Csaknem harminc százalékkal csökkent decemberben a hazai személyautó és kishaszonjármű forgalomba helyezések száma – derült ki a Datahouse adatiból. Az egész 2021-es esztendő 3,4 százalékos csökkenést hozott az előző évhez képest.
Az elmúlt hónapban 10 955 jármű kapott rendszámot az említett kategóriákban. 2021-ben ez volt a harmadik legkevesebb eladást hozó hónap, a januári 10 639 és az októberi 10 819 darab után. Éves alapon 18,6 százalékkal zuhant a piac. A két évvel ezelőtti decemberhez képest 42 százalékos zuhanást mutatnak az adatok, alapvetően a chiphiány miatti kínálatcsökkenés következtében.
2020-ban összesen 144 901 járművet adtak el. Ez 2020-hoz képest 3,4 százalékos mínusz, a két évvel ezelőttihez képest nagyobb, 21,3 százalékos a zuhanás. A márkák összevont listáján decemberben Ford, Suzuki, Toyota sorrend alakult ki a dobogón. A teljes éves statisztikát nézve szintén a Suzuki állt az élre a Ford és a Toyota előtt.
A tavalyihoz képest 2,4 százalékkal 5098 darabosra bővülő pickup-piacon továbbra is a Ford Ranger az első 50 százalékos piaci részesedéssel a január-december időszak adatai alapján. Második a Toyota Hilux 32,5 százalékos piacrésszel. A harmadik helyen a Mitsubishi L200 áll 6 százalékos piaci részesedéssel. Utánuk Nissan Navara, Isuzu D-Max, SsangYong Musso Grand, Volkswagen Amarok és Jeep Gladiator sorrend alakult ki. A listából nincs kiszűrve a reexport-hatás.
A kisebb méretű SUV-okat tartalmazó B-SUV kategória már csak második a szegmensek listáján 26 083 darabbal és 18 százalékos piacrésszel. A legnépszerűbb kategória a C-alsó-közép. A közepes, az alsó-közép kategóriájú C-SUV a harmadik 19 525 darabbal és 13,5 százalékkal. Előzőben Suzuki Vitara, Dacia Duster és Jeep Renegade sorrend, míg a másodikban Kia Sportage, Hyundai Tucson, Toyota RAV-4 sorrend alakult ki az élen.
Az éves alapon 5,9 százalékkal 8967 darabra növekedett furgon-piacon továbbra is a Ford Transit az első, a Renault Master a második, míg a Fiat Ducato a harmadik.
Nem volt előre látható viszont az év második felében kialakuló gyártási probléma, amely a chip és más alkatrészek hiányára, illetve egyenetlen szállítására vezethető vissza. Ez a piacon egy furcsa helyzetet teremtett: a megrendeléseket a márkaimportőrök csak jelentős csúszással tudják kielégíteni, így az utolsó négy hónap a bázisévhez viszonyítva jelentős visszaesést mutat. E miatt hiány alakult ki új autóból a piacon, amely értelemszerűen árfelhajtó hatású – emelte ki a Magyar Gépjárműimportőrök Egyesülete (MGE) piaci értékelésében. 2022-re 126 ezer személyautó és 22 ezer kishaszonjármű értékesítésére számít az MGE.