Gépinfo

Egy új akkumulátor-technológia mindent megváltoztat az agráriumban is

Agrofórum Online

A nátrium-ion akkumulátor fejlesztését sokáig beárnyékolta a lítium-ion akkumulátor. Ez azonban megváltozni látszik, a kínai akkumulátorgyártók már megkezdték a tömeggyártást, és már használnak nátrium-ion akkumulátorokat az elektromos autókban.

Németországban is intenzív kutatás folyik ezzel kapcsolatban. A mezőgazdaságban is egyre több területen használják az akkumulátoros elektromos hajtásláncot. A nátrium-ion (Na-ion) akkumulátorok technológiája mára annyira fejlettnek tűnik, hogy hasonló energiasűrűséget tudnak elérni, mint a versenytárs megoldások.

Ezenkívül a nátrium-ion akkumulátor könnyebb, biztonságosabb, olcsóbb és tisztább, mint a lítium-ion akkumulátor. A kínai akkumulátorgyártók már nátrium-ion akkumulátorokat használnak az elektromos autókban.

A sanghaji autószalonon bemutatott egyik városi autó 10 500 euróba kerül, hatótávja pedig körülbelül 300 kilométer. Az akkumulátorokat ehhez már sorozatban gyártják tavaly óta. Szakértők szerint egyre világosabbá válik, hogy a nátrium-ion akkumulátor képes forradalmasítani az elektromos járműipart a következő néhány évben. 

Beugró technológia – amely azonnal működik

A lítiumnak jelentős hátrányai vannak: a globális készletek korlátozottak, a bányászat drága és szennyezi a környezetet. Ezenkívül a lítium-ion akkumulátorok elektródáihoz kobalt és nikkel is szükséges. Ezek olyan fémek, amelyeket szintén problémás körülmények között bányásznak, és szintén nagyon mérgezőek. A nátrium-ion akkumulátorokra való átállás „beugró technológia” lenne. Ez azt jelenti, hogy gyorsan átültethető a technológia az általános akkumulátorgyártásba. 

Az új technológia előnyei

A nátrium-ion akkumulátoroknak számos előnye van. A legfontosabb, hogy nem igényelnek sem kobaltot, sem nikkelt. Ezenkívül a nátrium az asztali só természetes összetevőjeként könnyen hozzáférhető. Az is eltérés, hogy az új akkumulátorokban a nátriumionok töltéshordozóként működnek a pólusok között.

A lítiumról a nátriumra való átállás óriási költségelőnyöket kínál. A konfliktushelyzetektől terhes országokban előforduló kobalt nélkülözhetősége egyrészt megszabadítja az akkumulátorokat a meghibásodás kockázatától, másrészt az ellátási lánc előre nem látható áringadozásaitól.

További előnye, hogy az akkumulátor- és járműgyártók különböző kémiai összetételük ellenére ugyanazokkal az eszközökkel, eljárásokkal és szerkezeti elemekkel gyárthatják a nátrium-ion akkumulátorokat.

Mezőgazdasági használat

Az alternatív hajtásláncok használata a közúti közlekedés mellett a mezőgazdaságban is egyre inkább előtérbe kerül. Sorra érkeznek a hírek arról, hogy elektromos hajtással készülnek traktorok vagy egyéb gépek, amelyeket az agráriumban alkalmaznak.

A nehéz gépjárművek területén csak egy-egy speciális területen váltható ki egy az egyben egy belső égésű, hagyományos motorral szerelt jármű, de számos olyan részterület lehet, ahol valós és versenyképes alternatívát jelenthet az akkumulátoros elektromos hajtás. A nehéz gépjárművek területén a szakértők az üzemanyagcellás hidrogénhajtásban látnak komolyabb lehetőségeket, amely szintén elektromosnak számít. 

Nátrium-ion akkumulátor: olcsó és nem túl érzékeny a hőmérsékletre

„A nátrium-ion akkumulátorok az 1980-as évek óta ismertek. A gyenge pont eddig a viszonylag alacsony energiasűrűség volt, amely most láthatóan jelentősen javult. Az ára körülbelül 40 százalékkal alacsonyabb, mint a lítium-ion termékeké”

– számolt be a német agrarheute mezőgazdasági szakportál. A nátrium-ion akkumulátorok emellett lényegesen kevésbé érzékenyek a hőmérséklet-ingadozásra. Az akkumulátor-szakértők szerint még -20 °C-on is a tárolt kapacitás 90 százaléka használható anélkül, hogy az akkumulátort először fel kellene melegíteni.

Agrofórum Hírlevél
Iratkozzon fel az Agrofórum hírlevélre!

A feliratkozást követően a rendszer egy megerősítő emailt fog küldeni a megadott email címre. Ha nem érkezne meg a levél, kérjük nézze meg a spam vagy Gmail esetén a Promóciók és az Összes levél mappát.

Éjszakai kiadás készült a Claas traktorokból

2024. november 21. 15:10

Exkluzív verzióban érhető el az Arion 550 Cmatic és 660 Cmatic, valamint az Axion 830 Cmatic, 870 Cmatic, 930 Cmatic és 960 Cmatic.

A Ford felfüggeszti az F-150 Lightning elektromos pickup gyártását

2024. november 20. 12:10

A Ford elektromos autók részlege jó ideje veszteségeket termel. 6 hétre fel is függesztik az elektromos kisteherautójuk gyártását.

Itt a Piaggio Porter NPE: elektromos kisteherautó agrárcélokra is

2024. november 19. 12:10

Az elektromos motor segítségével a Porter NPE maximális teljesítménye 150 kW, a folyamatos teljesítménye pedig 60 kW.

Egyre szebbek a Steyr traktorok, az új Plus modellek mindenkit letaglóztak

2024. november 18. 13:40

A homlokrakodóval is felszerelhető traktorok maximális hátsó emelési kapacitása 5 tonna, de a pótkocsihúzás sem idegen feladat számukra.

Mezőgazdaság Japánban: a drón nem divat, hanem szükség

2018. május 20. 06:38

Japánban 2015 óta be kell jelenteni a mezőgazdasági drónokat, így pontos adatokkal rendelkezik az agrárminisztérium a különböző permetező drónok számáról.

A tájelemekről - nem csak zöldítőknek I. rész

2019. május 21. 08:27

Számos kutatás foglalkozik a mezőgazdasági térségek tájszerkezetének vizsgálatával, az eredmények egybehangzóak: egyértelmű párhuzam vonható a szántóföldek terjeszkedése, illetve a természetközeli felszínborítás és ezzel együtt a biodiverzitás csökkenése között.

Dinamikusan növekszik a mezőgazdaság kibocsátása

2019. augusztus 28. 15:03

Az agrárium tartós fejlődésének, jövedelmezősége emelkedésének alapvető feltétele, hogy a termelékenység tovább javuljon az ágazatban.

A kényszerszabadságon lévőket a földekre küldenék dolgozni a franciák

2020. március 24. 16:32

A francia gazdaság évtizedek óta több ezer külföldi idénymunkást alkalmaz a földeken, akik a karatnénszabályok miatt idén nem jöhetnek Franciaországba.