A mezőgazdasági nagyüzemek szívesen használnak terepjáró képességgel rendelkező teherautókat, aminek következtében egyre több gyár reagál a mezőgazdaság kívánságaira, és készít speciálisan kivitelezett agrárjárműveket. A cserefelépítményes teherautókhoz a mezőgépgyártók több nagyteljesítményű munkagépeket kínálnak, amelyekkel gazdaságos munkavégzés érhető el.
TATRA 8×8 Agro-Track teherautó és Krone BigX650 szecskázógép
A TATRA Phoenix Agro-Track teherautók
A nagy múltú TATRA autógyár teherautói világszerte közkedveltek a szállítmányozásban, főként ha nehéz útviszonyokról van szó. 2013-ban az eladósodott gyárat a cseh, ostravai székhelyű Truck Development Company holding csoport vásárolta meg. A teherautógyártás TATRA névvel tovább folytatódott, a tradicionális konstrukciót tovább fejlesztették. A vállalat az új TATRA Phoenix teherautó családban többek között a mezőgazdasági igények kielégítésére 6×6 nyerges vontatót és 6×6; 8×6 és 8×8 hajtáskialakítású, cserefelépítmény fogadására alkalmas „Agro-Track” járműveket készít.
TATRA Phoenix 8×8 Agro-Track teherautó
A Tatra gyár legnagyobb teherbírású, mezőgazdasági célokra készült teherautója a TATRA Phoenix 8×8 Agro-Track elnevezést viseli. A legnehezebb terep- és talajviszonyok között is mozgásképes teherautó nemrég jelent meg a világpiacon. A cserefelépítményes jármű különböző kialakítással rendelhető, például rövid és hosszú kivitelben. Elérhető olyan típus, amelynél csak az első két tengelyen lévő kerekek kormányozhatók, de olyan is, ahol a hátsó tengelyeken találhatók is. A teherautó csővázának merevsége olyan mértékű, hogy a felépítmény létraváza nagyon könnyű építésű, ezért a jármű tömege kicsi.
TATRA 8×8 Agro-Track teherautó rövid kialakítással
A cserefelépítményes kialakítás előnye, hogy a teherautóhoz kialakított mezőgazdasági munkagépek (szerves trágyaszóró, műtrágyaszóró stb.), szállító felépítmények egyszerűen cserélhetők, a jármű felhasználhatósága ezért sokrétű lehet.
A 8×8-as hajtás minden kereke független felfüggesztésű és hajtott, tehát a teherautó egyenetlen terepen, rossz talajviszonyok mellett is képes a nagy kerékerő kifejtésére. Valamennyi kerekéhez differenciálzár tartozik, a jármű első tengelyei légrugózásúak. A hátsó tengelyeken a világszabadalomnak számító KING-FRAME kombinált spirál-légrugós rendszer található. Ez a rugórendszer biztosítja azt, hogy a hátsó kerekek a terheléstől függetlenül mindig függőlegesen álljanak, így nem jelentkezik a hátsó kerekek terheléstől függő egyenetlen gumiabroncs kopása. A teherautó rendelhető hihetetlenül erős és megbízható, kombinált lap-légrugózással is.
TATRA 8×8 Agro-Track teherautó hosszú kialakítással
A TATRA Phoenix Agro-Track T158-8P6R44.261 8×8.2 típusjelzésű teherautó főbb műszaki adatai a következők. A dízelmotor PACCAR MX340 típusjelzésű folyadékhűtésű, 6 hengeres, 12,9 literes, turbófeltöltős, 340 kW teljesítményű, 1450 1/min fordulatszám mellett és 2300 Nm nyomatékú 1000÷1400 1/min fordulatszám tartományban. Az MX dekompressziós motorfék alapfelszereltség. Az EURO 6 környezetvédelmi előírást SCR, EGR és DPF kipufogógáz utókezelő-rendszerrel teljesíti a motor.
A teherautó manuális kapcsolású ZF 16S2530 Ecosplit sebességváltója előre 16, hátra 2 sebességfokozatú. Opcióként rendelhető intarderes, automatikus Astronic sebességváltó is. A PTO hajtások 1000 Nm nyomatékkal terhelhetők. A jármű maximális sebessége 88 km/h értékű. A vezetőfülke 2 üléses, klimatizált és állófűtéssel rendelkezik.
TATRA 8×8 Agro-Track teherautó folyékony trágyaszállító felépítménnyel
A 8×8-as teherautó fordulási sugara 23 m, tengelytávja 2150 + 3360 + 1450 mm (rövid kivitel esetén 2150+2560+1320 mm), szélessége 2550 mm, hosszúsága 8550 mm, magassága 3600 mm a maximális műszaki tömege 44000 kg ( maximális tengely terhelés elől 2×9000 kg és hátul 2×13000 kg), a hasznos terhelhetőség 30500 kg.
(Dr. Varga Vilmos – Agroforum Online)