Gépészet

Fokozatmentes CVT hajtómű a Case IH törzscsuklós traktoraihoz

Agrofórum Online

A Steiger erőgépeknél bevezetett CVX Drive hajtómű az első fokozatmentes hajtás, amelyet a törzscsuklós kormányzású traktorokhoz kifejlesztettek. Az új hajtómű előnyei nagysebességű vetésnél, vakondcső fektetésnél, és tereprendezésnél érvényesülnek.

A fokozatmentes hajtóműveket napjainkban a nagy traktor gyártók szinte mindegyike alkalmazza. A nagy teljesítményű törzscsuklós traktorok viszont eddig kimaradtak ebből a lehetőségből. A változást 2018 hozza el.

A Case IH cég ugyanis bevezeti a CVX Drive fokozatmentes hajtóműveit a Steiger traktorsorozatban (470, 500, 540) egészen az 540 LE (csúcsteljesítménynél 605 LE) teljesítményű változatig. Az opciósan elérhető hajtómű nagymértékben növeli az üzemeltetési hatékonyságot, és megkönnyíti a használatot.

Az új fejlesztések bemutatóján Mitch Kaiser, a Case IH cég traktor marketing menedzsere kijelentette, hogy „amit itt látnak, az egy erős, okos, de egyszerű traktor”. Kaiser megemlékezett arról, hogy éppen 60 évvel ezelőtt indult a Steiger traktorok gyártása, és 20 évvel ezelőtt mutatták be a Quadtrac változatokat. Most pedig itt az új hajtómű, amelynek létrehozását a csúcsidőben elvárt folyamatos teljesítmény biztosítása követelte meg. A nagysebességű vetéshez nagyteljesítmény szükséges, de ezt a teljesítményt folyamatosan kell biztosítani. A CVX hajtás működés közben folyamatos kapcsolatban van a motorral, a sebességváltóval és a TLT-vel, annak érdekében, hogy a traktor állandó teljesítményt közvetítsen a munkagépek számára.

Ez a képesség lehetőséget ad a nagysebességű vetéshez, mivel a 24 soros vetőgép minimum 500 LE teljesítményt igényel a kívánt sebesség biztosításához. Ha a megfelelő teljesítményt biztonságosan el akarjuk érni, akkor nem szükséges a vákuum mértékét csökkenteni, mert ezzel a hajtóművel a kívánt teljesítmény rendelkezésre áll.

A CVT-vel és a hozzá tartozó motorrendszerrel a traktor sebessége és teljesítménye a változó üzemeltetési körülményekhez igazítható, mivel a teljes hajtásrendszer összhangját a beépített szenzorok és számítógép programok biztosítják.

A CVX azonban többre is képes. A feladattól függően egy kezelő háromféle sebességtartományt is beállíthat, és a tartományon belüli sebességváltoztatást maximálisan kezében tarthatja. Például, ha a középső tartomány 6 m/h-ra (9,7 km/h) van beállítva, akkor a kezelőkart (Multicontroller) előretolt állapotban tartva 0-tól 6m/h (9,7 km/h) sebességig lehet haladni, ha csökkenteni akarjuk, akkor csak visszafelé kell húzni. A különböző beállított sebességtartomány elve lehetővé teszi, hogy az egyik feladathoz nagyon alacsony sebességet, a szántóföldi munkához (pl. vetés vagy talajművelés) közepes tartományt, míg a táblavégi fordulóhoz vagy szállításhoz magas sebességtartományt használjunk, és ezek között könnyen változtathassunk.

Az új CVX Drive hajtóművel fokozatmentesen szabályozhatjuk a sebesség egészen 40 km/h-ig, hátramenetben 18 km/h-ig. A megkívánt haladási sebesség vagy motorfordulatszám az Automatic Productivity Management (APM) szoftverrel valósítható meg.

A silótömörítési bemutatón a tömörítő berendezés szabályozásához egy opciós joystickot, valamint egy kormányzás közbeni irányváltót használva a gépcsoport sokkal könnyebben mozgatta az anyagot, mint korábban. A rendszer megértéséhez ugyan gyakorlat szükséges, de a CVX Drive teljes Steiger sorozatba történő bevezetésével a cég nagy lépést tett előre. A CVX Drive opció ára 42.000 USD.

Forrás: Willie Vogt/ Farm Industry News

(Dr. Jóri J. István – Agrofórum Online)

 

Agrofórum Hírlevél
Iratkozzon fel az Agrofórum hírlevélre!

A feliratkozást követően a rendszer egy megerősítő emailt fog küldeni a megadott email címre. Ha nem érkezne meg a levél, kérjük nézze meg a spam vagy Gmail esetén a Promóciók és az Összes levél mappát.

AI asszisztált, precíziós hígtrágya kijuttatás? - igen, lehetséges!

2025. december 5. 16:10

A MATE és az AJG Kft. közös konzorciuma az elmúlt három és fél évben azon dolgozott, hogy kifejlesszen egy mesterséges intelligencia alapú precíziós hígtrágya kijuttatási technológiát.

Perfect szárzúzók profiknak és kisebb gazdaságoknak

2025. december 4. 16:10

A holland Perfect szárzúzók, mulcsozók, körforgó kaszák, soraljművelő talajmarók és seprők 7 és fél évtizede szolgálják ki a zöldség- és gyümölcstermesztőket, valamint a szántóföldi növénytermesztőket, állattartó telepeket és önkormányzatokat. A kiemelkedő minőségű termékek magyarországi forgalmazója a győri Tatra Savaria invet s.r.o.

Magabiztosan bővül a mezőgazdasági pótkocsik magyarországi piaca

2025. december 4. 07:10

Novemberben 68 új mezőgazdasági pótkocsit helyeztek forgalomba Magyarországon, ez 33 százalékos bővülés 2024 azonos időszakához képest.

Tartósság és jó használhatóság – Briri szerves- és hígtrágya-kijuttató járművek

2025. december 3. 16:10

A német Briri cég mára a szerves- és hígtrágya-kijuttatás vezető specialistája lett. A hannoveri Agritechnica kiállításon 400 nm-es standon állították ki jó néhány gépüket, amelyek magyarországi forgalmazója a győri Tatra Savaria invet s.r.o.

Üzemanyagtartállyal kombinált pótsúly a hosszabb üzemórákért

2024. augusztus 4. 16:10

A maximális tömege 1800 kg, és belül egy 500 literes tárolótér található, amely 210 liter üzemanyag befogadására is szolgál.

Belehúzott a John Deere márciusban

2020. április 6. 11:38

A márciust toronymagasan a John Deere nyerte 92 darabbal, ami 33,5 százalékos piaci részesedést jelent.

Elkészült az alighanem eddigi legszebb John Deere traktor

2024. szeptember 2. 09:40

Elég volt feketére festeniük egy 8R 340 erőgépet, némi diszkrét aranysárga csíkkal, és máris gyönyörködhetünk a végeredményben.

Szintet lépett a Fendt Xaver robotprojekt

2020. szeptember 17. 05:37

A Fendt Xaver program célja elsősorban az, hogy a szakemberek olyan intelligens rendszerekkel kísérletezhessenek, amelyeket később a nagyobb gépekben is alkalmazhatnak majd.