Szántóföldi gyakorlati gépbemutatóra gyűltek össze a termelők és a Dorker Kft. partnerei Tiszagyulaházán július 27-én. Az érdeklődőknek lehetőségük volt munka közben is megfigyelni többek között a Deutz-Fahr 9340 Warriort, valamint a Deutz-Fahr új kompakt négyhengeres modelljét, de találkozhattak még a Faresin, a Pronar és a Hardi legújabb fejlesztéseivel is.
A rendezvényt Kövesdi László, a Dorker Kft. ügyvezetője nyitotta meg, majd átadta a szót az esemény házigazdájának, Megyesi Elemérnek. Mint azt a házigazda elmondta, már negyedik alkalommal ad otthont ennek a rendezvénynek, és örömmel teszi, hiszen 2002-ben vásárolta meg az első Deutz Fahr traktorát, és azóta is töretlenül elkötelezett a márka mellett.
„Jelenleg tíz eszközt használunk, amely ezt a logót viseli, alkalmasak arra, hogy az itteni rideg, nehezen melegedő talajt, a 10-12 aranykoronás területeket, amelyeknek az Arany-féle kötöttségi száma 65-70 KA, megműveljék.”

A Dorker-csapat
Megyesi Elemér hangsúlyozta továbbá, hogy maximálisan elégedett a szervizháttérrel is, ennek megerősítésére fel is idézett egy velük megtörtént esetet: Munkavégzés közben, egy szombati napon az egyik traktorban meghibásodott egy szenzor, amit még aznap délután jeleztek a Dorker Kft. felé. Másnap reggel a szerelő meg is érkezett, és alig egy óra múlva a gép már folytathatta is a félbehagyott munkát.
„Nagyon sokat számít, hogy milyen egy munkagép mögött álló szerviz- és alkatrészháttér, nem mindegy, hogy csak órákat, vagy akár két-három napot áll a kombájn, és eközben egy hirtelen jött eső esetleg szétveri a búzát.”
Ezt követően kezdetét vette a gépbemutató, ahol a cég termékfelelőse, illetve Megyesi Ákos, a Deutz-Fahr magyarországi „nagykövete” és hivatalos referenciapartnere tartott szemléletes tájékoztatót az egybegyűlteknek.

Elsőként a Faresin egyik teleszkópos rakodója, a 7.35-ös érkezett a nézők elé. Mint azt megtudtuk, a gépet Olaszországban gyártották, a típusjelzésben a 7-es szám azt jelzi, amekkora távolságra a gép képes kinyúlni, a 35 pedig a három és fél tonnányi emelőkapacitására utal. A szerkezet lelke egy Deutz-motor, új, közös nyomócsöves (Common Rail) technológiával, így kedvező üzemanyag-fogyasztás mellett kiemelkedő hatékonyságot lehet vele elérni. Ezen túlmenően Bosch Rexroth hidraulikával felszerelt, mely egy 120 l/min teljesítményű változó lökettérfogatú szivattyúval rendelkezik. A Faresin termékpalettája igen széles, hiszen az érdeklődök több, mint ötven féle modellből választhatják ki az igényeiknek leginkább megfelelőt.

Ezt követően a 100 LE teljesítményű Deutz-Fahr 5110 G traktor, illetve T680 Pronar pótkocsi gépkapcsolata következett. Előbb a pótkocsi ismertetésével kezdve, a cég termékfelelőse rámutatott, a Pronart mindenki ismeri, hiszen ez a típus a legelterjedtebb pótkocsi hazánkban.
„Lengyelországban gyártják és itt is szerelik össze őket. A Pronar mezőgazdasági pótkocsikat, zöldsor gépeket, illetve homlokrakodókat is készít. Az itt látható T680-as, kéttengelyes pótkocsi nettó 14 tonna terhelhetőséggel bír, amelyre jellemző az erős, csavarodásmentes alváz. A 600 mm magas felépítményre 800-as oldalfalprofil került, padlólemeze pedig megerősített. Rendkívül széles opcióban rendelhető a kerék méretezésétől kezdve az oldalfal magasságig.”
A cég termékeivel kapcsolatosan megtudtuk még, hogy kerékelrendezést tekintve többek között tandem, illetve monocoque változatban is elérhetőek, több mint száz típusú modellből lehet választani három és fél tonna terhelhetőségtől egészen harminc tonnáig. A lengyel gyártó emellett zöldsor gépeket, tárcsás kapákat, rendsodrókat, rendterítőket, bálázókat is gyárt, amelyek, természetesen a Dorker Kft.-n keresztül elérhetőek.
A Deutz-Fahr 100 LE-s 5110 G traktorát Megyesi Ákos mutatta be: „Az itt látható traktor, szériájának egy kompakt traktora, amely a gyár saját motorjával van felszerelve. Ez utóbbi összeszerelését tekintve indiai, ezért sokan nem bíznak benne. Cáfolnom kell ezeket a félelmeket, mi is használjuk, tökéletes „udvaros” traktor: rendképzésre, bálázásra, kaszálásra, vegyszerezésre, sőt húzatásra is alkalmas. A motor származására pedig egyetlen dolog utal csupán, ez pedig az, hogy angolszász örökségeképpen nem metrikus, hanem inch méretezésű. Jól felszerelt gépről van tehát szó, a híd és a fülkerugózáson túl megtalálható benne a négyfokozatú kardánkapcsoló, kétkörös légfék és elektrohidraulikus irányváltó is.
A több méretben elérhető abroncsok átmérője is változtatható, a bemutatott darab 34″ méretű gumival volt felszerelve, de 38″ méretűvel is használható, ez utóbbival azért célszerű, mert nagyobb lesz a gép hasmagassága. Az 5110 G alaphelyzetben egy 60 l/min teljesítményű hidraulika szivattyúval felszerelt, de ECO szivattyúval is lehet kérni, ennek az az előnye, hogy ezt a mennyiséget a takarékos 1600-as motor fordulatszámnál is szállítja. Kiemelném még a tükröt, amely nagy látszószögű, ezzel sokat segít pl. tolatásnál.”

