10℃ 6℃
december 6. Miklós, Csinszka, Gyopár, Gyopárka
Gépészet

Tudja-e Ön? – Hogyan alakultak ki napjaink óriási kombájnjai?

Agrofórum Online

A termés betakarítása nehéz, fáradságos munka, függetlenül a termény fajtájától. A kalászos növényeknél a kézi kaszálás, cséphadarós cséplés; a kukoricánál a csövek letörése, fosztása; a gyökgumós növényeknél a gumók kiemelése, tisztítása mind olyan művelet, amely fárasztó és időigényes. Nem véletlen hát, hogy amint lehetett, az emberiség megkezdte a műveletek gépesítését, majd kombinálását. Természetesen először a legnagyobb területeken termesztett növényeknél kerestek lehetőséget a munka megkönnyítésére és hatékonyságának növelésére, majd az elért sikerek alapján folytatták a kisebb jelentőségű növényekkel. Erre való tekintettel a fejlődési folyamatok áttekintését is ennek alapján végezzük.

Gabonanövények betakarításának fejlődése

Az emberek rendelkezésére álló erőforrások alapján először a lóvontatású arató, illetve cséplőgépek, majd a lokomobil, illetve traktorhajtású cséplőgépek jöttek létre. Ezt követte a kombájnok kialakulása, amelyek három fő műveletet (vágás, cséplés, rostálás) végeznek egyetlen menetben.

A gabonakombájnok fejlődésénk főbb fázisai:

  • 1826 – Reverend Patrick Bell (Skócia) lóvontatású kaszálógép.
  • 1835 – Hiram Moore (USA) az első szabadalmaztatott kombájn. A 4,5 m vágásszéleségű gép 20 lóval vontatva több mint 20 ha-t teljesített.
  • 1842 – Jerome Inkriz Case gőzgéppel hajtott cséplőgépet készített.
  • 1843 – John Ridley (Ausztrália) kalászfésülő berendezést készített.
  • 1847 – Cyrus Mac-Cormick kaszálógép gyártást indított.
  • 1885 – Hugh Victor McKay (Ausztrália) Sunshine Header-Harvester kombájnja az első, amely kereskedelemben kapható.
  • 1887 – Massey-Harris (Kanada) ausztrál típusú kombájnt készített.
  • George Stockton Berry gőzgéphajtású kombájnt készített, amely 12 m széles vágóasztalával több, mint 40 ha-t teljesített naponta.
  • 1911 – Holt Manufacturing Company (USA) elkészítette az első önjáró lánctalpas kombájnt.
  • 1915 – International Harvester (USA) megkezdte a lóvontatású kombájnok gyártását.
  • 1920 – a Case Corporation és a John Deere (USA) társaság olyan kombájnok gyártását kezdte, amelyek lóvontatásúak voltak, de a kombájnt motor működtette.
  • 1923 – a Baldwin Brothers és a Gleaner Manufacturing Company (USA) szabadalmaztatta a Fordson motorral hajtott önjáró kombájnját.
  • 1929 – Alfredo Rotania (Argentína) szintén szabadalmaztatott egy önjáró kombájnt.
  • 1936 – CLAAS elkészítette első traktorvontatású kombájnját a német piacra. Az MDB levágta a gabonát, kicsépelte, a szalmát kévébe kötötte.
  • 1937 – Allis-Chalmers, Massey-Harris, International Harvester, Gleaner Manufacturing Company, John Deere, és Minneapolis Moline (USA) a fő kombájngyártók.
  • 1947 – Lyle Yost feltalálta az ürítő csigát.
  • 1953 – a Claas társaság Európában elsőként készített önjáró kombájnt (SF).

Lóvontatású kaszálógép

 

Lóhajtású cséplés

 

Lokomobilhajtású cséplőgép

 

Traktorhajtású cséplőgép

 

33 lóval vontatott kombájn

 

Traktorvontatású kombájn

 

Önjáró kombájn

A mai kombájnok felépítése tulajdonképpen nem változott az első változat óta. Az anyagáram a vágószerkezettől a cséplő dob(ok)on keresztül jut a rosta szerkezetre, ahonnan a szem és a melléktermékek külön-külön kerülnek ürítésre. A vágószerkezet fejlesztések a különféle betakarítandó növényekhez igazodtak, a cséplőszerkezeteknél a hosszdobos megoldások jelentettek újdonságot. Az igazi nagy változásokat az elektronikai és az infó-kommunikációs megoldások beépítése hozta magával, amely az üzemeltetést könnyíti meg, egyúttal nagyobb teljesítmény elérését és gazdaságosabb használatot tesz lehetővé.

