Az első hónapban a hazai személyautó és kishaszonjármű forgalomba helyezések száma 10,5 százalékkal csökkent tavaly januárhoz képest – derült ki a Datahouse adatiból.
Összesen 10 639 járművet adtak el a két kategóriában egy hónap alatt. A két évvel ezelőttihez képest hasonló, 9,2 százalékos a mínusz. Az összevont listán januárban Ford, Suzuki, Fiat, Toyota, Dacia sorrend alakult ki az élmezőnyben. A Ford eladási 39 százalékkal ugrottak meg, az első tíz nagy nyertese mégis a Suzuki 354 százalékos plusszal. Az egyik nagy vesztes pedig 50 százalékos mínusszal a Volkswagen.
A tavalyhoz képest 3 százalékkal 468 darabosra bővülő pickup-piacon továbbra is a Ford Ranger az első 58 százalékos piaci részesedéssel januárban. Őrzi második helyét a 162 pickup-ot eladó Toyota, a harmadik helyen a Mitsubishi L200 áll 3 százalékos piaci részesedéssel. A további helyezettek a Volkswagen Amarok, a SsangYong Musso Grand, a Nissan Navara és a Jeep Gladiator. Isuzu D-Max és Mercedes-Benz X-osztály nem szerepel a januári forgalomba helyezési statisztikákban.
A szegmensek besorolása átalakult, a korábbi 13 helyett már 21 kategóriát különböztet meg a Datahouse. A korábbi SUV-kategóriát négyfelé szedték. Az új felosztásban a kisebb méretű SUV-ok a B-SUV-ba tartoznak, ez az első a szegmensek listáján 1882 darabbal és 17,7 százalékos piacrésszel. A közepes, az alsó-közép kategóriájú C-SUV a harmadik 1642 darabbal és 12,7 százalékos piacrésszel. A felső-közép kategóriás SUV-okat a D-SUV, a még nagyobbakat az E-SUV kategóriába sorolták. Mi a két népszerű, a B-SUV és a C-SUV szegmenst néztük meg. Előzőben Suzuki Vitara, Dacia Duster és Hyundai Kona sorrend, míg a másodikban Hyundai Tucson, Jeep Compass és Toyota RAV-4 sorrend alakult ki az élen. Az Esztergomban gyártott Suzuki Vitarából 653, a Hyundai Tucsonból pedig 203 darab kelt el.
Az éves alapon 3 százalékkal 667 darabosra fogyó furgon-piacon a Ford Transit vezet a Fiat Ducato és a Renault Master előtt.
„A 2021. év nehezen indult el és némi visszaesést hozott a 2020. év eleji még járvány mentes januárhoz képest. A forgalomba helyezés összességében mintegy 12 százalékkal alatta van a 2020-as évnek. Továbbra is elég magas, mintegy 30 százalék a forgalomba helyezést követő 6 hónapon belül kivont gépkocsik száma, amelyeket export, tesztautó leállítás, bérletből visszavétel (itt nehéz lenne eltekinteni a Covid hatásától), vagy egyéb üzleti célból vontak ki a forgalomból. Annyi bizonyos, hogy az adott időszakban az első forgalomba helyezett új autók jelentős részben nem kerültek belföldi végfelhasználóhoz” – emelte ki a Magyar Gépjárműimportőrök Egyesülete (MGE) ügyvezető elnöke, Erdélyi Péter.