„A Hardi permetező, az ország egyik vezető permetezője.” – kezdte bemutatóját Nagy Gergő, aki a következő gépkapcsolatot ismertette a nézőkkel. Az általa bemutatott Navigator 3000 típus, IntelliTrack kormányzással rendelkezik. Ez a csúcsminőségű kormányzott vonórúd szűk fordulási sugarat biztosít. A fejlett elektronika, a proporcionális szelep és a két nagyméretű hidraulikus munkahenger kombinációja biztonságos és pontos nyomvonalkövetést biztosít felhasználóbarát kezelhetőséggel. Az IntelliTrack integrált biztonsági funkcióval van felszerelve, amely megakadályozza, hogy a munkahengerek az adott fordulási sugárhoz viszonyítva túl nagy haladási sebességnél kormányozzák a vonórudat.
A vezérlő egység folyamatosan figyeli a haladási sebességet és a bekormányzási szöget annak érdekében, hogy ne történjen kormányzás akkor, amikor az nem biztonságos. Ha a traktorkezelő pl. 15 km/h sebességnél próbál meg 90° fokos fordulót végrehajtani, akkor az IntelliTrack rendszer automatikusan feldolgozza az adatokat és egyenesbe kormányozza a vonórudat, hogy megelőzze a borulást. A munkazónánál a cég értékesítője kiemelte az egyszerű kezelhetőséget: „Itt lehet beállítani a felszívást, önfeltöltést és a vegyszerbekeverést is. A vegyszerbekeverés történhet folyékony, illetve por állagú anyaggal, ez utóbbit segíti a szárazszint tartályjelző.” Az általunk látott változat egy 24 méteres Delta szórókerettel volt ellátva. Összességében elmondható a szériáról, hogy alacsony tömegközépponttal rendelkeznek, és 3000-6000 literes tartályméretben lehet ezeket választani. Rendelkeznek technikai, tisztavizes, illetve kézmosó tartállyal is.

A 6-os sorozatú Deutz-Fahr traktorok első tagjaként a 6120 TTV-t üdvözölhettük, amelyet Megyesi Ákos ismertetett. „A TTV egy fokozatmentes váltót jelöl, ez az, ami tovább növeli a már megszokott precizitást. Ebben a traktorban egy TCD 3,6 literes négyhengeres Deutz-motor van, ami első hallásra esetleg alulmotorizáltnak tűnhet, de ez nem így van. Robbanékony, vezetés közben azt érzi az ember, hogy minden munkát egyszerre el akar végezni.” Mint azt a Deutz-Fahr nagykövete elmondta, az új fejlesztésnek köszönhetően még alacsony fordulatszám-tartományban is kiválóan teljesít.
„A traktor jól összehangolt a saját fejlesztésű váltóval: ezzel a feladatnak megfelelően szabályozható, hogy az robbanékonyan vagy lomhán gyorsuljon.”
A 6120 TTV felszereltségénél nem fukarkodtak, a TTV a prémium márkába tartozik, és benne is van minden, ami ezzel jár: LED-es világítás, Bosch-hidraulika, kétkörös fék, háromféle kardánfokozat. Megyesi Ákos emlékeztetett arra mindenkit, hogy a fokozatmentes váltó nem szinonimája az automatának, az előbbi a motor és a váltó fordulatszámát variálja egymástól függetlenül. Ez a megoldás kiküszöböli azt, hogy magasabb sebességi fokozatban nem bírja a gép a terhelést, az eggyel kisebben pedig „túlforog”, lassabban megy. Ez, a házigazdáink talajtípusaihoz hasonló területeken különösen hasznos tulajdonság.
A 6120 TTV gépkapcsolata a bemutatón Pronar T026 bálaszállító frissített változata volt, amely nettó 14 tonnával terhelhető. A T023-as mellett hazánkban továbbra is ez a legközkedveltebb ilyen jellegű eszköz, ennek pedig az egyik oka az, hogy 500/50-17 méretű kerekekkel van felszerelve, amelyek az alapfelszereltség részei, ezek felelnek azért, hogy a 14 tonnát biztonsággal lehessen vele szállítani. A 4 mm vastag padlólemezekből készült rakodófelület erős alvázakkal, saját gyártású hidakkal van felszerelve. A rakfelületek egyetlen központi hegesztéssel készülnek, ami jelentősen hozzájárul a korrózió megakadályozásához. A lengyel cég azokra a termelőkre is gondol, akik csomagolt bálát szállítanak, számukra a lekerekített szélekkel rendelkező változat is elérhető.

