18℃ 15℃
április 18. Andrea, Ilma, Apolló, Aladár
Gépészet

Volvo robotkormányzású teherautó a brazil cukornád betakarításához

Agrofórum Online

A Volvo robotkormányzású teherautót fejlesztett ki, amely jelentősen növelheti a brazil cukornádtermesztők hatékonyságát. A cukornádat arató kombájn mellett automatikusan, nagy pontossággal haladó teherautóval elkerülhető a következő évi termést hozó fiatal növények letaposása. A termés körülbelül 4 %-a elvész a szokásos, manuális gépjárművezetés alkalmazásával.

1. kép: Volvo VM 6×4 robotkormányzású tehergépkocsi cukornád betakarításnál

A Volvo Trucks kutatás-fejlesztési program keretében kifejlesztett egy automatizált robotkormányzású vezetési rendszert tehergépjárműveihez. Az automatizált vezetési rendszer alkalmazásával különböző tartós üzemeltetési teszteket végeznek. A Svédország északi részén, Kristineberg bányában egy önvezető bányászati teherautóval és Göteborg városban egy önvezető hulladékgyűjtő teherautóval folynak vizsgálatok.

Nemrég a Volvo Brazíliában cukornád ültetvényen kezdett egy robotkormányzású tehergépkocsival nagyszabású vizsgálatba (1. kép). A vizsgálatokat Sao Paulótól nyugatra, a Maringá város mellett található Usina Santa Terezinh társaság cukornád ültetvényein végzik. A hatalmas ültetvényen megtermelt cukornádból cukrot és etanolt készítenek. A cukornádarató kombájnnal betakarított és felaprított cukornádat tehergépkocsival szállítják a feldolgozó üzembe.

A vizsgált jármű egy Volvo VM 6×4 tehergépkocsiból cukornád-szállításra kialakított prototípus, amelyet önvezető robotkormányzással és haladási sebességet szabályozó tempomat rendszerrel láttak el. A vizsgálat célja meghatározni, hogy az automatizált, robotvezetés segítségével miként kerülhető el a talaj és a termés károsítása.


2. kép: Cukornád termőterület koordináta alapú térképének és a haladási sebesség kijelzése

Jelenleg a cukornád betakarítását cukornád-aratógépekkel és manuálisan irányított teherautókkal végzik, amelyek egymás mellett haladnak kis sebességgel. Amikor a teherautó rakfelülete teljesen megtelik, akkor a vezető elhajt a kiürítő helyre, és a következő teherautó felfejlődik az betakarítógép mellé, majd megismétlik a folyamatot. A vezetők számára igen nagy megterhelést jelent, hogy járművük sebességét a betakarítógéphez kell igazítani, és egyúttal megfelelő a oldaltávolságot is tartaniuk kell. Az oldaltávolság tartás mellett arra is vigyáznak, hogy a teherautó elkerülje a jövő évi termést hozó fiatal növények letaposását.

A Volvo Trucks úgy segíti a probléma megoldását, hogy robot-kormányművet (robotpilóta-rendszert) alkalmaz, és ez automatikusan végzi a hidraulikus kormányszervón keresztül a tehergépjármű kormányzását. A cukornád termőterület növénysorainak koordináta alapú térképének beprogramozása után (2. kép) a teherautó GPS-vevők segítségével követi a cukornád betakarítógépet (3. kép).


3. kép: A teherautó fülke tetején a GPS-vevők elhelyezése

Az irányító rendszer két giroszkóp segítségével, a teherautó ESP rendszerén keresztül biztosítja, hogy ne csak az első kerekek, hanem az egész jármű a cukornád sorok között haladjon 25 mm-es pontossággal. A termés berakodásakor a vezető a teherautó sebességét elektronikus tempomat beállításával, vagy kézzel történő gyorsítással és lassítással tudja szabályozni. Ezzel a megoldással a gépkezelő munkájának megkönnyítése mellett évente akár tíz tonnával nagyobb terméshozam is elérhető hektáronként. A nővény taposásának elkerülésén túl a talajtaposás is mérsékelhető, mivel a cukornád teljes élettartama során, 5-6 éven keresztül egy nyomon haladhat a szállítást végző tehergépjármű.


