A Volvo robotkormányzású teherautót fejlesztett ki, amely jelentősen növelheti a brazil cukornádtermesztők hatékonyságát. A cukornádat arató kombájn mellett automatikusan, nagy pontossággal haladó teherautóval elkerülhető a következő évi termést hozó fiatal növények letaposása. A termés körülbelül 4 %-a elvész a szokásos, manuális gépjárművezetés alkalmazásával.
1. kép: Volvo VM 6×4 robotkormányzású tehergépkocsi cukornád betakarításnál
A Volvo Trucks kutatás-fejlesztési program keretében kifejlesztett egy automatizált robotkormányzású vezetési rendszert tehergépjárműveihez. Az automatizált vezetési rendszer alkalmazásával különböző tartós üzemeltetési teszteket végeznek. A Svédország északi részén, Kristineberg bányában egy önvezető bányászati teherautóval és Göteborg városban egy önvezető hulladékgyűjtő teherautóval folynak vizsgálatok.
Nemrég a Volvo Brazíliában cukornád ültetvényen kezdett egy robotkormányzású tehergépkocsival nagyszabású vizsgálatba (1. kép). A vizsgálatokat Sao Paulótól nyugatra, a Maringá város mellett található Usina Santa Terezinh társaság cukornád ültetvényein végzik. A hatalmas ültetvényen megtermelt cukornádból cukrot és etanolt készítenek. A cukornádarató kombájnnal betakarított és felaprított cukornádat tehergépkocsival szállítják a feldolgozó üzembe.
A vizsgált jármű egy Volvo VM 6×4 tehergépkocsiból cukornád-szállításra kialakított prototípus, amelyet önvezető robotkormányzással és haladási sebességet szabályozó tempomat rendszerrel láttak el. A vizsgálat célja meghatározni, hogy az automatizált, robotvezetés segítségével miként kerülhető el a talaj és a termés károsítása.
2. kép: Cukornád termőterület koordináta alapú térképének és a haladási sebesség kijelzése
Jelenleg a cukornád betakarítását cukornád-aratógépekkel és manuálisan irányított teherautókkal végzik, amelyek egymás mellett haladnak kis sebességgel. Amikor a teherautó rakfelülete teljesen megtelik, akkor a vezető elhajt a kiürítő helyre, és a következő teherautó felfejlődik az betakarítógép mellé, majd megismétlik a folyamatot. A vezetők számára igen nagy megterhelést jelent, hogy járművük sebességét a betakarítógéphez kell igazítani, és egyúttal megfelelő a oldaltávolságot is tartaniuk kell. Az oldaltávolság tartás mellett arra is vigyáznak, hogy a teherautó elkerülje a jövő évi termést hozó fiatal növények letaposását.
A Volvo Trucks úgy segíti a probléma megoldását, hogy robot-kormányművet (robotpilóta-rendszert) alkalmaz, és ez automatikusan végzi a hidraulikus kormányszervón keresztül a tehergépjármű kormányzását. A cukornád termőterület növénysorainak koordináta alapú térképének beprogramozása után (2. kép) a teherautó GPS-vevők segítségével követi a cukornád betakarítógépet (3. kép).
3. kép: A teherautó fülke tetején a GPS-vevők elhelyezése
Az irányító rendszer két giroszkóp segítségével, a teherautó ESP rendszerén keresztül biztosítja, hogy ne csak az első kerekek, hanem az egész jármű a cukornád sorok között haladjon 25 mm-es pontossággal. A termés berakodásakor a vezető a teherautó sebességét elektronikus tempomat beállításával, vagy kézzel történő gyorsítással és lassítással tudja szabályozni. Ezzel a megoldással a gépkezelő munkájának megkönnyítése mellett évente akár tíz tonnával nagyobb terméshozam is elérhető hektáronként. A nővény taposásának elkerülésén túl a talajtaposás is mérsékelhető, mivel a cukornád teljes élettartama során, 5-6 éven keresztül egy nyomon haladhat a szállítást végző tehergépjármű.
4. kép: Volvo VM 6×4 tehergépkocsi
Az alap Volvo VM 6×4 tehergépkocsi (4. kép) főbb műszaki adatai a következők. A három tengelyes gépjármű tengelytávja 3650+1370 mm, a nyomtávja 2444 mm, az első tengely terhelése 8 tonna, hátsó tengely terhelése 20 tonna, gumiabroncsok mérete 295/80R22,5, a rugózásról mechanikus laprugók gondoskodnak. Az automatizált fokozatkapcsolású sebességváltó I-Shift 12 fokozatú. A teherautó rendelkezik ABS, ASR és ESP fék és haladást stabilizáló elektronikus rendszerekkel.
5. kép: MWM 7B 270 (D7F) típusjelzésű, 200 kW teljesítményű dízelmotor
A teherautó MWM 7B 270 (D7F) típusjelzésű dízelmotorja (5. kép) 6 hengeres, soros hengerelrendezésű, 7,2 liter lökettérfogatú, turbófeltöltős, teljesítménye 200 kW (270 LE) 2200 1/min, illetve legnagyobb nyomatéka 950 Nm 1300 1/min motorfordulatszámnál. A motor teljesíti az EURO V előírásait a hűtött EGR, illetve DOC, DPF és AdBlue SCR kipufogógáz-utókezelő rendszerekkel.
6. kép: Volvo VM 6×4 robotkormányzású teherautó kényelmes vezető fülkéje
A teherautó kényelmes, klimatizált fülkével és ergonomikus vezetői környezettel rendelkezik (6. kép). A fülke belmagassága 1605 mm, hosszúsága 1600 mm, szélessége 2300 mm.
Felhasznált forrás: www.volvotrucks.com/en-en/news/press-release.html?pubid=22029
(Dr. Varga Vilmos – Agroforum Online)