Aratáskor könnyű, a közúti haladásnál kissé hosszabb időbe telik megszokni az IDEAL kombájnok joystickos kezelését. Milyen előnyöket kínál ez a megoldás?
Bő fél évtizeddel ezelőtt, 2017 novemberében mutatta be az amerikai AGCO csoport az IDEAL névre keresztelt kombájnt. Lényegében mindent a nulláról kezdve terveztek meg rajta, maximálisan figyelembe véve a gazdák véleményét, igényeit.
Olyan egyedülálló betakarítógépet akartak kifejleszteni, amely minden aratandó növényhez használható, mindenféle feltétel mellett működik, a világ bármely táján. A csoporthoz tartozó márkák, a Massey Ferguson, a Fendt és a Challenger azóta már beépítették kínálatukba a forradalmi kombájnt, amelyet a Fendt márka hazai forgalmazójának számító AgroVario Kft. éppen júliusban vitt országjáró körútra idehaza.
A feketére festett, így könnyen azonosítható betakarítógép egyik legszokatlanabb jellemzője, hogy kormánykerék nélkül, joystickos irányítással is elérhető. A francia Entraid szakoldal pedig arra volt kíváncsi, hogy ez milyen gyorsan válik természetessé a kezelők számára.
A kormány elhagyása kétségkívül előnyt jelent abból a szempontból, hogy így zavartalan kilátás nyílik a területre, illetve a kombájn adapterére, ami nyilvánvalóan biztonságosabbá teszi a munkavégzést.
A gyártó IDEALdrive koncepciónak nevezi a kormányoszlop elhagyását. Ha valaki opcionálisan ezt választja a betakarítógépébe, akkor kormánykerék helyett a bal kartámaszon lévő joystickkal irányíthatja a masinát. A bal kéz kormányoz, míg a jobb kéz szabályozza a sebességet, a joystick vezérlése és intuitív reakciója pedig arányos a menetsebességgel.
Az Entraid szakoldal Eric Retailleau francia gazdálkodót kérdezte meg ezzel a megoldással, illetve a Fendt IDEAL 9T kombájnnal kapcsolatban, amelyet 2022-ben vásárolt:
„Egészen lenyűgöző. A kezet rá lehet fektetni a kartámaszra, és csak az ujjakkal kell működtetni a joystickot. Nagyon kényelmes, ugyanakkor közúton valamivel nehezebb vele manőverezni, kellett némi idő hozzá, mire megszoktam. Éppen ezért a kombájnt célszerű állandó kezelőre bízni, az idénymunkások egy ideig bizonytalankodhatnak a használatával.”
Ugyanakkor az adaptercsere a joystickos megoldással sem nehéz, ezt azonnal el lehetett sajátítani. Az Eric Retailleau által használt kombájn 2 cséplő és leválasztó rotorral rendelkezik, a magtartálya 17 100 literes, a meghajtásról pedig 647 LE-s motor gondoskodik. A modellnévben szereplő T betű az elülső gumihevederes járószerkezetre utal.