Az Ukrajna elleni orosz agresszió 2023-ban is folytatódik, emiatt a mezőgazdasági termények piacán fennmarad a bizonytalanság. Bár már hat hónappal-egy évvel az orosz támadás előtt komoly figyelmeztetések érkeztek az orosz csapatok tervezett ukrajnai inváziójáról, az agrárszektorban gyakorlatilag senki nem tett óvintézkedéseket. Például az exportútvonalak diverzifikálása sem történt meg.
A dunai kikötők (Ust-Dunaisk, Kilia, Izmail és Reni) rohamos fejlődése csak az agresszió után kezdődött. Ráadásul ez az útvonal is sebezhetőnek bizonyult, miután 2022 májusában az oroszok lerombolták a Dnyeszter torkolatán átívelő egyetlen közúti/vasúti hidat, amely a dél-odesszai régiót a dunai kikötőkkel kötötte össze. A hidat még nem állították helyre, ami jelentősen megnehezíti a logisztikát Dél-Odessza és Ukrajna többi régiója közt. A legtöbb esetben a dunai kikötőkbe és onnan történő áruszállítás Moldova területén keresztül történik – írt a Jurij Mikhajlov ukránn mezőgazdasági újságíró a Successful Farming szaklapnak.
Az ukrán mezőgazdasági termékek EU-országokba történő exportjának gyors fejlődését 2022-ben az EU-országok segítsége tette lehetővé az ideiglenes könnyítések és számos korlátozás (beleértve a kvótákat, valamint az állat- és növény-egészségügyi követelményeket) megszüntetése kapcsán. Ezek az Ukrajnából származó mezőgazdasági termékek kivitelére és tranzitjára vonatkoztak. Nem tudni, hogy ezek az előnyök megmaradnak-e az ukrán mezőgazdasági termékek exportőreinek a háború befejezése után is.
Az agrárszektor fő – évtizedek óta megoldatlan – problémája a feldolgozás előrelátó fejlesztése helyett az alapanyag-termelésre történő koncentrálás. A mezőgazdasági termékek részaránya nő a teljes export szerkezetében. A tétet a gabona és az olajos magvak termesztésére tették. A gyümölcsök, zöldségek feldolgozásának fejlesztésére ugyanakkor nagyon kevés figyelmet fordítottak.
Ukrajna mezőgazdasági imázsa a függetlenség több mint 30 éve alatt nem fejlődött tovább, mint a világ egyik legnagyobb gabona-, finomítatlan napraforgóolaj- és almalékoncentrátum-exportőre, amelyek nem márkás termékek. Ellentétben az olyan globális márkákkal, mint a skót, ír, amerikai és kanadai whisky; francia, kaliforniai, dél-afrikai vagy ausztrál borok; olasz tészta; ír vagy belga sör; olasz vagy svájci sajtok; belga vagy svájci csokoládé; és az olasz prosciutto vagy a spanyol Jamón, márkás ukrán termékek nem találhatók a nyugati áruházláncokban. Néha az ukrán termékek megtalálhatók egzotikus, ázsiai, kaukázusi vagy orosz élelmiszeripari termékek szaküzleteiben, ahol az ukrán diaszpóra hagyományos ukrán konyha termékeit vásárolja meg, például hajdina dara, paradicsomszószos halkonzerv, zöldségkonzerv, lekvár.
Olasz, kínai, japán, thai, indiai, mexikói és brazil éttermek minden fejlett országban megtalálhatók. A világon mindenhol találhatunk McDonald’s, KFC, Burger King stb éttermeket, de külföldön kevés az ukrán étterem.
A háború befejezése után Ukrajna nehéz fellendülési időszak előtt áll. Sok ukrán város elpusztult, és nem építhetők újjá. Sok farmot kifosztottak, elpusztítottak és állatokat öltek meg. Ez azt jelenti, hogy óriási lehetőségek rejlenek a befektetők számára. Ezek a lehetőségek azonban csak a politikai, igazságszolgáltatási és rendészeti szféra alapvető, a korrupció leküzdését célzó változtatása mellett valósulhatnak meg Jurij Mikhajlov ukrán mezőgazdasági újságíró szerint.