Gépészet

Fokozatmentes CVT hajtómű a Case IH törzscsuklós traktoraihoz

Agrofórum Online

A Steiger erőgépeknél bevezetett CVX Drive hajtómű az első fokozatmentes hajtás, amelyet a törzscsuklós kormányzású traktorokhoz kifejlesztettek. Az új hajtómű előnyei nagysebességű vetésnél, vakondcső fektetésnél, és tereprendezésnél érvényesülnek.

A fokozatmentes hajtóműveket napjainkban a nagy traktor gyártók szinte mindegyike alkalmazza. A nagy teljesítményű törzscsuklós traktorok viszont eddig kimaradtak ebből a lehetőségből. A változást 2018 hozza el.

A Case IH cég ugyanis bevezeti a CVX Drive fokozatmentes hajtóműveit a Steiger traktorsorozatban (470, 500, 540) egészen az 540 LE (csúcsteljesítménynél 605 LE) teljesítményű változatig. Az opciósan elérhető hajtómű nagymértékben növeli az üzemeltetési hatékonyságot, és megkönnyíti a használatot.

Az új fejlesztések bemutatóján Mitch Kaiser, a Case IH cég traktor marketing menedzsere kijelentette, hogy „amit itt látnak, az egy erős, okos, de egyszerű traktor”. Kaiser megemlékezett arról, hogy éppen 60 évvel ezelőtt indult a Steiger traktorok gyártása, és 20 évvel ezelőtt mutatták be a Quadtrac változatokat. Most pedig itt az új hajtómű, amelynek létrehozását a csúcsidőben elvárt folyamatos teljesítmény biztosítása követelte meg. A nagysebességű vetéshez nagyteljesítmény szükséges, de ezt a teljesítményt folyamatosan kell biztosítani. A CVX hajtás működés közben folyamatos kapcsolatban van a motorral, a sebességváltóval és a TLT-vel, annak érdekében, hogy a traktor állandó teljesítményt közvetítsen a munkagépek számára.

Ez a képesség lehetőséget ad a nagysebességű vetéshez, mivel a 24 soros vetőgép minimum 500 LE teljesítményt igényel a kívánt sebesség biztosításához. Ha a megfelelő teljesítményt biztonságosan el akarjuk érni, akkor nem szükséges a vákuum mértékét csökkenteni, mert ezzel a hajtóművel a kívánt teljesítmény rendelkezésre áll.

A CVT-vel és a hozzá tartozó motorrendszerrel a traktor sebessége és teljesítménye a változó üzemeltetési körülményekhez igazítható, mivel a teljes hajtásrendszer összhangját a beépített szenzorok és számítógép programok biztosítják.

A CVX azonban többre is képes. A feladattól függően egy kezelő háromféle sebességtartományt is beállíthat, és a tartományon belüli sebességváltoztatást maximálisan kezében tarthatja. Például, ha a középső tartomány 6 m/h-ra (9,7 km/h) van beállítva, akkor a kezelőkart (Multicontroller) előretolt állapotban tartva 0-tól 6m/h (9,7 km/h) sebességig lehet haladni, ha csökkenteni akarjuk, akkor csak visszafelé kell húzni. A különböző beállított sebességtartomány elve lehetővé teszi, hogy az egyik feladathoz nagyon alacsony sebességet, a szántóföldi munkához (pl. vetés vagy talajművelés) közepes tartományt, míg a táblavégi fordulóhoz vagy szállításhoz magas sebességtartományt használjunk, és ezek között könnyen változtathassunk.

Az új CVX Drive hajtóművel fokozatmentesen szabályozhatjuk a sebesség egészen 40 km/h-ig, hátramenetben 18 km/h-ig. A megkívánt haladási sebesség vagy motorfordulatszám az Automatic Productivity Management (APM) szoftverrel valósítható meg.

A silótömörítési bemutatón a tömörítő berendezés szabályozásához egy opciós joystickot, valamint egy kormányzás közbeni irányváltót használva a gépcsoport sokkal könnyebben mozgatta az anyagot, mint korábban. A rendszer megértéséhez ugyan gyakorlat szükséges, de a CVX Drive teljes Steiger sorozatba történő bevezetésével a cég nagy lépést tett előre. A CVX Drive opció ára 42.000 USD.

Forrás: Willie Vogt/ Farm Industry News

(Dr. Jóri J. István – Agrofórum Online)

 

Agrofórum Hírlevél
Iratkozzon fel az Agrofórum hírlevélre!

A feliratkozást követően a rendszer egy megerősítő emailt fog küldeni a megadott email címre. Ha nem érkezne meg a levél, kérjük nézze meg a spam vagy Gmail esetén a Promóciók és az Összes levél mappát.

Minimális talajtaposás a Kontrollált Művelőnyomos Gazdálkodással

2025. október 14. 13:10

„Irányt mutatunk – fókuszban a megoldások” címmel került megrendezésre 2025. október 7-én és 8-án a KITE őszi szántóföldi bemutatója, melynek központi témája a fenntarthatóság volt.

Világelső lett a Kubota, ezzel a traktorral mindenkit meghökkentett

2025. október 10. 13:10

A hannoveri Agritechnica kiállítás előtt jelentkezett világrengető újdonsággal a japán Kubota, és ezzel alaposan meglepte vetélytársait.

Fantasztikus újdonsággal bővül a Fliegl kínálata, érkezik a nagy meglepetés

2025. október 7. 12:10

A hírek szerint a hannoveri Agritechnica kiállításon már látható lesz az önjáró kaszálógép, amely a svájci-német csúcstechnikát képviseli.

Növekedést hozott a szeptember a mezőgazdasági pótkocsik piacán

2025. október 5. 07:10

Szeptemberben 89 új mezőgazdasági pótkocsit helyeztek forgalomba Magyarországon, ez 30,9 százalékos növekedés 2024 azonos időszakához képest.

Három modellel bővíti MF 3700-as traktorszériáját a Massey Ferguson

2019. május 18. 14:26

Az új 75, 85 és 95 LE teljesítményű MF 3700 AL verziók, most a kompakt szegmensben gazdálkodók igényeit elégítik ki, akik egy szőlőstraktornál robusztusabb, szélesebb és nagyobb teljesítményű gépet keresnek, de nincs szükségük nagy szántóföldi traktorra.

Nem volt jó negyedéve a Case és a New Holland tulajdonosának

2019. november 11. 09:03

Az agrártermékekből származó bevételek 36 százaléka származott Észak-Amerikából, 32 százaléka Európából, 17 százaléka Dél-Amerikából és 15 százaléka a világ többi részéről.

Gyengén teljesített a traktorpiac augusztusban

2019. szeptember 9. 10:17

A traktorpiac legkedveltebb szegmense a 8 tonnánál nagyobb tömegű 1173 darabbal, ami 53 százalékos részesedés a piacból.

Gázüzemű MTZ/Belarus traktorok kerültek piacra, új irány a fehérorosz gyártónál

2023. október 2. 09:40

Egyelőre 200 darab készült el az MTZ/Belarus gázüzemű motorral felszerelt traktoraiból, amelyek nagy segítséget nyújtanak a gazdáknak az üzemanyagköltség visszaszorításában.