Vágószerkezetek fejlődése

A korai kombájnok vágószerkezete kalászos gabonák betakarításához készült. A későbbiek során felmerült az igény az egyes növények számára speciális vágóasztalok kifejlesztésére. Ezt a kombájnok vágószerkezetének cseréjével lehetett megoldani. Ennek következtében beszélhetünk gabona-vágóasztalokról, kukoricaadapterekről, fésülőrendszerű anyag leválasztásról, illetve ásórendszerű anyag kiemelő adapterekről.

A gabona vágóasztalok felépítése nem sokat változott: kaszaszerkezet, motolla, összehordó csiga, ferde felhordó. Az összehordó csiga helyett újabban szalagos vágóasztalt építenek, amelynek nagyobb a teljesítménye. Az alacsony növények (szója, repce) számára a talajfelszínhez igazodó flexibilis vágószerkezeteket fejlesztettek ki. Érdekesség, hogy a XIX. századi ausztrál fésülő rendszerű vágóasztal ismét megjelent.

A soros kultúrák betakarításához, a vágóasztal helyett adaptereket fejlesztette ki. A hatékonyabb munka érdekében eltérő kialakítású adapterek készülnek kukoricához, illetve napraforgóhoz.

Hagyományos vágóasztal

 

Flexibilis hevederes vágóasztal

 

Kukoricaadapter

 

Fésülő rendszerű (kalásztépő) vágóasztal

Cséplő- és tisztítószerkezetek

A hagyományos kombájnoknál a ferde felhordóból a cséplődobba kerül az anyag, ahonnan szétválik a mag, a szalma és a pelyva útja. A klasszikus felépítésű kombájnoknál a cséplődob keresztirányban helyezkedik el és mögötte dolgoznak a szalmarázó ládák. Ez a felépítés azonban behatárolja a kombájn szélességét, és ezáltal az elérhető teljesítmény nagyságát. Ennek ellenére 1975-ig kellett várni a korszakváltó megoldásra, amelyet a cséplődob hosszirányú építése jelentett (Sperry-New Holland TR70 Twin-Rotor Combine, International Harvester Axial Flow, 1977). A nyolcvanas évektől kezdve igen sok követője akadt a hosszdobos (rotációs) építési stílusnak. A mai legnagyobb kombájnok szinte mindegyike ilyen kivitelű, különbség a rotorok számában, kivitelében (dobátmérő) és fordulatszámában van. A hagyományos, szalmaládás kombájnok sem maradtak változatlanul, mivel a szalma felhasználásigényét ezek a megoldások tudják kielégíteni.

Hagyományos szalmarázós kombájn

 

Egydobos, rotációs (Axial flow) kombájn

 

Claas kétdobos kombájn

 

Fendt/MF Ideal kétdobos kombájn

 

JD X9 kétdobos kombájn

 

Tribine osztott felépítésű kombájn

Járószerkezetek

Az optimális növényállapot és időjárási körülmények által igényelt betakarítási teljesítménynövelés következtében a kombájnok tömege sokszorosára növekedett. Ezért a járószerkezet általi talajtömörítés csökkentése érdekében a kombájnok számára extra méretű gumiabroncsokat, illetve gumihevederes megoldásokat fejlesztettek ki. Egyes országokban a gabonatermesztés nemcsak sík, hanem lejtős területeken (akár 50%) is folyik, ahol a lejtőre keresztben haladó kombájnok különleges járószerkezetet igényelnek.

Good Year LSW gumiabroncs

ATI gumiheveder

Ektronika és infó-kommunikáció

A kombájnok hatékonyságának növelése, a betakarítási veszteségek csökkentése már a hatvanas évek végén megkövetelte az elktronikus segédberendezések bevonását a fejlesztésbe. Ekkor készült az első szemveszteségjelző berendezés, amelyet számos más újítás követett, amelyek a napjaink kvázi automatikus üzemeltetéséig vezettek.

