Gépészet
Gépészet

Két szezon üzemeltetési tapasztalatai New Holland CX6090 kombájnnal

Két szezon üzemeltetési tapasztalatai New Holland CX6090 kombájnnal

Agrofórum Online

Az Ács térségében, közel 1500 hektár területet művelő AGRORUM Kft. ügyvezetőjével, Molnárné Krisztinával, valamint a cég műszaki vezetőjével, Varga Zoltánnal és a Kft. gépkezelőivel azért ültünk le beszélgetni, hogy megosszák eddigi üzemeltetési tapasztalataikat a két New Holland CX6090 kombájnukról.

Mielőtt a telephelyen testközelből is szemügyre vettem volna a két CX6090-es New Holland kombájnt, Molnárné Krisztina ügyvezetőt a cég központi irodájában arra kértem, hogy röviden mutassa be vállalkozásukat, ahol betakarítási szezonban nem is olyan rég még 5 kombájnnak is jutott elég munka.

Az AGRORUM Kft. 1993-ban alakult 60 fővel. Jómagam, az egyik alapító előd, Sági Géza 2002-es nyugdíjba vonulása óta töltöm be az ügyvezetői tisztséget. Jelenleg 24 fő a tulajdonosok száma, de sok közülük mára már nem aktív, továbbá 19 alkalmazottunk is van. Ács térségében 460 hektáron szántóföldi növénytermesztést folytatunk (fő növényeink az őszi káposztarepce, kukorica, napraforgó, őszi búza, őszi árpa), 265 hektár a saját, a többi pedig bérelt földterület. Emellett 740 hektáron az Ácsi Mezőgazdasági Szövetkezetnek és a Bonafarm cégcsoporthoz tartozó Fiorács Kft.-nek, valamint 250 hektáron helyi őstermelőknek és kisebb vállalkozásoknak is gépi szolgáltatást végzünk a talaj-előkészítéstől egészen a betakarításig. Ez utóbbi tevékenység adja az árbevételünk nagyobb hányadát. Éppen ezért mindig is törekedtünk a jó gépesítettségre. Jelenleg 4 kombájnunk (CLAAS Mega 204, New Holland TX66 és a két New Holland CX6090) mellett New Holland erőgépekkel, HORSCH MAESTRO 12 soros kukorica és napraforgó vetőgéppel , valamint 6 m-es HORSCH PRONTO gabonavetőgép, és egy Gaspardo Uragano hidas traktorral is rendelkezünk. Ennek a közel 1500 hektárnak a megművelését 8 gépkezelő végzi, akik munkáját egy műszaki vezető és egy növénytermesztési szakvezető támogatja.


A büszke gépkezelői csapat a műszaki vezetővel (balról jobbra): Rosta László, Góger László, Varga Zoltán és Varga Béla

A telephelyre érkezésemkor már egymás mellett sorakozott a New Holland kombájnflotta, így a figyelem egyből rájuk, ill. a műszaki vezetőre és a gépkezelőkre hárult, akik igyekeztek minden fontos gyakorlati tapasztalatot összefoglalni és a kulisszatitkokat megosztani.

Ahogy a telepre behajtottam, már egyből láttam, hogy nem a két CX6090-es az első New Holland kombájnuk – fordulok Varga Zoltánhoz, az AGRORUM Kft. műszaki vezetőjéhez.

Igen, egy 12 éves TX66-osunk is van, melyben már 4000 fölött jár az üzemórák száma.
Az első években egy-két áthajtó tengelyt ugyan cserélni kellett rajta, és manapság apróbb elektromos meghibásodások előfordulnak már vele, de alapvetően egy megbízható, aránylag nagy teljesítményű, és kiemelkedő munkaminőségű (kiváló magtisztaság, alacsony tört szem arány, jó szalmaminőség) gépet ismertünk meg e típuson keresztül. Egyedül napjaink gyors átszerelési kívánalmának – pl. gabonáról kukoricára – nem tesz már eleget.

Ha jók az értesüléseim, korábban teljesen más márkákkal arattak!

Igen, a TX66-os érkezése előtt évtizedeken át és még utána is egészen 2015-ig CLAAS kombájnjaink voltak, sőt egy Mega 204-es még napjainkban is megvan. Mondhatni, ha kombájnról volt szó, mi korábban csak zöldben láttuk a világot.

Most mégsem két 1-2 éves CLAAS kombájn áll a reggeli napsütésben a telephelyen a fotózásra várva…

Igen, de 2015-ben az első CX6090-es kombájn vásárlásakor a New Holland TX66-ossal megtapasztalt kiváló munkaminőség, valamint ennek az új típusnak az igen kedvező ár-érték aránya – egy új New Holland traktor árát lehetett megtakarítani a versenytársakhoz képest – sokat nyomott a latban.


Az AGRORUM Kft. két New Holland CX6090-ese

A márka és típus kiválasztásakor milyen elvárásokat támasztottak az új kombájnnal szemben?

Egyrészt, hogy megfelelő teljesítmény álljon rendelkezésre az 1500 hektárnyi terület biztonságos betakarításához. Másrészt, néztük a kombájnok áteresztő képességét is, hogy azok nagyobb terméshozam esetén is gyors haladási sebességet biztosítsanak a megfelelő területteljesítmény érdekében, valamint azt is, hogy minden kultúra, tehát kukorica, napraforgó, repce, kalászos betakarítására alkalmasak legyenek.

Adapterek tekintetében is New Holland lett a befutó?

Alapvetően igen. Mindkét CX6090-es kombájnhoz New Holland kukorica és gabona betakarító adaptereket vásároltunk. Ez utóbbiak vágóasztala kétoldali kaszákkal felszerelve repce betakarítására is alkalmas. Egyedül a napraforgó betakarító adaptereink márkaidegenek, az Optigép NAS vágóasztalai.

Az adapterek vásárlásakor – mivel aránylag sok kisebb parcellánk is van –, nem 8-10, hanem csak 6 méteres vágóasztalokban gondolkoztunk, amelyekkel a közúti közlekedés kivételével dűlőutakon még biztonsággal el lehet közlekedni, hogy ne legyen minden alkalommal szállítókocsikra szűkség az adapterek mozgatásához.


New Holland adapterek a betakarításra várva

Miben mutatkozik meg tapasztalataik alapján az új CX6090-es kombájnok legnagyobb előnye pl. a régebbi TX66-oshoz képest?

Mindenképpen az egyes termények betakarítása közötti gyors átállás lehetőségét emelném ki, amely az alapfelszereltség részét képező szekcionált cséplőkosárnak köszönhető. A nagy újítás az, hogy az aprómag és a kukorica dobkosár cseréje a gép ferdefelhordójának leszerelése nélkül megtehető, hiszen az egyes dobkosár szekciók a ferdefelhordó felemelésével egyszerűen kiemelhetőek. Így a gép cséplőkosarának átszerelésére fordított idő a régebbi típusoknál ismert és elfogadott több óráról jelentősen, akár 20 percre is lerövidülhet.

Az optimális betakarítást szolgálják a gyári alap, illetve a gépkezelők által a vezetőfülkéből a nagyméretű, érintő képernyős, kezelői monitoron (IntelliViewIV) keresztül végrehajtható egyedi – helyi körülményekhez illeszkedő – finom beállítási (rosta, dobfordulat stb.) lehetőségei is.


A régi és az új New Hollandok

Foglaljuk össze az Önöknél munkába állított CX6090-es kombájnok legfontosabb műszaki tartalmát!

A CX6090-es kombájnok 6 szalmarázóládával és 4 dobos cséplő és leválasztó rendszerrel szereltek. A cséplődob átmérője 60 cm.

A cséplő dobkosár hátsó szekciója egy kar segítségével több pozícióba állítható be, így változtatva a dobkosár hézagon. Alkalmazkodhatunk például a betakarítandó termény érettségi fokához vagy egyéb befolyásoló külső körülményhez. Amikor a teljesen zárt állapot van beállítva, a kosár átfogási szöge 121 °, amikor nyitunk ezen a pozíción, akkor a cséplés intenzitása csökken, a szalma minősége viszont javul. A beállítás könnyen és gyorsan egy mozdulattal megtehető a kombájn oldalán található kar segítségével.

A forgó leválasztó dobkosár is két pozícióba állítható, igazodva az egyes terményfajták egyéni tulajdonságaihoz vagy az aktuális nedvesség tartalmához.
A magtartálya 9300 literes, és annak legfelső részéig felnyúló felhordó csigának köszönhetően teljesen ki lehet használni a befogadó képességét. A gyors magtartály kiürítési sebesség (másodpercenként 100 liter) pedig minimálisra csökkenti az ürítés miatti időveszteségeket. A CX6090-es számára a megemelt ürítő csigák révén nem jelent kihívást még a legmagasabb pótkocsik megtöltése sem.


A 9300 literes magtartály belülről, alján az ürítőcsigával

Az sem mellékes, hogy az ürítő cső végére akadálytalanul rálátni, így megállás nélkül, betakarítás közben is kényelmesen végezhető az ürítés.
Ami a motort illeti, közös nyomócsöves SCR technológiás erőforrása van, melynek maximális teljesítménye 333 LE, ami még túl is mutat a mi teljesítmény igényeinken.
A sebességváltó hidrosztatikus, és 3 fokozatú. A gép a betakarítási viszonyoktól függően pedállal kapcsolható differenciálzárral is rendelkezik.
Közúton, vonulási üzemmódban egy elektronikus motorvezérlő korlátozza a motorfordulatot, amellyel jelentősen mérsékelni lehet a fogyasztást.


Irány a „sztráda”. A kép jobb oldalán a 3 fokozatú sebességváltó

Mennyire kényelmes a fülke kialakítása, a kezelő szervek jól kézre állnak?

Nincs panaszra okunk, jó a kilátás a vágóasztalra és minden kézre esik. Az automata klíma mellett még a hűtőláda is az alapfelszereltségek közé tartozik.
A szemveszteségmérő szenzorok révén a kezelői monitoron megbízhatóan nyomon követhető a rostafelületen és a szalmarázó ládáknál fellépő veszteség nagysága, de azt is kijelzi pl. a monitor, hogy hány %-ban hord a törekvisszahordó szemetet.
A jobb oldali kartámaszba integrált multifunkciós kezelői kar segítségével pedig a gép leggyakrabban használt összes funkciója vezérelhető egyetlen ujjunk használatával.


Multifunkciós kezelői kar és a nagyméretű, érintő képernyős monitor

Az alapfelszereltség mellett Önök kiegészítő opciókat is vásároltak?

Mint általában mindennek, a választható és végül megrendelt extráknak is a pénztárcánk szabta meg a határt. Ugyan lehetett volna a precíziós termény betakarítást is támogató hozamtérképezéshez nagy pontosságú hozamszenzort, vagy tisztamag felhordóra telepített szemnedvesség mérőt is rendelni a gépekhez, de úgy voltunk velük – mivel ezeket utólagosan is beszereltethetjük és jelenleg még cégszinten nem élünk a precíziós gazdálkodás lehetőségeivel –, hogy egyelőre lemondunk róluk.

Mekkora területteljesítményre képesek ezek a gépek?

Ha az időjárás kegyes hozzánk, akkor 12 órás műszakban kalászosok betakarításakor 30 hektáros, míg kukoricánál még ennél nagyobb hektárteljesítmény is elérhető velük.
A területteljesítményünket nemcsak az időjárási viszonyok, hanem az is behatárolja, hogy a kombájnokhoz 6 soros adaptereket vásároltunk – mivel a többi munkagépeink (kultivátor, vetőgép) is ekkorák –, holott teljesítmény alapján a 8 soros adapterek lettek volna az optimálisak.


Túlmelegedésre még a legkeményebb műszak során sem kell számítani

Mikor érkezett meg a második CX6090-es kombájn a gazdaságba?

Másfél évre az első után, 2016 őszén, amikor is három jó állapotú, de már több mint 20 éves CLAAS Megát számoltattunk be az új gépbe. A második gépvásárlásban az is közrejátszott, hogy nyaranta létszámhiánnyal is küzdöttünk, így a jobb gépkihasználtságot és az új gépek által megnövekedett területteljesítményt is szem előtt tartottuk a döntés során.

Milyenek az eddigi felhasználási és szerviztapasztalataik?

Az üzemórák szerinti (10-50 órás) karbantartást mindig betartjuk. Nálunk az a szemlélet, hogy inkább kétszer többet használjuk a zsírzót, mint egyszer a szervizest hívjuk.


