14℃ 7℃
október 6. Brúnó, Renáta, Renátó
Gépészet

A New Holland bemutatta metánhajtású traktorát

Agrofórum Online

A kőolaj kitermelésének várható csökkenése miatt a traktorok üzemeltetése az alternatív hajtóanyag irányába fog elmozdulni az elkövetkező évtizedben. A traktorok metán alternatív hajtóanyaggal történő üzemeltetése iránt egyre nagyobb érdeklődés figyelhető meg.

1. kép: New Holland új metánhajtású tanulmánytraktora az „Energiatakarékos Farm ™”-on

A három hete zárult Farm Progress Show-n (Dacatur, Illinois USA) a New Holland bemutatta metánhajtású, új tanulmány traktorát és a mezőgazdasági fejlődés fenntartható jövőképét az „Energiatakarékos Farm ™” gazdaságot  (1. kép). A nagyvállalat igen aktív fejlesztési tevékenységet folytat az alternativ hajtóanyagok mezőgazdasági erőgépekben történő felhasználására és előállítására.


2. kép: Metángázmotorral működő New Holland T6.180 típusjelzésű traktor

A New Holland 2006-ban biodízel erőgépet mutatott be, három évvel később hidrogén-meghajtású tanulmány traktort, 2012-ben a propánhajtású T6-os traktormodellt, egy évre rá  pedig a T6-os metánhajtású változatát jelentették be. Tavaly ősszel széleskörű vizsgálatokba kezdtek a metángázmotorral működő T6.180 traktorral Németországban (2. kép).


3. kép: Az új metánmeghajtású New Holland traktor

Az új metánmeghajtású traktor

A most bemutatott metánmeghajtású traktor a korábbi kialakítás továbbfejlesztett változata (3. kép). A traktor megjelenését szemlélve nem lehet észrevenni a metánhajtáshoz tartozó nagy és ormótlan gáztartályokat. Az új koncepciójú forma új lehetőségeket rejt a gázhajtású traktorok kialakításában.


4. kép: 133 kW-os Fiat Powertrain (FPT) NEF6 metángázmotor

Az új traktor hathengeres, Fiat Powertrain (FPT) NEF6 metángázmotorja 133 kW-os (180 LE-s) és 740 Nm nyomatékot szolgáltat (4. kép). Az alacsony üzemanyag-fogyasztás a szabadalmaztatott levegő-gázkeverő rendszer által biztosított stabil égésnek, a dugattyúk és a gyújtógyertyák speciális kialakításának, illetve az elektronikus motorvezérlésnek köszönhető.
A nagy ellenálló képességű szerkezeti blokkot kifejezetten traktorokba tervezték. Az alkalmazott ATS ultrakompakt és karbantartásmentes háromalkotós katalizátor mellett nincs szükség DPF-re vagy SCR-re. A motor ugyanolyan teljesítményt nyújt, és ugyanolyan tartósságú, mint a korábban alkalmazott dízelmotor megfelelője, de üzemeltetési költsége mintegy 30%-kal alacsonyabb. A metánmotor 10% kevesebb CO2-ot bocsájt ki és a kipufogógáz többi károsanyag emisszióértéke is 80%-kal kisebb, a zajkibocsájtás 3 dBA értékkel alacsonyabb (ez 50% hangnyomás szintcsökkenést jelent), a dízelmotorhoz képest. 


5. kép: A szénszálas anyagból készült biometán tartályok elhelyezése

A 200÷250 bar nyomáson sűrített biometánt szénszálas anyagból készült tartályokban tárolják. A tartályok formatervezett módon lettek elhelyezve a traktoron (5. kép). A traktor orrában pótsúlyhoz hasonló formában egy nagy gáztartály, míg a traktor baloldalán – a két keréktengely között – hat darab kisebb gáztartály található.


6. kép: Az új metánmeghajtású New Holland traktor vezető fülkéje

A traktor vezetőfülkéje is modern formajegyekkel rendelkezik. A 3600-os látómezejű fülkében a traktorvezető munkáját fejlett elektronika segíti. A vezető jobb oldalán lévő monitorokról kézi érintéssel az éppen szükséges adatokat mutató piktogramok a kormánykerék közepén levő displayre helyezhetők azért, hogy könnyű figyelemmel lehessen kísérni (6. kép). További újdonság, hogy a vezető például a munkagép csatlakozásakor a fülkén kívül tudja okostelefonjával irányítani a traktor kezelőszerveit.

A gyár tervei szerint három év múlva sorozatgyártásra is kész lesz ez a formatervezett, metánnal üzemelő traktor.

(Dr. Varga Vilmos – Agroforum Online)

Agrofórum Hírlevél
Iratkozzon fel az Agrofórum hírlevélre!

A feliratkozást követően a rendszer egy megerősítő emailt fog küldeni a megadott email címre. Ha nem érkezne meg a levél, kérjük nézze meg a spam vagy Gmail esetén a Promóciók és az Összes levél mappát.

Növekedést hozott a szeptember a mezőgazdasági pótkocsik piacán

2025. október 5. 07:10

Szeptemberben 89 új mezőgazdasági pótkocsit helyeztek forgalomba Magyarországon, ez 30,9 százalékos növekedés 2024 azonos időszakához képest.

Függesztett, összecsukható, pneumatikus: az egyedülálló LEMKEN Solitair MF

2025. október 4. 13:10

Ha LEMKEN, akkor nemcsak szántás, de akár vetés is: a Solitair MF pneumatikus vetőgép és a Zirkon forgóborona kombinációja egyedülálló minőséget garantál.

A tarlóművelés kihívásai: hogyan juttassuk a szalmát a talajba?

2025. október 3. 16:10

A mezőgazdaság folyamatosan változó környezetben működik, és állandóan alkalmazkodnia kell az új kihívásokhoz. Az elmúlt évek súlyos szárazsága jelentős problémákat okozott a talajnak, és a víz egyre értékesebb erőforrássá válik. Ezért kiemelten fontos, hogy új alternatívákat és megoldásokat találjunk a mezőgazdasági területek hatékony kezelésére.

Case IH újdonságok az Agritechnicán

2019. december 10. 09:36

A Case IH új fejlesztéseinek széles skáláját (traktor, kombájn, bálázó) mutatta be a kiállításon, ahol az új LB436 HD bálázó a “Szalma és takarmány” kategóriában, míg a DataConnect az “Elektronika” kategóriában nyerte el az “Az év gépe 2020” díjat.

New Holland T6 Dynamic Command traktorok

2018. május 30. 08:44

A New Holland legújabb fejlesztésű csoport PowerShift váltójával szerelt T6 Dynamic Command erőgépének tervezésekor és megalkotásakor alapvető cél volt, hogy a rendelkezésre álló sebességcsoportok a különféle nehezebb és könnyebb szántóföldi feladatok során vagy közúti szállítás esetében egyaránt a legideálisabb átfedést biztosítsák.

Mahindra & Mahindra az Agritechnica 2019 kiállításon

2019. november 26. 09:06

Mahindra & Mahindra Ltd. (M&M) a gyártott darabszám szerint a világ legnagyobb traktorgyára.

Ha gépet adna el vagy venne: TRADUS már magyarul is

2018. május 8. 07:02

Újabb, online globális gépkereskedői piactér érhető el magyar nyelven, elindult a TRADUS magyar nyelvű változata is.