A legfontosabb elektronikai megoldások, amelyek a kombájn vezetőfülkében elhelyezett monitorokon megjeleníthetők (Interactive display, Yield monitors, Telematics):

  • 1960 szemveszteségjelző.
  • 1980 termény- és nedvességjelző.
  • 1990 vágóasztal-szintező, terménytérkép-készítő, automatikus kormányzás.
  • 2000 automatikus sebességszabályzás, adatgyűjtő és továbbító rendszer.
  • 2010 automatikus (öntanuló) beállítás szabályzás, automatikus szalma/pelyvaterítés, a gabona beltartalmi összetevőinek automatikus mérése, szinkronizált kombájn pótkocsi kapcsolat.
  • 2020 automatikus terménymennyiség és -minőség térképkészítés, felhőalapú adattovábbítás (365FarmNet).

John Deere 3D sztereo kamerarendszer, az állomány kombájn előtti felmérésére

 

365 FarmNet felhőalapú kommunikációs rendszer

Forrás: https://shop.quirky.com/blogs/news/great-inventions-history-combine-harvester; kombájngyártók weblapjai.

 

Agrofórum Hírlevél
Iratkozzon fel az Agrofórum hírlevélre!

A feliratkozást követően a rendszer egy megerősítő emailt fog küldeni a megadott email címre. Ha nem érkezne meg a levél, kérjük nézze meg a spam vagy Gmail esetén a Promóciók és az Összes levél mappát.

AI asszisztált, precíziós hígtrágya kijuttatás? - igen, lehetséges!

2025. december 5. 16:10

A MATE és az AJG Kft. közös konzorciuma az elmúlt három és fél évben azon dolgozott, hogy kifejlesszen egy mesterséges intelligencia alapú precíziós hígtrágya kijuttatási technológiát.

Perfect szárzúzók profiknak és kisebb gazdaságoknak

2025. december 4. 16:10

A holland Perfect szárzúzók, mulcsozók, körforgó kaszák, soraljművelő talajmarók és seprők 7 és fél évtizede szolgálják ki a zöldség- és gyümölcstermesztőket, valamint a szántóföldi növénytermesztőket, állattartó telepeket és önkormányzatokat. A kiemelkedő minőségű termékek magyarországi forgalmazója a győri Tatra Savaria invet s.r.o.

Magabiztosan bővül a mezőgazdasági pótkocsik magyarországi piaca

2025. december 4. 07:10

Novemberben 68 új mezőgazdasági pótkocsit helyeztek forgalomba Magyarországon, ez 33 százalékos bővülés 2024 azonos időszakához képest.

Tartósság és jó használhatóság – Briri szerves- és hígtrágya-kijuttató járművek

2025. december 3. 16:10

A német Briri cég mára a szerves- és hígtrágya-kijuttatás vezető specialistája lett. A hannoveri Agritechnica kiállításon 400 nm-es standon állították ki jó néhány gépüket, amelyek magyarországi forgalmazója a győri Tatra Savaria invet s.r.o.

Extra terményár! Fizessen terménnyel az új John Deere kombájnért!

2021. április 14. 13:53

Új kombájnberuházásnál a gép tulajdonságai mellett sokszor a legfontosabbak a különböző beruházást segítő lehetőségek a finanszírozás tekintetében. A legújabb KITE akcióban most terménnyel, remek terményáron is fizetheti az új John Deere kombájn vételérának egy részét!

Gépészet Videó

Betakarítás kisebb költséggel mégis nagyobb hatékonysággal? Lehetséges!

2022. június 10. 05:34

Nem lehet eleget hangsúlyozni, hogy mennyire fontos és milyen hasznos a betakarítógépek helyes üzemeltetése.

125 éves a New Holland Agriculture

2020. június 18. 04:36

A New Holland alapítóinak szándéka szerint a 125 év során arra törekedtek, hogy a farmereket kiváló termékkel, technológiával és szolgáltatással lássák el, ami által a termelés hatékony, fenntartható és profitábilis lesz.

Az első fotók a Massey Ferguson IDEAL kombájnról

2018. július 23. 14:18

A vadonatúj MF IDEAL kombájn első szántóföldi próbája a napokban zajlik Csehországban. Ez a legelső alkalom arra, hogy a rotoros „fekete kombájn“ tudását a gyakorlatban is meg lehessen tapasztalni Közép-Európában.

Gépinfo Képgaléria