A soron következő gép egy Deutz-Fahr Agrotron 165-ös volt, amely, mint az az ismertetőben elhangzott, belépő modellje a kategóriájának. A gépkapcsolata egy olasz gyártmányú, Nardi NX-202 eke volt, amely a legkötöttebb talajokkal is megbirkózik.
„7250-es az első Warrior traktorunk volt, 2017-ben vásároltuk.” – idézte fel az előzményeket Megyesi Ákos. A gép 236 LE teljesítménnyel és fokozatmentes váltóval rendelkezik. Mint azt megszokhattuk, a hidraulikát és az elektronikát a Bosch szállította hozzá. „A Warrior jelzés nemcsak fekete, krómozott külsőt jelent, hanem igen komoly plusz felszereltségeket és kapcsolódó szolgáltatásokat is, mint például a három év gyári garancia. A széles komfortos XL méretű ülés, amely hűtéssel és fűtéssel egyaránt felszerelt, nagyban könnyíti a bármely évszakban történő munkavégzést.
Az, hogy az ülés horizontális mozgással is rendelkezik, csak első hallásra tűnik feleslegesnek, hiszen összehasonlíthatatlanul nagyobb komfortot biztosít, mint a csak előre-hátra mozgatható elődei. Az önsúlya, ha fel van töltve üzemanyaggal, 9,1-9,2 tonna, de a traktor összsúlya 12 tonnáig növelhető. A súlyból származó előnyök az őszi szántásnál vehetők észre: „A kisebb súlyú traktorok szántás során a föld végeken ’kapartak’, erre egy megoldás volt, hogy emeltünk az ekén, aminek, mint tudjuk, vannak hátrányai. Ennél a modellnél nem kellett ezt alkalmazni. Elég volt csak a súlyokat felhelyezni, és kiszántottunk mindent.”
A Nardi talajlazító, amit a 7250-es gépkapcsolataként egy 5 késes változatban láttunk, természetesen rendelhető 7 és 9 késsel és terelő lemezzel is, bár ezt elsősorban dombosabb területekre ajánlják, hiszen segít „megfogni” a talajt.

Ha dobpergés nem is, de eléggé felfokozott várakozás előzte meg a Deutz-Fahr 9340 TTV Warriort, a csúcsmodellt, amely már gyári automatakormányzással van ellátva. A bemutatott gép egy SIM kártyás modemmel rendelkezett, de domborzatra már a két modemes változat a javasolt. Erőforrása 7,8 literes, soros elrendezésű hathengeres, Deutz biturbó – alacsony és magas nyomású feltöltővel is ellátott motor. Alacsony fordulatszámon a kisebb, míg magasabb fordulatszámokon a nagy dolgozik, közepes fordulatszámok között mindkettő segíti a nagyobb teljesítményleadást. Összsúlya 16 tonna felett van, ami szántás során nagyon hasznos. Szintén lényeges, hogy Michelin Ultraflex alacsony nyomású, és így kisebb talajterhelésű gumikkal van szerelve.
A 9340 TTV gépkapcsolata egy Kühne KNT-770-7.2 típusú nehéz tárcsaborona volt, amelynek az önsúlya 7 tonna feletti, és a 660 mm-es lapok elől-hátul csipkézettek. A tengelyek bár ugyanazok, mint a korábbi modelleknél, de erősített csapágyházakat kaptak. Amire a gyártó külön felhívta a figyelmet, az az, hogy csak 150 üzemóránként kell a tárcsákat kenni, és akkor is egyet-kettőt. A sárkaparók tartója szintén erősítést kapott, a vasak, bakok, kengyelek ugyanúgy. Fontos újítás, hogy immár két munkahenger emeli az egész tárcsát, nem egy, mint korábban.
A gépismertetést szántóföldi bemutató követte, ahol az elmondottakról gyakorlatban is megbizonyosodhattak a résztvevők.