Agrárközélet

A globális gabonaszállításban is problémát okoz a szuezi baleset

Agrofórum Online

Keresztbe fordult és beszorult a világ egyik legnagyobb teherhajója a Szuezi-csatornában, feltartva az áruforgalmat a kulcsfontosságú kelet-nyugati vízi úton. A kialakult helyzet mindkét irányban akadályozza a szállítást a gabona-, az olaj- és a finomított üzemanyag valamint egyéb termékek piacán az Ázsiát és Európát összekötő szállítási csatornán.

Az Ever Given nevű konténerszállító óriás fordult keresztbe és futott partra az Egyiptomot átszelő szűk vízi út déli végének közelében. Vontatóhajók tesznek kétségbeesett kísérleteket a kiszabadítására. „Mintegy hat tengeri mérföldre a csatorna déli végétől a hajót feltehetően egy váratlan erős széllökés érte, ez eltérítette a menetirányától, amely így véletlenül partra futott” – pontosította a történteket az Evergreen Marine.

A 400 méteres, hatalmas konténerszállító hajó elvontatása és a probléma megoldása heteket vehet igénybe szakértők szerint. A Szuezi-csatornahatóság (SCA) szerint kilenc vontató dolgozik a
hajó elmozdításán.

A műholdas nyomkövetési adatok szerint összesen 206 nagy konténerszállító hajó, olajat és gázt szállító tartályhajó, valamint gabonát és ömlesztett árut szállító hajók állnak a csatorna mindkét végén. Hosszú évek óta ez az legsúlyosabb szállítási probléma a Szuezi-csatornánál. A világ első számú teherszállítással foglalkozó hajózási cége, a dán AP Moller Maersk fontolóra veszi a hajók átterelését az afrikai Jóreménység fokán, öt-hat nappal növelve ezzel az Ázsia és Európa közötti szállítás idejét. Azt közölték, hogy a szállítási időre érzékeny rakományokat vonatokra és repülőgépekre lehet átrakodni, bár még nem született döntés erről.

Nagyon sok hajó várakozik Szuez környékén

A Földközi-tengert a Vörös-tengerrel és Ázsiával összekötő, 1869-ben elkészült 120 mérföld hosszú csatornán naponta mintegy 50 hajó halad át, amikor zavartalan a forgalom. A világ konténerszállításának nagyjából 30 százaléka halad át a 193 kilométer hosszú Szuezi-csatornán. Az összes árucikk globális kereskedelmének mintegy 12 százalékát érinti a kialakult helyzet.

Agrofórum Hírlevél
Iratkozzon fel az Agrofórum hírlevélre!

A feliratkozást követően a rendszer egy megerősítő emailt fog küldeni a megadott email címre. Ha nem érkezne meg a levél, kérjük nézze meg a spam vagy Gmail esetén a Promóciók és az Összes levél mappát.

Földvásárlás előtt áll? Ezt a hibát ne kövesse el!

2025. október 8. 10:10

Magyarországon földet csak földműves vásárolhat – ehhez pedig szinte kötelező az aranykalászos gazda végzettség.

KÁN Egyetemi Napok: új irányok a növénytáplálásban

2025. szeptember 30. 11:00

A kaposvári KÁN Egyetemi Napok részeként idén is megrendezték a IV. Alkalmazott Növénytudományi Konferenciát, fókuszban a tápanyagutánpótlással.

Nemzetközi figyelem övezi a MATE új MSc szakját

2025. szeptember 15. 15:10

Elindult a MATE Haltenyésztő mérnöki MSc-je, amely a fenntartható akvakultúrában képez új generációt.

Von der Leyen terve: mi marad a gazdáknak?

2025. szeptember 11. 16:10

A Bizottság 300 milliárdos KAP-keretet ígér, védzáradékokkal. A termelők szerint a kockázat így is jelentős.

Az orosz támadások kulcsfontosságú gabonaszállításokat késleltetnek

2024. október 30. 11:10

A brit védelmi hírszerzés szerint legalább négy kereskedelmi hajót találtak el orosz hadianyagokkal a Fekete-tengeren október 5. és 14. között.

Nagyobb repce- és napraforgó-termés várható Európában

2022. október 6. 11:17

A Strategie Grains 19,46 millió tonnára emelte az Európai Unió idei repcetermésére vonatkozó előrejelzését a múlt havi 19,15 millióról.

A rossz időjárás miatt akadozik az ukrán gabonaszállítás

2021. június 4. 05:46

Ukrajna legnagyobb fekete-tengeri kikötőinek fele korlátozta a gabonaszállítási műveleteit a rossz időjárás miatt.

Tovább csökkent a vízszint és a gabonaszállító hajók terhelhetősége

2022. július 21. 08:36

A sekélyebb víz akadályozza a hajózást a folyó egész németországi szakaszán Duisburgtól és Kölntől délre.