12 óra alatt 4096 tonna teljesnövény-szilázst takarított be a CLAAS új JAGUAR 1200-as gépe, ezzel hivatalos világrekordot állított fel a takarmánybetakarításban.
A betakarítási teljesítmény mellett a hatékonyság is rekordgyanús volt, tonnánként mindössze 0,49 liter volt az üzemanyag-fogyasztás a betakarított szilázs esetében.

2025 elején három fiatal amerikai – Todd Poling bérvállalkozó a P.M.S. Harvestingtől, Ty Rankin, a CLAAS kereskedője, és Matt Jaynes, a CLAAS of America JAGUAR termékmenedzsere – feltett egy látszólag egyszerű kérdést: valójában mekkora áteresztőképesség rejlik az új JAGUAR 1200-ban – a valaha volt legerősebb JAGUAR-ban, 1110 LE maximális teljesítménnyel?
Mivel a kérdésre senki sem tudott pontos választ adni, és addig nem volt lehetséges a gyakorlatban, mégis nagy pontossággal, egy teljes munkanapon át felmérni az új JAGUAR teljesítőképességét, hamar egyértelművé vált: tegyük próbára!
Ez volt a kezdete egy projektnek, amely végül látványosan megmutatta, milyen nagy teljesítményugrást értek el a silózók 2001 óta napjainkig. Akkoriban ugyanis a CLAAS a JAGUAR 900-assal hivatalos világrekordot állított fel – 1891 tonna betakarítási teljesítménnyel 12 óra alatt. Ezt a szintet most, 24 évvel később, nemcsak meg akarták dönteni, hanem lehetőleg megduplázni.
Ehhez az új JAGUAR 1200 a lehető legjobb adottságokkal rendelkezik: új PICK UP független, változtatható hajtással a rendfelszedőn és a behordócsigán, új hidraulikus előtömörítés, a legszélesebb terményáram a 910 mm széles V-FLEX szecskázódobbal, nagy nyomatékú és hatékony tizenkéthengeres MAN motor DYNAMIC POWER-rel, CEMOS AUTO PERFORMANCE automatikával, a legmagasabb menetkényelem egy rendkívül csendes, joystick-kormányzással és forgatható vezetőüléssel ellátott fülkével – valamint maximális megbízhatóság.

