A három ukrán fekete-tengeri kikötőből a gabona és műtrágya biztonságos háborús exportját lehetővé tevő megállapodás jövő hónapban történő meghosszabbítása egy olyan csővezeték újranyitásától függhet, amely orosz ammóniát szállít az egyik ukrán kikötőbe.
Az Egyesült Nemzetek Szervezete és Törökország tavaly júliusban kezdetben 120 napra hozta létre a fekete-tengeri gabonakezdeményezést, hogy segítsen leküzdeni a globális élelmiszerválságot, amelyet a világ egyik vezető gabonaexportőre, Ukrajna elleni moszkvai invázió súlyosbított. Azóta háromszor hosszabbították meg, legutóbb július 17-ig.
Ukrajna az ügylet keretében több mint 31 millió tonna terményt, főként kukoricát és búzát exportált. Az együttműködés lehetővé teszi az ammónia – a nitrátműtrágyák kulcsfontosságú összetevője – biztonságos exportját is, de ammóniát nem szállítottak még.
Annak érdekében, hogy Oroszországot meggyőzzék a fekete-tengeri gabonakezdeményezés elfogadásáról, tavaly júliusban három évre szóló egyezményt is kötöttek, amelyben az ENSZ hozzájárult ahhoz, hogy segít Moszkvának leküzdeni a saját élelmiszer- és műtrágyaszállításai előtt álló akadályokat.
Míg az orosz élelmiszer- és műtrágyaexportra nem vonatkoznak a 2022. februári ukrajnai invázió után bevezetett nyugati szankciók, Moszkva szerint a fizetési, logisztikai és biztosítási korlátozások akadályt jelentenek a szállításban.
Ammónia
Moszkva ukrajnai inváziója óta leállították azt a csővezetéket, amelyet Oroszország évente 2,5 millió tonna ammónia szállítására használt. A globális exportra Ukrajna fekete-tengeri Pivdennyi kikötőjén keresztül ment az áru, az ammónia a nyugat-oroszországi Volga folyó-menti Togliattiból indult.
A Nemzetközi Energia Ügynökség szerint ez a világ leghosszabb ammónia-csővezetéke, körülbelül 2470 kilométer. Az ukrán hatóságok szerint a dolgozóknak körülbelül 30 napra lesz szükségük, hogy előkészítsék a vezetéket arra, hogy az ammóniát újra szivattyúzzák rajta keresztül.
Szállítás
A Fekete-tengeri Gabona Kezdeményezés a „gabona és kapcsolódó élelmiszerek és műtrágyák, köztük az ammónia exportjának biztonságos hajón történű szállítását érinti az ukrán fekete-tengeri Odessza, Csornomorszk és Pivdennyi, orosz nevén Juzsnij kikötőiből.
Ukrajna azzal érvelt, hogy a megállapodás nem érinti az orosz ammónia Ukrajnán keresztüli tranzitját. Egy ukrán kormányzati forrás azt mondta a Reutersnek, hogy Kijev fontolóra veszi a vezeték újraindítását, cserébe a fekete-tengeri gabonaügylet további kikötőkkel és árucikkekkel történő bővítéséért.
Oroszország szerint az ammónia tranzitja „bár nem szó szerint van megfogalmazva, a megállapodás logikájából következik”. Moszkva közölte, hogy „késlekedés nélkül, néhány napon belül készen áll” az ammóniavezeték újraindítására.
Moszkva bejelentette, hogy az ammóniavezeték újraindításáig a fekete-tengeri megállapodás értelmében korlátozza a Pivdennyi kikötőbe utazó hajók számát – közölte az ENSZ. Az ENSZ adatai szerint három hete egyetlen hajó sem járt Pivdennyi kikötőjében.