Részben kényszerűségből, részben józan megfontolásból a Magyarországon is népszerű MTZ/Belarus szoros szövetségre lépett egy nagy kínai gyártóval.
A fehérorosz MTZ/Belarus traktormárka nem ismeretlen a magyar gazdák számára, sőt a rendszerváltás előtt ez volt a legelterjedtebb erőgép a termelőszövetkezetekben. A kínálat az 1990-es évektől aztán sokkal bőségesebbé vált, és az egykori szovjet gyártmány használata visszaszorult a hazai földeken.
Mindezzel együtt a minszki gyártó továbbra is a legnagyobb globális szereplők közé sorolható. Bár sok részegységet házon belül állítanak elő, az erőforrások terén hajlamosak a kompromisszumra és a kooperációra. Az MTZ-kben Caterpillar, Perkins, Deutz motorokat éppúgy találhatunk, mint például Lombardiniket, bár utóbbiak inkább az ültetvénytraktorokban biztosítják a hajtást.
A 2022 februárja tartó orosz-ukrán háború a fehérorosz vállalat termelését is átalakította. Mivel a beloruszok az oroszok szövetségeseinek számítanak, részben őket is sújtják azok a nyugati szankciók, amelyekkel Vlagyimir Putyin háborús kedvét akarják lelohasztani az orosz gazdaság működésének megnehezítésével.
Feltehetőleg ez is szerepet játszik abban, hogy az MTZ az utóbbi időszakban komolyan nyitott a kínai termékek felé. Erőforrások terén a Weichai vállalattal való együttműködése a leglátványosabb. Olyannyira, hogy a szervizhálózatát úgy alakította át, hogy a kínai motorok javítását, karbantartását is fennakadás nélkül el tudják végezni.
A Weichai Power nem kispályás a gépgyártásban, a kínai vállalat meglehetősen széles szortimenttel rendelkezik, a 30-tól a 8000 kW-ig terjedő teljesítménytartományban készít erőforrásokat. Az MTZ-vel közös „gyermekük” a Belarus 5425 Titan modell, amelyet a sajtó máris a világ legerősebb konvencionális traktoraként emleget.
A Weichai hosszú éveken keresztül működött együtt a német Bosch vállalattal, amelynek eredményeképp sokat tudtak javítani a belső égésű motorjaik hatékonyságán. Az említett 5425-ös nagytraktor 13,5 literes, 542 LE leadására képes dízel-erőforrással felszerelt, a maximális nyomatéka 2450 Nm (viszont csupán a Stage IIIA emissziós előírásoknak felel meg). Ettől eltekintve az erőgép alkatrészeinek 80 százaléka Fehéroroszországból származik.
(Vezérkép: Belarus Tractors)
Nagy küzdelmet folytat egy MTZ egy ekével a vízben úszó talajon: