A Big Bud nevű monstrumot már a magyar gazdák is jól ismerhetik, és egészen megdöbbentő, hogy többszöri nyugdíjazást és átalakítást követően a traktoróriás még mindig működőképes, és újra meg újra csatába (értsd: a szántóföldekre) vezénylik.
Kalandos története van a világ legnagyobb traktoraként aposztrofált Big Bud 747-es erőgépnek. Az amerikai masina legelső példánya 1977-ben készült el Montana államban, az 1100 LE-s „szörnyeteget” Wilbur Hensler tervezte és Ron Harmon építette meg a Northern Manufacturing Company nevű cége dolgozóival, mintegy 300 ezer dolláros költséggel.
A megrendelők a kaliforniai gyapottermesztő Rossi testvérek voltak, akik 11 esztendőn keresztül használták, majd eladták egy floridai cégnek. Ezután a Big Bud hosszabb időre feledésbe merült, például olyan „apróságok” hátráltatták a vele való munkát, hogy sokáig egész egyszerűen nem találtak rá megfelelő méretű (2,4 méter átmérőjű) gumiabroncsot.
2020-ban aztán a kerekeket valamivel kisebbre cserélték, hogy a gumi hiánya később ne legyen akadály. A Goodyear LSW 1400/30R46 abroncsok is nagyjából 2 méter átmérőjűek, így a gép sem veszített impozáns megjelenéséből.
Időről időre új videók is felbukkannak a monstrumról, amelynek a magassága 4,3 méter, a hosszúsága 8,2 méter, míg a szélessége ikerkerekekkel 7,77 méter. A tömege 48 tonna, de ha teljesen feltöltik a 3800 literes üzemanyagtartályt, akkor az 50 tonnát is meghaladja.
Az első (TikTok) videóban gigantikus első-hátsó ikerkerekezéssel láthatjuk a nagytraktort, amint irdatlan munkaszélességben dolgozik a mögé kapcsolt munkagépekkel. A talajtaposás mértékétől most jótékonyan tekintsünk el.
Hogyan lehet egy ilyen „mamuton” kereket cserélni? A második (YouTube) videó ezt is megmutatja. Kell hozzá pár kisegítő gép, valamint egy komplett csapat, illetve egy nagy teherbírású emelő, de így is órákba telik a művelet elvégzése.
(Fotó: NE Ag Ed/Facebook)