Gépészet

Legyen kötelező az ABS a 40-60 km/h sebességű traktorokon?

Agrofórum Online

A CEMA (Európai Mezőgépgyártók Szövetsége) véleménye szerint vissza kellene vonni az Európai Bizottság tervezetét, amely kötelezővé tenné a 40-60 km/h sebességű traktorok számára az ABS beépítését.

Az EU-ban a 2016 után üzembe helyezett, 60 km/h feletti sebességre képes traktoroknál elvárás az ABS rendszer alkalmazása, hamarosan pedig dönteni fognak arról, hogy a 2020-2021-es időszakra vonatkozóan elrendeljék-e az ABS beépítését azokba a traktorokra, amelyek képesek a 40-60 km/h sebesség elérésére.

A CEMA szakértői szerint egyértelmű, hogy nem a fékrendszer hiányossága az okozója a traktorbaleseteknek, azok két fő okozója az alacsony sebesség (a többi közúti járművel összehasonlítva) és a rossz látási viszonyok. A korábbi vizsgálatok statisztikai elemzésnek eredményei egyértelműen bizonyították, hogy az ABS nem segíti a közúti közlekedés biztonságának növelését. Ugyanis tényszerűen igazolható, hogy az EU-28 államának 1,7%-os évi traktorcseréjével számolva több mint 20 év kell ahhoz, hogy statisztikai értelemben éreztesse hatását.

A CEMA szerint egy átlagos traktor ABS igényét a közúti üzemideje sem támasztja alá, mivel az jóval kevesebb, mint egy nagy teherbírású járművé, vagy mint egy személykocsié.

Mennyibe kerül egy ABS rendszer a gazdálkodó számára? Tekintettel a szükségszerű adaptációs, és tesztelési követelményekre, egy ABS rendszerrel ellátott traktor vásárlása esetén a tényleges költség elérheti a jármű 2-10 %-át, vagyis 5.000 eurót traktoronként. A mezőgép szövetség véleménye szerint az ABS kötelezővé válása a farmerek többségének elfogadhatatlan, hiszen statisztikailag bizonyított előnyökkel nem járna, a felhasználók költségeit azonban egyértelműen növelné. Csak kipróbált és költséghatékony megoldás fogadható el.

Mindezek alapján az Európai Bizottság tervezetét, amely előírná az ABS rendszer kötelező használatát a 40-60 km/h sebességű traktorokon, a CEMA szerint nem szabad elfogadni.

Forás: CEMA Position paper, Seán Cummins

((Jóri J. István – Agrofórum Online)

Agrofórum Hírlevél
Iratkozzon fel az Agrofórum hírlevélre!

A feliratkozást követően a rendszer egy megerősítő emailt fog küldeni a megadott email címre. Ha nem érkezne meg a levél, kérjük nézze meg a spam vagy Gmail esetén a Promóciók és az Összes levél mappát.

Gabonahűtés vagy -szárítás? Most pályázati forrásból fejleszthet!

2025. március 13. 16:10

A „Terménytisztítók, tárolók, szárítók, vetőmagüzemek fejlesztésére” kiírt pályázatokba bekerült a gabonahűtés technológiája is.

John Deere motorfelújítási akció fix áron!

2025. március 10. 11:10

A dízelmotorok fejlesztését az utóbbi 20 évben elsősorban a környezetvédelmi előírások egyre szigorodó rendszere határozta meg.

Valamelyest javul a helyzet a hazai pótkocsipiacon

2025. március 5. 16:10

Utoljára tavaly szeptemberben adtak el több mezőgazdasági pótkocsit, mint most februárban, akkor 68 talált gazdára.

A Vredestein Traxion abroncsokat választották a 6-os sorozatú DEUTZ-FAHR traktorokhoz

2025. február 28. 17:10

A gumiabroncsok a Powershift, RC-shift és TTV sebességváltóval felszerelt, 160 és 230 lóerő közötti teljesítményű 6-os sorozatú modellekhez lesznek rendelhetők.

Óriástraktor érkezett Kínából, kerekes rakodóból született meg

2024. február 8. 15:40

Pár év alatt fejlesztette ki a kínai LiuGong az óriástraktorát, amely a fő termékei közé tartozó kerekes rakodók alapjaira épült.

Mindenkit lenyűgözött a Steyr újjáélesztett, legendás traktorsorozata

2023. december 19. 16:10

A Steyr Plus traktorok a közelmúltban kerültek piacra, és agresszív, vonzó megjelenésükkel rögtön meghódították a gazdák szívét. Most egy formatervezési díjat is bezsebeltek.

Megerősítette idei bevételi céljait a német BayWa Group

2019. november 15. 06:33

Az agrárüzletág első három negyedéves 8,19 milliárd eurós árbevétele 1,3 százalékkal kevesebb az egy évvel ezelőttinél, de az üzleti eredmény 18,1 százalékkal 65,8 millió euróra emelkedett.

Drámaian csökkent a török traktorgyártó profitja

2020. február 7. 09:17

Az isztambuli tőzsdén jegyzett török traktorgyártó vállalat operatív eredménye 54 százalékkal 150 millió törtök lírára esett vissza 2018 első kilenc hónapjához képest.