Itt a november, és elkezdődött a Black Friday szezon szerte a világban. Magyarországon takaréklángon költenek a fogyasztók, a szomszédos Romániában viszont minden rekordot megdöntöttek.
A rendszerváltást követően a magyarok számára is kinyílt a világ, és számos olyan szokás honosodott meg idehaza, ami 1989-1990 előtt nem volt ismert. Mindez igaz a gazdasági életre is, elég csak a novemberben rendszeresen megtartott fekete péntekre (Black Friday) gondolni, a kereskedelem ünnepére. Ilyenkor mindenki igyekszik jelentős árengedményekkel megnyerni a vásárlókat, akik már a karácsonyra is gondolva hatalmas költekezésekkel „hálálják meg” mindezt.
A szokás eredete az Egyesült Államokba vezethető vissza, ahol a hálaadást követő péntek elnevezése a Black Friday. Ez ott hagyományosan az ünnepi bevásárlási szezon kezdete, és hivatalosan november negyedik csütörtökére esik, vagyis november 23–29. között tartják meg (idén november 27. a pontos dátum).
Magyarországon először 2014-ben tartottak Black Friday akciót a kiskereskedelemben, és a vásárlók azóta nemcsak megszokták, de el is várják az év végi kedvezményeket. Ma elsősorban az online kereskedők, webáruházak jelentkeznek ilyenkor árengedményekkel, a magyar vevők pedig leginkább a műszaki cikkek olcsóbb megvételére törekszenek. Kis piac lévén a Black Friday nálunk általában nem egy nap, hanem akár egy hét, vagy még hosszabb időtartamú.
A szomszédos Románia viszont még hűen őrzi a hagyományokat, náluk valóban csak egyetlen napig lehet tobzódni az alacsonyabb árú termékek között. A Forbes vette észre, hogy a helyi piacvezető Emag november 7-én elképesztő forgalmat produkált ott, egyetlen nap alatt kétszer is lekörözte a saját magyarországi éves bevételét.
Ilyen körülmények közt természetesen indokolt, hogy a Black Friday ne is tartson tovább 24 óránál, a vevők pedig igazodnak ehhez, hetekkel előtte már gondosan megtervezik a vásárlásaikat, és nem sajnálnak költeni sem. A romániai Emag idén 940 millió lej forgalommal számolt a fekete pénteken, ám ehhez képest több mint 700 ezer ügyfél adott le 3,5 millió termékre rendelést, 986 millió lej összértékben, ami közel 74,5 milliárd forintot jelent.
Ilyen egy tipikus Black Friday az USA-ban: