, hogy megfeleljenek az új környezetvédelmi szabályoknak. A jövő évtől a Nemzetközi Tengerészeti Szervezet (IMO) megköveteli minden hajótól, hogy a hajó által szállított rakomány kibocsátása alapján számítsa ki éves szén-dioxid-intenzitását – és mutassa be, hogy az fokozatosan csökken.

Míg a régebbi hajókat fel lehet szerelni olyan eszközökkel, amelyek csökkentik a károsanyag-kibocsátást, az elemzők szerint a leggyorsabb megoldás az, ha lassabban haladnak, mivel az sebesség 10%-os csökkenése csaknem 30%-kal csökkenti az üzemanyag-felhasználást a tengeri szektor egyik nagy hitelezője, a Danish Ship Finance szerint.

Az ellátási láncok már most is feszültek a kereslet megugrása miatt, amikor a gazdaságok fellendülnek a lezárások után, a kikötők járványhelyzet miatti korábbi zavarai és az új hajók hiánya miatt. Ha a régebbi hajók is áttérnek a lassú közlekedésre, akkor a szállítási kapacitás tovább csökkenhet, amikor a rekord fuvardíjak felpörgetik az inflációt.

A Clarksons Research hajózási elemző cég adatai szerint jelenleg a világ flottájának csak körülbelül 5%-a képes a fűtőolaj kevésbé szennyező alternatíváival működni, az új hajórendelések több mint 40%-a rendelkezik ezzel a lehetőséggel.

Az új megrendelések azonban nem érkeznek elég gyorsan ahhoz, hogy megállítsák a flotta elöregedését a három fő teherszállító hajótípuson: a tartályhajókon, a konténerszállítókon és az ömlesztettáru-szállító hajókon – mutatják a Clarksons Research által a Reutersnek adott adatok.

Az ömlesztettáru-szállító hajók átlagéletkora, amelyek például gabonát és szenet szállítanak, 2022 júniusára 11,4 évre ugrott az öt évvel ezelőtti 8,7 évről. Az adatok szerint a konténerhajók átlagéletkora jelenleg 14,1 év, 11,6-ról, míg a tartályhajók átlagéletkora 12 év volt, szemben a 2017-es 10,3-mal.
Az új konténerszállító hajókra vonatkozó rendelések rekordszintre emelkedtek 2021-ben, és idén még mindig jó ütemben érkeznek, de mivel az új tartályhajók és ömlesztettáru-szállító hajók iránti érdeklődés sokkal alacsonyabb, a jelenlegi rendelésállomány mindhárom hajótípus esetében alacsony szinten áll.
A hajózási társaságok felelősek a világ szén-dioxid-kibocsátásának körülbelül 2,5%-áért, és egyre nagyobb nyomás nehezedik rájuk a levegő- és a tengerszennyezés csökkentésére.

A Cargill, gabonaóriás azt állítja, hogy jelenleg nem számít sok új építésű hajóra a flottájában, ehelyett energiatakarékos eszközöket szerel fel a régebbi hajókra és meghosszabbítja azok használati idejét, miközben továbbra is bizonytalan a jövő technológiája.

Agrofórum Hírlevél
Iratkozzon fel az Agrofórum hírlevélre!

A feliratkozást követően a rendszer egy megerősítő emailt fog küldeni a megadott email címre. Ha nem érkezne meg a levél, kérjük nézze meg a spam vagy Gmail esetén a Promóciók és az Összes levél mappát.

Lopott a szomszéd az ön földjéből? Ezt tanácsolja az ügyvéd

2025. október 8. 16:10

Érdemes évekig pereskedni a mezsgye feltételezett helytelen kijelölése és használata miatt? Nos, van békésebb és korrektebb megoldás.

Irtózatos aszály közelít, a mostani csak a bemelegítés Európában

2025. október 2. 13:10

Hatalmas termésveszteségek, szállítási nehézségek, a gazdák ellehetetlenülése követi az egyre súlyosbodó aszályokat a kontinensen, aminek Magyarország is egyre jobban megissza a levét.

9 hónapra elegendő táplálékot halmozott fel egy közeli ország, komoly dologra készülnek

2025. október 1. 13:10

Jöhet háború, járvány, kibertámadás, a finnek minden eshetőségre felkészültek. Egész Európában példátlan krízishelyzeti rendszert működtetnek, amelyben az akadálytalan élelmiszerellátás a privilégium – ideje példát venni róluk.

Uniós tárgyalások: sorsdöntő évek jönnek

2025. augusztus 29. 12:10

A csökkenő uniós támogatások új pénzügyi kihívást jelentenek a magyar agrárium számára – a likviditás és versenyképesség is veszélybe kerülhet.

A Rajna vízszintje emelkedik, de az északi szakaszon így is túl alacsony

2023. július 31. 05:40

A Rajna még mindig túl sekély a normál hajózáshoz Köln és Duisburg környékén. Egyes hajók, típustól függően, az északi régiókban csak félig megrakodtan tudnak közlekedni.

Ukrajna szerint Oroszország gyakorlatilag leállította a fekete-tengeri gabonaszállításokat

2023. május 9. 08:03

Oroszország gyakorlatilag leállította a fekete-tengeri gabonamegállapodás végrehajtását azáltal, hogy megtagadta a beérkező hajók regisztrációját.

Úszó aknák akadályozzák a dunai gabonaszállítást

2022. április 26. 12:10

A múlt héten az ukrán Izmail és Reni dunai kikötők maradtak az egyetlen tengeri útvonal az ukrán gabonaexport számára.

Az oroszok folytatják a fekete-tengeri gabonaszállításokat?

2024. július 16. 08:10

Oroszország hagyta, hogy 2023 júliusában lejárjon a törökök és az Egyesült Nemzetek Szervezete által közvetített megállapodás.