A száraz időjárás miatti alacsony vízállás miatt a teherszállító hajók nem tudnak teljesen megrakottan közlekedni a Rajna folyón Németországban, ami azt jelenti, hogy a szokásos fuvardíjak mellé felárat is hozzáadnak - közölték árukereskedők hétfőn. Ez a gabonapiacokat is érzékenyen érinti Nyugat-Európában.
A kereskedők elmondása szerint az alacsony vízállás akadályozta a hajózást a Duisburgtól és Kölntől délre fekvő folyószakaszok nagy részén, beleértve az úgynevezett Kaub torlópontot is.
A Rajna fontos szállítási útvonal az olyan áruk számára, mint a gabonafélék, ásványok, szén és olajtermékek, beleértve a fűtőolajat is. A német vállalatok 2022 nyarán ellátási nehézségekkel és termelési problémákkal szembesültek, miután a szárazság és a hőhullám szokatlanul alacsony vízszinthez vezetett a Rajnán.
A sekély víz azt jelenti, hogy a hajóüzemeltetők pótdíjakat számolnak fel a fuvardíjak mellett, hogy kompenzálják a nem teljesen megrakott hajókat, ami növeli a rakománytulajdonosok költségeit.
Kaub vízszintje 135 cm körüli a májusi 350 cm körülihez képest. Tavaly júniusban a vízszint 120 cm alá esett, és 2022 augusztusában kritikusan alacsonyra, 32 cm-re apadt. A Deutsche Bank szerint a 135 cm alatti vízszint azt jelenti, hogy egy nagy konténerhajónak körülbelül 50 százalékra kell csökkentenie a rakományát.
A Refinitiv Eikon adatai szerint a 2018-2020-as években június közepén 220-320 cm körül mozgott a vízállás.
Marc Schattenberg, a Deutsche Bank közgazdásza azt nyilatkozta, hogy „a Rajna vízállásának jelenlegi alakulását tekintve felidézhetők az előző év emlékei, amikor a nyáron súlyos problémák voltak a rajnai hajózásban”.
A kereskedők szerint a németországi folyók vízgyűjtő területein e héten előre jelzett esők megemelhetik a vízszintet, bár a Riverlake hajózási adatszolgáltató szerint az eső mennyisége nem biztos, hogy elegendő ahhoz, hogy a vízszintet az átlagos mélységre állítsa vissza – számolt be a nemzetközi mezőgazdasági szaksajtó a brit Thomson Reuters hírügynökségre hivatkozva.