Az ötlettől a világrekordig
Az ötlet megvalósítására nem maradt sok idő. Már 2025. június 2-án – a tornádószezon kellős közepén, és még a JAGUAR 1000 új sorozatának hivatalos bemutatása előtt – eldördült a rajtpisztoly egy öntözött búzatáblán a texasi Dalhart kisváros közelében. Bőséges hozam nagy rendekhez, makacs búzaszárak, igényes feladat a PICK UP és a terményáram számára, végtelen körpályák – és logisztikai kihívás. A szállítási kapacitás biztosításához nem kevesebb mint 30 nyergesvontató és egy összesen 39 fős csapat állt rendelkezésre, plusz egy Guinness-bíró, aki a világrekordkísérlet menetét pontosan követte és dokumentálta.
Az is egyértelmű volt, hogy ahhoz, hogy a JAGUAR 1200 ne maradjon anyag nélkül, a piac legerősebb kaszáját kell bevetni. A DISCO 9700 RC AUTO SWATHER fűkasza acélhengeres szársértővel egy 450 lóerős AXION 960-assal állt munkába. A silóban egy XERION 12.590 TRAC állt készen 18 láb/5,5 m széles Grouser silóadapterrel az érkező betakarított mennyiség optimális eloszlatására és tömörítésére.
Reggel 8 órakor vették célba az első területet. A JAGUAR 1200 kormánya mögött személyesen a termékmenedzser, Matt Jaynes ült – hiszen az új nagymacskát már kívül-belül ismerte, és aligha van valaki a CLAAS of Americánál, akinek több JAGUAR DNS lenne a vérében. A szecskahossz 17 mm-re lett beállítva, a CEMOS AUTO PERFORMANCE és AUTO FILL asszisztensrendszerek aktiválva lettek, és a GPS PILOT CEMIS 1200 automatikus kormányzás „középpontos körpályás” módra lett állítva. Ezután indulhatott a munka.
12 órán át csúcsteljesítmény
Az első hektárok lenyűgöző tempóban fogytak, és 2:42 perces átlagos töltési idővel szerelvényenként Matt Jaynes és a JAGUAR 1200 rendesen megdolgoztatta az induló teherautókat. Végül 266 teherautó-rakomány hagyta el a földet, amelyeket a silónál a XERION 12.590 TRAC fogadott, osztott el és tömörített.
Közben minden résztvevő idegeit próbára tette, amikor a horizonton sötét felhők gyülekeztek, vihart és esőt jelezve előre. De a világrekord-csapatnak kedvezett a szerencse: Bár szeles, helyenként viharos idő érkezett, száraz maradt a talaj. Így 12 óra után – amelyet csak néhány késélezési ciklus és egy rövid tankolás szakított meg – pontosan helyi idő szerint 20 órakor végeztek.
Az eredmény kihirdetésekor elszabadultak az érzelmek: 4 096 tonnával a JAGUAR 900 2001-es világrekordját ténylegesen több mint megduplázták. Emellett a mindössze 0,49 l/t üzemanyag-fogyasztás is rekordgyanús volt. A Guinness Rekordok Könyvébe azonban „csak” a betakarítási teljesítmény kerül be. „A világrekord szemlélteti, hogy a járvaszecskázónál nem csak a lóerők számítanak, hanem a teljes, optimálisan összehangolt koncepció az adaptertől az előtömörítésen és a szecskázódobon át a hajtásmenedzsmentig és a vezetéstámogató asszisztensrendszerekig,” mondta Dominik Grothe, a CLAAS önjáró takarmánybetakarító gépekért felelős szenior alelnöke.
Folyamatos monitorozás a CLAAS connecten keresztül; precíz mérés a NUTRIMETER-rel
A teljesítmény- és folyamatszintű adatokat a 12 órás munkavégzés során folyamatosan a CLAAS connectben felügyelték és dokumentálták. Ehhez értékes támogatást nyújtott az új NUTRIMETER, amely magas mérési pontossággal dolgozott: A mért 59,4 százalékos nedvességtartalommal az ISOBUS-képes NIR-szenzor szinte pontosan megegyezett a P.M.S. Harvesting által a mérlegen végzett, 60,006 százalékos nedvességmérésekkel. A nedvesség-, illetve szárazanyag-tartalom és a nyersrost-arány mellett a NUTRIMETER képes a nyershamu-tartalmat és olyan beltartalmi értékeket is meghatározni, mint a nyersfehérje-, a keményítő- (kukoricabetakarítás) és a cukortartalom.


A JAGUAR 1200 Guinness-világrekord
legfontosabb adatainak áttekintése:
- Hely és idő: Dalhart (Texas), 2025. június 2.
- JAGUAR 1200 PICK UP 4500 rendfelszedővel; szecskahossz: 17 mm.
- Gépkezelő: Matt Jaynes, JAGUAR termékmenedzser, CLAAS of America.
- Logisztika: 30 nyergesvontató.
- Kasza: CLAAS DISCO 9700 RC AUTO SWATHER acélhengeres szársértővel és CLAAS AXION 960 CMATIC 450 LE maximális motorteljesítménnyel.
- Siló: CLAAS XERION 12.590 TRAC 18 láb (5,5 m) széles Grouser silóadapterrel.
- Betakarított mennyiség: 4 096 tonna 12 óra alatt.
- Átlagos töltési idő szállítójárművenként: 2:42 perc.
- Üzemanyag-fogyasztás: 0,49 l/t.
