A brit kormány 10 pontos, az elektromos és hidrogénhajtású járművek fejlesztését támogató Green Industrial Revolution programját követve a JCB megtartotta első virtuális gépbemutatóját, amelyen tájékoztatást adott a cég legfrissebb elektromos gépfejlesztési eredményeiről.
A JCB központjában (Rocester) tartott élő show a cég az építő- és mezőgazdasági szektorban használható 100% elektromos energiával működő konstrukcióit és technológiai fejlesztéseit szemléltette. A „Road to Zero” szlogennel indított bemutatón a cég elektromos hajtású gépei és gyorstöltő rendszere szerepelt: elektromos mini exkavátor, elektromos mini dömper, elektromos homlokrakodó és elektromos teleszkópos rakodó.
Tim Burnhope a JCB fejlesztési igazgatója a bevezetőjében kiemelte, hogy az elmúlt néhány évben a cég nagy előrelépésre jutott az elektromos hajtás tagadásától a jelenlegi állapotokig, amikor az elektromos hajtású gépek széles körét (E-TECH) tudja ajánlani a zéró emissziót megvalósító törekvésekhez.
Az iparban korábban, úttörőként bemutatott 19C-IE mini exkavátor most egy vadonatúj E-Tech fülkét kapott, amellyel zord időjárásban is kényelmesen használható. Az új eszköz kifejezetten jól hasznosítható a föld alatt, alagútban és beltéri körülmények között, vagyis mindenhol, ahol a dízel üzemű építőgépek károsanyag kibocsájtása gondot jelentene.
Első alkalommal volt látható a HTD-5 hevederes mini dömper és az ollós emelő elektromos változata, valamint az új elektromos IT-E csuklós dömper.
Az új innovációk közül kiemelkedik a cég JCB 525-60E Loadall modell, amely mezőgazdasági feladatok széles körének megvalósítására alkalmas.
Az új 525-60E Loadall teleszkópos rakodó külsőleg hasonló a dízelmotoros változathoz, belül viszont a motor helyén egy 96 V lítium-ion akkumulátor helyezkedik el. Az akkumulátor két elektromos motort lát el energiával, amelyek közül az egyik (17 kW) a hajtásláncot, a másik (22 kW) a hidraulika rendszert működteti. A hajtáslánc motorja fékezéskor, a hidraulika rendszer motorja süllyesztéskor visszatáplál az akkumulátorba csökkentve az energia felhasználást és növelve az akkumulátor üzemidejét. Az elektromos rendszer széles hőmérséklet határok (+60 0C és -20 0C) képes üzemelni.
Az 525-60E teleszkópos rakodó hasonlóan a többi JCB E-Tech járműhöz saját töltő berendezéssel rendelkezik, amely nyolc óra alatt tölti fel az akkumulátort 240 V, 16 A elektromos hálózat esetén. A JCB által kifejlesztett és opcionálisan beszerezhető univerzális töltő viszont 35 perc alatt képes ugyanerre. Az akkumulátorok 5000 alkalommal tölthetők, amely megközelítőleg 10.000 üzemórát jelent.
A változó üzemeltetési körülmények nem mindig rendelkeznek külső töltési lehetőséggel. Ezért a JCB kifejlesztett egy új gyorstöltő berendezést (Universal Charger), amely kompatibilis az összes elektromos hajtású gépével. Az univerzális gyorstöltő (48-96 V) alkalmazható telepen és terepen egyaránt, működtetéséhez háromfázisú 480 V feszültségű hálózat szükséges.
Az elektromos Loadall rakodók új ROPS/FOPS vezetőfülkével készülnek, amelyek belső zajszintje csupán 66,7 dB. A fülke egy 2,2 kW teljesítményű fűtőberendezéssel rendelkezik, amellyel a mellső, a hátsó és az oldalsó üvegek, sőt a vezetőülés is melegíthető. A rakodó geometriai paraméterei nem változtak, a maximális emelőképessége 2,5 t, a teljes 6,0 méter emelési magasságig 2,0 t teher emelésére képes.
Tim Burnhope szerint a vásárlók robusztus, megbízható és hatékony gépi megoldásokat igényelnek, amelyekkel az üzemeltetési költségeik alacsony szinten tarthatók. Ezért a technológiai változásokat követve fordultak a környezetbarát megoldások irányába. Fontos, hogy a JCB az olyan innovatív fejlesztések élharcosa legyen, amelyek közel zéró emissziós dízelmotorokat és úttörő elektromos hajtás technológiákat eredményeznek, és pozitív hatással vannak a klímaváltozásra.
Forrás:
https://www.jcb.com/; jcb press release