A rendszeres üzemóra előírás szerinti zsírzásokat ne hanyagoljuk el

Nagyobb, váratlan meghibásodás eddig csak egyszer fordult elő a 2015-ben vásárolt kombájnnál, amikor is egy, a rostaszekrényt működtető áthajtó tengely törött el, valószínűleg a gyártás során nem észrevehető anyaghiba miatt. Az AGROTEC partnerbarát hozzáállására, rugalmasságára azonban számíthattunk, szerencsénkre gyorsan pótolták a szükséges alkatrészt. Másnap már újra arathatott a kombájn, és akkor egy hirtelen jött esőzés is hozzájárult ahhoz, hogy összességében nem lett munkakiesésünk.

Véleményünk szerint a szalmarázó érzékelőjének kábelelvezetésén lehetne még javítani, ugyanis gyakran előfordul, hogy pl. kukorica betakarításakor a szecskázó által felaprított kukoricacsutkák nagy sebességgel az érzékelő kábelének csapódva megsértik azt. 
  
Hány évre terveznek az új kombájnokkal és mikor térül meg egy ekkora beruházás?

Mindenképp bőven kétszámjegyű élettartamban gondolkozunk. Úgy számoljuk, hogy a kedvező ár-érték aránya miatt 6-7 éven belül meghozzák az árukat.
A régebbi kombájnnal 1000, míg a másikkal pedig 500 üzemóra körül járunk. Reméljük, 10 év múlva is kedvező üzemeltetési tapasztalatokról tudunk majd számot adni, mert egy kombájnról, nem egy évesen lehet igazán megmondani, milyen jó, hanem tízen évvel később, hogy milyen jó volt. 

Úgy legyen, köszönöm a beszélgetést!

(Kosztolányi Attila – Agrofórum Online)

Agrofórum Hírlevél
Iratkozzon fel az Agrofórum hírlevélre!

A feliratkozást követően a rendszer egy megerősítő emailt fog küldeni a megadott email címre. Ha nem érkezne meg a levél, kérjük nézze meg a spam vagy Gmail esetén a Promóciók és az Összes levél mappát.

A teljes IFA-sztori: keletnémet gyártmány a mezőgazdaság számára

2024. május 2. 16:10

Az általunk is jól ismert kockafülkés W50-es fejlesztése részben az 1952-1959 között gyártott H6B autóbusz alapján indult.

Különleges „retró” kiadású traktorral ünnepel a New Holland

2024. április 30. 11:10

A basildoni gyár 60. születésnapja alkalmából a New Holland bemutatott egy ünnepi kiadású T7.300-as traktort.

Zseniális logisztikai megoldás egy traktorgyártótól – Volt egyszer egy FAHRContainer

2024. április 26. 08:10

A különböző célú, mezőgazdasági cserekonténerek és a hozzá tartozó, hidraulikus működtetésű, ollós emelőszerkezettel készült tandempótkocsi ötlete jövőbe mutató volt 1968-ban.

Ultrahatékony rendképző, kiemelkedő takarmányhigiénia biztosításával: ELHO

2024. április 25. 18:40

A V-TWIN 950 Super az ELHO legújabb fejlesztésű kosaras rendképzője, amely rendkívüli minőségben és tisztaságban kezeli a takarmányt.

Kombájnátvizsgálás a hatékony felkészítés és az eredményes szezon érdekében

2023. március 31. 09:36

Megfelelő figyelmet kell fordítanunk nemcsak a felkészítési időszakra, hanem az azt megelőző kombájnátvizsgálásra is.

Drága a forint hitel!? Akár 3,9%-os fix euro hitel új JD kombájn vásárláshoz!

2022. május 23. 08:56

Íme, egy remek euro alapú finanszírozási akció új John Deere kombájnokra.

AGROmashEXPO: azonnal elérhető, készletes gépekkel készül a Massey Ferguson

2023. január 14. 05:26

Az Austro Diesel GmbH. évtizedek óta elkötelezett partnere az AGROmashEXPO-nak, és 2023-ban is rendkívül komoly és teljes értékű Massey Ferguson gépkínálatot mutat be a kiállításon.

Vásároljon új John Deere kombájnt kedvező árfolyamon, amit kifizethet akár terménnyel is!

2020. április 3. 08:56

Új kombájnberuházásnál a gép műszaki és specifikációs tulajdonságai mellett sokszor az egyik legfontosabb kérdés a különböző beruházást segítő megoldások lehetőségei a finanszírozás tekintetében. A legújabb KITE akcióban többféle megoldással igyekeznek segíteni a leendő kombájnvásárlókat ezen a területen is.