31℃ 20℃
június 19. Gyárfás, Romuald
Gépészet

A New Holland bemutatta metánhajtású traktorát

Agrofórum Online

A kőolaj kitermelésének várható csökkenése miatt a traktorok üzemeltetése az alternatív hajtóanyag irányába fog elmozdulni az elkövetkező évtizedben. A traktorok metán alternatív hajtóanyaggal történő üzemeltetése iránt egyre nagyobb érdeklődés figyelhető meg.

1. kép: New Holland új metánhajtású tanulmánytraktora az „Energiatakarékos Farm ™”-on

A három hete zárult Farm Progress Show-n (Dacatur, Illinois USA) a New Holland bemutatta metánhajtású, új tanulmány traktorát és a mezőgazdasági fejlődés fenntartható jövőképét az „Energiatakarékos Farm ™” gazdaságot  (1. kép). A nagyvállalat igen aktív fejlesztési tevékenységet folytat az alternativ hajtóanyagok mezőgazdasági erőgépekben történő felhasználására és előállítására.


2. kép: Metángázmotorral működő New Holland T6.180 típusjelzésű traktor

A New Holland 2006-ban biodízel erőgépet mutatott be, három évvel később hidrogén-meghajtású tanulmány traktort, 2012-ben a propánhajtású T6-os traktormodellt, egy évre rá  pedig a T6-os metánhajtású változatát jelentették be. Tavaly ősszel széleskörű vizsgálatokba kezdtek a metángázmotorral működő T6.180 traktorral Németországban (2. kép).


3. kép: Az új metánmeghajtású New Holland traktor

Az új metánmeghajtású traktor

A most bemutatott metánmeghajtású traktor a korábbi kialakítás továbbfejlesztett változata (3. kép). A traktor megjelenését szemlélve nem lehet észrevenni a metánhajtáshoz tartozó nagy és ormótlan gáztartályokat. Az új koncepciójú forma új lehetőségeket rejt a gázhajtású traktorok kialakításában.


4. kép: 133 kW-os Fiat Powertrain (FPT) NEF6 metángázmotor

Az új traktor hathengeres, Fiat Powertrain (FPT) NEF6 metángázmotorja 133 kW-os (180 LE-s) és 740 Nm nyomatékot szolgáltat (4. kép). Az alacsony üzemanyag-fogyasztás a szabadalmaztatott levegő-gázkeverő rendszer által biztosított stabil égésnek, a dugattyúk és a gyújtógyertyák speciális kialakításának, illetve az elektronikus motorvezérlésnek köszönhető.
A nagy ellenálló képességű szerkezeti blokkot kifejezetten traktorokba tervezték. Az alkalmazott ATS ultrakompakt és karbantartásmentes háromalkotós katalizátor mellett nincs szükség DPF-re vagy SCR-re. A motor ugyanolyan teljesítményt nyújt, és ugyanolyan tartósságú, mint a korábban alkalmazott dízelmotor megfelelője, de üzemeltetési költsége mintegy 30%-kal alacsonyabb. A metánmotor 10% kevesebb CO2-ot bocsájt ki és a kipufogógáz többi károsanyag emisszióértéke is 80%-kal kisebb, a zajkibocsájtás 3 dBA értékkel alacsonyabb (ez 50% hangnyomás szintcsökkenést jelent), a dízelmotorhoz képest. 


5. kép: A szénszálas anyagból készült biometán tartályok elhelyezése

A 200÷250 bar nyomáson sűrített biometánt szénszálas anyagból készült tartályokban tárolják. A tartályok formatervezett módon lettek elhelyezve a traktoron (5. kép). A traktor orrában pótsúlyhoz hasonló formában egy nagy gáztartály, míg a traktor baloldalán – a két keréktengely között – hat darab kisebb gáztartály található.


6. kép: Az új metánmeghajtású New Holland traktor vezető fülkéje

A traktor vezetőfülkéje is modern formajegyekkel rendelkezik. A 3600-os látómezejű fülkében a traktorvezető munkáját fejlett elektronika segíti. A vezető jobb oldalán lévő monitorokról kézi érintéssel az éppen szükséges adatokat mutató piktogramok a kormánykerék közepén levő displayre helyezhetők azért, hogy könnyű figyelemmel lehessen kísérni (6. kép). További újdonság, hogy a vezető például a munkagép csatlakozásakor a fülkén kívül tudja okostelefonjával irányítani a traktor kezelőszerveit.

A gyár tervei szerint három év múlva sorozatgyártásra is kész lesz ez a formatervezett, metánnal üzemelő traktor.

(Dr. Varga Vilmos – Agroforum Online)

Agrofórum Hírlevél
Iratkozzon fel az Agrofórum hírlevélre!

A feliratkozást követően a rendszer egy megerősítő emailt fog küldeni a megadott email címre. Ha nem érkezne meg a levél, kérjük nézze meg a spam vagy Gmail esetén a Promóciók és az Összes levél mappát.

Jobb megelőzni, mint a szántóföldön bajlódni – gépfelkészítés profi módon

2025. június 13. 14:10

A modern gépek esetében különösen felértékelődik a professzionális szervizháttér és alkatrész-ellátás. Az AGROTEC csapata ezzel tisztában van.

Innovációval a szárazság ellen

2025. június 6. 16:10

Innovatív gépek és tanácsadás segíti a gazdákat a forgatás nélküli, víztakarékos talajművelés és precíziós gazdálkodás terén.

Lendületesen bővül a mezőgazdasági pótkocsipiac

2025. június 5. 11:10

347 új mezőgazdasági pótkocsit helyeztek forgalomba 2025 első öt hónapjában Magyarországon, ez 8,4 százalékos növekedés tavalyhoz képest.

Hatékony-e a drónos permetezés? + videó

2025. június 1. 12:10

A drónok mezőgazdasági alkalmazása számos kérdést vet fel, vannak akik szkeptikusak. Riportunkban a technológiáról szólnak a szakértők.

Itt a Deutz-Fahr új 6-os szériája: ezek már nem is traktorok!

2023. december 5. 09:10

A modern mezőgazdaság kihívásaira választ adó csúcstechnológiás erőgépek a Deutz-Fahr új generációs 6-os szériájú traktorai, amelyeket a közelmúltban mutattak be az Agritechnicán.

Új francia traktor születik, el akarják hagyni belőle a sebességváltót

2024. március 6. 10:10

Tisztán elektromos hajtású, sebességváltó nélküli traktor kifejlesztésén dolgozik egy francia start-up cég, a masina 160 LE leadására lesz képes.

Európa legnagyobb mezőgépgyártói - 2020

2020. december 30. 12:32

Amíg a világ négy legnagyobb full-liner (teljes portfóliót gyártó) mezőgépgyártója - Agco, CNH Industrial, Claas és John Deere - továbbra is vezeti a globális mezőgép piacot, addig az európai cégek és cégcsoportok megerősítették pozíciójukat a short-liner (speciális portfóliót gyártó) gyártók között.

45 éve rozsdamentesen: Massey Ferguson 135

2024. szeptember 12. 16:10

A traktor eddig 14 ezer üzemórát dolgozott, de a kuplungja is eredeti még, jól összerakott, kiforrott konstrukcióról van tehát szó.