Agrárgazdaság

Az alacsony vízállás akadályozza a rajnai terményszállítást

Agrofórum Online

A száraz időjárás miatti alacsony vízállás miatt a teherszállító hajók nem tudnak teljesen megrakottan közlekedni a Rajna folyón Németországban, ami azt jelenti, hogy a szokásos fuvardíjak mellé felárat is hozzáadnak - közölték árukereskedők hétfőn. Ez a gabonapiacokat is érzékenyen érinti Nyugat-Európában.

A kereskedők elmondása szerint az alacsony vízállás akadályozta a hajózást a Duisburgtól és Kölntől délre fekvő folyószakaszok nagy részén, beleértve az úgynevezett Kaub torlópontot is.

A Rajna fontos szállítási útvonal az olyan áruk számára, mint a gabonafélék, ásványok, szén és olajtermékek, beleértve a fűtőolajat is. A német vállalatok 2022 nyarán ellátási nehézségekkel és termelési problémákkal szembesültek, miután a szárazság és a hőhullám szokatlanul alacsony vízszinthez vezetett a Rajnán.

A sekély víz azt jelenti, hogy a hajóüzemeltetők pótdíjakat számolnak fel a fuvardíjak mellett, hogy kompenzálják a nem teljesen megrakott hajókat, ami növeli a rakománytulajdonosok költségeit.

Kaub vízszintje 135 cm körüli a májusi 350 cm körülihez képest. Tavaly júniusban a vízszint 120 cm alá esett, és 2022 augusztusában kritikusan alacsonyra, 32 cm-re apadt. A Deutsche Bank szerint a 135 cm alatti vízszint azt jelenti, hogy egy nagy konténerhajónak körülbelül 50 százalékra kell csökkentenie a rakományát.

A Refinitiv Eikon adatai szerint a 2018-2020-as években június közepén 220-320 cm körül mozgott a vízállás.

Marc Schattenberg, a Deutsche Bank közgazdásza azt nyilatkozta, hogy „a Rajna vízállásának jelenlegi alakulását tekintve felidézhetők az előző év emlékei, amikor a nyáron súlyos problémák voltak a rajnai hajózásban”.

A kereskedők szerint a németországi folyók vízgyűjtő területein e héten előre jelzett esők megemelhetik a vízszintet, bár a Riverlake hajózási adatszolgáltató szerint az eső mennyisége nem biztos, hogy elegendő ahhoz, hogy a vízszintet az átlagos mélységre állítsa vissza – számolt be a nemzetközi mezőgazdasági szaksajtó a brit Thomson Reuters hírügynökségre hivatkozva.

Agrofórum Hírlevél
Iratkozzon fel az Agrofórum hírlevélre!

A feliratkozást követően a rendszer egy megerősítő emailt fog küldeni a megadott email címre. Ha nem érkezne meg a levél, kérjük nézze meg a spam vagy Gmail esetén a Promóciók és az Összes levél mappát.

Kína komoly háborúnak néz elébe, hátba támadták Svédországból

2025. december 8. 09:10

A robotfűnyírók gyors ütemben terjednek Európában is, a piacot viszont erősen torzítják a kínai dömpingáruk az egyik vezető európai gyártó szerint.

Megjött a FAO-jelentés: zuhannak az árak, rekordra készül a gabona

2025. december 7. 14:10

A világ gabonatermelése soha nem látott magasságba emelkedhet, miközben az élelmiszerárak mélyrepülésbe kapcsoltak. Ritka kettős helyzet alakult ki.

Fél év börtön feketevágásért – az ötvenes évek Magyarországa sejlett fel

2025. november 29. 09:10

A második világháborút követő évtized nem volt könnyű Magyarországon, a Rákosi-rendszer túlkapásai pedig külön nehezítettek a helyzeten.

Kína jót nevet a németeken, a sertéstartók bánják a kormányzat ügyetlenkedését

2025. november 27. 09:10

A kínai piac bezárulása érzékenyen érinti a német sertéstenyésztőket, miközben a spanyolok és franciák okos kiskapukat találtak.

A fagyasztott pizza lehet 2020 nagy nyertese

2020. október 8. 09:37

A fagyasztott élelmiszeripar rekord pizzafogyasztásra számít a koronavírus terjedése miatt a 2020-as évben.

Kevesebb élelmiszert adományoznak az emberek?

2023. július 22. 08:10

Az élelmiszerboltok egyre inkább a digitális rendelési rendszerekhez folyamodnak. Így jobban hozzá tudják igazítani a rendelési mennyiségeket a tényleges igényekhez.

Nagy István: „a technikai fejlesztések terén szeretnénk Németországra támaszkodni”

2023. február 13. 15:33

Németország hagyományosan a legfontosabb gazdasági partner Magyarországnak az agrárterületen is.

44,5 köbméteres és 85 tonnás Németország legnagyobb hígtrágya-kijuttatója

2022. április 25. 10:34

Egy vállalkozó Németország valószínűleg legnagyobb hígtrágya-kijuttató tartálykocsi kombinációjával rendelkezik.