4. kép: Volvo VM 6×4 tehergépkocsi

Az alap Volvo VM 6×4 tehergépkocsi (4. kép) főbb műszaki adatai a következők. A három tengelyes gépjármű tengelytávja 3650+1370 mm, a nyomtávja 2444 mm, az első tengely terhelése 8 tonna, hátsó tengely terhelése 20 tonna, gumiabroncsok mérete 295/80R22,5, a rugózásról mechanikus laprugók gondoskodnak. Az automatizált fokozatkapcsolású sebességváltó I-Shift 12 fokozatú. A teherautó rendelkezik ABS, ASR és ESP fék és haladást stabilizáló elektronikus rendszerekkel.


5. kép: MWM 7B 270 (D7F) típusjelzésű, 200 kW teljesítményű dízelmotor

A teherautó MWM 7B 270 (D7F) típusjelzésű dízelmotorja (5. kép) 6 hengeres, soros hengerelrendezésű, 7,2 liter lökettérfogatú, turbófeltöltős, teljesítménye 200 kW (270 LE) 2200 1/min, illetve legnagyobb nyomatéka 950 Nm 1300 1/min motorfordulatszámnál. A motor teljesíti az EURO V előírásait a hűtött EGR, illetve DOC, DPF és AdBlue SCR kipufogógáz-utókezelő rendszerekkel.


6. kép: Volvo VM 6×4 robotkormányzású teherautó kényelmes vezető fülkéje

A teherautó kényelmes, klimatizált fülkével és ergonomikus vezetői környezettel rendelkezik (6. kép). A fülke belmagassága 1605 mm, hosszúsága 1600 mm, szélessége 2300 mm. 

Felhasznált forrás: www.volvotrucks.com/en-en/news/press-release.html?pubid=22029

(Dr. Varga Vilmos – Agroforum Online)

Agrofórum Hírlevél
Iratkozzon fel az Agrofórum hírlevélre!

A feliratkozást követően a rendszer egy megerősítő emailt fog küldeni a megadott email címre. Ha nem érkezne meg a levél, kérjük nézze meg a spam vagy Gmail esetén a Promóciók és az Összes levél mappát.

Megbízható gépek, egyedi ajánlatok: kertészeti pályázathoz (is)

2025. április 15. 16:10

Használja ki a pályázat adta lehetőségeket, és válasszon prémium gépeket, amelyek hosszú távon is kifizetődő befektetést jelentenek!

Drónos monitoringrepülések szabályainak változása

2025. április 10. 13:10

A legfontosabb változás a nyílt kategóriában a drónnak a távpilótától való legnagyobb eltávolodást megengedő VLOS (visual line of sight) fogalmát érinti.

Évszaktól, időjárástól függetlenül a KITE Jet-tel Ön nyer!

2025. április 7. 16:10

A mai változó piaci körülmények között az inputköltségek kezelése kritikus fontosságú. A nitrogén az egyik legdrágább inputanyag.

Kezd magára találni a hazai mezőgazdasági pótkocsipiac

2025. április 7. 08:10

Összesen 172 új mezőgazdasági pótkocsit helyeztek forgalomba 2025 első negyedévében Magyarországon.

Miért lesz fás a karalábé és reped fel?

2023. július 29. 04:39

Az utóbbi években nem sikerül jól a karalábétermesztés, a legtöbb gumó fás belül és fel is szoktak repedni. Kérem szépen válaszukat! Miért lesz fás a karalábé, és miért reped fel?

Közelít a 15 millió tonnához az ukrán gabonaexport

2021. október 3. 10:37

Ukrajna már 14,36 millió tonna gabonát exportált a 2021/22-es július-júniusi gazdálkodási szezonban.

KSH: a hazai ellátás a kedvezőtlen kalászos termésadatok ellenére is biztosított

2022. október 6. 14:36

A Központi Statisztikai Hivatal idén is – mint minden évben – felmérte a kalászos gabonák terméseredményeit, és az adatok pontosan rámutatnak az éghajlatváltozás okozta kihívásokra. Az előző évhez hasonlóan a 2022-es évet is a csapadékhiány és a nyár folyamán többször jelentkező hőhullámok jellemezték, aminek következtében a kalászos gabonák terméseredményeiben jelentős visszaesés következett be, ugyanakkor a hazai ellátás a kedvezőtlen kalászos termésadatok ellenére is megfelelően biztosított.

Indul az aratás, használjuk a hozammérőt!

2018. június 19. 12:45

A betakarítás egy kiváló alkalom a tábláink különbségeinek felmérésére, ha rendelkezésre áll, használjuk pontosan a hozammérő rendszerünket.