Gépinfo

Régiből újat – Díjat is kapott a felújított Rába traktor

Agrofórum Online

Tier 3-as Cummins motor, új váltó és elektronikus belsővezérlés. Többek között ezekkel újították fel a régi Rába traktort Szabadegyházán. A Huntractor Kft. házi fejlesztése olyan jól sikerült, hogy díjat is nyertek vele.

——————–
Nyerj egymillió forintot érő sorvezetőt az Agrofórum Online-nal >>>
——————–

A szeptemberi Bábolnai Nemzetközi Gazdanapokon már látható volt a Huntractor Kft. HT300-as Rába Steiger nehéz talajművelő traktora. Az AGROmashEXPO és AgrárgépShow termékpályázatán Hazai Termékfejlesztési Különdíjat is kapott a Veszprém megyei vállalkozás újítása.

„Cégünk azért alakult, hogy a hazai mezőgazdaságban jelenleg is működő régi Rába erőgépeket átalakítsuk, és megpróbáljuk a mai kor szintjére hozni” – kezdte a beszélgetést Rátkai István, aki hozzátette; az alap nem más, mint a régi, jól ismert és méltán népszerű Rába traktor.

„Beszereltünk egy új motort, de új sebességváltót és módosított osztóművet is kapott a gép, a fülkében pedig már elektronikus belsővezérlés van. Ami tehát a régi maradt, az a váz, a hidak és a két kardántengely” – magyarázta az Agrofórum Online kérdésére a szakember.

A gépbe az átalakítás során egy új, 300 lóerős, Tier 3-as Cummins motor került, de a fejlesztés alatt végig fontos szempont volt, hogy miközben korszerűbbé akarták tenni a Rábát, addig minden népszerű tulajdonságát megőrizzék. A régi-új erőgép tehát strapabíró, jó erőátvitelű és vonóképességű. „A Rába híd világszínvonalú, így nem kérdés, hogy azt szerettük volna megtartani” – hangsúlyozta a szakember.

De honnan is jött az ötlet? Nem meglepő, hogy a saját földekről. A Huntractor Kft. alapja ugyanis egy szabadegyházai termelő üzem, amely hosszú ideje működtetett Rábát. „Amikor egyszer javítottuk a motort, felvetődött, hogy tehetnénk bele egy korszerűbbet, egy újat. De amikor elkezdtünk keresgélni, rájöttünk, hogy ez nem elég. Hozzá kell nyúlni az erőátviteli részhez is. Aztán az egész úgy alakult, mint ahogy a rétestészta nyúlik: menet közben derült ki, hogy mi mindent kell még kicserélni a gépben. Úgy gondoltuk, hogy nem érdemes fél munkát végezni” – mesélte.

Rátkai István jól tudja, hogy nem képesek felvenni a versenyt az új traktorokkal, és természeten nem is akarják. „A Rába traktor ma már nyilván nem egy top márka, és mi nem vagyunk traktorgyár. Ebből következik, hogy egy mai új traktorral nem tudunk versenyezni. Mi inkább arra vállalkozunk, hogy a meglévő Rába traktorokat modernizáljuk. Ez így sokkal kevesebbe kerül, mint egy új gép, főleg, ha megnézzük, hogy mennyibe kerül egy 300 lóerős traktor” – magyarázta az Agrofórum Online-nak.

A fejlesztés során a cél az volt, hogy megmaradjon a régi változat egyszerűsége. „Úgy érezzük, hogy elértük azt a szintet, amire igény mutatkozik Magyarországon, hiszen nem mindenki szereti az „űrhajókat”, a bonyolult elektronikát”.

A Rába HT300 már 1000 üzemórát dolgozott a szabadegyházai határban, és eddig nagyon jók a tapasztalatok. A 8,4-es IH tárcsát teszt jelleggel akár 20 km/h-val is elhúzza. Ez tehát bizonyítja, hogy 12-14 km/h-ás sebesség mellett kiválóan dolgozik a megújult gép. „Az erő rendben van, sőt, a nyomatékot korlátozni is kellett. A fejlesztésnél a megmaradt híd és a kardántengely terhelhetőségét vettük kiindulási pontnak, ennél pedig a beszerelt váltó és motor erősebb” – árulta el Rátkai István. Hozzátette; mivel egyelőre az övék az egyetlen így felújított Rába, további tesztelések várnak rájuk. Az időjárás és az évszakok miatt több munkagéppel még nem tudták kipróbálni, így ez mindenképpen a tervek között van.

Az első díját azonban már így is megszerezte a régi-új Rába HT300. Az AGROmashEXPO és AgrárgépShow ideje alatt a Hazai Termékfejlesztési Különdíjjal jutalmazott gépet a C pavilon C2-es standján lehet majd megtekinteni.

Gribek Dániel

(Agrofórum Online)

Agrofórum Hírlevél
Iratkozzon fel az Agrofórum hírlevélre!

A feliratkozást követően a rendszer egy megerősítő emailt fog küldeni a megadott email címre. Ha nem érkezne meg a levél, kérjük nézze meg a spam vagy Gmail esetén a Promóciók és az Összes levél mappát.

Új traktor érkezett az oroszoktól

2025. február 3. 13:10

A PowerShift váltós gép meghajtásáról Stage IIIA emissziós szintű, hathengeres, közel 9 literes KAMAZ 689 motor gondoskodik.

Mit tankolunk a jövőben a traktorokba?

2025. február 1. 10:10

Nagy lehetőségek vannak az újfajta, sokszor még kísérleti fázisban járó üzemanyagokban. Melyek ezek és mi várható tőlük?

700 km-es hatótáv egy elektromos családi autótól? Igen!

2025. január 30. 14:40

Gyakorlati körülmények között, ráadásul autópályán, 130 km/h-val haladva teljesítettek két rátöltéssel 1000 km-t egy Peugeot E-3008-assal.

Land Cruiser: a legendás terepjáró születése és sikertörténete

2025. január 29. 13:10

Az első generáció 1951-ben született meg, és a típus azóta is a robusztusság, a megbízhatóság és a kivételes terepjáró-képességek szinonimája.

Jön az AGROmashEXPO 2025!

2024. december 12. 12:40

2025-ben ismét megnyitja kapuit hazánk legjelentősebb mezőgazdasági eseménye, a 43. AGROmashEXPO kiállítás és vásár.

Hogyan tudunk 4800 forintból 84 000 forintot csinálni hektáronként?

2018. március 17. 15:37

A Dr. Szabó Agrokémiai Kft. standján Dr. Szabó Balázs válaszolt erre a nem mindennapi kérdésre. A válasz kiderül az AGROmashEXPO-n készített videónkból.

A legjobb fajtákat és a fajtakísérletek résztvevőit is díjazták

2023. január 28. 07:39

A budapesti AGROmashEXPO és Agrárgépshow keretében a GOSZ által rendezett Szántóföldi Szakmai Napon minden vizsgált növényfaj valamennyi éréscsoportjának első három helyezettjét díjazták, valamint oklevelet vehettek át a kísérletben résztvevő fajtatulajdonos vállalatok.

Öt új, bőtermő szójafajta követheti a Pannon régió díjnyertes vetőmagját

2019. február 11. 06:52

A következő két évben még legalább öt olyan szójafajtával készül a Mauthner csoport, ami hasonlóan nagy visszhangot kelt, mint az Agelica vagy az Atacama.