Gépinfo

Elkelt a legendás lengyel traktormárka, ukránok vették meg

Agrofórum Online

Fényes jövő várhat a három éve csődöt jelentett lengyel Ursus traktorgyártóra, feltéve, ha a háborús Ukrajnában működő új tulajdonosok valóban teljesíteni tudják ígéreteiket.

A lengyel Ursus az egyik legrégebbi mezőgépgyártó a kelet-közép-európai térségben. 1893-ban alapították Varsóban, és fennállásuk során több tucatnyi traktormodelljük sok százezer példánya került a gazdákhoz. Időközben kikacsintgattak más területekre is, például trolibuszokat is készítettek az ukrán Bogdan céggel közösen.

A latinul „medvét” jelentő Ursus a covid és az egész világgazdaságot érintő válság hatására nehéz helyzetbe került. Ebből aztán nem is tudott kikecmeregni, eladóvá vált, de igen nehezen talált új gazdára. Éppen idén szeptemberben érkezett a hír, hogy harmadik alkalommal próbáltak vevőt találni a vállalat számára.

Ezúttal 17,3 millió euró volt a vételár, ami nagyjából 60 százalékkal alacsonyabb az eredeti terveknél – kezdetben 30 millió euróért kínálták a 2021-ben csődöt jelentett gyártót. Mivel akkor nem mutatkozott érdeklődés iránta, a vételárat 23 millióra szállították le, és így jutottunk a mostani (bőven 20 millió euró alatti) árhoz.

Ebben három gyártóüzem is benne foglaltatik, köztük a lublini, ahol már 2022 óta nem állítanak elő traktorokat, akkor szüntették be a termelést. A Dobre Miasto-ban lévő létesítmény viszont még működik, ott trágyaszórókat, pótkocsikat és körbálázókat készítenek.

A nehézségek ellenére az Ursus folyamatosan a jövőbe néz, a közelmúltban jelentették be például az új C-325 kompakt traktor közeli érkezését. Ez kínai technológián alapul, a meghajtásról viszont 25 LE-s Perkins motor gondoskodik, és a tervek szerint az erőgépet Lublinban gyártanák.

Az Ursus talán azért is optimista, mert most végre vevőt is találtak egy ukrán üzleti csoport személyében. A háborús országban működő M.I. Crow tulajdonosai meg kívánják őrizni a lengyel gyártó mezőgazdasági örökségét, és a modernizálásra is költeni akarnak.

Elvileg a jelenlegi munkaerő-állomány is megmarad, sőt növelni szándékoznak az Ursus termelési kapacitását. Az új tulajdonosoknak van mire építeniük, hiszen a jelenleg Lengyelországban dolgozó 1,5 millió mezőgazdasági traktor közel fele Ursus gyártmányú.

Agrofórum Hírlevél
Iratkozzon fel az Agrofórum hírlevélre!

A feliratkozást követően a rendszer egy megerősítő emailt fog küldeni a megadott email címre. Ha nem érkezne meg a levél, kérjük nézze meg a spam vagy Gmail esetén a Promóciók és az Összes levél mappát.

A Volkswagen a traktorpiacra is belépett

2024. október 28. 13:10

A masina első változatánál cserélhető, 32 KWh kapacitású lítiumion-akkumulátor biztosítja az energiát, a traktor 27 LE teljesítményű.

Elkészült a világ legnagyobb traktora, csak a festék 800 liter rajta

2024. október 26. 16:10

Egy Chamberlain 40K erőgép felnagyított változatáról van szó, amely fontos szerepet játszott Nyugat-Ausztrália mezőgazdaságában.

Luxusautóként kényeztet a legújabb Toyota pickup

2024. október 25. 14:40

A TRD Rally-csomag sokkal inkább a Tundra terepjárós, kalandozós énjét erősíti, mintsem a kifinomult, személyautós karakterét.

Lefelé csúszik a Zetor, már egy cseh kismárka is megelőzte

2024. október 24. 14:40

2022-ben adózás után 103 millió cseh korona veszteséget termelt, míg 2023-ra ez 272 millióra emelkedett.

Helyreállt a rend a traktorpiacon

2020. március 6. 15:02

Az első két hónap összesen 12 százalékos éves növekedést mutat, a két éves összehasonlításban azonban már 45 százalék a plusz.

Zöld-fehér MTZ traktor született, de nem a karácsony miatt

2023. december 23. 15:10

Nincs megállás az MTZ/Belarus traktorgyárban, a minszki vállalat az év végére is előrukkolt egy erőgép-újdonsággal. De miért zöld-fehér színű?

John Deere 7R traktorok – mezőgazdasági vállalkozása sokoldalú munkatársa

2023. március 13. 09:28

Talán kevésbé ismert a John Deere középső traktorsorozata, a 7R.

Nagy erejű elektromos Fendt traktor született, már javában dolgoznak vele

2024. március 15. 14:10

A prémium márkák közé sorolt német Fendt egyik forgalmazója érdekes újdonsággal kísérletezik. 205 LE-s, tisztán elektromos hajtású erőgéppel bővítették a kínálatukat, és az eddigi tapasztalatok bátorítóak.